PPC to forma marketingu internetowego, w której płacisz wyłącznie za kliknięcia w swoje reklamy. Nie ponosisz żadnych kosztów związanych z  ich samym wyświetleniem. 

To prawdopodobnie najpopularniejszy rodzaj performance marketingu, który pozwala osiągać błyskawiczne rezultaty i docierać do klientów aktywnie szukających Twoich produktów czy usług. Dane mówią, że PPC przynosi 2 razy większy ruch na stronę niż SEO. 

Dowiedz się, jak dokładnie działają kampanie PPC i jakie korzyści wiążą się z ich wykorzystaniem. 

Na czym polega reklama PPC?

PPC to skrót od Pay Per Click, co oznacza płatność za kliknięcie. To forma reklamy, która pozwala Ci płacić tylko za efekt. Jeżeli Twoje reklamy generują zero kliknięć, płacisz zero złotych.  

Zasady ich działania są proste:

  • Tworzysz kampanię reklamową w wybranym systemie.
  • Określasz swój maksymalny budżet. 
  • Płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w reklamę. 
  • Po przekroczeniu budżetu reklamy przestają być emitowane.

Utworzysz je w najpopularniejszych systemach reklamowych – jak Google Ads czy Meta Ads. Model rozliczenia, w którym płacisz za każde kliknięcie w reklamę, nie jest jednak jedynym charakterystycznym elementem tej formy reklamy. 

Marketing PPC to także duża kontrola – zarówno gdy mowa o budżecie, jak i o kierowaniu reklam. Możesz precyzyjnie dobierać ich targetowanie, co sprawia, że trafiasz do przedstawicieli swojej grupy docelowej, a nie przypadkowych użytkowników. 

Jak działają reklamy w modelu PPC?

Bardzo istotnym aspektem funkcjonowania kampanii PPC jest także system aukcyjny. Aukcje są kluczowym mechanizmem, który umożliwia sprawiedliwe i efektywne przydzielanie przestrzeni reklamowej wielu reklamodawcom rywalizującym o uwagę tych samych użytkowników. To one decydują, które reklamy będą wyświetlane oraz w jakiej kolejności. 

Jak to działa?

  • Reklamodawcy ustalają maksymalną kwotę (CPC – Cost Per Click), jaką są gotowi zapłacić za jedno kliknięcie w swoją reklamę.
  • Platformy reklamowe oceniają jakość reklam i tworzą ich ranking. Jest on zazwyczaj obliczany jako iloczyn maksymalnej stawki CPC i Quality Score.
  • Aukcja rozpoczyna się za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarce lub odwiedza stronę z miejscami na reklamy.
  • Reklama z najwyższym Ad Rank pojawi się na najwyższej pozycji, a kolejne reklamy będą umieszczane w następnych miejscach.
  • Rzeczywisty koszt kliknięcia, który płaci reklamodawca, nie zawsze jest równy maksymalnej stawce CPC. Jest on zazwyczaj minimalną kwotą potrzebną do pokonania Ad Rank następnego konkurenta poniżej.

Jaki jest koszt kampanii PPC?

Nie ma jednego, z góry określonego kosztu kampanii PPC. Płacisz za każde kliknięcie w Twoją reklamę, a koszt kliknięcia może różnić się w zależności od wielu czynników – wpływ ma przede wszystkim Twoja branża i konkurencja. 

Średni koszt za kliknięcie w większości branż w Polsce wynosi od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. 

Od czego zależy, ile kosztuje reklama PPC?

Wpływ na koszt reklam PPC ma:

  • wybrany system reklamowy,
  • konkurencyjność w Twojej branży, 
  • popularność wybranych słów kluczowych,
  • jakość reklamy, 
  • jakość strony docelowej (do której kieruje reklama),
  • sezonowość – stawki za kliknięcie mogą wzrosnąć w okresie wzmożonego zainteresowania danym produktem czy usługą (np. w święta czy wakacje),
  • historia działań reklamowych,
  • typ urządzenia. 

👉 Średnie CPC (Cost Per Click), czyli koszt za kliknięcie sprawdzisz w Planerze słów kluczowych Google. To narzędzie Google do analizy słów kluczowych na potrzeby kampanii Google Ads i SEO. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z raportów z prognozami, które pomogą Ci oszacować koszt kampanii. 

prognoza keyword planner
prognoza kosztów kampanii PPC wg planera słów kluczowych w Google Ads

Gdzie wyświetlają się reklamy PPC?

Większość reklam, na które natrafiasz w Internecie, działa w modelu PPC. Wyświetlają się one: 

  • w wynikach wyszukiwania,
  • w sieci reklamowej Google,
  • w usługach Google: jak np. Gmail, Mapy czy karty Discovery,
  • w aplikacjach,
  • w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Messenger, LinkedIn czy TikTok), 
  • na marketplaces (Allegro Ads czy Amazon Advertising).

Najpopularniejsze systemy PPC

Prowadzenie kampanii PPC jest możliwe dzięki systemom reklamowym. To przede wszystkim Google Ads i Meta Ads, ale także inne platformy, które mogą być dla nich uzupełnieniem. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Reklama PPC w Google Ads

To najpopularniejszy system reklamowy na świecie, który wykorzystuje model PPC.

Google Ads (dawniej Google AdWords) umożliwia tworzenie wielu typów kampanii. To linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania Google, ale także reklamy graficzne czy wideo publikowane w sieci reklamowej, którą tworzą strony partnerów Google. To również kampanie w mapach Google, Gmailu, YouTube czy kartach Discover. 

przykład reklamy ppc w google ads
reklama PPC w wyszukiwarce Google

System daje Ci wiele możliwości kierowania reklam Pay Per Click. Możesz docierać do użytkowników na podstawie słów kluczowych wpisywanych przez nich do wyszukiwarki, ich danych demograficznych, kontekstu strony, na której przebywają, lokalizacji czy zachowania w Twojej witrynie.

Facebook Ads (Meta Ads)

Meta również posiada swoją platformę reklamową. Dzięki niej możesz wyświetlać reklamy działające w modelu PPC na Facebooku, Instagramie czy w Messengerze.

Facebook Ads, podobnie jak Google, daje Ci możliwość korzystania z wielu formatów reklamowych. Możesz tworzyć przykuwające wzrok kreacje graficzne, reklamy wideo, karuzele, kolekcje czy sponsorowane relacje. 

przykład reklamy facebook
przykład reklamy PPC na Facebooku

Nie jest tajemnicą, że Meta gromadzi wiele danych na temat swoich użytkowników. Dla reklamodawców Dzięki wykorzystaniu piksela Facebooka możesz także docierać do potencjalnych klientów na podstawie ich zachowań na Twojej stronie i tworzyć np. kampanie remarketingowe.

Microsoft Ads

Microsoft Ads to oczywiście odpowiedź Microsoftu na Google Ads.

Umożliwia wyświetlanie reklam tekstowych i produktowych w wyszukiwarce Bing, Yahoo i DuckDuckGo, a także w sieci reklamowej Microsoft Audience Network oraz na stronach takich jak MSN.

reklama bing ads
reklama PPC w Bing

W Polsce udział wyszukiwarki Bing w Polsce wynosi niecałe 3%. Zasięg jest więc znacznie mniejszy, ale wciąż Microsoft Ads może być uzupełnieniem kampanii Google Ads. Zwłaszcza, że cechuje się niższą konkurencją i często niższymi stawkami.

LinkedIn Ads

Nie tylko Meta ma swój system reklamowy funkcjonujący w modelu PPC. Płatne reklamy możesz także tworzyć na innych portalach społecznościowych – a LinkedIn jest świetnym przykładem. 

Reklama na LinkedInie interesuje przede wszystkim firmy działające w sektorze B2B. Daje dostęp do różnych formatów reklamowych – jak obraz, wideo czy karuzela. 

reklama PPC na linkedinie
reklama PPC na LinkedInie

LinkedIn Ads to unikalne możliwości w zakresie targetowania. Portal ma bowiem dostęp do takich danych, jak stanowisko, branża, poziom doświadczenia, wykształcenie czy wielkość firmy. 

Zalety kampanii PPC

Oto największe korzyści płynące z wykorzystywania kampanii PPC:

  • Płacisz za efekt – jeżeli nikt nie klika w Twoje reklamy, nie wydajesz nawet złotówki.
  • Natychmiastowe efekty – użytkownicy mogą trafiać na Twoją stronę z reklam PPC już nawet po kilku minutach od uruchomienia kampanii.
  • Precyzyjne targetowanie – możliwości jest wiele – możesz np. docierać do osób, które wpisują konkretne zapytania do wyszukiwarki Google lub takich, którzy lajkują określone treści w social media – w ten sposób wyświetlasz reklamy osobom, które rzeczywiście są zainteresowane Twoją ofertą.
  • Zaawansowana analityka – bez względu na to, o którym systemie reklamowym mowa, możesz z ogromną dokładnością mierzyć efekty emitowanych reklam i na tej podstawie je optymalizować.
  • Kontrola budżetu – nie wydasz więcej, niż określiłeś na etapie tworzenia kampanii. 

Wady reklam PPC

Warto liczyć się z następującymi wyzwaniami:

  • Krótkotrwałe efekty, które utrzymują się tylko w momencie emisji reklam.
  • Konieczność ciągłej optymalizacji – aby uzyskiwać optymalne efekty, trzeba na bieżąco reagować na zmiany wynikające np. z aktywności konkurencji. 
  • Koszty, które w najbardziej konkurencyjnych branżach mogą być wysokie – zwłaszcza w przypadku Google Ads. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że mimo wszystko generują one wysoki zwrot z inwestycji (200%). 

Kiedy warto stosować marketing PPC?

Inwestycja w reklamy PPC to dobry pomysł w szczególności, jeżeli:

  • Dopiero wchodzisz na rynek. Kampanie PPC pozwolą Ci szybko zaprezentować się potencjalnym klientom i zbudować rozpoznawalność. 
  • Zależy Ci na szybkich efektach działań marketingowych. Jak już wiesz, w przypadku reklam PPC możesz na nie liczyć błyskawicznie. 
  • Chcesz wypromować konkretną ofertę specjalną lub po prostu organizujesz wyprzedaż. Kampanie Google Ads czy Facebook Ads pozwolą Ci błyskawicznie dotrzeć do odbiorców i poinformować ich o akcjach ograniczonych w czasie. 
  • Chcesz dotrzeć do klientów lokalnych. Precyzyjne możliwości targetowania pozwalają Ci dotrzeć do osób zainteresowanych danymi usługami w konkretnej lokalizacji. 
  • Chcesz uzupełnić działania SEO. Wykorzystanie Google Ads, a dokładnie kampanii w wynikach wyszukiwania, i jednoczesne pozycjonowanie swojej strony pozwoli Ci uzyskać maksymalną widoczność w wyszukiwarce.
  • Chcesz sprawdzić, jakie zainteresowanie generuje dany produkt, usługa czy treść. Wystarczy, że uruchomisz kampanię PPC i będziesz obserwować liczbę kliknięć w reklamy i zachowanie użytkowników na Twojej stronie. Czasem wystarczy nawet kilka dni.

Chcesz uruchomić skuteczne działania PPC dla swojego biznesu? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *