Kampania reklamowa w sieci wyszukiwania to nic innego jak płatne linki, które znajdują się między innymi na szczycie wyników wyszukiwania i są opisane jako sponsorowane. Ponadto reklamy mogą się wyświetlać jeszcze na stronach internetowych partnerów Google. W tej sytuacji w trakcie poszukiwania stron www związanych z konkretną frazą kluczową, obok SERPów, pojawia się wspomniana reklama. Wykorzystując tego typu działania marketingowe firmy są w stanie dotrzeć do użytkowników w momencie, gdy aktywnie poszukują oni określonych produktów, informacji lub usług w Google. Czym dokładnie jest reklama w sieci wyszukiwania? Jakie korzyści niesie ze sobą dla firmy?

Czym są kampanie w sieci wyszukiwania?

Kampanie w sieci wyszukiwania są najbardziej rozpoznawalną formą reklamy w całym systemie Google Ads. Kiedyś były to linki sponsorowane i boksy reklamowe. Reklama w sieci wyszukiwania stanowi podstawowe narzędzie marketerów cyfrowych, które umożliwia im skierowanie komunikatów bezpośrednio do użytkowników szukających określonych produktów lub usług. 

Z reguły tego typu działania marketingowe polegają na umieszczaniu reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania Google, które wyświetlają się użytkownikom po wpisaniu określonego zapytania lub frazy kluczowej w okno wyszukiwarki. Aby cała kampania mogła być skuteczna, niezbędne jest poznanie tego, jakich słów kluczowych używają internauci, a następnie stworzyć dedykowane reklamy. Ich celem będzie przyciąganie uwagi użytkowników Google i zachęcanie do podjęcia określonej czynności, np. zakupu danego produktu.

Efektywność kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google można mierzyć różnymi wskaźnikami, jak np. CTR, czy CPC. Istotne jest jednak to, aby pamiętać, że ostateczny sukces działań reklamowych zależy od jej zdolności do konwersji. Dlatego też należy stale monitorować jej przebieg, a w razie konieczności optymalizować ją w taki sposób, aby była dopasowana do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. 

Czym jest sieć wyszukiwania?

Potencjalni klienci za pomocą wyszukiwarki Google codziennie wpisują niezliczone ilości zapytań, którymi są tak zwane frazy kluczowe. Aby firma mogła stać się widoczna na tle konkurencji, musi ona mieć do zaoferowania coś więcej. Nie zawsze jednak prowadzone działania SEO są w stanie sprawić, że witryna przeskoczy konkurencję. Dzięki reklamie w sieci wyszukiwania jest to możliwe praktycznie od razu po jej skonfigurowaniu. 

Reklamy w wyszukiwarce to świetne narzędzie, które daje ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów w momencie, gdy szukają oni usług lub produktów. W chwili, gdy użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki jakieś hasło, które będzie zgodne z ustawieniami kampanii reklamowej, bierze ona udział w tak zwanej aukcji. Co istotne, udział w niej biorą również reklamy konkurencji. 

Rywalizacja pomiędzy reklamami uwzględnia ich jakość, ustaloną stawkę, czy też kontekst wyszukiwania. Co jednak istotne, wyższa stawka w porównaniu z konkurencją nie zawsze przyniesie wygraną i tym samym lepszą pozycję w płatnych wynikach wyszukiwania. Istotne jest więc stworzenie perfekcyjnej kampanii, która będzie dobrze zoptymalizowana i dopasowana do docelowej grupy odbiorców. 

Gdzie wyświetlają się reklamy w sieci wyszukiwania?

Jeśli frazy kluczowe pokrywają się z hasłami, które wpisują użytkownicy w okno wyszukiwarki, to reklamy w sieci wyszukiwania będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Tutaj pojawia się kilka możliwości:

  • nad organicznymi wynikami wyszukiwania,
  • pod organicznymi wynikami wyszukiwania,
  • w aplikacji Google Play,
  • w zakładce Grafika,
  • w zakładce Zakupy,
  • w Google Maps. 

Ponadto reklamy mogą się dodatkowo wyświetlać na stronach partnerów Google. W ten sposób uzyskuje się większy zasięg reklam na setki stron poza samą wyszukiwarką internetową i jej aplikacjami. Poza tym reklama firmy ma możliwość wyświetlić się w serwisie YouTube. 

Kampania w sieci reklamowej  – rodzaje reklam 

Przygotowując kreację kampanii Google Ads w sieci reklamowej, reklamodawca staje przed możliwością wyboru rodzaju reklamy. Najpopularniejsze są reklamy tekstowe, które składają się z trzech części, czyli nagłówka, adresu URL oraz treści. 

Nagłówek to najczęściej obszar reklamy, na który użytkownicy Google zwracają największą uwagę. Reklamodawca ma możliwość wpisania 3 nagłówki o długości 30 znaków. Istotne jest to, aby już w nich zawrzeć frazy kluczowe. Adres strony docelowej, czyli URL wyświetla się zaraz pod nagłówkiem. Bardzo ważne jest to, żeby użytkownik, który kliknie w obszar reklamy znalazł się na stronie usługi, towaru lub artykułu, związanego z treścią nagłówka i opisu reklamy. Warto wiedzieć, że nie wyświetla się tutaj cały adres URL, a jedynie końcowa ścieżka domeny i tekst opcjonalny, który uzupełnia się samodzielnie. 

Podczas tworzenia kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania, reklamodawca ma możliwość uzupełnienia dwóch pól tekstowych. Na każde z nich przypada pula 90 znaków. W tym miejscu należy nieco dokładnie opisać oferowane usługi czy produkty. Warto zawrzeć tam informacje o ich atutach, co je wyróżnia na tle konkurencji. Istotne jest dodanie CTA, czyli Call To Action, np. zadzwoń teraz lub skontaktuj się z nami.

Świetnym rozwiązaniem, które może poprawić wskaźnik CTR reklamy w sieci wyszukiwania Google jest dodanie jej rozszerzenia. Tym samym zwiększa się pole, na którym wyświetla się firma. Dzięki temu stanie się ona bardziej widoczna na liście wyszukiwań i jednocześnie dostarczy użytkownikom znacznie więcej informacji o sobie, np. numer telefonu, ocenę usług lub produktów, czy też linki do dodatkowych podstron. 

Wśród innych dostępnych jeszcze rodzajów reklam wyróżnić można dynamiczne reklamy w wyszukiwarce i typu „Tylko połączenie”. Pierwszy z nich jest najprostszą opcją na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy szukają artykułów albo usług z asortymentu reklamodawcy. Jest to idealna forma reklamy dla dużych serwisów, dobrze zoptymalizowanych pod SEO, ponieważ reklamy dynamiczne tworzą się na podstawie zawartości strony internetowej w sposób automatyczny. Poza tym dają one możliwość wyświetlania się reklamy na frazy kluczowe, których nie wpisało się podczas tworzenia kampanii reklamowej. 

W przypadku reklam typu „Tylko połączenie” ich głównym celem jest konwersja w postaci wykonania połączenia do firmy przez użytkownika. Należy jednak pamiętać, że w przypadku tej kampanii reklamowej Google można docierać jedynie do odbiorców korzystających z urządzeń mobilnych. 

Jakie są najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu reklam w sieci wyszukiwania Google?

Nieumiejętne prowadzenie kampanii reklamowych w sieci wyszukiwania Google Ads może doprowadzić do cyklicznego przepalania budżetu i tym samym narazić firmę na straty finansowe. Najczęściej błędy w tego typu kampaniach przytrafiają się osobom, które nie mają doświadczenia w ich tworzeniu. Na co zwrócić uwagę?

Brak danych rozszerzonych

Rozszerzenia reklam to dodatkowe treści, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google. W przypadku, gdy w treści reklam zabrakło już miejsca, rozszerzenia mogą pomóc w wyświetleniu informacji uzupełniających. Mają one na celu zachęcić użytkowników do kliknięcia w reklamę. Dzięki rozszerzeniom można w prosty sposób wyróżnić się na tle konkurencji, a ich brak może natomiast negatywnie odbić się na konkurencyjności stworzonych reklam. 

Brak dodanych odbiorców w kampaniach

Stworzenie list remarketingowych w wyszukiwarce daje możliwość dotarcia z kampanią w sieci wyszukiwania do osób, które już kiedyś odwiedziły witrynę reklamodawcy. W przeciwieństwie do sieci reklamowej Google, remarketing jest mniej nachalną formą reklamy. Rzadko zdarza się, że użytkownicy dokonują konwersji podczas pierwszej wizyty na stronie. Klienci mają to do siebie, że zanim podejmą ostateczną decyzję zakupową, to porównują oferty z różnych firm. Celem list remarketingowych dla reklam w wyszukiwarce (RLSA) jest ponowne dotarcie do tych użytkowników, którzy nadal poszukują określonego produktu. 

Niekorzystanie z elastycznych form reklam

Opieranie się jedynie na reklamach statycznych powoduje, że nie można wyróżnić się na tle konkurencji i wziąć udziału w większej liczbie aukcji. Elastyczne reklamy stworzono w tym celu, aby komunikaty reklamowe mogły być jeszcze lepiej dopasowane do konkretnej grupy odbiorców. Dzięki takim kreacjom można utworzyć nawet 15 nagłówków i 4 opisy. Za ich dostosowanie do konkretnych osób odpowiada algorytm wykorzystujący uczenie maszynowe. Takie rozwiązanie umożliwia wyświetlenie optymalnych reklam każdemu unikalnemu użytkownikowi.

Kampania w sieci wyszukiwania - panel konfiguracyjny

Utworzenie grupy reklam z jedną kreacją

Stworzenie tylko jednej reklamy w obrębie grupy reklam to również często spotykany błąd. Jeśli chce się zwiększyć współczynnik konwersji, a także zmniejszyć generowane koszty, należy w każdej grupie stworzyć kilka kreacji. Specjaliści zalecają stworzenie przynajmniej trzech wersji reklamy rozszerzonej i jednej elastycznej. W panelu Google Ads jest możliwość wybrania jednej spośród dwóch opcji rotacji reklam:

  • optymalizuj – wybieraj najskuteczniejsze reklamy
  • nie optymalizuj – zawsze wyświetlaj reklamy naprzemiennie

Z tego też względu posiadanie kilku wersji reklamy jest tak ważne. Daje to możliwość automatycznej rotacji reklam albo wyświetlania ich naprzemiennie. Pierwsze rozwiązanie wykorzystuje systemy uczące się, a drugie pozwala wyświetlać reklamy w taki sposób, aby ich uczestnictwo w aukcjach było równomierne. Poza tym kilka wersji reklam da możliwość sprawdzenia, która daje najlepsze rezultaty.

Kampania w sieci wyszukiwania - widok reklam

Brak testów w kampanii reklamowej

Praca nad kampanią nie kończy się w momencie jej utworzenia, ponieważ nawet w przypadku, gdy początkowo generuje ona wartościowy ruch, to konwersje mogą z czasem osiągać gorsze wyniki. Brak regularnej optymalizacji może prowadzić do zmniejszenia efektywności takiej kreacji reklamowej oraz do generowania coraz większych kosztów kampanii Google Ads. Dzięki przeprowadzaniu eksperymentów na różnych kampaniach w tym samym czasie można sprawdzić ich efektywność.  Wykorzystując tę funkcjonalność, nie trzeba dokonywać zmian w oryginalnej kampanii. Dopiero po zakończeniu eksperymentów można określić, czy uzyskane wyniki są satysfakcjonujące, czy należy coś poprawić.

Zła struktura kampanii

Zachowanie odpowiedniej struktury kampanii reklamowej to fundament dobrze prowadzonego konta reklamowego. Często spotykanym błędem jest umieszczanie wszystkich fraz kluczowych w jednej kampanii z jedną grupą reklam. Konto prowadzone w taki sposób jest nieefektywne i nie dociera do wybranej grupy docelowej. Najlepszym rozwiązaniem jest struktura konta, która w jak największym stopniu odzwierciedla naszą stronę internetową. Dzięki segmentacji kampanii na pojedyncze kreacje można dostosować przekaz do słów kluczowych. Takie działanie na dodatek sprawi, że wynik jakości reklamy wzrośnie.

Brak mierzenia konwersji

Konwersja dokonuje się wtedy, kiedy użytkownik realizuje założony przez nas cel np. klika w reklamę. Prowadząc swoje działania reklamowe dąży się do tego właśnie, aby tych konwersji było jak najwięcej. Dlatego niezwykle ważne jest ich zliczanie, ponieważ da to obraz skuteczności kampanii reklamowej. Każda konwersja to ogromna ilość ważnych danych. Dzięki niej można określić, które słowa kluczowe, reklamy, czy też kampanie przyniosły najlepsze rezultaty. Mając takie informacje można podjąć decyzje, na które reklamy przeznaczyć większy budżet, a które wstrzymać. 

Brak mierzenia konwersji jest poważnym błędem. Niedobór informacji o konwersjach, które się dokonały sprawia, że nie ma możliwości podejmowania racjonalnych decyzji na podstawie potwierdzonych danych. W takiej sytuacji trzeba kierować się innymi wskaźnikami, jak np. CTR. Bez danych o konwersji systemy uczące Google nie wykorzystują swojej pełni możliwości, aby odpowiednio optymalizować kampanie w celu uzyskiwania przez nie jak najlepszych efektów. Nie mamy wtedy również świadomości jaki jest zwrot z inwestycji w reklamę.

Reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania – podsumowanie

Reklamy w sieci wyszukiwania wyświetlają się wtedy, gdy użytkownik wpisze w pasek wyszukiwarki hasło powiązane ze słowami kluczowymi użytymi w reklamie. Sieć wyszukiwania warto wybierać wtedy, gdy chce się dotrzeć do klientów szukających danych usług w konkretnym momencie. Wymienione powyżej błędy mają jednak ogromny wpływ na efektywność kampanii reklamowej. Odpowiednio realizowane strategie reklamowe potrafią przynieść niesamowite rezultaty i zyski dla firmy. Aby wyeliminować wszystkie błędy w działaniach marketingowych w Google Ads sieci wyszukiwania, należy stale kontrolować oraz właściwie optymalizować kampanie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *