Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i chcesz wyświetlać swoją ofertę w różnych miejscach poza swoją stroną, potrzebujesz feedu produktowego. Dzięki niemu możesz tworzyć skuteczne kampanie reklamowe, a także korzystać z porównywarek cen. 

To jednak nie koniec jego zalet. Plik produktowy znacznie przyspiesza Twoją pracę, automatyzuje tworzenie reklam i umożliwia prowadzenie spersonalizowanych działań marketingowych.

Co to jest plik produktowy (feed)? Jak go stworzyć i po co z niego korzystać? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Co to jest feed produktowy? 

Feed produktowy, inaczej plik produktowy (ang. product feed), to plik, który zawiera szczegółowe informacje na temat produktów ze sklepu internetowego. To między innymi takie dane, jak – nazwa, opis, cena, dostępność czy zdjęcia danego towaru. 

Umożliwia on automatyczne aktualizowanie danych w różnych platformach reklamowych, marketplace’ach, porównywarkach cenowych oraz innych kanałach e-commerce. 

Formaty feedu produktowego

Feed produktowy może występować w różnych formatach:

  • XML, czyli najbardziej wszechstronny format, uznawany m.in. przez Google Shopping, Google Ads czy Facebook Ads), 
  • CSV – kolejny popularny format, który akceptuje większość platform i narzędzi. 
  • JSON – wykorzystywany w przypadku integracji z różnymi narzędziami za pośrednictwem API.

W teorii feed produktowy możesz utworzyć także w formacie TSV i XLSX, są one jednak stosowane znacznie rzadziej. 

Gdzie możesz wykorzystać plik produktowy?

Odpowiednio zoptymalizowany plik produktowy to podstawa marketingu w e-commerce. Ułatwia on promowanie produktów w różnych kanałach, co zwiększa ich widoczność w Internecie. Co więcej, zapewnia jednolite informacje o poszczególnych towarach i pozwala na dynamiczne dostosowanie kampanii marketingowych do zmieniających się danych o produktach – jak cena, dostępność czy obniżki.

Feed produktowy jest Ci potrzebny, by korzystać z następujących systemów i rozwiązań:

  • Reklamy produktowe (PLA) w Google Ads. Feed produktowy umożliwia prowadzenie kampanii zakupowych i wyświetlanie spersonalizowanych reklam w wynikach wyszukiwania, które zawierają informacje na temat konkretnych produktów. By móc tworzyć takie kampanie, musisz powiązać swoje konto Google Ads z Merchant Center.
  • Meta Ads (Facebook Ads). Dzięki wykorzystaniu danych o produktach z feeda, stworzysz dynamiczne reklamy produktowe na platformach Meta. Mogą one zawierać takie elementy, jak nazwa, cena, obrazek i opis. Dzięki temu wyświetlisz użytkownikom konkretne produkty na podstawie ich zainteresowań czy zachowań na Twojej stronie. 
  • Porównywarki cenowe, jak Ceneo czy Nokaut. Wyświetlają one nie tylko informacje o cenie produktu, ale np. także jego dostępności czy dostawie. A te dane pobierają oczywiście z feeda.
  • Marketplaces. Za pośrednictwem pliku produktowego możesz przesyłać dane produktów również do innych platform sprzedażowych (jak np. Allegro czy Amazon) i wykorzystać do prowadzenia płatnych kampanii reklamowych w tego typu serwisach. 
przykład reklamy Google Ads stworzonej z użyciem pliku produktowego
przykład reklamy Google Ads stworzonej z użyciem pliku produktowego

Jak stworzyć feed produktowy?

Feed produktowy dla Google Ads czy Meta Ads możesz utworzyć ręcznie, korzystając z arkusza kalkulacyjnego (np. Google Sheets), lub automatycznie, używając specjalnego narzędzia czy wtyczki.

Wiele oprogramowań sklepów internetowych (zwłaszcza typu SaaS) daje Ci możliwość łatwego wygenerowania feedu za pomocą kilku kliknięć. To szybszy i najmniej podatny na błędy sposób tworzenia pliku produktowego dla większości e-sklepów. 

O czym pamiętać przy tworzeniu feedu produktowego? Jak zrobić to krok po kroku? Sprawdź:

  • Zgromadź wszystkie niezbędne informacje o produktach, które chcesz umieścić w feedzie. Jeżeli nie masz jeszcze usystematyzowanych tytułów, opisów czy cen, to moment, aby je opracować. 
  • Określ, gdzie chcesz wykorzystać feed produktowy. 
  • Wybierz format, w którym chcesz utworzyć plik produktowy. Najczęściej wybierane rozwiązanie to XML, ale zawsze upewniaj się, jakie są wymagania platformy, na której chcesz go użyć. 
  • Stwórz plik ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym lub za pomocą narzędzia. 
  • Określ częstotliwość aktualizacji feedu. W przypadku prężnie prosperujących sklepów internetowych powinno być to minimum 24 razy na dobę. 
  • Upewnij się, że feed produktowy jest zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych i zawiera dokładne, aktualne informacje o produktach. 
  • Przed wdrożeniem feedu produktowego przetestuj go, aby upewnić się, że wszystkie informacje są poprawne i wyświetlają się prawidłowo na docelowych platformach.
  • Regularnie aktualizuj feed, aby zawsze odzwierciedlał zmiany w asortymencie, cenach i dostępności produktów.

Dane, które muszą znaleźć się w feedzie

Oto obowiązkowe elementy, które musisz umieścić w feedzie produktowym dla Google Ads:

  • ID produktu [id], czyli unikalny identyfikator produktu, który może składać się z maksymalnie 50 znaków. 
  • Nazwa produktu [title] – nie może być dłuższa niż 150 znaków. Powinna być spójna z nazwą w Twoim sklepie i zawierać słowa kluczowe. 
  • Opis produktu [description], który może się składać z aż 5000 znaków. Warto umieścić w nim istotne słowa kluczowe.
  • Cena [price] to aktualna cena produktu wyrażona w walucie, w której sprzedajesz (np. 9,99 zł). 
  • Dostępność [availability], czyli stan magazynowy,  który może być oznaczony jako „in stock”, „out of stock”, „preorder” lub „backorder” dla produktów chwilowo niedostępnych.
  • Data dostępności produktu [avaliability_date], będąca wymaganym parametrem, jeżeli ustawisz dostępność jako „preorder”. 
  • Numer GTIN [gtin] – zamiast niego możesz też stosować kod EAN bądź ISBN, jeżeli sprzedajesz książki. 
  • Numer katalogowy MPN [mpn] – jeżeli dany produkt nie posiada numeru GTIN. 
  • Link do produktu [link], czyli URL prowadzący do strony produktu w sklepie internetowym.
  • Link do zdjęcia [image_link] – URL do obrazu produktu w Twoim sklepie.
  • Dostawa [shipping] – tę informację możesz jednak ustawić w Google Merchant Center, nie musisz jej podawać w pliku produktowym.
  • Marka [brand] – marka lub producent danego towaru – masz do dyspozycji 70 znaków. 

Pamiętaj, że brak niektórych z wyżej wymienionych elementów lub ich nieprawidłowe formatowanie, może prowadzić do nieuwzględnienia danego produktu w Twoich kampaniach reklamowych.

fragment przykładowego feedu produktowego
fragment przykładowego feedu produktowego

Dodatkowe informacje, które warto umieścić w pliku produktowym

Istnieją też elementy opcjonalne, które możesz zawrzeć w feedzie:

  • Link do dodatkowego zdjęcia [additional_image_link] – za jego pomocą możesz przesłać do 10 zdjęć konkretnego produktu.
  • Cena promocyjna [sale_price] – podaj ją w liczbie, z walutą (np. 15.00 zł). Możesz także dodać okres obowiązywania ceny promocyjnej [sale_price_effective_date] wyrażony wg schematu RRRR-MM-DDTgg:mm [+ggmm].
  • Kategoria produktów Google [google_product_category], czyli po prostu wybrana kategoria, do której należy produkt.
  • Kolor [color], co może się przydać, jeśli sprzedajesz np. odzież. Możesz także dodać informacje o materiale [material], wzorze [pattern] czy rozmiarze [size].

Zapoznaj się także ze szczegółowymi informacjami na temat tworzenia pliku produktowego na potrzeby Google Merchant Center. Sprawdzą się one także w przypadku Meta Ads czy porównywarek.

Feedy produktowe – dobre praktyki

Łap kilka wskazówek na zakończenie, które pozwolą Ci tworzyć lepsze feedy produktowe i sprawnie nimi zarządzać:

  • Nie ograniczaj się wyłącznie do obowiązkowych atrybutów. Umieszczając maksymalnie dużo informacji w feedzie produktowym, zwiększasz skuteczność swoich reklam, a także ofert dostępnych na przeróżnych platformach. Warto wykorzystywać zwłaszcza takie pola jak informacje o promocjach, stanie magazynowym czy darmowej dostawie.
  • Jeżeli używasz feeda na potrzeby Google Ads, regularnie sprawdzaj ewentualne błędy i ostrzeżenia pojawiające się w Google Merchant Center. Są one dobrze opisane i ich wyeliminowanie nie powinno przysporzyć Ci trudności. 
  • Nie możesz dopuścić do sytuacji, że dane w feedzie będą nieaktualne. Codzienne aktualizacje to absolutne minimum. Dobrym pomysłem jest ich przeprowadzanie nawet kilka razy na dobę. Oczywiście powinno się to odbywać automatycznie. 
  • Zadbaj o unikalne zdjęcia, opisy i nazwy produktów. Uwzględnij w nich również odpowiednie słowa kluczowe, co korzystnie wpłynie na SEO.

To wszystko pozwoli przyciągnąć uwagę klientów i wyróżnić się na tle konkurencji. Powodzenia!

Sprawdź również wskazówki od Google, które pomogą Ci zarządzać danymi dotyczącymi Twoich produktów:

Chcesz tworzyć skuteczne kampanie reklamowe z wykorzystaniem feeda produktowego? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *