Kampanie Google Ads mogą przynieść świetne efekty dla Twojego biznesu. Dane mówią, że średnie ROI, czyli zwrot inwestycji w przypadku tych reklam wynosi 200%.

Nie jest tak jednak oczywiście w każdym przypadku. Kampanie reklamowe przynoszą oczekiwane rezultaty tylko wtedy, gdy są poprawnie skonfigurowane i spójne z Twoimi celami biznesowymi.

Audyt Google Ads pomoże Ci określić, czy w pełni wykorzystujesz ich potencjał. Dowiedz się, na czym polega, jakie daje korzyści i jak go przeprowadzić.

W ramach audytu konta Google Ads weryfikujemy następujące rzeczy:

  • ustawienia konta,
  • efekty prowadzonych do tej pory kampanii,
  • strategię ustalania stawek i budżet,
  • słowa kluczowe wykorzystywane w kampaniach,
  • jakość kreacji reklamowych,
  • jakość stron docelowych.

Czym jest audyt Google Ads?

Audyt Google Ads to proces szczegółowej analizy i oceny konta reklamowego w Google Ads (dawniej Google AdWords) i wszelkich działań prowadzonych za jego pośrednictwem.

Celem audytu jest zidentyfikowanie mocnych i słabych stron kampanii reklamowych oraz opracowanie strategii optymalizacji, które pomogą Ci  poprawić wydajność i efektywność działań reklamowych.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt kampanii Google Ads?

  • Zwiększysz efektywność swoich działań. Audyt pozwoli Ci zidentyfikować niedociągnięcia w kampaniach reklamowych i je wyeliminować. 
  • Zoptymalizujesz budżet. W ramach audytu zidentyfikujesz kampanie, grupy reklamowe lub słowa kluczowe, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a jedynie generują koszty. Dzięki temu możesz efektywnie lokować środki, inwestując je w bardziej opłacalne obszary.
  • Poprawisz jakość ruchu. Lepsze dopasowanie reklam i stron docelowych sprawia, że użytkownicy którzy trafiają na Twoją stronę, są zainteresowani ofertą i skłonni do dokonania konwersji.
  • Zwiększysz zwrot z inwestycji (ROI). Dzięki identyfikacji i eliminacji nieefektywnych elementów kampanii oraz optymalizacji poszczególnych aspektów kampanii Google Ads, możesz osiągnąć lepsze wyniki przy tym samym lub niższym budżecie.

Jak wykonać audyt konta reklamowego Google Ads?

Audyt Google Ads to proces, w trakcie którego należy przeanalizować wiele aspektów, które wpływają na jakość reklam i ich skuteczność. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Zdefiniuj swoje cele

Reklamy mają realizować określone cele, które wybierasz już na początkowym etapie tworzenia kampanii. Podobnie jest z audytem. Nie przyniesie on oczekiwanego efektu, jeżeli nie będziesz wiedzieć, po co właściwie go wykonujesz.

Jaki może być jego cel? To np.:

  • Wzrost konwersji.
  • Zmniejszenie kosztu konwersji (CPA).
  • Poprawa jakości ruchu. 

Nie skupiaj się na celach, które ostatecznie nie przynoszą korzyści Twojej firmie. Co z tego, że koszt za kliknięcie będzie niższy, jeżeli reklamy nie będą przynosić Ci klientów?

Sprawdź ustawienia konta

Zanim przejdziesz do analizy kampanii, musisz sprawdzić poprawność konfiguracji Twojego konta Google Ads.

Na jakie aspekty zwrócić uwagę?

  • Przeanalizuj strukturę konta.  Sprawdź, czy kampanie, grupy reklam i reklamy są logicznie uporządkowane i podzielone według tematów, produktów lub usług.
  • Upewnij się, że śledzenie konwersji jest włączone, a konwersje są zliczane prawidłowo. Kluczowe jest to, by konwersje były mierzone za pomocą tagu konwersji Google Ads. 
  • Upewnij się, że żadna z Twoich kampanii nie działa jednocześnie w sieci wyszukiwania i reklamowej. 
  • Zweryfikuj integrację z Google Analytics i poprawność przesyłanych danych.
  • Sprawdź ustawienia dotyczące lokalizacji

Oceń efektywność kampanii Google Ads

Skuteczność prowadzonych do tej pory kampanii może dostarczyć wiele informacji, które ułatwią ich poprawną optymalizację.

Zwróć uwagę na:

  • CTR (Click Through Rate), czyli wskaźnik klikalności poszczególnych reklam.
  • Średni koszt za kliknięcie (CPC).
  • Średni koszt za konwersję (CPA).
  • Liczbę i wartość konwersji z poszczególnych kampanii.
  • Średni czas spędzony na stronie przez użytkowników pozyskanych dzięki reklamom Google.

Sprawdzisz je oczywiście w Google Analytics 4.

Zweryfikuj strategię ustalania stawek i budżet 

Na etapie audytu należy sprawdzić, czy wybrana strategia ustalania stawek odpowiada celowi kampanii Google Ads.

Jak je dobierać? Oto kilka przykładów:

  • Jeśli chcesz zwiększyć liczbę odwiedzin strony, wybierz strategię maksymalizacji liczby kliknięć (CPC).
  • W przypadku sklepów internetowych wybór docelowego ROAS może pomóc osiągnąć maksymalną wartość sprzedaży przy określonym zwrocie z inwestycji w reklamę.
  • Jeżeli Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki, dobrym rozwiązaniem może okazać się wybór modelu CPM, w którym płacisz za wyświetlenia reklamy. 
określanie stawek w google ads
określanie stawek na etapie tworzenia kampanii Google Ads

Gdy mowa o stawkach, warto też powiedzieć kilka słów o budżecie kampanii. Pod jakim kątem go przeanalizować?

Przede wszystkim musisz ocenić, czy jest on dobrze wykorzystywany, czy np. marnowany – ze względu na nieprawidłowe targetowanie czy błędny wybór celu reklamowego. Sprawdź także, czy całkowity budżet jest odpowiednio rozdzielony pomiędzy różne kampanie, grupy reklam i kanały. Upewnij się też, że najważniejsze kampanie otrzymują wystarczającą ilość środków. 

Przeanalizuj słowa kluczowe

Realizujesz kampanie w sieci wyszukiwania? W takim razie obowiązkowym elementem audytu będzie analiza słów kluczowych wykorzystywanych w Twoich reklamach.

Jak przeprowadzić skuteczny audyt kampanii Google Ads pod tym kątem?

  • Oceń trafność fraz. Zweryfikuj, czy są one spójne z intencją użytkowników i zawartością strony docelowej. Upewnij się również, że frazy kluczowe wybrane do danych kampanii reklamowych nie są zbyt ogólne.
  • Zweryfikuj wykorzystanie fraz z długiego ogona (long tail). Chodzi o zapytania typu „beżowy dywan do salonu” czy „smartfon do 2000 zł”, które precyzyjnie odzwierciedlają intencję użytkowników i mogą zapewnić wyższą konwersję. 
  • Sprawdź listy wykluczeń słów kluczowych. Załóżmy, ze chcesz oferować przeprowadzanie audytu konta Google Ads, który kosztuje 1000 zł. Nie ma w takiej sytuacji sensu, by uruchamiać kampanię na frazy typu „bezpłatny audyt”. Google Ads daje możliwość ich wykluczenia, co warto wykorzystać. 
przykład wykluczeń słów kluczowych, źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/2453972?hl=pl
  • Zweryfikuj dopasowanie słów kluczowych. Twoje kampanie Google Ads mogą się wyświetlać wyłącznie wtedy, gdy ktoś wpisze określone przez Ciebie zapytanie. Mogą też pokazywać się użytkownikom, którzy wpiszą do wyszukiwarki hasła z nim powiązane – w większym lub mniejszym stopniu. Często większa dowolność oznacza lepsze efekty.

Dowiedz się więcej na temat Keyword Plannera – narzędzia do analizy słów kluczowych w Google Ads.

Oceń kreacje reklamowe 

Samo ustalenie stawki czy określenie kierowania reklamy Google Ads nie zawsze wystarczy, by była ona maksymalnie skuteczna. Bardzo ważne jest też stworzenie odpowiednich tekstów  i atrakcyjnych grafik czy filmów – zwłaszcza w przypadku kampanii typu Display czy reklam na YouTube. 

Na co zwrócić uwagę podczas oceny kreacji reklamowych na etapie audytu?

  • Nagłówki. Powinny być one zwięzłe, ale jednocześnie chwytliwe i zachęcające do kliknięcia w reklamę.
  • Skuteczny tekst reklamy. Gdy ktoś go czyta, oznacza to, że przykułeś już jego uwagę. Wykorzystaj to, by przekazać mu dodatkowe informacje, które zachęcą go do przejścia na Twoją stronę.
  • Atrakcyjne grafiki z CTA. Kreacje reklamowe muszą przyciągać wzrok i motywować do podjęcia działania. 
  • Styl. Nie sil się na skomplikowany język ani nadmierną kreatywność w doborze słów. Używaj jasnych komunikatów – tak, by użytkownicy nie głowili się zbyt długo, czy kliknąć w daną reklamę.
  • Spójność z identyfikacją wizualną Twojej marki. Twoi potencjalni klienci nie mogą mieć dysonansu poznawczego. Różnice w kolorystyce czy używanych fontach nie sprzyjają również budowaniu świadomości marki.

Oczywiście chociażby w przypadku kampanii Perfomance Max nie masz wpływu na ostateczny kształt reklam. Warto jednak zoptymalizować każdy element z osobna (jak nagłówek czy grafika), by zmaksymalizować ich skuteczność.

Oceń jakość stron docelowych

Kiedy reklama jest skuteczna? Niektórzy mogliby odpowiedzieć, że wtedy, kiedy ktoś w nią kliknie. O realnych biznesowych efektach możemy mówić jednak dopiero wtedy, gdy pozyskany w ten sposób użytkownik dokona konwersji. A to zależy nie tylko od samej kampanii, ale także strony, do której kieruje.

przykład reklamy Google Ads
przykładowa kreacja reklamy w Google Ads

Jak ocenić jakość stron docelowych?

  • W pierwszej kolejności upewnij się, że wszystkie strony są dostępne. Jeżeli znajdziesz jakieś błędy 404, jak najszybciej je wyeliminuj.
  • Zweryfikuj dopasowanie treści na danej stronie do intencji użytkownika. Sytuacje, w których użytkownik poszukuje informacji, a Ty kierujesz go do podstrony stricte sprzedażowej, nie mają racji bytu.
  • Przeanalizuj treści. Zwróć uwagę na to, czy są napisane w przystępny sposób i zawierają wszystkie niezbędne informacje.
  • Sprawdź CTA, które podpowiada użytkownikowi, co ma zrobić. To najczęściej przyciski typu „Dodaj do koszyka” czy „Skontaktuj się z nami”. Muszą wyróżniać się na tle pozostałych treści i zawierać jasny przekaz.
  • Zwróć uwagę na słowa kluczowe. Dana strona docelowa powinna zawierać frazy, których używasz w danej grupie reklam. Pomoże to podnieść jej jakość, a co za tym idzie zwiększy widoczność i zmniejszy koszt kliknięcia.
przykład kreacji reklamowej google ads
kolejny przykład kreacji reklamowej google ads

Wykonaj audyt Google Merchant Center

Prowadzisz sklep internetowy? W takim razie w ramach audytu Google Ads przeanalizuj jeszcze swoje konto w Google Merchant Center, które może wpływać na skuteczność kampanii produktowych.

Upewnij się, że dane produktu, takie jak tytuł, opis i cena, są poprawne.
Sprawdź także, czy wszystkie obrazy są odpowiednio oznaczone i mają wymagane rozmiary.

Kiedy warto przeprowadzić audyt Google Ads?

Zastanawiasz się, czy to dobry moment, by przeprowadzić audyt konta Google Ads? Zawsze warto weryfikować skuteczność swoich działań marketingowych, ale szczególnie docenisz taką możliwości, jeśli:

  • Zaczynasz współpracę z nową agencją i chcesz sprawdzić, jakich działań będzie wymagało osiągnięcie pożądanych efektów.
  • Twoje kampanie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
  • Masz wątpliwości co do działań agencji obsługującej konto Google Ads.
  • Zmieniasz strategię biznesową i potrzebujesz dostosować kampanie do nowych celów czy innej grupy docelowej.
  • Dawno lub nigdy nie przeprowadzałeś audytu Google Ads. Regularne przeglądy pozwalają na bieżąco monitorować i optymalizować działania reklamowe, co pomoże Ci utrzymać wysoką efektywność kampanii.

Chcesz rozpocząć prowadzenie skutecznych kampanii w Google Ads? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *