Chcesz promować swoją firmę online? W takim razie prędzej czy później zetkniesz się z pojęciem słów kluczowych, które odgrywają kluczową rolę w marketingu w wyszukiwarkach. Żeby zbudować widoczność w wynikach wyszukiwania, musisz w pierwszej kolejności odnaleźć wartościowe dla Ciebie zapytania.

Umożliwi Ci to właśnie Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych), czyli darmowe narzędzie od Google do analizy fraz. Dowiedz się, jak działa i do czego dokładnie możesz je wykorzystać.

Czym jest Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych)?

Google Keyword Planner, czyli po polsku Planer słów kluczowych, to narzędzie dostępne w ramach platformy Google Ads, które służy do analizy słów kluczowych. Dzięki niemu dowiesz się, jakie zapytania wpisują do wyszukiwarki Twoi potencjalni klienci, poznasz częstotliwość ich wyszukiwania i konkurencyjność poszczególnych fraz. 

Z tego względu jest ono bardzo przydatne zarówno na etapie tworzenia kampanii reklamowych w wynikach wyszukiwania, jak i w działaniach SEO.

Jak uzyskać dostęp do planera słów kluczowych w Google Ads? 

To bardzo proste. Wystarczy, że:

  • Zalogujesz się do Google Ads. Potrzebujesz w tym celu konta Google. Jeżeli już je masz, możesz przejść dalej. W innym wypadku będziesz musiał utworzyć pocztę na Gmailu. 
  • W panelu po lewej stronie wybierzesz „Narzędzia” –> „Planowanie” –> „Planer słów kluczowych”.
  • Gotowe!

Korzystanie z narzędzia nie wiąże się z żadnymi opłatami. 

Najważniejsze funkcje Keyword Plannera

Planer słów kluczowych Google pozwoli Ci przede wszystkim:

  • Odnaleźć i przeanalizować propozycje fraz kluczowych – na podstawie podawanych przez Ciebie sugestii lub zawartości danej domeny. 
  • Sprawdzić liczbę wyszukiwań poszczególnych słów, co pozwoli Ci zbadać zainteresowanie użytkowników danymi produktami, usługami czy tematami. 
  • Poznać stawki CPC i konkurencyjność danych fraz kluczowych, co umożliwi Ci dobrać zapytania do swoich kampanii reklamowych i ustalić optymalny budżet. 
  • Przeprowadzić analizę konkurencji na potrzeby SEO i kampanii PPC. Dowiesz się, jak często są wyszukiwane frazy, na które się pozycjonują, i oszacujesz wydatki reklamowe związane z prowadzeniem działań z zakresu Google Ads.
  • Śledzić trendy dotyczące wyszukiwań. Dzięki temu dostosujesz swoje działania do zmieniających się preferencji i potrzeb użytkowników. 
  • Wyeksportować dane do pliku XML. Możesz wygodnie je analizować i filtrować, korzystając ze swojego ulubionego Excela. 

Co ciekawe, Ahrefs wskazuje, że Google Keyword Planner zawyża liczbę wyszukiwań poszczególnych fraz w ponad 54% przypadków. Właśnie dlatego dobrym pomysłem może się okazać poznanie innych narzędzi dla webmasterów.

Raporty, które znajdziesz w Planerze

Google Keyword Planner oferuje Ci możliwość badania słów kluczowych na dwa sposoby. Możesz skorzystać z następujących raportów:

  • Poznaj nowe słowa kluczowe.
  • Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy. 
raporty dostępne w keyword plannerze
raporty dostępne w Planerze słów kluczowych

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Do czego służy raport „Poznaj nowe słowa kluczowe”?

Jeżeli chcesz znaleźć nowe słowa kluczowe, które wykorzystasz w swoich działaniach marketingowych, w pierwszej kolejności powinieneś użyć właśnie tego raportu. 

Masz do dyspozycji dwie funkcje:

  • „Zacznij od słów kluczowych”. Możesz podać maksymalnie 10 haseł, które kojarzą Ci się z Twoją firmą lub frazy kluczowe, które już znasz. Możesz też wskazać Google adres domeny, dzięki czemu odrzuci frazy niepowiązane z daną stroną. 
odnajdywanie nowych słów kluczowych w planerze
odnajdywanie nowych słów kluczowych w Planerze na podstawie sugestii
  • „Zacznij od witryny”. Nie musisz podawać żadnych konkretnych fraz. Google przeanalizuje Twoją domenę i na tej podstawie przedstawi Ci propozycje słów kluczowych.
znajdywanie nowych słów kluczowych w planerze na podstawie domeny
znajdywanie nowych słów kluczowych w Planerze na podstawie domeny

W obu przypadkach Twoim oczom ukaże się raport, dostarczający informacji o:

  • średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań,
  • zmianie w liczbie wyszukiwań w ostatnich trzech miesiącach wyrażonej w procentach, 
  • zmianie liczby wyszukiwań w ostatnim roku, 
  • konkurencji (niskiej, wysokiej lub średniej),
  • udziale w wyświetleniach reklam, 
  • maksymalnej i minimalnej stawce CPC za górę strony (chodzi o reklamy w wyszukiwarce).
wygenerowany raport w planerze słów kluczowych
wygenerowany raport

W czym pomoże Ci funkcja „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”?

Jeżeli skorzystasz z tego raportu, Google nie poda Ci żadnych nowych propozycji słów kluczowych. To funkcja, z której warto skorzystać, jeżeli masz już gotową listę fraz i chcesz sprawdzić częstotliwość ich wyszukiwania czy stawki CPC. 

raport poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy
generowanie raportu Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy

Na Twoją uwagę zasługują również dane dotyczące prognoz, które pomogą Ci ocenić skuteczność wybranych fraz. Dzięki temu raportowi dowiesz się, jaki budżet pozwoli Ci osiągnąć zakładane cele reklamowe. 

progozy google keyword planner
wyniki z raportu Prognozy w Keyword Plannerze

Znajdziesz tam również informacje na temat urządzeń, z których korzystają użytkownicy wpisujący poszczególne frazy, i ich lokalizacji. Każdy z tych raportów możesz filtrować i analizować w oparciu o np. prognozowane kliknięcia, konwersje czy CPC.

raport prognozy w google ads
informacje w raporcie „Progozy” w Planerze Słów Kluczowych

Jak wykorzystać Planer słów kluczowych w konkretnych obszarach?

Planer wykorzystasz w różnych działaniach marketingowych. Na co zwrócić uwagę podczas poszczególnych analiz?

Pozycjonowanie 

  • Zawsze zaczynaj poszukiwanie nowych fraz kluczowych od zapytań dość ogólnych, jak np. „laptop gamingowy”. Dzięki temu zobaczysz szerokie spektrum słów – jak np. „laptop gamingowy do 3000” czy „laptop gamingowy 17 cali”. 
  • W przypadku pozycjonowania, skupiaj się przede wszystkim na miesięcznej liczbie wyszukiwań danego słowa i jego konkurencyjności. 
  • Planer pomoże Ci także w SEO lokalnym. W swoich analizach z łatwością pominiesz słowa o zasięgu ogólnopolskim czy globalnym. Wystarczy, że przed wyszukaniem propozycji zaznaczysz interesującą Cię lokalizację.
lokalizacja keyword planner
ustawianie lokalizacji w Keyword Plannerze

Tworzenie treści 

  • W planerze możesz w łatwy sposób znaleźć pytania związane z Twoją branżą, jakie użytkownicy kierują do wyszukiwarki. To często wręcz gotowe tematy artykułów blogowych. By to zrobić, skorzystaj z filtra „słowo kluczowe” i podaj wyrazy charakterystyczne dla pytań.
filtrowanie w planerze
filtrowanie w Planerze
  • Zwróć uwagę na zapytania o potencjale contentowym, które mają najwięcej wyszukiwań. Wykorzystaj je w tytułach i nagłówkach w tworzonych tekstach. 

Google Ads

  • Analizuj frazy przede wszystkim pod kątem miesięcznej liczby wyszukiwań, konkurencyjności i stawek. 
stawki słów kluczowych
stawki słów kluczowych
  • Weryfikuj skuteczność i opłacalność planowanych kampanii Google Ads. Raport „Prognozy” oszacuje informacje na temat kosztów kampanii, kliknięć i współczynnika konwersji. Ustawiaj różne dzienne budżety, by sprawdzić, jak wpłyną na wyniki. 

Jak maksymalnie efektywnie analizować słowa kluczowe z użyciem Planera?

Na koniec zostawiam kilka wskazówek, które pomogą Ci maksymalnie efektywnie korzystać z Keyword plannera:

  • Skorzystaj z filtrów, by nie tracić czasu na analizę fraz, które nie mają dla Ciebie sensu. Możesz np. odfiltrować nazwy konkretnych marek. 
  • Filtruj propozycje słów kluczowych, by odnaleźć zapytania o dużej liczbie wyszukiwań i jednocześnie niewielkiej konkurencyjności. Mogą to być najlepsze kąski, gdy mowa o kampaniach Google Ads i strategii SEO. 
  • Zwróć szczególną uwagę na słowa kluczowe z długiego ogona. Mają one zazwyczaj mniejszą liczbę wyszukiwań, ale mogą wygenerować więcej konwersji. 
  • Znajdź sezonowe słowa kluczowe. Sezonowość jest szczególnie ważna w branży e-commerce. By ją przeanalizować, zwracaj uwagę na dane dotyczące zmian liczby wyszukiwań w ostatnich miesiącach. Możesz też przefiltrować zapytania, zawierające słowa typu „boże narodzenie” czy „walentynki”.
  • Pamiętaj, że Google podaje Ci dokładną liczbę wyszukiwań danej frazy. Trzeba tylko wiedzieć, jak ją znaleźć. Kryje się w raporcie „Prognozy” pod hasłem „Wyświetlenia”.
  • Skup się na jakości, nie tylko na ilości. Wybieraj słowa kluczowe, które są mają potencjał przyciągnięcia przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Jakość słów kluczowych jest ważniejsza niż ilość.
  • Połącz konto Google Ads z Google Analytics. Zyskasz wtedy dostęp do danych takich jak średnia pozycja Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania czy udział wyświetleń Twojej strony w tychże wynikach na dane zapytanie. 

Po więcej wskazówek zajrzyj na oficjalną stronę Google. 

Powodzenia! A jeżeli nie chcesz wyszukiwać słów kluczowych na własną rękę, sprawdź naszą ofertę dotyczącą pozycjonowania i prowadzenia kampanii Google Ads.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *