WordPress to CMS, który świetnie sprawdza się jako platforma do prowadzenia sklepu internetowego. Aby w pełni wykorzystać potencjał tego systemu, konieczna jest instalacja wtyczki WooCommerce i dodatkowych pluginów. Z poniższego tekstu dowiesz się, które rozszerzenia są istotne w przypadku skutecznej sprzedaży online.
Wtyczki WooCommerce w poniższym tekście zostały uporządkowane tematycznie, zgodnie z ich przeznaczeniem.
Podstawowe funkcjonalności dla sklepu internetowego WooCommerce
Aby zapewnić klientom wygodne zakupy w sklepie, musisz wdrożyć podstawowe funkcjonalności związane z finalizacją koszyka zakupowego. Chodzi tu przede wszystkim o bramkę płatności, integrację z firmami kurierskimi.
Płatności online
Instalowanie wtyczek WooCommerce musisz zacząć od dodania modułu umożliwiającego realizację szybkich płatności online. Każdy dostawca bramki płatności ma swoją własną wtyczkę, którą najczęściej możesz pobrać z jego strony.
Jeśli zamierzasz obsługiwać klientów międzynarodowych — zwłaszcza ze Stanów Zjednoczonych — dobrym posunięciem będzie zainstalowanie wtyczki Stripe. Jest ona popularna za oceanem, tym samym klienci będą mieli styczność z usługą, którą spotykają na co dzień podczas zakupów online.
Firmy kurierskie
Polscy klienci e-commerce — zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej — coraz chętniej sięgają po rozwiązania oferowane przez firmę InPost. Jest to oczywisty znak, że musisz im ułatwić zakupy z wykorzystaniem tej metody dostawy.
Na szczęście wśród wtyczek WooCommerce są dostępne pluginy, który pozwalają zintegrować sklep Woo z usługami oferowanymi przez InPost. Jedna z nich jest bezpłatna i można ją pobrać z repozytorium WordPress — Paczkomaty InPost. Drugą zaś — płatną — można pobrać ze strony firmy WPDesk.
Oczywiście, zanim zainstalujesz jakąkolwiek wtyczkę WooCommerce do wysyłki produktów, najpierw sprawdź, z jakich usług kurierskich najczęściej korzystają Twoi klienci. Na tej podstawie dokonaj integracji z konkretnym operatorem.
Dodatkowo warto sięgnąć po wtyczkę WooCommerce, która umożliwi Ci integrację z usługami, któregoś z brokerów kurierskich — firm, które negocjują z poszczególnymi kurierami atrakcyjne stawki, które Ty możesz oferować swoim klientom.
Popularni brokerzy kurierscy oferują integracje z WooCommerce dzięki wtyczkom.
TranslatePress
Jeśli zamierzasz prowadzić sprzedaż w wielu krajach, konieczne będzie stworzenie strony w kilku wariantach językowych. Tłumaczenie treści sklepu WooCommerce łatwo wykonasz dzięki wtyczce TranslatePress.
Wtyczka przetłumaczy treści na stronach produktowych i teksty w koszyku zakupowym. Niestety to rozszerzenie nie jest bezpłatne. Jeśli szukasz darmowych alternatyw, słusznym wyborem może być wtyczka PolyLang. Jest ona dostępna na stronie WordPress.org.
Wtyczka do SEO
Kolejną wtyczką dla WooCommerce, która powinna znaleźć się w Twoim sklepie, jest Rank Math. Dzięki niej wykonasz wiele działań związanych z SEO on-site na stronie. W przypadku witryny e-commerce dodasz m.in.:
- Różnego typu dane strukturalne na stronach produktowych;
- Nawigację okruszkową na stronie;
- Zdjęcia z galerii produktowej do mapy strony;
Oczywiście Rank math sprawdzi się świetnie nie tylko jako wtyczka dla sklepu WooCommerce. Znajdzie on zastosowanie w każdym typie strony opartej o WP.
Sprawdź listę 10 ważnych wtyczek dla WordPress
Faktury PDF WooCommerce & WordPress
źródło: https://pl.wordpress.org/plugins/flexible-invoices/
Jeśli Twoi klienci będą wymagać faktur VAT za dokonane zakupy, przyda Ci się wtyczka, z którą wystawisz taki dokument w panelu WordPress. Takim rozwiązaniem jest rozszerzenie Faktury PDF WooCommerce & WordPress — można je pobrać bezpłatnie pod tym adresem. Rozszerzenie daje sporą swobodę — można automatycznie wystawiać dokument do każdej sprzedaży lub ręcznie w momencie, gdy życzy sobie tego klient.
Zaletą tego rozwiązania jest możliwość wysłania do klienta dobrze wyglądającej pod kątem graficznym faktury VAT — dostarczonej w formacie PDF.
Edycja produktów i koszyka zakupowego
Może się okazać, że domyślny wygląd strony produktowej nie do końca Ci odpowiada. Jeśli nie znasz się na programowaniu, przydatne okażą się wtyczki do WooCommerce, dzięki którym nadasz nowy wygląd stroną produktów w sklepie.
Checkout Field Editor
Może się okazać, że domyślny proces zakupowy nie do końca odpowiada Twoim oczekiwaniom. Z jednej strony możesz spróbować samodzielnie edytować wygląd tej strony — niestety tutaj są potrzebne umiejętności programistyczne. Lepszym wyborem będzie sięgnięcie po wtyczkę, która w sposób prawie że automatyczny wykona pracę za Ciebie.
Dobrym rozwiązaniem może być plugin Checkout Field Editor. Dzięki tej wtyczce na stronie zamówienia wprowadzisz następujące zmiany:
- Dodasz pola tekstowe na dodatkowe wiadomości;
- Ustawisz własne teksty, które użytkownik zobaczy podczas składania zamówienia;
- Będziesz zarządzać wyświetlaniem poszczególnych pól tekstowych;
Zaletą wtyczki jest fakt, że jest ona bezpłatna.
Woocommerce Advanced Bulk Edit
Jeżeli chodzi o masową edycję niektórych parametrów produktów, WooCommerce ma pewne ograniczenia. Aby móc za pomocą kilku kliknięć wprowadzać zmiany na wielu stronach produktowych, przydatna może być wtyczka WooCommerce Advanced Bulk Edit. Dzięki niej dodasz łatwo warianty do wielu produktów jednocześnie, automatycznie zwiększysz ceny dla grupy produktów, czy masowo ustawisz atrybuty dla wybranych pozycji w sklepie.
Tego typu wtyczka może być koniecznością, gdy w Twoim sklepie znajduje się kilka tysięcy produktów. Dzięki niej zaoszczędzisz długie godziny pracy, które zajmuje ręczna edycja stron produktowych.
Advanced Product Fields for WooCommerce
Na rynku jest kilka wtyczek dla WooCommerce, które pozwalają na różne sposoby personalizować produkty. Biorąc pod uwagę, że klienci chętnie sięgają po unikalne przedmioty, Twój sklep powinien umożliwiać im dostosowanie produktu do swoich oczekiwań.
Taką funkcjonalność możesz wdrożyć, sięgając po wtyczkę Advanced Product Fields for WooCommerce. Rozszerzenie jest bezpłatne. Dzięki niemu klienci będą mogli samodzielnie definiować wiele cech kupowanych produktów. Co więcej, wtyczka oferuje logikę warunkową. Jej obecność na stronie WordPress pozwoli zmieniać cenę produktu na podstawie wprowadzonych przez klienta parametrów.
Flexible shipping
Kolejną wtyczką dla WooCommerce, z której powinien korzystać sklep internetowy, jest Flexible Shipping. Pozwala ona konfigurować różne metody wysyłki na podstawie licznych zmiennych takich jak: kraj dostawy, masa i rozmiar produktu. Rozszerzenie dostępne jest zarówno w darmowej, jak i płatnej wersji. Jeżeli planujesz konfiguracje podstawowych metod wysyłki, darmowa wersja pluginu na pewno będzie wystarczająca.
Marketing
Wtyczki dla sklepu WooCommerce oferują szerokie możliwości marketingowe. W pierwszej kolejności warto zainstalować rozszerzenie, które umożliwi integrację z profesjonalnym oprogramowaniem do mailingu. Każdy dostawca systemów mailingowych rozwija własne wtyczki. W zależności od oprogramowania, z którego korzystasz, musisz zainstalować ten plugin, który pozwoli zintegrować sklep z systemem mailingowym.
Oczywiście email marketing to tylko namiastka całej gamy możliwości marketingowych.
Wtyczka do SMS marketingu (SMSAPI)
Jeśli chcesz komunikować się z kupującymi za pomocą wiadomości tekstowych, warto zintegrować swój sklep z bramką SMS. Najpopularniejszym na polskim rynku rozwiązaniem jest bramka oferowana przez firmę SMSAPI.
Oprogramowanie pozwoli Ci wysyłać pojedyncze SMS do klientów, jak również przeprowadzać akcje marketingowe kierowane do wszystkich użytkowników z Twojej bazy kontaktów.
AffiliateWP
Gdy już Twój sklep rozwinie się na tyle, że użytkownicy będą skłonni polecać produkty w nim dostępne, wtedy możesz rozważyć instalację wtyczki do marketingu afiliacyjnego. Jedną z nich jest AffiliateWP. Dzięki tej wtyczce możesz w prosty sposób tworzyć linki afiliacyjne, generować raporty dla partnerów i jednym kliknięciem wypłacać im prowizje.
Niestety ta wtyczka nie jest bezpłatna. Sięgnij po nią dopiero w momencie, gdy wiesz, że partnerzy są skłonni promować Twój sklep.
Wtyczki WooCommerce dla sklepu — podsumowanie
Aby odnieść sukces w e-commerce ze sklepem na WP, trzeba sięgać po pluginy zwiększające zakres jego funkcjonalności. Trzeba też pamiętać, że niestety najczęściej najlepsze wtyczki WooCommerce są płatne. Musisz więc dobrze zastanowić się, które funkcje Twojego sklepu mają być realizowane przy użyciu pluginu, a które jesteś w stanie wdrożyć manualnie. Pamiętaj też, aby nie przesadzać z ilością tych rozszerzeń. Twój sklep musi przede wszystkim działać szybko i wydajnie.