Pozycjonowanie sklepu internetowego jest procesem czasochłonnym, pracochłonnym, wymagającym dużo cierpliwości i wiedzy, którą można nabyć podczas szkoleń, czy też czytania różnych blogów. Duże firmy mogą pozwolić sobie na stworzenie w swoich strukturach dedykowanego działu SEO, który będzie nieustannie zajmował się sklepem internetowym. Pozycjonowanie można zlecić też specjaliście SEO, który będzie dostarczał audyty, analizy, pomysły i rekomendacje do rozwoju sklepu. Jeśli jednak nie ma się wystarczającego budżetu na stworzenie działu SEO lub podjęcie współpracy ze specjalistą SEO, można spróbować poprowadzić działania samodzielnie, ale dla osób niemających żadnego pojęcia o pozycjonowaniu nie jest to najlepsze rozwiązanie.
Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
Jak już zostało wspomniane we wstępie, pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego to działania praco- i czasochłonne. Głównym ich celem jest podniesienie pozycji strony e-commerce w wynikach wyszukiwania na powiązane z działalnością frazy kluczowe. W rezultacie domena jest lepiej widoczna w sieci, co może przełożyć się na większy ruch organiczny na niej, a także zyski ze sprzedaży oferowanych produktów. Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się przede wszystkim na działaniach on-site i off-site. Szczególnie ważna jest optymalizacja e-sklepu, a konkretnie jego poszczególnych elementów, tworzenie nowej treści i linkowanie wewnętrzne. Duże znaczenie mają także działania wspierające UX, ponieważ dzięki nim odnotowuje się wyższy współczynnik konwersji.
Pozycjonowanie sklepów opiera się na działaniach, których efektem ma być wzrost jego widoczności w wyszukiwarce Google. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania użytkownicy korzystający z przeglądarki mogą nie tylko znaleźć stronę Twojego sklepu internetowego, ale także skorzystać z oferty, kupując jakiś produkt. W skrócie chodzi więc o to, aby dostosować serwis do wytycznych wyszukiwarki Google oraz algorytmów, których zadaniem jest tworzenie rankingu stron. SEO, czyli Search Engine Optimization, oznacza optymalizację strony www pod silnik wyszukiwarki. Taką strategię można realizować samodzielnie lub przy pomocy doświadczonego specjalisty, czy też agencji marketingowej.
Ponadto pozycjonowanie może iść w parze z zastosowaniem User Experience. W takim przypadku mówi się już o SXO, o którym można przeczytać w naszym artykule na blogu: https://www.semgence.pl/jak-polaczyc-ze-soba-seo-i-ux/. Jest to wręcz idealne rozwiązanie dla e-commerce. Co istotne, mowa tutaj nie tylko o samej optymalizacji technicznej, ale również o jednoczesnym dopasowywaniu funkcjonalności witryny do potrzeb użytkowników. Działania w zakresie SXO mogą znacząco podnieść poziom konwersji i zbudować silne relacje z potencjalnymi klientami.
SEO sklepu internetowego – dobór fraz kluczowych i audyt SEO
Podstawą, jeśli chodzi o proces pozycjonowania sklepu internetowego jest opracowanie kompleksowego audytu SEO. Jest to raport, w którym wykazuje się ewentualne błędy i niedociągnięcia oraz słabe strony sklepu online, które wymagają poprawy. W celu przeprowadzenia audytu niezbędna jest szczegółowa analiza każdej podstrony w obrębie domeny. Opierając się na zebranych danych, wykorzystuje się odpowiednią strategię SEO. Audyt swoim zakresem obejmuje analizę treści na stronach, stan techniczny witryny, a także linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Zanim rozpocznie się pozycjonowanie sklepu w Google, powinno się określić jakie frazy kluczowe mają opisywać poszczególne podstrony. Dzięki temu optymalizacja wraz z tworzeniem contentu będą jeszcze prostsze.
W tym przypadku można skorzystać z wielu przydatnych narzędzi SEO. Do tworzenia treści warto wybrać SurferSEO lub Contadu, a do analizy fraz kluczowych i konkurencji na przykład Senuto. Poza tym przy tworzeniu contentu należy wybierać te słowa kluczowe, które będą pasować do zawartości adresu URL, a ich miesięczna wyszukiwalność będzie na wysokim poziomie, przy jednocześnie niskiej trudności frazy. Należy pamiętać, że wysokie pozycje budują widoczność sklepu, co przekłada się na większy ruch w witrynie.
Dobierając słowa kluczowe nierzadko posługujemy sie narzedziami typu Senuto, Ahrefs, Semrush, Semstorm. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na coś takiego jak widoczność i oznaczyć sobie, analizując portal konkruencyjny, początek działań SEO serwisu konkurującego oraz punkt, do którego chcemy dojść.
- Pierwszy punkt – patrzymy kiedy widoczność zaczęła rosnąć i patrzymy np. na bloga – kiedy zaczęły pojawiac się pierwsze artykuły
- Drugi punkt – to punkt dojścia do pierwszych dobrych wyników. Zając 1,5 roku od momentu rozpoczecia działań SEO (pierwsze daty na blogu, pierwsze widoczne optymalizacje w webrachive)
- Trzeci punkt – to najwyższy punkt i to już zajęło blisko 3,5 roku
To oznacza, że SEO dla takiego sklepu zajęło ok 3-4 lat, przy niewielkich inwestycjach w content i optymalizacje bo policzyliśmy, że na blogu treść przyrastała w tempie 4-5 wpisów miesięcznie plus niewielkie zabiegi optymalizacyjne na blogu. Tym samym możemy ocenić, że inwestycja w tym sklepie miesięcznie eto ok 3-4 tys netto (nie widzimy przychodów ale od czego są spisy KRS – o ile to spółka zoo).
Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego?
Optymalizacja sklepu internetowego jest kolejnym etapem prac, jakie należy przeprowadzić. Wykonuje się tutaj czynności, których głównym założeniem jest jak najlepsze dopasowanie witryny do wymagań wyszukiwarki oraz jej usprawnienie pod względem technicznym. Szczególnie dużą uwagę zwraca się na krótki czas ładowania strony i optymalizację, ponieważ dzięki temu e-sklep będzie w stanie znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Zabrania się jednak stosowania nieetycznych praktyk, które określane są mianem Black Hat SEO. Mogą one spowodować odwrotny efekt do zamierzonego, a nawet mogą zostać nałożone na stronę filtry lub ban od Google.
W trakcie optymalizacji zwraca się szczególną uwagę na:
- długość i zawartość meta title oraz meta description,
- czas ładowania strony,
- grafikę,
- mapę strony,
- przekierowania,
- uporządkowanie oraz ewentualne skrócenie kodu źródłowego,
- linkowanie wewnętrzne,
- UX,
- dane z Google Search Console i Google Analytics,
- tagi kanoniczne.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to przede wszystkim ciągłe optymalizacje kategorii, produktów ale ,co daje największą widoczność i przewagę konkurencyjną, to inwestowanie w treści blogowe.
Miesięcznie na prace przy sklepie internetowym trzeba poświęcić 25-30 godzin (raz stawka, która na rynku może się wahać od 199 zł do 299 zł netto zależnie od agencji, konkurencji, branży, stopnia zaawansowanych potrzeb itd).
Content marketing a proces pozycjonowania sklepu internetowego
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to także wdrożenie odpowiedniego contentu. Gogle ustala ranking SERPów przy pomocy skomplikowanego algorytmu, którego działanie opiera się na pracy robotów indeksujących. To właśnie w trakcie procesu indeksowania strony głównej oraz podstron są one dokładnie sprawdzane. Zebrane dane umożliwiają wyszukiwarce określić, na jakie frazy powinny wyświetlać się dane podstrony i na której pozycji. Teksty umieszczane w sklepie powinny być:
- naturalnie nasycone frazami kluczowymi,
- atrakcyjne i nieść wartość merytoryczną dla użytkowników,
- oryginalne i dostosowane do zawartości każdej podstrony,
- stale aktualizowane.
W kwestii nasycenia treści frazami, najczęściej stosuje się do dwóch powtórzeń określonego wyrażenia na tysiąc znaków. Popularną metodą jest także tworzenie treści w taki sposób, aby słowa kluczowe stanowiły objętość do ośmiu procent tekstu. Jedna, jak i druga taktyka może przynieść wiele korzyści, ale w sieci dostępne są specjalne oprogramowania, które ułatwiają pisanie tekstów pod SEO.
W przypadku contentu niezwykle istotne jest zastosowanie nagłówków. Cała struktura musi być jasna i czytelna dla potencjalnych klientów. Chodzi więc o to, aby wdrożyć tylko jeden nagłówek H1, następnie nagłówki H2, a jeśli będzie potrzeba dalszego ich stopniowania to także H3 i H4. Istotne jest to, aby znajdowała się w nich główna fraza kluczowa odmieniona przez przypadki. Podstrony zawierające wartościowe, a co najważniejsze, merytoryczne treści, mają zdecydowanie większe szanse na zdobycie wysokich pozycji w Google.
Ważnym aspektem contentu jest konwersja czyli optymalizacja CRO. W tym celu w poradniku (blogu czy bazie wiedzy) należy wykonać:
- linkowanie wewnętrzne do kategorii oraz produktów na słowa kluczowe
- wstawić karuzele produktowe na ile to możliwe od razu z możliwością dodawani produktów do koszyka
- na końcu artykułu wkleić kilka produktów, linki do innych artykułów oraz, jeśli tak działa sklep, CTA w postaci przycisku z numerem telefonu aby klient mógł zadzwonić
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego – link building
Link building stanowi ostatnie ogniwo w przypadku SEO dla sklepu online. Jest to złożony proces, w którym pozyskuje się linki, czyli odnośniki zewnętrzne prowadzące do pozycjonowanego sklepu. Algorytmy Google oceniają je jako rekomendację dla witryny sklepu. Jeśli linkuje do niego domena z wysokim autorytetem, dla robotów indeksujących oznacza to, że strona internetowa jest godna uwagi. Nie można jednak zapominać o tym, że linkowanie musi być realizowane naturalnie, ponieważ zbyt duża ilość linków może negatywnie wpływać na domenę.
W przypadku link buildingu najważniejsze jest to, aby pozyskiwać odnośniki z odpowiednich miejscówek, czyli nie mogą to być między innymi spamerskie serwisy. Warto także mieć świadomość, że algorytm weryfikuje to, jaka zawartość otacza dany link. Istotny jest więc nie tylko sam anchor txt, czy naked url, ale także kontekst.
Linkbuilidng jest najdroższym elementem procesu pozycjonowania sklepu i niestety często traktowany jako element stricte najtańszy., Dość często linkbuilding jest kupowany w pakietach, najtańszych – no bo skoro Ja daję 10 linków miesięcznie za 10 tys a pakiet tego samego kosztuje 1 tys – to jasne jest, że taniej znaczy lepiej. No właśnie nie lepiej a gorzej bo potem trzeba cały ten syf odkręcać.
Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego – od czego zacząć?
Pozycjonowanie swojego sklepu internetowego nie jest wbrew pozorom prostym zadaniem. O ile część czynności można wykonać samodzielnie, to większość z nich wymaga jednak odpowiedniej wiedzy na temat SEO i najlepiej powierzyć wszystko w ręce specjalistów. Jak więc wygląda pozycjonowanie? Od czego zacząć?
Wybór platformy pod e-commerce
Sklep internetowy nie stanowi strony wizerunkowej. Oznacza to, że jest on bardziej rozbudowany i ma większą liczbę podstron. Wymaga to analizy wielu różnych czynników, które maj wpływ na widoczność Twojego sklepu i strategię pozycjonowania. Istotny jest więc wybór platformy e-commerce, która pozwoli zaoszczędzić wielu problemów mogących pojawić się w późniejszym czasie. Jeśli nie wie się, którą wybrać, zawsze można skorzystać z rad agencji SEO.
Budowa kategorii, podkategorii i stron z produktami
Zanim zacznie się powolne rozwijanie i rozbudowywanie biznesu, należy dobrze przemyśleć jego układ, ponieważ ma on ogromne znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego. Dzięki czytelnej i przejrzystej budowie kategorii, podkategorii oraz stron produktowych, użytkownicy bez najmniejszego problemu odnajdą to, co ich interesuje.
Certyfikat SSL
Jeśli sklep online ma wzbudzać zaufanie klientów, powinien on mieć aktywny certyfikat SSL. Ma on ogromne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, ponieważ klienci dokonują zapłaty w witrynie za zrobione zakupy. Certyfikat SSL jest skutecznym narzędziem zabezpieczającym przesyłanie danych z witryn internetowych.
Optymalizacja w obrębie sklepu online
SEO dla sklepu internetowego musi uwzględniać również optymalizację pod kątem szybkości ładowania strony. Parametr ten jest jednym z czynników rankingowych i jeśli ma on słabe wyniki, to w dużej mierze przekłada się na duży wskaźnik odrzuceń oraz niski wskaźnik konwersji. Tego problemu nie można bagatelizować. Często sama optymalizacja grafiki pozwala przyspieszyć funkcjonowanie strony internetowej. Innymi przyczynami wolnego ładowania strony to wolny serwer i obszerny kod źródłowy.
Dobór słów kluczowych
Słowa kluczowe odgrywają bardzo ważną rolę w przypadku pozycjonowania e-commerce. Dlatego też warto poświęcić nieco więcej czasu na znalezienie odpowiednich fraz, które będą dopasowane do profilu działalności i jej oferty. E-sklep zoptymalizowany na odpowiednie słowa kluczowe zajmie wysoką pozycję w wynikasz wyszukiwania.
Tworzenie unikalnych treści
Wyszukiwarka Google uwzględnia również wartościowy i unikalny content. Tworząc własne treści, można je umieszczać na stronach kategorii, podkategorii, oraz stronach produktowych. Istotne jest, aby każdy opis zawierał tylko jeden nagłówek H1 z frazą kluczową oraz nagłówki H2, H3 i H4 również z frazą. W ten sposób można wykorzystać największych potencjał słów kluczowych. Meta tagi to opisy, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Dlatego także i w nich należy zamieścić odpowiednie frazy.
Prowadzenie bloga firmowego
Prowadzenie bloga firmowego jest działaniem SEO, które wpisuje się w kompleksowe pozycjonowanie. Pisząc artykuły eksperckie, poradniki i inne treści nie tylko wzbudza się zaufanie klientów, ale także stawia sklep w pozycji eksperta w swojej branży. Ponadto zwiększa się ruch na stronie, co w przypadku sklepów online ma ogromne znaczenie. Co istotne, teksty muszą być optymalizowane pod konkretne frazy. Dobrze zaprojektowana strona blogowa sprawi, że sklep zyska atrakcyjny i merytoryczny content.
Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to te, które umieszcza się we własnym sklepie. Odsyłają one potencjalnych klientów do poszczególnych kategorii, czy też produktów. Z kolei linkowanie zewnętrzne zwiększa ruch na stronie, ale umieszcza się je w zewnętrznych serwisach. Zarówno jedne, jak i drugie odnośniki korzystnie wpływają na efekty pozycjonowania sklepu.
Podstawy pozycjonowania sklepu online
Podstawową optymalizację własnego sklepu internetowego można zrobić na własną rękę, na przykład ustawiając meta tagi, czy edytując adresy URL, ale żeby wykonać samodzielne pozycjonowanie strony w Google, niezbędna jest praktyka i stale aktualizowana wiedza w zakresie SEO. Jeśli się ich nie posiada, to zdecydowanie lepszym wyborem będzie podjęcie współpracy z agencją SEO. Jeżeli natomiast podejmie się samodzielną próbę działania, należy robić to ostrożnie i z rozwagą. Nie można zapominać o tworzeniu wartościowych tekstów, które muszą być przygotowywane z myślą o odbiorcach. Pozyskując linki z zewnętrznych serwisów należy omijać szerokim łukiem spamerskie strony. Jeśli to możliwe, warto zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego z jednoczesnym uwzględnianiem UX.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego z agencją i samodzielnie?
Cena pozycjonowania sklepu internetowego zależy od wielu czynników i metody samego pozycjonowania. Na ostateczny koszt działań z zakresu SEO dla sklepu online wpływa:
- konkurencyjność branży,
- metody oraz nakłady pracy,
- ilość słów kluczowych,
- jakość witryny i jej zawartość,
- długość trwania umowy,
- zakres prac.
Zagadnienie kosztów pozycjonowania sklepu dokładniej omówiliśmy w tym artykule, ponieważ jest to bardzo obszerny temat. Niemniej, należy również uwzględnić to, że efekty prowadzonych działań w ramach marketingu internetowego nie pojawią się w ciągu kilku dni. Jest to proces czasochłonny i w najlepszym wypadku pierwsze rezultaty widoczne będą po około trzech miesiącach.
Link building to element zdecydowanie najtrudniejszy bo o ile pewne elementy np. optymalizacji technicznej są wiadome – można je stosunkowo łatwo wycenić i mając doświadczenie założyć jak przełoży się to na efekty, to o tyle to czy link za 100zł czy 1000 „kopnie” nie jest już takie do końca wiadome 🙂