O pozycjonowanie powinna dbać każda firma działająca w Internecie, a także poza nim. Dlaczego pozycjonowanie jest ważne?. W Internecie znajdziecie też wiele porad jak skutecznie czy szybko wypozycjonować witrynę. Czy jednak wiecie, dlaczego warto pozycjonować stronę? Co tak naprawdę dają dobrze prowadzone działania SEO? Dlaczego są one tak ważne? Pora znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Po pierwsze, czym w ogóle jest pozycjonowanie strony www
Pozycjonowanie, które powszechnie nazywamy SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zespół działań mających na celu zwiększenie widoczności stron internetowych. Dzięki SEO witryna internetowa znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, co sprawia, że internauta łatwiej i szybciej na nią trafia. Pozycjonowanie stron zawsze odbywa się na podstawie listy słów kluczowych. Internauta, wpisując je w wyszukiwarce, dostaje listę stron www. Zazwyczaj odwiedza kilka pierwszych, które pojawią się w wynikach. To właśnie, dlatego firmom zależy, aby ich strona znalazła się jak najwyżej. Kluczowe staje się więc znalezienie się w TOP10 witryn internetowych popularnych na najważniejsze dla brandu słowa kluczowe.
Dlaczego pozycjonowanie strony www jest konieczne?
Obecnie w sieci znajduje się niezliczona liczba stron, sklepów internetowych, blogów, serwisów informacyjnych. Wiele z nich dotyczy tych samych rzeczy, np. sprzedaje kosmetyki czy zabawki dla dzieci. Kiedy pojawia się nowa strona proponująca ten sam asortyment, zawierająca podobne treści, to zaraz po uruchomieniu znajdzie się na samym końcu dziobania. Dlaczego? Ponieważ Google lubi witryny, które mają długą historię, a także te odpowiednio zoptymalizowane, posiadające odpowiednią ilość treści poprawnie napisanych oraz linków zewnętrznych. Takie są promowane w wynikach wyszukiwania i znajdują się na samej górze. Wynika to z prostej rzeczy – Google uważa, że takie strony są bardziej wartościowe dla Internauty. Chcąc przekonać Google, że nasza strona również jest tą wartościową, trzeba podjąć szereg działań. O tym, jakie one są, mówi lista czynników rankingowych w Google. Obejmuje ona 1000 pozycji, a niektóre z nich nie są ujawniane przez wyszukiwarkę. Pozycja w wyszukiwarce zależy od tego, ile „warunków” stawianych przez Google się spełni. Ale, ale dlaczego warto to w ogóle robić? Okazuje się, że lista korzyści jest długa.
Będziesz obecny tam, gdzie wszyscy
W XXI wieku w Internecie są wszyscy. Strony internetowe posiadają nie tylko firmy działające online, ale też i te prowadzące swoją działalność stacjonarnie. W ich przypadku strona jest wizytówką, która informuje np. o danych kontaktowych, godzinach otwarcia, wskazówkach dojazdu do oddziału. Teraz zadaj sobie pytanie, czy stać cię na to, aby nie być obecnym w największym „centrum handlowym” świata? Pewnie nie – jest to zwyczajnie nieopłacalne, nawet jeśli twój biznes offline radzi sobie bardzo dobrze. Dobrze prowadzone działania SEO gwarantują, że nie tylko będzie się obecnym, ale i widocznym.
Dotrzesz do nowych, potencjalnych klientów
Zdecydowana większość klientów poszukiwania produktów czy usług zaczyna właśnie od zapoznania się z wynikami wyszukiwarki internetowej – aż 98,38% wybiera wyszukiwarkę Google (dane z września 2019 roku wg StatCounter). Zazwyczaj trafia na stronę czy blog znajdujący się na pierwszej stronie wyszukiwania na daną frazę. Pozycjonowanie ma zapewnić witrynie wysoką pozycję w Google, a przez to i większy ruch na stronie. Im więcej osób odwiedzi witrynę, tym więcej zapozna się z produktami i ze zwykłego czytelnika może stać się klientem. Pozycjonowanie pomoże więc dotrzeć do nowych klientów i to zainteresowanych konkretnym zagadnieniem n. naturalnymi, wegańskimi kosmetykami.
Na to, czy internauta zamieni się w klienta, wpływa nie tylko wysoka pozycja w Google. Pamiętaj, aby przygotować użytkownikowi przyjazne powitanie. Co to oznacza? Przejrzysta, jasna i przyjazna w nawigacji strona, intuicyjna, estetyczna, zawierająca potrzebne informacje, które będą odpowiadać na potrzeby grupy docelowej.
Dotrzesz do konkretnej grupy docelowej
Grupa docelowa to coś, co powinna określić każda marka. Mówienie do wszystkich to jak mówienie do nikogo. Przekaz się rozmywa, aż w końcu nikt nie jest nim zainteresowany. SEO świetnie koreluje z grupą docelową. Dlaczego? Ponieważ pozwala dotrzeć nie tylko do nowych, potencjalnych Klientów, ale i do tych znajdujących się w grupie docelowej. SEO pod tym względem jest o wiele skuteczniejsze niż billboardy czy ulotki, które docierają również do osób niezainteresowanych zupełnie produktem czy usługą. Stawiając na pozycjonowanie, słowa kluczowe dopasowuje się do zainteresowań person marketingowych, ich pytań, wątpliwości, potrzeb.
Wygenerujesz większe zyski
Większa liczba odwiedzających, a więc i klientów, to też większe zyski. Docierając do nowych osób, powiększa się pulę tych zainteresowanych produktami czy usługami. Nawet jeśli od razu nie skuszą się one na zakupy w sklepie, to zostanie nawiązany pierwszy kontakt. Jego wyniku możesz np. uzyskać adres e-mail i zachęcać do zakupu przez newsletter czy zastosować remarketing. Pozycjonowanie pozwoli więc na zwiększenie zysków firmy nie tylko tu i teraz, ale i w dłuższej perspektywie.
Będziesz rozpoznawalny, bardziej lubiany i godny zaufania
Korzyścią z pozycjonowania jest nie tylko zwiększenie zysków, ale i budowanie eksperckiego wizerunku firmy w sieci. Przekłada się to na większe zaufanie klientów i postrzeganie brandu jako wiarygodnego partnera. Ta korzyść wynika z tego, że SEO ściśle wiąże się z content marketingiem, czyli tworzeniem treści przydatnych Internautom. Specjalistyczne artykuły pozwalają internautom znaleźć odpowiedzi na swoje pytania i obawy. Rozwianie ich sprawi, że potencjalny klient łatwiej zaufa marce i chętniej dokona u niej zakupu. Pamiętaj też o zależności, że im więcej merytorycznych i wartościowych treści się dostarcza, tym klient więcej jest w stanie zapłacić za produkt/usługę. Wynika to z tego, że wierzy, iż firma zna się na tym, co robi, a z natury ludzie lubią kupować produkty/usługi polecane i od ekspertów.
Pozycjonowanie jest więc też sposobem na zbudowanie wizerunku. Pozytywny wizerunek, który stawia firmę w pozycji eksperta to inwestycja na przyszłość, która przełoży się na zyski.
Wyprzedzisz konkurencję
Pozycjonowanie nie jest żadnym tajemnym marketingowym narzędziem – inwestuje w niewiele firm, twoja konkurencja też. Jeśli jej działania będą lepsze, to wyprzedzi cię i to ona przyciągnie klientów zainteresowanych produktami, które masz również w swojej ofercie. Przeciwdziałać temu da się tylko w jeden sposób – również stawiając na SEO i intensyfikując działania pozycjonujące. Pozwoli to wyprzedzić konkurentów w wyszukiwarce i znaleźć się nad nimi w wynikach Google. Zwiększając tym samym szansę, że potencjalny klient trafi do twojego sklepu, a nie sklepu konkurencji.
W dłuższej perspektywie zaoszczędzisz
Wypromowanie strony www wyszukiwarkach nie jest procesem, które przeprowadzisz w tydzień. Średni czas potrzebny na wypozycjonowanie strony to od 6 miesięcy do 2 lat. Czas ten wydaje się długim okresem, jednak efekty, jakie można uzyskać, są długotrwałe. Oznacza to nic innego a oszczędność. Zoptymalizowanie strony i pozycjonowanie jest o wiele tańsze niż regularne wydawanie dużych budżetów na reklamy Facebook Ads czy Google Ads – te stają się konieczne, jeśli SEO jest kiepskie i organicznie strona jest niewidoczna w wyszukiwarce.
Regularna inwestycja w SEO nawet przy niewielkim budżecie daje bardzo duże korzyści, szczególnie młodym, rozwijającym się biznesom, które nie są w stanie przeznaczyć dużych budżetów na płatne reklamy. Warto tu zaznaczyć, że pozycjonowanie strony nie jest drogie. Już niewielki budżet pozwala na osiągnięcie wymiernych efektów, o ile działania będą wykonywane regularnie i zgodnie z wcześniej ustalonym planem.
Z biegiem czasu Twój brand stanie się popularną i trwała marką – dlatego ważne jest monitorowanie ruchu brandowego i niebrandowego aby, tak jak w przypadku marki Zgred, móc określić jaki jest poziom popularności danej witryny.
Będziesz miał budżet pod kontrolą
Stała kwota, którą wydaje się na pozycjonowanie, pozwala na kontrolowanie budżetu. Nie będziesz musiał się martwić, że nagle kwota wydana na Google Ads czy Facebook Ads jest wyższa niż zaplanowana. Co więcej, możliwość nakierowania SEO na konkretną grupę docelową ograniczy przepalanie budżetu na kierowanie komunikatów do osób niezainteresowanych ofertą.
Plusem pozycjonowania jest również łatwa możliwość kontrolowania efektów podejmowanych działań. Osiągnięte rezultaty są mierzalne. Można je śledzić m.in. za pomocą bezpłatnego narzędzia Google Analytics. Dostarczy ono wyników pozycjonowania, a także informacji o specyfice i zachowaniach Internautów odwiedzających stronę.
Samodzielnie czy z pomocą – krótko o tym, jak pozycjonować stronę
Pozycjonowanie strony jest procesem długofalowym. Wymaga czasu, a także wiedzy. Wielu przedsiębiorców zastanawia się więc, czy o SEO dbać samemu, czy powierzyć to zadanie zewnętrznej firmie. Tutaj jednej poprawnej odpowiedzi nie ma. W niektórych przypadkach samodzielne pozycjonowanie jest korzystniejsze – ogólnie jednak lepiej jest skorzystać z pomocy specjalistów. Odciąża to przedsiębiorcę i pozwala mu skupić się na innych strategicznych zadaniach.
Pozycjonowanie strony internetowej daje firmie realne korzyści. Najważniejszą jest zwiększenie zysków, które wynika z większego ruchu na stronie www i dotarcia do nowych klientów. Już to powinno przekonać każdego przedsiębiorcę, że pozycjonowanie to konieczność w dzisiejszych czasach.