SEO copywriting często kojarzony jest ze sztuką pisania wartościowych treści na strony internetowe, a więc takich, które są nie tylko przyjazne dla klienta, ale także dla robotów wyszukiwarek internetowych. Przyczyniają się one w dużej mierze do poprawy widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania, a także zaspokajają potrzeby informacyjne potencjalnych klientów oraz odbiorców. Dzięki nim generowany jest wartościowy ruch organiczny w serwisie. Osoba, która jest odpowiedzialna za pisanie tekstów zgodnie z zasadami SEO powinna wyróżniać się nie tylko lekkim piórem, ale również znajomością zasad pozycjonowania. Jak pisać teksty SEO? Czy SEO copywriting jest tym samym, co content marketing? Czym powinien wyróżniać się SEO copywriter?

SEO copywriting – czym się różni od innych rodzajów copywritingu?

Zgodnie z klasyczną definicją copywriting jest techniką sprzedażową realizowaną za pomocą słów. Do lat 40. XX wieku faktycznie na tym polegał copywriting, ale wraz z biegiem lat zaczynał on intensywnie się zmieniać i dzisiaj ma o wiele większe znaczenie. Obecnie praca copywritera to pisanie tekstów reklamowych, sprzedażowych, radiowych, telewizyjnych, a także wymyślanie kampanii reklamowych. Celem copywritingu nie musi być tylko i wyłącznie sprzedaż bezpośrednia, ale przekonanie potencjalnego klienta do podjęcia decyzji zakupowych lub np. zapisania się do newslettera. 

SEO copywriting zaistniał szerzej w momencie szybkiego wzrostu popularności wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie 10-20 lat temu polegało w dużej mierze na tym, że algorytm Google pozytywnie oceniał witryny z dużą liczbą linków przychodzących. W związku z tym masowo zaczęły powstawać tak zwane presell pages, na których znajdowały się teksty do pozycjonowania i robotów Google, ale niezbyt wartościowe dla ludzi. Zawierały one ogromne ilości fraz kluczowych i linków prowadzących do pozycjonowanych stron. Nie miały one kompletnie żadnej wartości, ale nagminnie nadużywały zasad SEO copywritingu. 

Copywriter miał więc pisać treści, które nie miały większego sensu, ale musiały zawierać jak najwięcej słów kluczowych powiązanych z pozycjonowaną witryną. Z biegiem lat się to na szczęście zmieniło i obecnie osoby odpowiedzialne za copywriting piszą artykuły blogowe, tematyczne, opisy produktów i kategorii w sklepach internetowych, teksty na strony internetowe oraz artykuły sponsorowane. Jak nietrudno zauważyć, praca SEO copywritera niewiele się dzisiaj różni od pracy content writera. Dzieje się tak, ponieważ Google z roku na rok coraz większy nacisk kładzie na wartościowe i merytoryczne treści. 

Potrzebujesz wartościowych tekstów SEO na swoją stronę internetową? Sprawdź naszą ofertę na https://www.semgence.pl/content-marketing/

Dlaczego copywriting SEO jest tak istotny dla stron internetowych?

Pisanie treści zoptymalizowanych pod kątem SEO nie straciło jednak kompletnie na ważności. Jest wręcz przeciwnie! Stało się ono w pewnym sensie nawet istotniejsze niż w ubiegłych latach. Firm i stron internetowych jest w wyszukiwaniach Google coraz więcej, a pozycji na pierwszej stronie wyników SERP tylko 10. Tekst musi więc być nie tylko widoczny dla algorytmów Google i spełniać określone wymogi techniczne, ale także odpowiadać na pytania użytkowników, realizować ich intencje i być przyjemny w odbiorze. 

Treści na stronie muszą mieć także aspekt marketingowy. Muszą być przygotowane rzetelnie, merytorycznie, skłaniać do podejmowania określonych decyzji przez odbiorców. Dzięki temu zbudują one tak zwany autorytet w ramach danego tematu i branży, czyli podniosą wskaźnik Topical Authority. Nietrudno więc przyznać, że od copywritera SEO trzeba wymagać więcej, niż tylko stukania w klawiaturę i wbijania w tekst jak największej liczby fraz kluczowych. Dostosowanie się do wszystkich wytycznych nie jest wbrew pozorom takie proste i nie każdy potrafi to zrobić. 

Jak pisać teksty SEO? Poznaj najważniejsze zasady!

Nie zmienia to jednak faktu, że nadal należy zachowywać kilka żelaznych zasad SEO copywritingu:

  • stosować nagłówki H1-H6, gdzie H1 to tytuł artykułu i podstrony, a pozostałe to śródtytuły,
  • nadal stosuje się frazy kluczowe, ale teraz w odmienionej i naturalnej formie,
  • frazy do pozycjonowania long tail, czyli z długiego ogona powinny stanowić rozwinięcie głównego słowa kluczowego,
  • w treściach powinny znajdować się linki wewnętrzne, prowadzące do podstron w obrębie domeny,
  • meta tagi powinny zawierać słowo kluczowe,
  • teksty powinny być dzielone na akapity, aby przyjemniej się je czytało.

Łatwo można zauważyć, że stosując powyższe zasady, dobre teksty będą czytelne, bardziej intuicyjne i ustrukturyzowane. Zasad SEO nie można jednak traktować jako wymagań technicznych, bez których spełnienia teksty nie przejdą testów Google. Nie mają one także utrudniać życia. Trzeba jednak traktować je jako pomoc i ściągę, dzięki której wiadomo, jak pisać teksty, aby generować ruch na stronie z organicznych wyników wyszukiwania. 

Copywriting jako jeden z najważniejszych elementów content marketingu

Jednym z celów tekstów, które znajdują się na stronie może być zachęcanie użytkownika do podejmowania decyzji zakupowych, zapisania się do newslettera lub udostępnienia treści dalej. W tym przypadku przydają się podstawy copywritingu sprzedażowego. Nie musi on bezpośrednio nakłaniać do zakupu produktu lub skorzystania z danej usługi. Ma on zachęcać, a nie stanowych nachalną reklamę. Wśród elementów copywritingu sprzedażowego, który de facto zalicza się do content marketingu, znajdują się:

  • przyciski CTA,
  • język korzyści, 
  • zachęcające nagłówki.

Można także wdrożyć elementy storytellingu, który będzie oddziaływał na wyobraźnię odbiorcy. Mimo iż wydaje się z pozoru, że jest to niewiele, to napisanie contentu, który będzie skuteczny i oryginalny, a jednocześnie krótki, jest nie lada sztuką. Te elementy bardzo często mają wpływ na to, czy użytkownik podejmie daną czynność.

Copywriting to nie tylko pisanie, ale także analiza i optymalizacja treści

SEO copywriting jest jednocześnie tekstem sprzedażowym i pozycjonującym. Należy bowiem pamiętać, że copywriter musi wcześniej dowiedzieć się również do kogo pisze i jakie intencje może mieć odbiorca treści. Często można łatwo to wyczuć. Pisząc artykuł na bloga z danej branży, kierowany on będzie np. do początkujących copywriterów lub będzie miał charakter specjalistyczny i będzie skierowany do osób, które mają doświadczenie w konkretnej dziedzinie. Przed stworzeniem contentu warto wykonać analizę tego, jak wyglądają podobne teksty w sieci. Trzeba wtedy zwrócić uwagę na ich długość, dobór odpowiednich słów kluczowych oraz strukturę treści. 

Jeśli artykuł będzie podobnej długości, ale za to częściej odwiedzany i czytany do samego końca, a po przeczytaniu internauta przejdzie do innej podstrony, to osiągnie się lepszy efekt, niż w przypadku dwa razy dłuższego contentu niż u konkurencji. To pokazuje, że niezwykle istotna jest jakość i merytoryczność tekstów. Poza tym copywriter SEO analizuje skuteczność tekstów. Jeśli wyniki nie są zadowalające, to musi zając się ich optymalizacją. Być może trzeba wtedy zwiększyć zagęszczenie fraz, wykonać lepszą analizę słów kluczowych w tekście, a może tylko dodać kolejne odpowiedzi na pytania, zgodnie z tym, co wyszukują użytkownicy. 

Chcesz przeanalizować swoją stronę pod kątem publikacji? Zamów u nas audyt treści, w którym oceniamy, co możesz poprawić.

Ile kosztuje pisanie pod SEO? Jakie stawki ma copywriter?

Czy w takim razie da się ustalić jedną stawkę za usługę SEO copywritingu? Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jeśli będzie tanio, to wątpliwe, aby było dobrze i skutecznie. Zamawiając treści u copywritera, który ma znacznie niższą stawkę niż jego konkurencja, ryzykuje się tym, że content nie będzie zoptymalizowany pod SEO albo będzie zawierał błędy, będzie niespójny stylistycznie lub mało merytoryczny i nieciekawy. Trudno jednak od niedoświadczonego copywritera oczekiwać, że teksty pisane będą na poziomie eksperckim. W efekcie content będzie trzeba poprawiać lub zlecać napisanie tekstu jeszcze raz, a to generuje dodatkowe koszty. 

Lepszym rozwiązaniem jest więc zainwestowanie od razu w usługi oferowane przez doświadczone osoby. Łatwiej jest zoptymalizować niektóre tylko elementy treści, niż poprawiać ją całą. Niektórzy copywriterzy dysponują nawet narzędziami, które pozwalają im na dobór fraz kluczowych lub pisać i optymalizować jednocześnie tekst pod daną frazę. Ile więc kosztują usługi copywriterskie? To zależy od copywritera, jednak można wyróżnić poziomy stawek:

  • niskie to 10 – 20 zł za 1000 znaków ze spacjami,
  • średnie 20 – 40 zł za 1000 znaków ze spacjami,
  • wysokie od 40 wzwyż za 1000 znaków ze spacjami.

Można więc łatwo wyliczyć, że cena artykułu blogowego o długości 5000 zzs będzie się wahać, przy minimalnych progach, od 50 zł do 200 zł. Jeśli nie wiadomo, jak długi ma być artykuł, można to zadanie wykonać samemu lub zlecić dodatkowo copywriterowi. Należy jednak pamiętać, że mniej doświadczone osoby, które dodatkowo nie dysponują odpowiednimi narzędziami, mogą nie mieć takiej wiedzy.

Tworzenie treści pod SEO – podsumowanie

Mimo iż zasady copywritingu SEO brzmią dla niektórych osób dość technicznie, jak na pisanie tekstów, to należy pamiętać, że Google w pierwszej kolejności stawia na pozytywne doświadczenia użytkowników, a w drugiej kolejności na stosowanie zasad SEO. Tej reguły trzeba się trzymać, bo to przede wszystkim teksty kierowane do odbiorców, którzy mogą dalej polecać dany artykuł, co wpłynie korzystnie na SEO. Jeśli ma się taką możliwość, to nie warto oszczędzać na takich tekstach, bo należą one do czołówki najważniejszych aspektów strategii pozycjonowania strony.

Jesteś copywriterką/copywriterem? Napisz na content@semgence.pl, podaj swoje stawki, branże w jakich piszesz teksty (szczególnie te, w których czujesz się najlepiej), portfolio – jeśli będziemy mieli akurat zlecenia to odezwiemy się.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *