Google daje Ci bardzo wiele możliwości w zakresie promowania swojej firmy w wyszukiwarce i poza nią. Jedną z najciekawszych, przynajmniej dla sklepów internetowych, jest możliwość tworzenia reklam produktowych, które wyświetlają się użytkownikom zainteresowanym konkretnymi towarami. 

Ich tworzenie nie byłoby możliwe bez Google Merchant Center. To platforma, dzięki której możesz przesyłać do Google informacje o swoich produktach, by wykorzystywać je później w kampaniach reklamowych.

Dowiedz się, czym dokładnie jest Google Merchant Center i jak zacząć z niego korzystać. 

Czym jest i jak działa Google Merchant Center?

Google Merchant Center to narzędzie, które umożliwia sprzedawcom przesyłanie danych o produktach bezpośrednio do Google. Dzięki temu możesz tworzyć reklamy produktowe w wyszukiwarce i sieci reklamowej, a także wyświetlać swoje towary w sekcji Google Zakupy. 

przykład reklam w wyszukiwarce utworzonych dzięki GMC
przykład reklam w wyszukiwarce utworzonych dzięki GMC

Jak to działa?

  1. Przesyłasz informację o swoich produktach do Google Merchant Center – za pomocą feedu produktowego lub dzięki integracji z platformą e-commerce.
  2. Tworzysz kampanie reklamowe, w których wykorzystywane są dane dotyczące poszczególnych produktów. 

Proste, prawda?

Dowiedz się więcej o możliwościach Google Merchant Center:

Po co korzystać z Google Merchant Center?

Marketing internetowy ma wiele przewag nad tradycyjnymi formami reklamy. Być może największą z nich jest możliwość zaawansowanej personalizacji, która pozwala docierać do praktycznie wyłącznie do użytkowników, którzy są zainteresowani Twoją ofertą.

Google Merchant Center jest bardzo ważnym elementem tej układanki, który warto wykorzystać – w szczególności, jeżeli działasz w branży e-commerce.

Oto największe zalety GMC:

  • Stworzysz kampanie produktowe w wyszukiwarce Google, sekcji zakupy i sieci reklamowej Google (GDN).
  • Uruchomisz skuteczne kampanie remarketingowe, w których wyświetlisz użytkownikom dokładnie te produkty, które przeglądali w Twoim sklepie. To remarketing dynamiczny.
  • Większa widoczność i lepsze dopasowanie ofert, pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż swoich produktów.
  • Wygenerujesz wartościowy ruch w swoim sklepie. Przyciągasz w końcu użytkowników zainteresowanych konkretnym produktem.
  • Będziesz efektywniej dysponować budżetem marketingowych – dzięki optymalizacji kampanii reklamowych i lepszemu zarządzaniu danymi o produktach.
  • Analizy i raporty dostępne w Google Merchant Center pomogą Ci lepiej zrozumieć, jakie produkty są najbardziej popularne, jakie kampanie są najbardziej skuteczne, i jak można jeszcze lepiej dopasować swoje oferty do potrzeb klientów.
możliwości merchant center wg google
możliwości Google Merchant Center (źródło: oficjalna strona Google)

Jak założyć konto w Google Merchant Center?

By utworzyć konto w Merchant Center, musisz spełnić określone warunki:

  • posiadać sklep internetowy, który akceptuje płatności, ma jasno określone ceny produktów, przyjmuje zwroty i zawiera Twoje informacje kontaktowe,
  • sprzedawać produkty, a nie usługi. 

Jeżeli wszystko się zgadza, możesz przejść do tworzenia konta. Oto, jak zrobić to krok po kroku:

  1. Zaloguj się do swojego konta Google lub załóż je, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.
  2. Wejdź na stronę Google Merchant Center i kliknij „Zarejestruj się”.
  3. Podaj informacje o swoim sklepie – jego adres URL i określ, czy sprzedajesz również stacjonarnie. 
  4. Podaj podstawowe informacje o swojej firmie – jej nazwę i kraj rejestracji. 
  5. Kliknij przycisk „Utwórz konto Merchant Center”. 
  6. Na dalszych etapach musisz skonfigurować ustawienia dotyczące dostawy i płatności. 

Utworzenie konta w Merchant Center i zarządzanie danymi o produktach jest całkowicie bezpłatne. Zapłacisz dopiero za kampanie, które stworzysz w systemie Google Ads. 

Jak dodać produkty do Merchant Center?

Istnieją dwa najpopularniejsze sposoby, które umożliwiają Ci dodanie swoich produktów do Google Merchant Center. Są to:

Przesłanie feedu produktowego 

Feed produktowy to plik zawierający szczegółowe informacje o Twoich produktach. Powinny znaleźć się tam między innymi takie dane, jak – nazwa, opis, cena, dostępność czy zdjęcia danego towaru.

Powinny być one zamieszczane wg konkretnych standardów, które umie odczytać Google. Możesz utworzyć feed produktowy w formacie XML, TXT czy nawet za pomocą Google Sheets. 

Szczegółowe wytyczne dotyczące struktury danych znajdziesz na oficjalnej stronie Google. To najlepsze źródło informacji na temat tworzenia pliku na potrzeby kampanii reklamowych. 

Prawdopodobnie jest on tworzony automatycznie w Twoim oprogramowaniu e-commerce i  nie musisz się tym przejmować. 

By dodać go w Google Merchant Center:

  • Zaloguj się do Google Merchant Center.
  • W lewym menu kliknij „Produkty” → „Feedy”.
  • Kliknij „+” aby dodać nowy feed.
  • Wybierz kraj sprzedaży i język.
  • Wybierz metodę tworzenia feedu (np. Google Sheets, przesyłanie pliku).
  • Podaj nazwę feedu i skonfiguruj wymagane ustawienia.

Integracja z platformami e-commerce

Google Merchant Center oferuje integracje z popularnymi platformami e-commerce – jak Shopify, WooCommerce czy BigCommerce.Dzięki nim możesz automatycznie przesyłać i aktualizować dane o produktach bezpośrednio z Twojej platformy e-commerce.

To zdecydowanie najłatwiejszy i najszybszy sposób. Sprawdź więc, czy oprogramowanie, z którego korzystasz, daje Ci taką możliwość. 

Jak optymalizować Google Merchant Center, by maksymalnie wykorzystać jego potencjał?

Samo utworzenie konta w Google Merchant Center nie sprawi, że do Twojego sklepu będą napływać rzesze klientów. Musisz wiedzieć, jak wykorzystać możliwości stwarzane przez Google. 

O czym pamiętać, by Twoje kampanie były maksymalnie skuteczne?

  1. Zadbaj o dokładność i kompletność danych w feedzie produktowym. Uzupełnij wszystkie wymagane informacje i dodaj również te opcjonalne – dotyczące np. koloru czy rozmiaru. Dzięki temu przyciągniesz osoby maksymalnie zainteresowane konkretną wersją produktu. 
  2. Dbaj o wysoką jakość zdjęć produktów. Postaraj się, aby towary były dobrze widoczne (najlepiej na białym tle), a same zdjęcia były wykonane w najlepszej możliwej rozdzielczości. 
  3. Skonfiguruj śledzenie konwersji, aby mierzyć skuteczność kampanii zakupowych. 
  4. Regularnie sprawdzaj zakładkę „Diagnostyka” w Google Merchant Center, aby monitorować ewentualne błędy i problemy z produktami. Jeżeli pojawią się tam jakieś alerty, jak najszybciej eliminuj ich przyczyny.
  5. Jeżeli przesyłasz dane o produktach za pośrednictwem feeda, pamiętaj o tym, by regularnie go aktualizować – najlepiej kilka razy dziennie. W przypadku platform e-commerce powinno się to dziać automatycznie. 
  6. Usuwaj z Google Merchant Center produkty, które są niedostępne lub zostały wycofane ze sprzedaży.
wykorzystanie Google Merchant Center w praktyce
wykorzystanie Google Merchant Center w praktyce

Podsumowanie

Skuteczne zarządzanie GMC może znacząco zwiększyć widoczność produktów i konwersje w Twoim sklepie. Dlatego warto się do tego przyłożyć.

Pamiętaj, że założenie konta to dopiero początek drogi. Najważniejszy krok to stworzenie odpowiednich kampanii reklamowych, a następnie ich przemyślana optymalizacja. 

Chcesz uruchomić skuteczne kampanie Google Ads dla Twojego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *