Każdy biznes potrzebuje przemyślanego marketingu. Masz do dyspozycji szereg różnych kanałów, ale na jakimś etapie i tak pewnie dojdziesz do wniosku, że przydałoby Ci się uruchomić kampanię Google Ads.

I słusznie! Płatne reklamy pozwolą Ci szybko dotrzeć do osób rzeczywiście zainteresowanych ofertą i przyciągną na Twoją stronę wartościowy ruch. 

Przeczytaj nasz poradnik dla początkujących i dowiedz się, jak zacząć! Sprawdź, jak działają reklamy Google Ads i jak ustawić swoją pierwszą kampanię.

Czym są reklamy Google Ads?

Google Ads (wcześniej Google AdWords) to platforma, która umożliwia Ci tworzenie reklam wyświetlanych w różnych usługach Google i w witrynach partnerów współpracujących z gigantem.

Dzięki nim dotrzesz do osób szukających konkretnych produktów czy usług w wyszukiwarce, oglądających filmy na YouTube, przeglądających miliony portali internetowych czy szukających stacjonarnych firm w pobliżu.

Tak naprawdę zdecydowana większość reklam, na które trafiasz w sieci, została utworzona w systemie Google Ads. Zauważ, że nie są to przypadkowe treści, a komunikaty marketingowe dopasowane do Twoich aktualnych potrzeb czy zainteresowań. To właśnie siła płatnych reklam.

Sam Google zwraca również uwagę na aspekt finansowy związany z kampaniami. Jak czytamy na oficjalnej stronie:

Nie ma minimalnej wymaganej kwoty wydatków. Możesz samodzielnie ustalać i kontrolować swój budżet. To Ty wybierasz miejsca, w których będzie się wyświetlać Twoja reklama, ustawiasz dogodny dla siebie budżet i mierzysz wpływ swoich reklam.

Zapoznaj się z definicją Google Ads na stronie Google.

Jak ustawić kampanię Google Ads krok po kroku?

Czy wiesz, że 90% internautów widzi reklamy Google Ads? Potencjał jest więc ogromny – trzeba tylko wiedzieć, jak go wykorzystać.

By uruchomić kampanię Google Ads, wykonaj następujące kroki:

  1. Stwórz i skonfiguruj konto w Google Ads.
  2. Określ swój cel biznesowy.
  3. Wybierz typ kampanii.
  4. Nadaj nazwę swojej kampanii.
  5. Określ budżet i stawki.
  6. Wybierz słowa kluczowe i określ ich dopasowanie.
  7. Stwórz grupy reklam.
  8. Skonfiguruj reklamy, które będą wyświetlane w ramach danej kampanii.
  9. Aktywuj swoje reklamy.
  10. Połącz konto Google Ads z Google Analytics.
  11. Monitoruj wyniki i optymalizuj swoje reklamy.

A teraz omówimy każdy z tych etapów bardziej szczegółowo.

Miej tylko na uwadze, że proces konfigurowania kampanii będzie przebiegał w każdym przypadku nieco inaczej – w zależności od wybranego typu. Zdecydowanie najprostsze będzie to w przypadku kampanii Performance Max, gdzie tak naprawdę o większość aspektów zadba Google.

Niżej opisuję, jakie kroki musisz podjąć, by poprawnie skonfigurować kampanię w sieci wyszukiwania, czyli reklamę tekstową.

1. Utwórz konto Google Ads

Zacznij od wejścia na stronę https://ads.google.com/ i kliknięcia w przycisk „Zacznij teraz”.

Potrzebne Ci będzie konto Google, czyli po prostu adres poczty na Gmailu. Jeżeli już je masz, możesz go użyć, by się zalogować, lub utworzyć nowe na potrzeby Google Ads.

Samo zalogowanie się to oczywiście dopiero początek. Przed uruchomieniem reklam musisz jeszcze odpowiednio skonfigurować swoje konto.

Co musisz zrobić?

  • Na początku Google poprosi Cię o podanie informacji dotyczących Twojej strefy czasowej i waluty. Zanim naciśniesz „Dalej”, upewnij się, że są prawidłowe. Nie będzie możliwości ich późniejszej zmiany.
  • Kolejny krok to uzupełnienie danych firmy. Co ważne, żeby prowadzić kampanie w Google, musisz podać NIP. W praktyce oznacza to, że musisz mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą.
  • Reklamy w Google Ads kosztują, a pieniądze są pobierane z Twojej karty. Musisz więc podać jej dane – numer, datę ważności i kod CVV.

Pozostało Ci zaakceptowanie warunków świadczenia usług i możesz rozpocząć tworzenie kampanii w Google Ads.

2. Wybierz cele swojej kampanii

By rozpocząć tworzenie nowej kampanii, wybierz opcję „Utwórz” po lewej stronie, a następnie kliknij „Kampania”. System poprosi Cię o określenie celów biznesowych, jakie Twoje reklamy mają realizować.

Do wyboru masz następujące opcje:

  • Sprzedaż,
  • Potencjalni klienci,
  • Ruch w witrynie,
  • Promowanie aplikacji,
  • Zwiększenie świadomości marki i szansy na rozważenie zakupu.
  • Wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje.
cele kampanii google ads
cele kampanii w Google Ads

Możesz też zdecydować się na stworzenie kampanii bez korzystania z rekomendacji opartych na Twoich celach. Nie polecam jednak tego rozwiązania. Wybranie jednego z powyższych celów znacznie ułatwia proces konfiguracji i zwiększa szanse na skuteczność reklam.

3. Wybierz typ kampanii

Na podstawie wybranego przez Ciebie celu Google Ads zasugeruje Ci typy kampanii, które umożliwią jego realizację.

W przypadku niektórych celów, jak np. promowanie aplikacji, Twój wybór nie będzie szeroki. W niektórych wypadkach będziesz musiał jednak wybierać nawet pośród 5 różnych typów kampanii.

Masz do wyboru:

  • Kampanie Performance Max, które Google sugeruje w większości przypadków,
  • Kampanie w sieci wyszukiwania,
  • Kampanie w sieci reklamowej Google,
  • Kampanie Google Discover (generujące popyt),
  • Kampanie wideo,
  • Kampanie promujące aplikacje.
typy kampanii google ads
typy kampanii Google Ads

4. Nadaj nazwę kampanii

To, jaki tytuł wybierzesz, nie ma większego znaczenia. Jest to istotne tylko dla Ciebie. 

Warto jednak zadbać o to, by stworzyć logiczną strukturę nazw. Pozwoli to uniknąć ewentualnych pomyłek w przyszłości, gdy kampanii zrobi się dużo.

5. Określ stawki

W kolejnym kroku musisz zadecydować, w jaki sposób Google ma ustalać stawki. Możesz się rozliczać na podstawie:

  • kliknięć,
  • konwersji,
  • wartości konwersji,
  • udziału w wyświetleniach.

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej o modelach rozliczeń w kampaniach Google Ads. 

określanie stawek w google ads
określanie stawek w Google Ads

Możesz też ustawić limit maksymalnej stawki za kliknięcie czy docelowy ROAS, co pozwoli Ci w większym stopniu kontrolować wydatki, ale nie jest to obowiązkowe. Na początku lepszą decyzją może się jednak okazać danie wolnej ręki Google. Pozwól wykazać się sztucznej inteligencji na polu optymalizacji Twojej kampanii.

6. Zadbaj o odpowiednie ustawienia kampanii

Na tym etapie podpowiadasz Google, gdzie znajdzie Twoich odbiorców. Określasz języki, jakimi się posługują i kraje, w których przebywają. Jeżeli chcesz kierować swoje reklamy np. do mieszkańców konkretnych miast, wybierz pole „Wpisz inną lokalizację” i podaj interesujące Cię miejsce.

ustawienia kampanii w google ads
ustawienia języka i lokalizacji w Google Ads

Możesz też wybrać, gdzie będą się wyświetlać reklamy – czy tylko w wynikach wyszukiwania, czy także w sieci reklamowej Google.

7. Stwórz harmonogram (opcjonalnie)

Możesz określić, w jakich godzinach wyświetlają się Twoje reklamy.

To ustawienie opcjonalne. Najlepszym rozwiązaniem dla większości branż i biznesów jest wyświetlanie reklam o każdej porze, we wszystkie dni tygodnia.

Ustalanie konkretnego harmonogramu może być przydatne np. jeżeli prowadzisz biznes stacjonarny i np. nie chcesz, żeby klienci dzwonili do Ciebie po 20 czy w weekendy.

8. Określ słowa kluczowe

Google Ads maksymalnie ułatwia Ci dobór odpowiednich zapytań, dając do dyspozycji narzędzie, jakim jest Planer Słów Kluczowych. Pozwala Ci ono odnaleźć frazy, które przyciągną klientów do Twojej marki.

Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • Podać adres URL swojej strony i pozwolić Google przeskanować Twoją witrynę w poszukiwaniu fraz, które już się na niej znajdują i mają potencjał reklamowy.
  • Wpisać słowa związane z Twoją ofertą – po prostu takie, które przychodzą Ci na myśl. Na tej podstawie Google przedstawi Ci propozycje fraz wraz z miesięczną liczbą ich wyszukiwań.
planer słów kluczowych
Planer słów kluczowych w Google Ads

Warto na tym etapie zadbać również o wykluczenie fraz kluczowych, na które nie chcesz się wyświetlać.

Po co to robić? Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz elektronikę klasy premium. Nie ma w takim przypadku sensu, aby marnować budżet na reklamy na zapytania typu „tani laptop gamingowy” czy „smartfon do 1000 zł”. Podobne przykłady można mnożyć.

Aby to zrobić, przejdź do sekcji „Narzędzia” -> „Zasoby wspólne” -> „Listy wykluczeń” i dodaj listę wykluczających się słów kluczowych.

wykluczenia słów kluczowych w Google Ads
tworzenie listy wykluczeń słów kluczowych w Google Ads

Dopasowanie słów kluczowych

Google pozwala Ci określić poziom dopasowania słów kluczowych. Co Ci one dają? Sięgnijmy do oficjalnych wytycznych Google:

Typy dopasowania słów kluczowych określają, w jakim stopniu słowo kluczowe musi odpowiadać hasłu wyszukiwanemu przez użytkownika, aby reklama mogła wziąć udział w aukcji. Możesz np. użyć dopasowania przybliżonego, aby wyświetlać reklamę w przypadku większej liczby wyszukiwań użytkowników, lub dopasowania ścisłego, aby skupić się na konkretnych wyszukiwaniach.

Wyróżniamy kilka typów dopasowań:

  • Dopasowanie przybliżone, za sprawą którego reklamy mogą wyświetlać się dla zapytań luźno powiązanych z Twoim słowem kluczowym.
  • Dopasowanie do wyrażenia. W tym wypadku reklamy wyświetlą się jeśli zapytanie będzie zawierać wybraną frazę lub jej bliskie warianty (z dodatkowymi słowami przed lub po niej).
  • Dopasowanie ścisłe. Tu zapytanie musi dokładnie odpowiadać słowu kluczowemu lub być mu bardzo bliskie.

9. Stwórz grupy reklam

Funkcja tworzenia grup reklam pozwala na organizację reklam i słów kluczowych w logiczne zbiory, co ułatwia proces zarządzania kampaniami. Możesz grupować reklamy np. ze względu na wybrane słowa kluczowe czy grupy odbiorców.

W przypadku kampanii w sieci wyszukiwania, możesz zastosować następującą logikę: 1 najważniejsze słowo kluczowe – jedna grupa reklam.

10. Dopracuj zasoby reklam

Większość pracy już za Tobą. Pora zająć się kreacjami, choć te w przypadku reklam tekstowych nie są zbyt wymagające.

Oto, jakie informacje musisz uzupełnić:

  • Końcowy URL, czyli adres do którego będzie prowadzić reklama wyświetlająca się na określoną frazę.
  • Nagłówki, które mają przyciągać uwagę użytkowników i zachęcać do kliknięcia w link.
  • Tekst reklamy, który powinien zdradzać, co użytkownicy mogą znaleźć na danej podstronie.
  • Nazwę i logo Twojej firmy, choć Google może zrobić to za Ciebie.
konfigurowanie reklamy w google ads
konfigurowanie reklamy w Google Ads

W przypadku reklam w sieci reklamowej Google czy kampanii wideo zasobów, które musisz przesłać do Google Ads jest więcej. To przede wszystkim grafiki i filmy, które będą się wyświetlać użytkownikom na stronach partnerów Google.

11. Ustal dzienny budżet reklamowy

Zastanów się, ile chcesz wydawać miesięcznie na reklamy. Załóżmy, że jest to 3000 zł. Miesiąc ma 30/31 dni. Twój budżet dzienny wyniesie więc ok. 98 zł.

Wskazówki co do wysokości optymalnego budżetu znajdziesz także w Planerze Słów Kluczowych. Google podaje tam średnie stawki dla interesujących Cię fraz. Mnożąc je razy 30,5, uzyskasz podpowiedź, jaki budżet będzie najlepszy.

stawki w panelu słów kluczowych w google ads
stawki w panelu słów kluczowych w Google Ads

Google i w tym przypadku idzie Ci jednak na rękę i przeprowadza obliczenia za Ciebie. System sam zasugeruje Ci optymalny budżet.

budżet google ads
propozycja budżetu w Google Ads

Pamiętaj, że Google nie zawsze bierze sobie do serca Twoje zalecenia w 100%. Jeżeli jednego dnia wyda jednak więcej, zadba o to, by na koniec miesiąca budżet się zgadzał.

Dowiedz się więcej o tym, jak w praktyce wygląda wydawanie budżetu:

Jeżeli wszystko się zgadza, sprawdź i uruchom kampanię.

12. Ustaw śledzenie konwersji (opcjonalnie)

To ważne, by móc precyzyjnie określić skuteczność działań marketingowych. Reklamy w Google dają Ci taką możliwość.

Aby to zrobić, musisz ustawić śledzenie konwersji. Zrobisz to wg następującej instrukcji:

  • W panelu Google Ads kliknij znak plusa i wybierz „Działania powodujące konwersje”, a następnie je określ. Może to być np. zakup produktu, zapis do newslettera czy wypełnienie formularza.
  • Skonfiguruj tag Google. Po utworzeniu działania konwersji otrzymasz fragment kodu, tzw. tag konwersji. Musisz umieścić ten kod na swojej stronie internetowej, najlepiej w sekcji <head> lub bezpośrednio po otwarciu tagu <body>.
działania powodujące konwersję w google ads
działania powodujące konwersję w Google Ads

Możesz to także zrobić w narzędziu Google Tag Manager.

13.Połącz konto Google Ads z Google Analytics

Analizowanie wyników to absolutna podstawa w marketingu internetowym. W przypadku Google Ads możesz je mierzyć z wręcz chirurgiczną precyzją. Dzięki temu dowiesz się, co działa, a z jakich działań zrezygnować. Pozwoli Ci na to narzędzie Google.

Jak zatem połączyć Google Ads z Google Analytics? To proste:

  • Zaloguj się do swojego konta Google Analytics.
  • Przejdź do sekcji „Administracja”.
  • Wybierz opcję „Połączenia usług”, a następnie „Połączenia z Google Ads”.
  • Kliknij opcję „Połącz” i wybierz konto, które chcesz połączyć.
  • Zakończ proces, postępując zgodnie z wyświetlaną instrukcją.

Łap instrukcję wideo od Google:

14. Analizuj efekty i optymalizuj kampanię

Nie ma sensu zbierać danych tylko po to, żeby ładnie wyglądały w tabelkach czy na wykresach. Jednym z kluczowych aspektów prowadzenia kampanii Google Ads jest ich optymalizacja.

Pod jakim kątem warto analizować działające reklamy?

  • Analizuj liczbę kliknięć w daną reklamę, współczynnik klikalności (CTR) i średni koszt za kliknięcie (CPC). Weryfikuj jak te aspekty przekładają się na konwersję.
  • Sprawdź, które słowa kluczowe generują najwięcej kliknięć i konwersji. Rozważ, czy nie warto dodać nowych fraz do danej kampanii.
  • Przeanalizuj strony, do których kierują reklamy i zweryfikuj, czy nie warto wprowadzić na nich jakichś zmian (np. w treściach).
  • Porównuj reklamy należące do tej samej grupy reklam, co pozwoli Ci sprawdzić, które z nich przynoszą najlepsze efekty.
  • Nie zapominaj o budżecie. Wydawaj najwięcej tam, gdzie jest to opłacalne. 

Podsumowanie

Pamiętaj, że strona techniczna tworzenia reklam to nie wszystko. By stworzyć skuteczne kampanie, musisz jasno sprecyzować swoje cele biznesowe i poznać preferencje Twojej grupy docelowej.

Pamiętaj o atrakcyjnych grafikach, skutecznych treściach, języku korzyści i przede wszystkim – ciągłej optymalizacji. Powodzenia!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *