Twój sklep internetowy nie może istnieć bez reklamy. No chyba, że masz potężną sieć znajomych, który przy każdej możliwej okazji będą polecać go swoim bliskim.
W innym wypadku musisz dobrać odpowiednie działania marketingowe i konsekwentnie je realizować. W końcu potencjalni klienci muszą skądś dowiedzieć się o istnieniu Twojej oferty.
Zastanawiasz się, jak skutecznie wypromować sklep internetowy? Na które kanały reklamy warto postawić i jak zrobić z nich najlepszy użytek?
Najskuteczniejsze sposoby reklamy sklepu internetowego to:
- pozycjonowanie,
- Google Ads,
- reklamy w social media,
- e-mail marketing,
- content marketing,
- współpraca z influencerami,
- programy partnerskie.
Szczegółowo opisuję je poniżej.
Jak reklamować sklep internetowy w wyszukiwarce Google?
Budowanie widoczności w Google to podstawa marketingu internetowego, której po prostu nie możesz zignorować. Jak podaje Ahrefs, 68% wszystkich doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki. To tam użytkownicy szukają konkretnych produktów i sklepów internetowych.
Istnieją dwa sposoby, by wypromować swój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania. To:
- SEO, czyli pozycjonowanie sklepu internetowego
- i płatne reklamy tworzone w systemie Google Ads.
Przyjrzyjmy się im bliżej.
1. Pozycjonowanie sklepu internetowego
Wysokie pozycje w wyszukiwarce to ogromny napływ potencjalnych klientów do Twojego sklepu – i to bez dodatkowych nakładów finansowych, jak w przypadku reklam Google Ads.
Nie osiągniesz ich jednak tylko dlatego, że uruchomiłeś sklep. Konieczne są konsekwentne działania, które pozwolą Ci wyprzedzić konkurencję.
Jakie są najważniejsze aspekty SEO dla sklepów internetowych?
- Optymalizacja kwestii technicznych, związana np. z szybkością ładowania strony, strukturą sklepu, aspektami user experience czy opisami meta.
- Wybór odpowiednich słów kluczowych. Efekt ma być taki, że do Twojego sklepu mają trafiać użytkownicy rzeczywiście zainteresowani Twoją ofertą, czyli przyszli klienci. Zależy to od właściwej selekcji słów kluczowych. W trakcie ich analizy musisz uwzględnić przede wszystkim intencję użytkowników, ale też działania konkurencji.
- Content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści – przede wszystkim opisów produktów, opisów kategorii i artykułów blogowych.
- Pozyskiwanie linków. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do Twojego sklepu, tym bardziej wartościowy musi on być w oczach użytkowników. A przynajmniej z takiego założenia wychodzi Google.
Sprawdź szczegółowy poradnik – Jak wypozycjonować sklep internetowy?
2. Reklamy w wyszukiwarce
Organiczne wyniki wyszukiwania to nie wszystko. Dużą przestrzeń w wyszukiwarce zajmują też płatne reklamy Google Ads.
Zresztą zobacz:
Jeżeli więc zależy Ci na maksymalnym wykorzystaniu potencjału Google, warto w nie inwestować. Pojawią się one również od razu po uruchomieniu kampanii w systemie, co oznacza, że dają błyskawiczne efekty – w przypadku SEO musisz czekać zazwyczaj kilka miesięcy.
Gdy mowa o wyszukiwarce, warto skupić się przede wszystkim na dwóch rodzajach kampanii reklamowych:
- Standardowe reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania. To najprostsza forma reklamy w Google. Tego typu kampanie mają postać sponsorowanych wyników wyszukiwania. Wyświetlają się, gdy ktoś wpisze określone przez Ciebie na etapie tworzenia kampanii zapytanie do Google lub powiązane z nim słowa. Wyświetlają się przede wszystkim powyżej i poniżej organicznych wyników.
- Reklamy produktowe (PLA). To forma reklamy przeznaczona stricte dla sklepów internetowych. Wyświetla się użytkownikom, którzy wpisują zapytania powiązane z konkretnymi produktami czy kategoriami do wyszukiwarki. Zawierają zdjęcie towaru, a także informacje o jego nazwie, cenie i link do sklepu.
Pozostałe rodzaje reklamy Google Ads, które warto wykorzystać
Google Ads to nie tylko reklamy w wyszukiwarce. Tak naprawdę dzięki systemowi giganta z Doliny Krzemowej możesz docierać do użytkowników przebywających w większości miejsc w Internecie – za wyjątkiem mediów społecznościowych.
Na które z nich warto postawić w e-commerce?
- Kampanie w sieci reklamowej Google. To głównie graficzne reklamy, które widzisz na milionach przeróżnych stron internetowych. Wg danych, które podaje Google, pozwolą Ci one dotrzeć do 90% internautów na całym świecie.
- Reklamy na YouTube. Formaty wideo mają coraz większe znaczenie w marketingu internetowym, a ich skuteczność jest większa niż statycznych grafik czy obrazów.
- Kampanie Performance Max. Chcesz dać się wykazać sztucznej inteligencji? Możesz w takim razie uruchomić dla swojego sklepu internetowego kampanie Performance Max. Twoją rolą będzie jedynie określenie podstawowych ustawień, a algorytmy zajmą się resztą – łącznie z doborem odpowiednich formatów reklamowych.
Poznaj wszystkie rodzaje reklamy Google Ads.
Jak promować sklep internetowy w social media?
Prawie każdy korzysta dziś z mediów społecznościowych. Samego Facebooka w Polsce używa ponad 17 milionów osób. Instagrama – 11, a LinkedIna niecałe 7 (dane: raport Digital 2024: Poland).
Aktywność organiczna, publikowanie postów i odpisywanie na komentarze w tych kanałach to jedno. Są one oczywiście ważne, ale ich możliwości są ograniczone – docierasz w końcu za ich pomocą do osób, które znają już Twój sklep online. Płatne reklamy pozwolą Ci zdobyć uwagę zupełnie nowych potencjalnych klientów.
Najlepszym systemem reklamowym w social media dla sklepów internetowych jest bez wątpienia Meta Ads (dawniej Facebook Ads).
Dlaczego?
- Możesz korzystać z wielu formatów reklam – w tym tych, które idealnie sprawdzają się w e-commerce. Mowa przede wszystkim o karuzeli i kolekcji, które pozwalają Ci zaprezentować wiele produktów jednocześnie.
- Możesz w ogromnym stopniu personalizować reklamy na podstawie zainteresowań użytkowników. Bez problemu dotrzesz więc do osób potencjalnie zainteresowanych asortymentem Twojego sklepu.
- Możesz kierować reklamy na podstawie konkretnych działań użytkowników na Twojej stronie. Warto wykorzystać przede wszystkim remarketing. Chodzi o kierowanie reklam na Facebooku do osób, które odwiedziły już Twój sklep, ale nie sfinalizowały jeszcze transakcji.
Poznaj szczegółowe informacje na temat reklamy w social media. W artykule znajdziesz więcej treści dotyczących Meta Ads, LinkedIn Ads czy YouTube Ads.
Jakie inne formy promocji sklepu internetowego warto wykorzystać?
Możliwości w zakresie promocji sklepu internetowego nie ograniczają się do pozycjonowania i płatnych reklam.
Na jakie jeszcze działania warto postawić?
E-mail marketing
E-mail marketing to podstawowe narzędzie marketingowe dla wszystkich sklepów internetowych. Umożliwia prowadzenie skutecznej komunikacji z klientami i budowanie z nimi relacji.
Jak dobrze zaplanować takie działania?
- Od samego początku działania sklepu dbaj o budowanie swojej listy mailingowej. Zbieraj adresy e-mail swoich klientów poprzez formularze zapisu na stronie. Jako zachętę możesz zaproponować rabat na pierwsze zakupy.
- W miarę możliwości personalizuj e-maile, dostosowując ich treść do zainteresowań i historii zakupów odbiorców. Dziel swoją listę na segmenty na podstawie kryteriów demograficznych, zachowań zakupowych i zainteresowań, aby wysyłać bardziej trafne wiadomości.
- Możesz także rozważyć wykorzystanie narzędzi do marketing automation. Dzięki nim stworzysz np. maile przypominające o porzuconych koszykach czy dystrybuujące kody rabatowe do osób, które od określonego czasu nie dokonały zakupu.
Oczywiście musisz mieć na uwadze, że w ten sposób nie pozyskasz zupełnie nowych klientów. Zabieganie o lojalność tych, którzy już odwiedzili Twój sklep, jest jednak równie ważne.
Content marketing
Treści mają znaczenie nie tylko w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Wspierają one proces zakupowy i budują one lojalność Twoich klientów. Nie są więc jedynie środkiem do celu – a pełnoprawnym kanałem marketingowym i warto o tym pamiętać.
Postaraj się tworzyć treści lepsze niż Twoja konkurencja. Twórz opisy i artykuły, które będą zachęcać klientów do zakupu i ułatwiać im podejmowanie decyzji. Pomogą w tym różnego rodzaju rankingi i zestawienia. Informuj też o nowościach w Twojej ofercie.
Sprawdź też wskazówki od Google, które pozwolą Ci tworzyć maksymalnie wartościowe teksty.
Współpraca z influencerami
Influencerzy we współczesnych realiach mogą bardzo skutecznie pomóc Ci w promocji Twojego sklepu internetowego.
Co ważne, nie muszą być to nazwiska z pierwszych stron gazet czy właściwie z nagłówków portali plotkarskich. Ważne, aby były to osoby, które cieszą się autorytetem wśród Twojej grupy docelowej.
Prowadzisz sklep internetowy z zabawkami dla najmłodszych dzieci? Nawiąż współpracę ze świeżo upieczoną mamą, które dzieli się na Instagramie doświadczeniami i poradami, związanymi z macierzyństwem.
A może sprzedajesz rowery i akcesoria rowerowe? Poproś o dzielenie się recenzjami na temat Twoich produktów osobę, która wrzuca na YouTube filmy o zbliżonej tematyce.
Programy partnerskie
Programy partnerskie działają na podobnej zasadzie, co współpraca z influencerami. Z tą różnicą, że płacisz w nich dopiero za osiągnięte efekty przez partnerów.
Jak uruchomić taką współpracę? To proste:
- Wybierz platformę, która umożliwi Ci wygodne zarządzanie programem i współpracą z aliantami.
- Dostarcz partnerom linki, które mają umieszczać w swoim materiałach.
- Ustal jasne zasady dotyczące wynagradzania partnerów za każdą sprzedaż generowaną przez ich linki. Monitoruj wyniki i regularnie wypłacaj prowizje.
Skuteczna reklama sklepu internetowego – podsumowanie
Pamiętaj, by dokładnie monitorować efektywność wszystkich prowadzonych działań reklamowych. Im wcześniej zaprzyjaźnisz się z Google Analytics, tym lepiej. Dane pozwolą Ci optymalizować reklamy, ale też lepiej zarządzać swoim budżetem.
Nie obawiaj się także testować nowych kanałów promocji. Marketing online daje Ci wiele możliwości!
Chcesz skutecznie reklamować swój sklep internetowy? Skontaktuj się z nami już teraz!