Co jest ostatnio gorącym tematem? Jakie nagłówki podbiły wczorajszy Internet i które historie zawładnęły umysłami czytelników na całym świecie? Tak w skrócie możemy opisać Google News – wiadomości od Google mające za zadanie informować użytkowników o kompletnych i aktualnych nowościach ze świata, kraju lub Twojego miasta. Jak być twórcą trendów w inicjatywie giganta z Mountain View i w jaki sposób działa ta usługa? Przeczytaj nasz wpis – dowiedz się szczegółów!
Czym jest Google News i jak działa?
Google News to jedna z większych inicjatyw giganta z Mountain View umożliwiająca bycie na bieżąco ze światowymi (lub ogólnokrajowymi) nowościami.
Według informacji z serwisu Wikipedia na temat wiadomości Google, wymieniona usługa została uruchomiona we wrześniu 2002 roku (ponad 20 lat temu) i jest aktywna w 35 językach (stan na 14.05.2024 r.).
Wiadomości Google działają wyjątkowo banalnie. Aby wyszukać najnowsze informacje z sekcji newsowej, musisz jedynie wpisać interesującą Cię frazę kluczową (wyrażenie) do wyszukiwarki.
Przykład ogólnokrajowych nowości z Google News. Źródło: www.google.com.
Jeżeli natomiast chcesz zgłębić dany temat, możesz kliknąć More News (opcja pod proponowanymi nowościami) lub wybrać sekcję News (pomiędzy Images i Videos).
Dodatkowe nowości na dany temat.
Dlaczego warto znaleźć się w wiadomościach Google?
Znalezienie się w wiadomościach Google jest pewnego rodzaju szansą – umożliwiającą rozwój osobisty, zawodowy oraz rozszerzenie zasięgu Twoich treści.
Główne zalety obecności w Google News:
- zwiększenie widoczności – pozwalające na dotarcie do szerszej grupy odbiorców w kraju i za granicą;
- budowanie wiarygodności – ugruntowanie pozycji jako rzetelnego źródła informacji lub opinii;
- wzrost ruchu na stronie – poprzez przekierowanie użytkowników Google News bezpośrednio do Twoich artykułów lub postów;
- możliwość monitorowania trendów – podchodząc rzetelnie do kwestii newsowych, zaczynasz rozumiesz, jakie tematy są aktualnie popularne i które z nich mogą przyciągnąć zainteresowanie odbiorców (np. wykorzystując Google Trends);
- wsparcie zaangażowania społecznego – możliwość inicjowania dyskusji i komentowania bieżących wydarzeń (skutkuje to zazwyczaj większym zaangażowaniem odbiorców);
- szybsze rozprzestrzenianie informacji – wyjątkowa korzyść w przypadku pilnych komunikatów.
Google News – jak dodać swoje wiadomości?
W celu dodania swoich wiadomości do Google News, wejdź na stronę publishercenter.google.com i kliknij Add your publication (opcja znajdująca się w prawym górnym rogu).
Dodawanie wiadomości do Google News. Źródło: publishercenter.google.com
Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji (w tym wyborze języka i konkretnej lokalizacji), stuknij w przycisk Add Publication.
Finalizacja publikacji wiadomości od Google. Źródło: publishercenter.google.com
Jeżeli tego nie zrobiłeś, musisz zidentyfikować swoją stronę internetową z Google Search Console. Możesz również zrobić to później (przycisk Do this later).
Prośba Google o weryfikację w GSC. Źródło: publishercenter.google.com
Jeżeli natomiast uważasz, że opublikowany materiał zawiera zbyt dużo błędów rzeczowych i chciałbyś go usunąć, wystarczy wejść w More options → Manage your publication and your organization → Modify publication settings.
Przygotowania do usunięcia wpisu w Google News. Źródło: publishercenter.google.com
Likwidacja konkretnej wiadomości od Google jest możliwa w Publication settings → General.
Wystarczy wybrać Delete publication.
Usuwanie wiadomości Google. Źródło: publishercenter.google.com
Jak przekonać Google do wyświetlenia wiadomości newsowych?
W celu przekonania Google do wyświetlania właśnie Twoich wiadomości newsowych na pierwszej stronie, powinieneś na początku zapoznać się z Publisher Center Help, aby uporządkować swoją wiedzę w tematyce wszystkich istotnych aspektów powiązanych z wiadomościami newsowymi.
Jeśli natomiast chodzi o najlepsze praktyki pod kątem tworzenia wiadomości do Google News, przedstawiają się one następująco:
- publikuj treści wysokiej jakości – twórz artykuły bogate w treść, które dostarczają wartości edukacyjnej i informacyjnej (pisz na aktualne tematy interesujące Twoją docelową grupę);
- utrzymuj regularność publikacji – Google preferuje strony, które często aktualizują swoje treści (regularne publikowanie nowych artykułów zwiększa widoczność w wiadomościach Google);
- twórz angażujące i przyciągające uwagę treści – artykuły powinny być nie tylko dobrze napisane, ale także zawierać obrazy, wideo i inne multimedia (np. jakościowe infografiki), wzbogacające tekst oraz przyciągające uwagę czytelników;
- zapewnij transparentność i wiarygodność – podawaj źródła, cytuj ekspertów i umieszczaj linki do badań lub danych, które wspierają przedstawiane przez Ciebie argumenty (w ten sposób budujesz zaufanie z punktu widzenia czytelników i algorytmów Google);
- używaj języka dostosowanego do odbiorcy – zwracaj się bezpośrednio do czytelnika, unikając nadmiernej formalności (przedstawiaj informacje w sposób przystępny i zrozumiały).
Czego się wystrzegać podczas przygotowywania contentu do wiadomości Google:
- unikaj powtarzania słów i fraz – staraj się używać synonimów i różnorodnego słownictwa, w celu uniknięcia monotonii oraz zwiększenia czytelności artykułów;
- ogranicz stosowanie biernych konstrukcji – aktywne zdania są bardziej bezpośrednie i zrozumiałe dla czytelników;
- nie przesadzaj z językiem technicznym – chyba że piszesz dla specjalistycznej publiczności;
- nie rozciągaj treści bez potrzeby – skup się na konkretnych, rzeczowych informacjach bez zbędnego „lania wody”;
- zwracaj uwagę na strukturę artykułu – używaj wypunktowań w celu lepszej organizacji treści, pamiętając o właściwym użyciu znaków interpunkcyjnych;
- nie ignoruj zasad SEO – optymalizuj swoje artykuły pod kątem wyszukiwarek, unikając keyword stuffingu (nadmiernego używania słów kluczowych) oraz cloakingu (maskowania).
Dowiedz się, dlaczego pozycjonowanie jest ważne – dzięki temu będziesz świadomie pisał lepszy content. Pamiętaj dodatkowo o tworzeniu treści zgodnie z najnowszą aktualizacją Google na temat E-E-A-T.
Gigant z Mountain View wypowiada się o wymienionych zasadach następująco:
„Aby nasze wyniki wyszukiwania były jeszcze lepsze, do koncepcji E-A-T dodajemy nowy element: doświadczenie. Wszystko po to, żeby materiały, które znajdziesz w Internecie tworzył ktoś, kto faktycznie używał konkretnego produktu lub odwiedził dane miejsce”. – Google Search Central (15 grudnia 2022 r).
W konsekwencji tworząc danego newsa, dobrze by było, jeśli znajdziesz się na przykład w miejscu ważnego wydarzenia, które opisujesz, a następnie sfotografujesz najważniejszą akcję w celu umieszczenia danej fotografii na swoim portalu newsowym. Google z pewnością doceni tego typu praktyki.
Analiza ruchu z Google News – jak to zrobić? 2 sposoby!
Analiza ruchu z Google News jest możliwa poprzez Google Search Console oraz Google Analytics 4. To prostsze, niż może się wydawać.
SPOSÓB 1: Jak sprawdzić ruch z wiadomości Google w GSC?
W celu sprawdzenia ruchu z wiadomości Google w GSC, zaloguj się do usługi, wykorzystując search.google.com/search-console/about. Następnie wybierz Performance i użyj filtra News (Wiadomości).
Analiza ruchu z Google News przy pomocy GSC. Źródło: search.google.com/search-console
Zachęcamy również do obejrzenia dedykowanego filmiku YouTube od Google Search Central, który kompleksowo omawia raporty wydajności:
Istnieje także oficjalny wpis Google na temat konfiguracji raportu skuteczności. Pomoże Ci on z pewnością poznać wszelkie detale powiązane z weryfikacją popularności Twoich wiadomości w sekcji newsowej Google.
SPOSÓB 2: Sprawdzanie ruchu z Google News w GA4
GA4 opisuje ruch z Google News jako ruch bezpośredni (Direct), oznaczając go dodatkowo linkiem news.google.com.
W celu dokładnej weryfikacji:
- Wejdź w sekcję Reports,
- Wybierz Life cycle → Acquisition → Traffic acquisition.
Sprawdzanie ruchu z wiadomości Google przy pomocy GA4. Źródło: analytics.google.com
Podsumowanie
Skoro już wiesz, co to jest Google News i jak znaleźć się w wiadomościach Google… na co jeszcze czekasz? Zacznij publikować – sprawdź, czy jesteś w stanie poinformować użytkowników o aktualnych trendach w tak interesujący sposób, aby zaczęli o Tobie rozmawiać w Internecie. Przełoży się to na dodatkowe linki do strony, które poskutkują wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania.
A jeśli borykasz się z problemem niskiej widoczności w Google News, najprawdopodobniej robisz coś źle. Rozwiązaniem tego problemu jest audyt treści od Semgence – rynkowych liderów w SEO.