Co jest ostatnio gorącym tematem? Jakie nagłówki podbiły wczorajszy Internet i które historie zawładnęły umysłami czytelników na całym świecie? Tak w skrócie możemy opisać Google News – wiadomości od Google mające za zadanie informować użytkowników o kompletnych i aktualnych nowościach ze świata, kraju lub Twojego miasta. Jak być twórcą trendów w inicjatywie giganta z Mountain View i w jaki sposób działa ta usługa? Przeczytaj nasz wpis – dowiedz się szczegółów!

Czym jest Google News i jak działa?

Google News to jedna z większych inicjatyw giganta z Mountain View umożliwiająca bycie na bieżąco ze światowymi (lub ogólnokrajowymi) nowościami.

Według informacji z serwisu Wikipedia na temat wiadomości Google, wymieniona usługa została uruchomiona we wrześniu 2002 roku (ponad 20 lat temu) i jest aktywna w 35 językach (stan na 14.05.2024 r.).

Wiadomości Google działają wyjątkowo banalnie. Aby wyszukać najnowsze informacje z sekcji newsowej, musisz jedynie wpisać interesującą Cię frazę kluczową (wyrażenie) do wyszukiwarki.

Przykład ogólnokrajowych nowości z Google News.

Przykład ogólnokrajowych nowości z Google News. Źródło: www.google.com.

Jeżeli natomiast chcesz zgłębić dany temat, możesz kliknąć More News (opcja pod proponowanymi nowościami) lub wybrać sekcję News (pomiędzy Images i Videos).

Dodatkowe nowości na dany temat.

Dodatkowe nowości na dany temat.

Dlaczego warto znaleźć się w wiadomościach Google?

Znalezienie się w wiadomościach Google jest pewnego rodzaju szansą – umożliwiającą rozwój osobisty, zawodowy oraz rozszerzenie zasięgu Twoich treści.

Główne zalety obecności w Google News:

  • zwiększenie widoczności – pozwalające na dotarcie do szerszej grupy odbiorców w kraju i za granicą;
  • budowanie wiarygodności – ugruntowanie pozycji jako rzetelnego źródła informacji lub opinii;
  • wzrost ruchu na stronie – poprzez przekierowanie użytkowników Google News bezpośrednio do Twoich artykułów lub postów;
  • możliwość monitorowania trendów – podchodząc rzetelnie do kwestii newsowych, zaczynasz rozumiesz, jakie tematy są aktualnie popularne i które z nich mogą przyciągnąć zainteresowanie odbiorców (np. wykorzystując Google Trends);
  • wsparcie zaangażowania społecznego – możliwość inicjowania dyskusji i komentowania bieżących wydarzeń (skutkuje to zazwyczaj większym zaangażowaniem odbiorców);
  • szybsze rozprzestrzenianie informacji – wyjątkowa korzyść w przypadku pilnych komunikatów.

Google News – jak dodać swoje wiadomości?

W celu dodania swoich wiadomości do Google News, wejdź na stronę publishercenter.google.com i kliknij Add your publication (opcja znajdująca się w prawym górnym rogu).

Dodawanie wiadomości do Google News.

Dodawanie wiadomości do Google News. Źródło: publishercenter.google.com

Po uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji (w tym wyborze języka i konkretnej lokalizacji), stuknij w przycisk Add Publication.

Finalizacja publikacji wiadomości od Google.

Finalizacja publikacji wiadomości od Google. Źródło: publishercenter.google.com

Jeżeli tego nie zrobiłeś, musisz zidentyfikować swoją stronę internetową z Google Search Console. Możesz również zrobić to później (przycisk Do this later).

Prośba Google o weryfikację w GSC.

Prośba Google o weryfikację w GSC. Źródło: publishercenter.google.com

Jeżeli natomiast uważasz, że opublikowany materiał zawiera zbyt dużo błędów rzeczowych i chciałbyś go usunąć, wystarczy wejść w More optionsManage your publication and your organizationModify publication settings.

Przygotowania do usunięcia wpisu w Google News.

Przygotowania do usunięcia wpisu w Google News. Źródło: publishercenter.google.com

Likwidacja konkretnej wiadomości od Google jest możliwa w Publication settings → General

Wystarczy wybrać Delete publication.

Usuwanie wiadomości Google.

Usuwanie wiadomości Google. Źródło: publishercenter.google.com

Jak przekonać Google do wyświetlenia wiadomości newsowych?

W celu przekonania Google do wyświetlania właśnie Twoich wiadomości newsowych na pierwszej stronie, powinieneś na początku zapoznać się z Publisher Center Help, aby uporządkować swoją wiedzę w tematyce wszystkich istotnych aspektów powiązanych z wiadomościami newsowymi.

Jeśli natomiast chodzi o najlepsze praktyki pod kątem tworzenia wiadomości do Google News, przedstawiają się one następująco:

  • publikuj treści wysokiej jakości – twórz artykuły bogate w treść, które dostarczają wartości edukacyjnej i informacyjnej (pisz na aktualne tematy interesujące Twoją docelową grupę);
  • utrzymuj regularność publikacji – Google preferuje strony, które często aktualizują swoje treści (regularne publikowanie nowych artykułów zwiększa widoczność w wiadomościach Google);
  • twórz angażujące i przyciągające uwagę treści – artykuły powinny być nie tylko dobrze napisane, ale także zawierać obrazy, wideo i inne multimedia (np. jakościowe infografiki), wzbogacające tekst oraz przyciągające uwagę czytelników;
  • zapewnij transparentność i wiarygodność – podawaj źródła, cytuj ekspertów i umieszczaj linki do badań lub danych, które wspierają przedstawiane przez Ciebie argumenty (w ten sposób budujesz zaufanie z punktu widzenia czytelników i algorytmów Google);
  • używaj języka dostosowanego do odbiorcy – zwracaj się bezpośrednio do czytelnika, unikając nadmiernej formalności (przedstawiaj informacje w sposób przystępny i zrozumiały).

Czego się wystrzegać podczas przygotowywania contentu do wiadomości Google:

  • unikaj powtarzania słów i fraz – staraj się używać synonimów i różnorodnego słownictwa, w celu uniknięcia monotonii oraz zwiększenia czytelności artykułów;
  • ogranicz stosowanie biernych konstrukcji – aktywne zdania są bardziej bezpośrednie i zrozumiałe dla czytelników;
  • nie przesadzaj z językiem technicznym – chyba że piszesz dla specjalistycznej publiczności;
  • nie rozciągaj treści bez potrzeby – skup się na konkretnych, rzeczowych informacjach bez zbędnego „lania wody”;
  • zwracaj uwagę na strukturę artykułu – używaj wypunktowań w celu lepszej organizacji treści, pamiętając o właściwym użyciu znaków interpunkcyjnych;
  • nie ignoruj zasad SEO – optymalizuj swoje artykuły pod kątem wyszukiwarek, unikając keyword stuffingu (nadmiernego używania słów kluczowych) oraz cloakingu (maskowania).

Dowiedz się, dlaczego pozycjonowanie jest ważne – dzięki temu będziesz świadomie pisał lepszy content. Pamiętaj dodatkowo o tworzeniu treści zgodnie z najnowszą aktualizacją Google na temat E-E-A-T.

Gigant z Mountain View wypowiada się o wymienionych zasadach następująco:

„Aby nasze wyniki wyszukiwania były jeszcze lepsze, do koncepcji E-A-T dodajemy nowy element: doświadczenie. Wszystko po to, żeby materiały, które znajdziesz w Internecie tworzył ktoś, kto faktycznie używał konkretnego produktu lub odwiedził dane miejsce”. – Google Search Central (15 grudnia 2022 r).

W konsekwencji tworząc danego newsa, dobrze by było, jeśli znajdziesz się na przykład w miejscu ważnego wydarzenia, które opisujesz, a następnie sfotografujesz najważniejszą akcję w celu umieszczenia danej fotografii na swoim portalu newsowym. Google z pewnością doceni tego typu praktyki.

Analiza ruchu z Google News – jak to zrobić? 2 sposoby!

Analiza ruchu z Google News jest możliwa poprzez Google Search Console oraz Google Analytics 4. To prostsze, niż może się wydawać.

SPOSÓB 1: Jak sprawdzić ruch z wiadomości Google w GSC?

W celu sprawdzenia ruchu z wiadomości Google w GSC, zaloguj się do usługi, wykorzystując search.google.com/search-console/about. Następnie wybierz Performance i użyj filtra News (Wiadomości).

Analiza ruchu z Google News przy pomocy GSC.

Analiza ruchu z Google News przy pomocy GSC. Źródło: search.google.com/search-console

Zachęcamy również do obejrzenia dedykowanego filmiku YouTube od Google Search Central, który kompleksowo omawia raporty wydajności:

Istnieje także oficjalny wpis Google na temat konfiguracji raportu skuteczności. Pomoże Ci on z pewnością poznać wszelkie detale powiązane z weryfikacją popularności Twoich wiadomości w sekcji newsowej Google.

SPOSÓB 2: Sprawdzanie ruchu z Google News w GA4

GA4 opisuje ruch z Google News jako ruch bezpośredni (Direct), oznaczając go dodatkowo linkiem news.google.com.

W celu dokładnej weryfikacji:

  • Wejdź w sekcję Reports,
  • Wybierz Life cycle → Acquisition → Traffic acquisition.
Sprawdzanie ruchu z wiadomości Google przy pomocy GA4.

Sprawdzanie ruchu z wiadomości Google przy pomocy GA4. Źródło: analytics.google.com

Podsumowanie

Skoro już wiesz, co to jest Google News i jak znaleźć się w wiadomościach Google… na co jeszcze czekasz? Zacznij publikować – sprawdź, czy jesteś w stanie poinformować użytkowników o aktualnych trendach w tak interesujący sposób, aby zaczęli o Tobie rozmawiać w Internecie. Przełoży się to na dodatkowe linki do strony, które poskutkują wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania.

A jeśli borykasz się z problemem niskiej widoczności w Google News, najprawdopodobniej robisz coś źle. Rozwiązaniem tego problemu jest audyt treści od Semgence – rynkowych liderów w SEO.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *