Jak podaje SimilarWeb, Instagram jest czwartą najczęściej odwiedzaną stroną na świecie. Przed nim znajduje się tylko Google, YouTube i Facebook.
Z całą pewnością możesz więc założyć, że bywają tam także Twoi klienci. A najskuteczniejszy sposób, by do nich dotrzeć, to właśnie płatne kampanie reklamowe na Instagramie. Pozwolą Ci one wygenerować znacznie większe zasięgi niż organiczne działania i dotrzeć do precyzyjnie wyselekcjonowanych grup odbiorców.
Jak stworzyć skuteczną reklamę na Instagramie? Poniżej znajdziesz szczegółowy poradnik, który pomoże Ci zdobyć nowych klientów.
Jak działa reklama na IG?
Reklamy na Instagramie to różnego rodzaju sponsorowane treści, które pojawiają się wśród standardowych postów czy relacji publikowanych przez użytkowników Instagrama. Są one częścią systemu Meta Ads (dawniej Facebook Ads).
Mogą przybierać różne formy – pojedyncze zdjęcia, filmy, karuzele (wiele zdjęć lub filmów w jednym poście), relacje (stories), rolki, a nawet reklamy w sekcji „Eksploruj”.
Reklamy na Instagramie możesz tworzyć zarówno z poziomu Instagrama, jak i Menadżera Reklam Facebooka (Meta). W przypadku tej drugiej opcji masz jednak znacznie więcej możliwości – przede wszystkim w zakresie precyzyjnego targetowania i dostępnych formatów reklamowych.
Ustawianie reklam na samym Instagramie jest z kolei łatwe, szybkie i daje możliwość prostego promowania postów. I tylko w tym celu możesz wykorzystywać tę opcję.
Jak zrobić reklamę na Instagramie za pomocą Menadżera Reklam Meta?
Oto, jak ustawić reklamę na Instagramie krok po kroku:
- Połącz konto na Instagramie z Facebookiem.
- Uruchom Menadżer Reklam.
- Określ cel kampanii na Instagramie.
- Określ grupę docelową.
- Ustal budżet i harmonogram wyświetlania reklam.
- Wybierz umiejscowienia reklam, skupiając się na Instagramie.
- Wybierz format reklamy.
- Dodaj treści do reklamy.
- Sprawdź podgląd i uruchom kampanię.
- Analizuj efekty i optymalizuj swoje reklamy.
A teraz przyjrzyjmy się każdemu z tych kroków bliżej.
1. Połącz konto na Instagramie z Facebookiem
Możesz to zrobić zarówno z poziomu samego Instagrama, jak i Facebooka. Ogranicza się to tak naprawdę do kilku kliknięć.
W obu przypadkach zrobisz to w Ustawieniach, w sekcji “Centrum Kont”.
2. Uruchom Menadżer Reklam
Oto, co musisz zrobić, by rozpocząć konfigurowanie reklam na Instagramie:
- Zaloguj się na swoje konto na Facebooku.
- Przejdź na stronę Menedżera reklam na Facebooku.
- W Menedżerze reklam kliknij przycisk „Utwórz”, aby rozpocząć tworzenie nowej kampanii.
3. Określ cel swojej kampanii
Możesz wybierać spośród celów takich, jak świadomość marki, zasięg, ruch, aktywność, instalacje aplikacji, wyświetlenia wideo, generowanie leadów i konwersje.
Postaw na ten, który w największym stopniu odpowiada Twoim aktualnym potrzebom. Na Instagramie na pewno świetnie sprawdzają się kampanie nastawione na budowanie świadomości marki.
4. Określ grupę docelową
Zdefiniuj swoją grupę docelową. Masz do wyboru m.in. takie kryteria, jak:
- lokalizacja,
- wiek,
- płeć,
- język,
- zainteresowania,
- i zachowania.
Im bardziej szczegółowe kierowanie wybierzesz, tym lepiej. Postaraj się maksymalnie sprecyzować zainteresowania przedstawicieli Twojej grupy docelowej – Meta gromadzi ogromne ilości danych na temat swoich użytkowników i warto z nich zrobić użytek.
Możesz również skorzystać z opcji tworzenia niestandardowych odbiorców, aby dotrzeć do osób, które wcześniej wchodziły w interakcje z Twoją marką.
Dowiedz się więcej o remarketingu na Facebooku.
5. Ustaw budżet i harmonogram
Pora określić, ile chcesz przeznaczyć na kampanię i jak długo chcesz emitować reklamy.
Oto, co musisz zrobić na tym etapie:
- Wybierz typ budżetu. dzienny lub całkowity. Budżet dzienny to kwota, którą jako reklamodawca chcesz wydawać na reklamy każdego dnia. Z kolei budżet całkowity to suma, którą chcesz wydać na całą kampanię. Meta będzie starał się wydawać tę kwotę równomiernie przez cały czas trwania kampanii, ale może wystąpić większa elastyczność w codziennych wydatkach w zależności od wyników reklam.
- Ustal harmonogram, czyli daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Możesz też wybrać konkretne godziny, w których mają być wyświetlane Twoje reklamy.
6. Wybierz umiejscowienia reklam
System Meta Ads daje Ci wiele możliwości dotyczących miejsc wyświetlania reklam. To nie tylko sam Facebook i Instagram, ale także Messenger i Audience Network, czyli sieć stron i aplikacji partnerów Meta.
Wybierz opcję „Ręczne umiejscowienia”, aby mieć kontrolę nad tym, gdzie dokładnie będą wyświetlane Twoje reklamy. Następnie zaznacz umiejscowienia powiązane z Instagramem, w których chcesz wyświetlać reklamy – czyli np. aktualności na Instagramie czy Instagram Stories.
Jeśli wybierzesz umiejscowienia Advantage+, Twoje reklamy będą się wyświetlać na różnych platformach Meta – włącznie z Instagramem, ale nie tylko.
7. Wybierz format reklamy
Wybierz format reklamy, który najlepiej pasuje do Twojego celu.
Dostępne opcje to:
- pojedyncze zdjęcie,
- pojedynczy film,
- karuzela
- i kolekcja.
8. Dodaj treści
O jakie elementy musisz zadbać na tym etapie?
- Załaduj zdjęcia lub wideo, które chcesz wykorzystać w reklamie.
- Dodaj teksty reklamowe, który przyciągną uwagę odbiorców.
- Uzupełnij nagłówki, opisy i skuteczne wezwania do działania (CTA).
- Nie zapomnij także o adresie URL strony docelowej, do której chcesz kierować użytkowników.
9. Sprawdź podgląd reklamy
Upewnij się, że wszystko wygląda tak, jak powinno. Warto przejrzeć, jak reklama wyświetla się na różnych typach urządzeń.
10. Uruchom reklamę
Po sprawdzeniu wszystkich ustawień kliknij „Potwierdź”, aby zatwierdzić kampanię.
Rozpocznie się proces weryfikacji reklam przez Facebooka, co może zająć kilka godzin. Po tym czasie Twoje kampanie będą widoczne na Instagramie.
11. Monitoruj wyniki i optymalizuj kampanie
Po uruchomieniu reklamy regularnie monitoruj jej wyniki w Menedżerze reklam. Analizuj wskaźniki takie jak zasięg, zaangażowanie, koszt za kliknięcie (CPC) czy współczynnik konwersji.
Odwiedzaj także Google Analytics i sprawdzaj, jak użytkownicy pozyskani za pomocą reklam na Instagramie zachowują się na Twojej stronie.
Na podstawie wyników optymalizuj swoje kampanie, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty i efektywnie zarządzać budżetem.
—
Dowiedz się także, jak zrobić reklamę na Facebooku krok po kroku. Proces jej tworzenia jest bowiem taki sam, jak na w przypadku Instagrama. Jedyna różnica to umiejscowienie.
Jak uruchomić reklamę na Instagramie – bezpośrednio w aplikacji?
Jak wspomniałam wyżej, nie musisz używać Menadżera Reklam Meta, by stworzyć reklamę na Instagramie. Możesz to zrobić bezpośrednio z poziomu aplikacji, ale w ograniczonym zakresie – a dokładnie wyłącznie w celu promowania zamieszczonych tam postów.
By ustawić reklamę bezpośrednio w Instagramie, wykonaj następujące działania:
- Przejdź do swojego profilu i znajdź post, który chcesz promować.
- Kliknij „Promuj”. Jeśli nie widzisz tego przycisku, upewnij się, że Twoje konto jest ustawione jako profesjonalne.
- Ustal cel promocji. Masz do wyboru: „Więcej wizyt na stronie”, „Więcej odwiedzin w profilu” lub „Więcej wiadomości”.
- Określ odbiorców promowanego posta. Możesz wybrać opcję „Automatyczni odbiorcy” (Instagram samodzielnie wybierze odbiorców) lub „Twórz własnych odbiorców” (samodzielnie określasz lokalizację, zainteresowania, wiek i płeć odbiorców).
- Ustaw budżet i czas trwania kampanii promocyjnej. Określ, ile chcesz wydać na promocję dziennie oraz jak długo ma trwać kampania (od jednego do siedmiu dni lub określony czas trwania).
- Sprawdź podsumowanie swojej kampanii reklamowej, aby upewnić się, że wszystkie ustawienia są poprawne.
- Jeżeli wszystko się zgadza, rozpocznij promowanie.
Czy warto tworzyć reklamę na Instagramie z poziomu Instagrama?
Jeszcze raz podkreślę, że tworzenie kampanii z bezpośrednio z poziomu aplikacji daje Ci wyłącznie dostęp do opcji „Promuj post na Instagramie”, co jest bardzo ograniczające.
Dlaczego?
- Tracisz dostęp do zaawansowanych opcji targetowania. Możesz bazować jedynie na ogólnych danych, jakie podaje Ci Instagram.
- Masz do wyboru mniej celów reklamowych. Możesz wybierać jedynie pośród trzech: więcej odwiedzin profilu, więcej odwiedzin witryny i więcej wiadomości. Nie ma opcji np. budowania świadomości marki czy instalacji aplikacji.
- Nie możesz analizować wyników kampanii w Menadżerze reklam, co sprawia, że masz dostęp do znacznie bardziej uboższych statystyk. To sprawia, że optymalizacja takich reklam jest utrudniona.
- Nie możesz korzystać ze wszystkich formatów reklamowych, jakie udostępnia Meta. Nie dodasz także unikalnej zawartości reklamy. Możesz tylko promować istniejące posty.
O czym pamiętać, by skutecznie reklamować się na Instagramie?
Instagram to ogromny potencjał marketingowy i warto go umiejętnie wykorzystać.
Sprawdź wskazówki, które pomogą Ci tworzyć skuteczne reklamy na IG:
- Dobrze poznaj swoją grupę docelową. Meta Ads daje Ci ogromne możliwości w zakresie kierowania reklam. Nie warto więc ograniczać się wyłącznie do ogólników, a targetować odbiorców na podstawie szczegółowych zainteresowań.
- Stawiaj na najwyższą jakość treści. Angażuj odbiorców, spełniaj ich wysokie standardy wizualne i dbaj o trafne CTA.
- Dodaj do swojej strony piksel Facebooka. Dzięki niemu w kampaniach będziesz móc wykorzystywać dane dotyczące zachowania użytkowników na Twojej stronie i docierać ponownie do tych osób, które już wyraziły zainteresowanie Twoją marką.
- Wykorzystuj różne formaty reklam. Zwróć szczególną uwagę na wideo i stories, które są widoczne tylko przez 24 godziny, co może zachęcić użytkowników do szybszej reakcji.
- Testuj. Przeprowadzaj testy A/B, aby porównać różne wersje reklam (np. różne obrazy, nagłówki, CTA) i określić, które z nich są najskuteczniejsze.
- Analizuj. Monitoruj, jak reklamy przekładają się na konwersje. Na podstawie zebranych danych wprowadzaj niezbędne korekty i udoskonalenia w kampaniach, aby poprawić ich skuteczność. Rezygnuj też z tych reklam, które po prostu nie działają i lokuj budżet w tych, które przynoszą zakładane rezultaty.
Ile kosztuje reklama na Instagramie?
Koszt reklamy na Instagramie nigdy nie są jednakowe. W większości są one rozliczane w modelu PPC, co oznacza, że płacisz za każde kliknięcie w reklamę. Możliwe jest też rozliczanie za wyświetlenia, czyli CPM.
Stawki są zależne przede wszystkim od branży, celu kampanii, wybranego formatu reklamowego i grupy docelowej.
Zgodnie z danymi zebranymi przez WebFX możesz się spodziewać następujących kosztów:
- Średnie stawki za kliknięcie wynoszą (CPC) wynoszą 0,00 – 0,25 USD,
- Średni koszt za tysiąc wyświetleń (CPM) – 0,00 – 4,00 USD
- Średni koszt za zaangażowanie (CPE) – 0,03 – 0,08 USD.
Oczywiście stawki w złotówkach będą w większości przypadków nieco niższe niż te w dolarach.
Warto jednocześnie zauważyć, że wg danych WebFX 76% marketerów jest zadowolonych ze zwrotu z inwestycji w reklamę na Instagramie.
Dowiedz się też, ile kosztuje reklama na Facebooku.
Podsumowanie
Instagram Ads to potężne narzędzie marketingowe – jeżeli wiesz, jak je wykorzystać. Kluczowe jest przede wszystkim umiejętne kierowanie reklam, a następnie analizowanie generowanych przez nie wyników i optymalizacja.
Chcesz promować swoją firmę na Instagramie? Skontaktuj się z nami już teraz!