Facebook to najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie. Różne źródła podają, że korzysta z niej ponad 3 miliardy osób każdego miesiąca. Z punktu widzenia marketingu to ogromny potencjał i ogromne ilości danych, które możesz wykorzystać, by tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe.

Jak krok po kroku utworzyć reklamę na Facebooku? Sprawdź!

O czym warto wiedzieć przed uruchomieniem reklam na FB?

Struktura kampanii reklamowej na Facebooku składa się z trzech głównych poziomów:

  1. Kampanii. Na tym poziomie określasz przede wszystkim ogólny cel swoich reklam. 
  2. Zestawów reklam. To grupa reklam w ramach jednej kampanii, która dzieli wspólne ustawienia dotyczące targetowania, budżetu, harmonogramu i umiejscowienia. Na tym poziomie definiujesz, do kogo chcesz dotrzeć, ile chcesz wydać i gdzie Twoje reklamy będą wyświetlane.
  3. Reklam. Na tym poziomie tworzysz rzeczywiste treści reklamowe, które będą wyświetlane użytkownikom.

Proces tworzenia nowej kampanii wymaga od Ciebie przejścia przez ustawienia każdego z tych elementów po kolei.

Jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku?

Facebook Ads (Meta Ads) to drugi największy, obok Google Ads, system reklamowy na świecie. Pozwala Ci maksymalnie wykorzystać możliwości promowania Twojej firmy w mediach społecznościowych i uzupełnić strategię płatnych reklam.

Oto, jak utworzyć skuteczną kampanię reklamową na Facebooku:

  1. Utwórz konto w Menedżerze reklam.
  2. Skonfiguruj piksel Facebooka.
  3. Rozpocznij tworzenie reklamy w Menedżerze.
  4. Wybierz cel kampanii.
  5. Nazwij swoją kampanię.
  6. Ustal harmonogram.
  7. Określ kierowanie reklam.
  8. Ustal umiejscowienia reklam.
  9. Wybierz format reklamy na Facebooku.
  10. Określ swój budżet.
  11. Zadbaj o skuteczne treści.
  12. Pamiętaj o optymalizacji swoich reklam.

A teraz omówmy poszczególne kroki szerzej. 

1. Skorzystaj z Menedżera reklam

Tworzenie reklamy zacznij od konfiguracji Menedżera reklam, czyli narzędzia które pozwala Ci zarządzać kampaniami Facebook Ads. 

Jeżeli jeszcze nie masz tam konta, pora je utworzyć. W tym celu:

  • Zaloguj się na swoje konto na Facebooku.
  • Przejdź do business.facebook.com i kliknij opcję „Utwórz konto”.
  • Podaj swoje dane i dane swojej firmy.
  • Potwierdź adres e-mail.
  • Skonfiguruj konto w Menadżerze, podpinając do niego swoją stronę firmową na Facebooku.

2.Skonfiguruj piksel Facebooka i dodaj go do swojej strony

By wykorzystywać maksymalny potencjał kampanii na Facebooku, warto śledzić zachowanie użytkowników na swojej stronie i wykorzystywać te informacje, by skutecznie targetować reklamy. Umożliwi Ci to piksel Facebooka

Jak go wygenerować?

  • Przejdź do Menedżera reklam.
  • Przejdź do Menedżera Zadań.
  • Wybierz opcję „Internet”.
  • Wybierz opcję „Piksel Facebooka i kliknij „Połącz”.
  • Nadaj nazwę pikselowi.
  • Wprowadź URL strony, a następnie kliknij „Kontynuuj”.

Dodaj piksel do wszystkich stron, na których chcesz śledzić zachowanie użytkowników. Jeżeli chcesz sprawdzić poprawność konfiguracji piksela, skorzystaj z rozszerzenia do Chrome Meta Pixel Helper. 

3. Wybierz cel reklamy na Facebooku

Na etapie tworzenia zestawu reklam, musisz określić ich cel. Umożliwi to algorytmom Facebooka optymalne dostosowanie kierowania kampanii. 

Facebook Ads oferuje następujące cele reklamowe:

  • Rozpoznawalność – wybierz ten cel, jeżeli zależy Ci na budowaniu świadomości marki wśród nowych klientów. 
  • Ruch – ten cel pozwoli generować wizyty na stronie docelowej. 
  • Aktywność – wybór tego celu jest dobrym pomysłem, jeżeli chcesz zachęcać użytkowników do interakcji i reagowania na Twoje reklamy, co pozwoli Ci dodatkowo zwiększyć zasięgi.
  • Sprzedaż – postaw na ten cel, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży lub konwersji na Twojej stronie. 
  • Kontakty – to cel reklamowy, który pozwoli Ci generować leady za pośrednictwem formularzy błyskawicznych, Messengera, konwersji na Twojej stronie czy wykonywania połączeń. 
  • Promocja aplikacji – to specyficzny cel reklamowy, który dotyczy wyłącznie firm, które chcą zachęcić użytkowników do instalacji swojej aplikacji. 
wybór celu kampanii facebook ads
wybór celu kampanii w Facebook Ads

3. Przeprowadź podstawową konfigurację

Na początku tworzenia kampanii napotkasz kilka ustawień, które musisz odpowiednio skonfigurować. Oto one:

  • Nazwij kampanię. Nazwa jest widoczna tylko dla Ciebie i nie ma większego znaczenia. Warto jednak stworzyć ją w przemyślany sposób, by sprawnie zarządzać wieloma kampaniami na dalszych etapach.
  • (Opcjonalnie) Podaj szczególne kategorie reklam. Musisz je uzupełnić, jeżeli Twoje reklamy dotyczą kredytów, zatrudnienia, mieszkalnictwa, problemów społecznych, wyborów lub polityki. Obowiązują wtedy nieco inne wymagania.
  • Wybierz typ zakupu reklam. W zdecydowanej większości przypadków rekomendujemy wybór aukcji. W tym modelu reklamy rywalizują ze sobą w czasie rzeczywistym o przestrzeń reklamową. Każda reklama ma swoją stawkę, którą jesteś gotów zapłacić za określone działanie, oraz wartość, którą Facebook przypisuje na podstawie różnych czynników – jak jakość reklamy i szansa na osiągnięcie celu kampanii.
    Z koeli rezerwacja to model zakupu reklam, w którym z góry rezerwujesz przestrzeń reklamową na Facebooku za ustaloną cenę. Ten model jest bardziej przewidywalny i pozwala na dokładne planowanie kampanii pod względem zasięgu i częstotliwości wyświetlania reklam.

Później przejdziesz do konfigurowania zestawu reklam. Początkowe ustawienia, o które musisz zadbać na tym etapie, to:

  • Nazwij swój zestaw reklam. Podobnie jak w przypadku nazwy kampanii jest ona istotna przede wszystkim dla wygody Twojej pracy. 
  • Sprecyzuj ustawienia dotyczące celów reklamowych i dodaj swoją stronę na Facebooku. 

4. Określ swój budżet

By stworzyć reklamę na Facebooku, musisz określić, ile chcesz na nią wydać. Podstawowy sposób rozliczeń to model PPC (Pay Per Click), co oznacza, że zapłacisz za każde kliknięcie w Twoje reklamy. Samo ich wyświetlenie nie będzie się wiązało z żadnymi opłatami. 

Meta daje Ci do dyspozycji dwa rodzaje budżetu:

  • Budżet dzienny, czyli średnia kwota jaką chcesz przeznaczać na reklamę każdego dnia. To dobry wybór,  jeśli chcesz każdego dnia wydawać mniej więcej jednakową kwotę i uzyskiwać porównywalne rezultaty. 
budżet dzienny
ustalanie budżetu dziennego
  • Budżet całkowity. To dobre rozwiązanie, jeżeli masz bardziej elastyczne podejście do dziennych wydatków. Meta może wtedy wydać więcej w dniach, kiedy Twoje kampanie będą generować lepsze wyniki, ale ostatecznie nie przekroczy narzuconej przez Ciebie kwoty.
budżet całkowity
ustalanie budżetu całkowitego

Oczywiście każdego dnia zatrzymać emisję reklam i nie zapłacić za swoje kampanie ani złotówki więcej.

5. Ustal harmonogram kampanii reklamowej

Na etapie tworzenia kampanii musisz określić datę i godzinę uruchomienia kampanii. Facebook daje Ci opcję zaplanowania jej wyświetlania np. z tygodniowym opóźnieniem. To istotne, gdy chcesz reklamować np. promocje ograniczone czasowo. 

Ustawienie daty zakończenia kampanii nie jest obowiązkowe. Swoje reklamy możesz wyłączyć w dowolnym momencie. 

harmonogram Facebook Ads
ustalanie harmonogramu w Facebook Ads

Musisz mieć także na uwadze, że reklamy nie uruchomią się od razu po utworzeniu przez Ciebie kampanii. Meta potrzebuje czasu na ich zatwierdzenie – zwykle jest to kilka godzin.

6. Określ grupę docelową 

Szerokie możliwości w zakresie targetowania są jedną największych zalet kampanii na Facebooku. Jak doskonale wiesz, Meta gromadzi wiele danych na temat swoich użytkowników. Możesz więc kierować kampanie nie tylko na podstawie demografii, czyli wieku, lokalizacji i płci, ale też konkretnych zainteresowań. 

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z ubraniami dziecięcymi. Możesz wtedy kierować swoje reklamy np. do rodziców dzieci w określonym wieku. 

grupa docelowa FB
ustalanie grupy docelowej reklam

Nowe możliwości uruchamiają się także wraz z instalacją piksela, dzięki któremu możesz tworzyć niestandardowe grupy odbiorców i realizować np. kampanie remarketingowe czy cross-sellingowe.

Po sprecyzowaniu kierowania Facebook pokaże Ci informacje na temat wielkości Twojej szacowanej grupy odbiorców.

wielkość grupy docelowej
szacowane zasięgi na etapie tworzenia reklamy na FB

7. Wybierz lokalizację reklam

Meta Ads to nie tylko reklamy na Facebooku, ale także innych platformach należących do giganta.

Do wyboru masz:

  • Instagrama,
  • Facebooka, 
  • Messengera, 
  • i sieć Audience Network. 

Możesz ręcznie wybrać umiejscowienia reklam bądź pozwolić zadecydować o tym algorytmom. Jeżeli chcesz ręcznie zarządzać lokalizacją kampanii, możesz też wybrać dokładne sekcje na wybranych platformach, gdzie mają wyświetlać się Twoje reklamy – jak np. aktualności na Facebooku, skrzynka odbiorcza czy Marketplace.

umiejscowienia fb
wybór umiejscowień reklam

8. Wybierz format reklamy

Facebook daje Ci do dyspozycji kilka formatów reklam, które sprawdzają w przypadku różnych celów kampanii i grup docelowych. 

Możesz tworzyć reklamy w formie:

  • pojedynczego obrazu,
  • wideo,
  • kolekcji, 
  • karuzeli,
  • relacji.
przykład reklamy w formie karuzeli na Facebooku
przykład reklamy w formie karuzeli na Facebooku

Przeczytaj również artykuł Rodzaje reklam na Facebooku, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje na temat każdego z wymienionych formatów. 

9. Stwórz skuteczny wygląd i treść reklamy

Tworzenie treści reklamy to tak naprawdę jeden z końcowych etapów konfigurowania kampanii. O czym warto pamiętać?

  • Stawiaj wyłącznie na grafiki i filmy w wysokiej jakości.
  • Zadbaj o jasny i zwięzły przekaz Twoich reklam.
  • Pamiętaj o tym, że reklamy muszą być czytelne. 
  • Stosuj skuteczne Call to Action (wezwania do działania), które odpowiednio pokierują użytkowników. 
  • Korzystaj z różnych formatów, by maksymalnie wykorzystywać możliwości reklamy w social media. 

10. Nie zapominaj o optymalizacji istniejących kampanii

Praca nad reklamą nie powinna się kończyć w momencie rozpoczynania jej wyświetlania użytkownikom. Tak naprawdę to wtedy dopiero zaczyna się ona na dobre. W końcu gromadzisz dane, z których możesz zrobić świetny użytek.

Zadbaj więc o to, by:

  • Przeprowadzać testy A/B. Testuj wersje reklam z różnymi grafikami i copy. Dzięki temu dowiesz się, które sprawdzają się lepiej w przypadku Twojej grupy docelowej. Sam Facebook podpowiada Ci, by skorzystać z tej możliwości.
testy ab facebook
możliwość konfiguracji testów A/B już na etapie tworzenia kampanii
  • Stale analizować wyniki realizowanych kampanii. Zwracaj przede wszystkim uwagę na to, czy generują one oczekiwane konwersje. Pomoże Ci w tym Google Analytics.
  • Na bieżąco dostosowywać budżet reklamowy. Inwestuj w te kampanie, które przynoszą wyniki. Obcinaj budżet tam, gdzie wydatki nie przynoszą potencjalnych klientów. 

Skuteczna reklama na Facebooku – podsumowanie

Reklamy Meta Ads to kolejny sposób na to, by skutecznie promować Twoją markę i dotrzeć do nowych odbiorców. Ich optymalna konfiguracja nie zawsze jest jednak kwestią oczywistą. Dlatego warto zaufać ekspertom. 

Chcesz promować swoją firmę za pomocą płatnych kampanii? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *