Każdego dnia trafiasz na setki reklam. Są praktycznie na każdej stronie internetowej, którą odwiedzasz, ulicy, którą mijasz i telewizji, jeśli ją oglądasz.
Krzykliwe komunikaty i rzucające się w oczy banery reklamowe już się nie sprawdzają. Po prostu je ignorujesz – a Twoi klienci robią podobnie.
Właśnie dlatego warto inwestować w reklamy spójne z otoczeniem i zainteresowaniami odbiorców, czyli reklamy natywne. Dowiedz się, czym dokładnie są i dlaczego warto je tworzyć.
Czym jest reklama natywna? Definicja
Reklama natywna (native advertising) to forma promocji, która harmonijnie wkomponowuje się w treść i styl platformy, na której się wyświetla. Jej głównym celem jest dostarczenie wartościowego, angażującego materiału, który nie tylko promuje produkt czy usługę, ale również odpowiada na potrzeby i oczekiwania odbiorców.
Chodzi o to, by nie mieli oni wrażenia, że obcują z reklamą. Treści typowo promocyjne mają być tylko dodatkiem i ewentualnie uzupełnieniem informacji.
Reklamy natywne są umieszczane oczywiście poza własnymi kanałami reklamodawcy – na różnego rodzaju zewnętrznych portalach i platformach.
Rodzaje reklamy natywnej
Choć dziś reklama natywna kojarzy się przede wszystkim z marketingiem internetowym, nie jest to nowe zjawisko. Sama koncepcja sięga lat czterdziestych XX wieku, kiedy reklamowano się wyłącznie w druku. Już wtedy starano się wplatać komunikaty marketingowe w treści publikacji tak, by nie przytłaczać czytelników.
Od tego czasu ta forma reklamy przeszła jednak dość wyraźną ewolucję. Dziś obejmuje wszelkiego rodzaju płatne treści, które mają niemalże niezauważalnie wtapiać się w kanał, w którym się wyświetlają.
Oto przykłady reklamy natywnej, z którymi możesz się spotkać na co dzień:
- Artykuły sponsorowane, czyli różnego rodzaje publikacje na blogach i portalach, które dostarczają odbiorcom wartościowych informacji i jednocześnie w nienachalny sposób promują markę.
- Reklamy in-feed, czyli sponsorowane posty w mediach społecznościowych – jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, które wyglądają jak zwykłe posty użytkowników i wyświetlają się w aktualnościach.
- Reklamy w stories, które wyświetlają się między innymi relacjami, dodawanymi przez użytkowników.
- Rekomendacje treści – propozycje artykułów lub filmów na stronach internetowych, które są związane z przeglądaną treścią.
- Reklamy wideo, zawierające intrygujące i wartościowe dla użytkowników treści.
- Gry, quizy i inne interaktywne elementy, które angażują użytkowników i jednocześnie promują produkty lub usługi.
Przykłady reklam natywnych z życia wzięte
Reklama natywna to coś więcej niż… zwykła reklama. Chodzi o to, by zaoferować odbiorcom coś poza komunikatem marketingowym – może to być wiedza, emocje czy po prostu rozrywka. Wszystko po to, by niejako przy okazji budować świadomość marki.
Oto przykłady znanych kampanii wykorzystujących ten mechanizm:
Allegro i Kampania „Legendy Polskie”
Allegro zrealizowało swego czasu kampanię „Legendy Polskie”, która zdobyła bardzo duże uznanie wśród odbiorców.
W jej ramach powstała seria filmów krótkometrażowych w reżyserii Tomasza Bagińskiego. Przenosiły one postaci znane z literatury czy ludowych opowieści – np. Twardowskiego czy Bazyliszka do współczesnej rzeczywistości.
Dzięki dynamicznej akcji, efektom specjalnym na najwyższym poziomie i humorystycznym akcentom, Allegro w innowacyjny sposób odświeżyło klasyczne polskie baśnie, jednocześnie promując swoje usługi jako platformę łączącą tradycję z nowoczesnością. Kampania zdobyła ogromną popularność, stając się jednym z najciekawszych projektów marketingowych w Polsce – o którym mówi się zresztą do dziś.
Oto przykład jednego z filmów stworzonych na potrzeby kampanii:
Przewodnik Michelin
Gwiazdki Michelin są dziś najbardziej prestiżowym wyróżnieniem w gastronomii. Skąd się jednak wzięły?
W 1900 roku Michelin, producent opon, stworzył słynny przewodnik kulinarny, aby zachęcić konsumentów do podróżowania samochodami (i zużywania opon) w poszukiwaniu niezapomnianych przeżyć kulinarnych.
Obecnie nikt nie postrzega go jako formy reklamy – mimo, że jego oryginalnym celem była promocja konkretnej marki.
Lidl i współpraca z blogerami kulinarnymi
Znany doskonale wszystkim Lidl regularnie współpracuje z blogerami kulinarnymi, influencerami, kucharzami czy szefami kuchni, by budować autentyczny wizerunek marki i zwiększać zaangażowanie klientów.
Wspomniane osobistości kulinarni tworzą przepisy, recenzują produkty i prezentują je w swoich mediach społecznościowych, co pomaga Lidlowi dotrzeć do szerokiej i zaangażowanej publiczności. Dzięki tej strategii marka nie tylko promuje swoje produkty w kontekście codziennego gotowania, ale także inspiruje klientów do próbowania nowych przepisów i korzystania z oferty sklepu.
Podobne mechanizmy możesz wykorzystać w typowych reklamach internetowych.
Reklamy natywne a artykuły sponsorowane
Artykuł sponsorowany może być formą reklamy natywnej. Nie każdy jednak nią jest.
Standardowe artykuły sponsorowane często skupiają się praktycznie w całości na konkretnej marce czy produkcie. Często otwarcie zachwalają jego zalety i zawierają szczegółowe informacje na temat jego funkcji czy możliwości zakupu. Czytelnicy mogą z łatwością rozpoznać, że celem tekstu jest promowanie konkretnego towaru lub firmy.
W takim wypadku nie można mówić o marketingu natywnym.
Z kolei w artykule natywnym nacisk kładzie się na dostarczanie wartościowych informacji, edukowanie czy angażowanie czytelnika. Bezpośrednia promocja schodzi na drugi plan. Produkt lub marka mogą być wspomniane, ale są one wplecione w szerszą narrację, która skupia się na temacie interesującym dla czytelnika, a nie tylko na samej sprzedaży.
Reklama natywna w Google Ads
Reklamy natywne możesz tworzyć także w najpopularniejszym systemie reklamowym online – Google Ads.
To reklamy elastyczne, które mogą mieć zarówno format graficzny, jak i tekstowy. Przejmują one cechy strony wydawcy i dostosowują swój wygląd i układ do miejsca, w którym się wyświetlają.
Oto przykłady reklam natywnych, które możesz stworzyć w systemie Google Ads:
Kampanie generujące popyt (Demand Gen)
Dzięki tym kampaniom Twoje reklamy mogą być wyświetlane w Google Discover, YouTube i Gmailu, co pozwala na dotarcie do użytkowników w momentach, gdy przeglądają spersonalizowane treści.
Google Display Network
Reklamy natywne mogą być wyświetlane na stronach internetowych i w aplikacjach należących do sieci reklamowej Google (Google Display Network). Dopasowują się one do układu strony, wyglądu przycisków, kolorystyki i stylu używanego w serwisie.
YouTube
YouTube to ogromny potencjał w zakresie tworzenia reklam natywnych. Chodzi tu o to, by tworzyć takie kreacje, które mogą wydawać się nawet częścią wideo, które użytkownik właśnie ogląda. Dzięki temu takie treści są mniej inwazyjne i bardziej angażujące.
Jak skonfigurować reklamę natywną w Google Ads?
- Zaloguj się do swojego konta Google Ads.
- Wybierz cel swojej kampanii, np. „Ruch w witrynie”, „Świadomość marki i zasięg” lub „Zwiększenie liczby konwersji”.
- Wybierz typ kampanii, który umożliwi Ci stworzenie reklam natywnych – może to być np. „Sieć reklamowa” lub „Kampanie Generujące Popyt”.
- Skonfiguruj kampanię. Ustal cele kampanii, grupę docelową, budżet i harmonogram.
- Utwórz reklamę. Dodaj teksty reklamowe, nagłówki, obrazy (wideo) i adresy stron docelowych, do których mają kierować reklamy.
- Sprawdź podgląd kampanii. Po dodaniu wszystkich zasobów zobaczysz podgląd tego, jak Twoja reklama będzie wyglądać w różnych formatach. Google Ads automatycznie dostosuje reklamy do różnych powierzchni reklamowych, więc upewnij się, że każdy z elementów wygląda dobrze.
- Uruchom kampanię. Po skonfigurowaniu i dostosowaniu reklamy, uruchom kampanię i monitoruj jej wyniki.
- Nie zapominaj o analityce i optymalizacji!
Więcej informacji na temat tworzenia reklam w Google Ads znajdziesz w artykule: Google Ads – jak zacząć?
Jak stworzyć reklamę natywną?
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci tworzyć skuteczne reklamy natywne:
- Przeanalizuj swoją grupę docelową. Poznaj potrzeby, zainteresowania i preferencje Twoich potencjalnych klientów. Treści w reklamach natywnych powinny być dla nich interesujące i angażujące.
- Wybierz odpowiednie platformy i systemy reklamowe, które oferują możliwość tworzenia reklamy natywnej. To przede wszystkim Google Ads i Meta Ads.
- Uwzględnij tematykę poruszaną na portalach, na których chcesz się reklamować i postaraj się do niej dostosować swój przekaz. Dotyczy to zwłaszcza różnego rodzaju artykułów. Treści o zdrowym stylu życia powinna pojawić się na stronach poświęconych zdrowiu, a nie na portalu motoryzacyjnym.
- Pamiętaj, by przede wszystkim skupiać się na tworzeniu wartościowego contentu dla odbiorców. Twoja reklama powinna dostarczać wartościowych informacji lub rozrywki. Skup się na edukowaniu, inspiracji lub rozwiązywaniu problemów użytkowników. Zrezygnuj z agresywnego promowania produktu.
- Pamiętaj o oznaczeniu reklam. Upewnij się, że treść jest oznaczona jako sponsorowana. Użytkownicy powinni mieć świadomość, że mają do czynienia z reklamą. Transparentność buduje zaufanie. Oczywiście jeżeli korzystasz z systemów reklamowych, jak Google czy Meta Ads, nie musisz się tym aspektem przejmować.
Czy warto inwestować w reklamę natywną?
Zastanawiasz się, czy reklama natywna sprawdzi się w przypadku Twojej marki? Poznaj jej największe zalety:
- Reklamy natywne są mniej inwazyjne w porównaniu do tradycyjnych reklam banerowych czy pop-upów. Odbiorcy odbierają je jako mniej nachalne, co sprawia, że często są bardziej skuteczne.
- Tego typu reklamy dostarczają wartościowe treści, które są po prostu interesujące i angażujące. Pomaga to w budowaniu świadomości marki i wywoływaniu pozytywnych skojarzeń u odbiorców.
- Ze względu na wyższe zaangażowanie i lepsze dopasowanie do oczekiwań użytkowników, reklamy natywne często osiągają lepsze rezultaty w porównaniu do tradycyjnych form reklamy.
- Reklamy natywne, w szczególności te o charakterze edukacyjnym czy informacyjnym, często dają długotrwały efekt. Wartościowe treści mogą być udostępniane i czytane wielokrotnie, co zwiększa ich zasięg i wpływ na konsumentów.
- Dobrze zaprojektowane reklamy natywne, zwłaszcza te w formie artykułów sponsorowanych, mogą przyczynić się do poprawy SEO strony internetowej. Publikowanie wartościowych treści na popularnych portalach może prowadzić do zwiększenia liczby linków zewnętrznych, a co za tym idzie – poprawy pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania.
Wady reklamy natywnej
Reklama natywna ma wiele zalet, ale nie jest pozbawiona wad. Oto niektóre z największych wyzwań i ograniczeń związanych z tym formatem marketingowym:
- Mniej jasne komunikaty marketingowe. Reklama natywna może ograniczać możliwości w zakresie wyraźnego przekazania wartości oferty czy wyróżnienia się na tle innych treści.
- Trudności z mierzeniem skuteczności. Ze względu na to, że są one mniej inwazyjne i trudniej je jednoznacznie zidentyfikować jako reklamy, wskaźniki takie jak współczynnik klikalności (CTR) czy konwersje mogą być mniej jednoznaczne.
- Zależność od kontekstu. Jeśli Twoja reklama pojawi się w nieodpowiednim kontekście lub na stronie o niskiej jakości, może to wpłynąć negatywnie na postrzeganie marki przez jej potencjalnych klientów.
Oczywiście wszystko zależy też od dokładnego rodzaju reklamy natywnej. W przypadku Google Ads wyżej wymienione wady nie będą mieć zastosowania. Mogą one jednak być odczuwalne, gdy mowa np. o artykułach czy różnego rodzaju kampaniach wideo.
Podsumowanie
Reklama natywna ma wiele twarzy. Mogą być to działania w social media, kampanie reklamowe tworzone w Google czy Meta Ads lub w ramach strategii content marketingu.
Wybór odpowiedniej formy zależy od Twoich potrzeb, celów biznesowych i charakterystyki Twojej grupy docelowej.
Chcesz włączyć tę formę do swojej strategii marketingowej? Skontaktuj się z nami już teraz!