Facebook Ads to drugi obok Google Ads najpopularniejszy system reklamowy. Reklamy na Facebooku pozwalają Ci starannie dobierać ich odbiorców i ich angażować za pomocą atrakcyjnych wizualnie formatów.
Możesz wybierać pośród wielu dostępnych form, które pozwolą Ci docierać do różnych grup docelowych i realizować różne cele biznesowe.
Jakie są formaty reklamowe na Facebooku? I kiedy warto wybierać poszczególne z nich? Sprawdź.
Rodzaje reklamy na Facebooku
Jeżeli prowadzisz działania marketingowe na Facebooku, doskonale wiesz, że sama obecność na portalu nie wystarczy, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Regularne tworzenie treści warto wspierać kampaniami płatnymi, które pozwolą Ci wycisnąć z platform Meta maksymalny potencjał.
System Facebook Ads daje Ci do dyspozycji następujące typy reklamy:
- reklama na Facebooku w formie obrazu,
- reklama wideo,
- reklama w formie karuzeli,
- reklama typu kolekcja,
- sponsorowana relacja (reklama typu stories).
Przyjrzyjmy się każdemu z nich bliżej.
Reklama w formie obrazu
To najprostszy i prawdopodobnie także najpopularniejszy typ reklamy na portalu. Ich prostota jest jednak często ich największą siłą. Składają się one z jednego obrazu, a także nagłówka, opisu i przycisku z wezwaniem do działania.
Jakie są wymagania formalne w przypadku tej formy reklamy na Facebooku?
- Grafika w formacie JPG lub PNG.
- Rozmiar obrazu – 1080 × 1080 pikseli (optymalnie) lub proporcje 1.91:1.
- Tekst nie powinien zajmować więcej niż 20% powierzchni obrazu (choć to ograniczenie jest aktualnie mniej rygorystycznie egzekwowane).
- Nagłówek może mieć maksymalnie 40 znaków.
- Opis – maksymalnie 125 znaków.
- Wezwanie do działania (CTA) – jest to opcjonalne, ale warto z tej możliwości skorzystać. To przycisk z napisem np. „Kup Teraz”, „Dowiedz się więcej”.
Kiedy warto skorzystać z reklamy w formie obrazu?
- Chcesz zbudować świadomość marki dzięki atrakcyjnym i przyciągającym uwagę zdjęciom czy grafikom.
- Chcesz szybko uruchomić kampanię na Facebooku i nie masz czasu na tworzenie bardziej zaawansowanych kreacji.
- Dopiero zaczynasz tworzenie kampanii reklamowych na Facebooku i chcesz samodzielnie przygotować i uruchomić reklamę.
Reklama wideo
66% konsumentów uważa, że krótkie wideo to najbardziej angażująca forma treści w mediach społecznościowych. Dane mówią także, że filmy w social media mogą przyciągnąć 1200% więcej udostępnień niż teksty i obrazy razem wzięte.
Wniosek? Warto korzystać z tego formatu reklamy na Facebooku.
Reklamy wideo na Facebooku to dynamiczne materiały, które mogą trwać od kilku sekund do nawet kilku minut. Filmy mogą zawierać dźwięk, napisy i animacje, co pozwala na przekazanie bardziej złożonej historii niż w przypadku statycznych obrazów.
Jakie są wymagania formalne w przypadku reklam wideo na FB?
- Wideo w formacie MP4, MOV bądź GIF.
- Maksymalny rozmiar pliku nie może przekraczać 4 GB.
- Minimalny czas trwania filmu to 1 sekunda, a maksymalny 240 minut (4 godziny).
- Rozdzielczość powinna wynosić co najmniej 1080 x 1080 pikseli.
- Proporcje powinny wynosić od 16:9 (poziomo) do 9:16 (pionowo). Najczęściej stosuje się 16:9, 1:1, 4:5, 2:3, 9:16.
- Do reklamy możesz dodać nagłówek, tekst i opis linku.
- Do wideo warto dodać napisy – nie każdy ogląda tego typu reklamy z dźwiękiem.
Kiedy korzystać z tego typu reklamy?
- Chcesz przyciągnąć i utrzymać uwagę odbiorców na dłużej.
- Chcesz wyjaśnić, jak działa produkt – zaprezentować w angażujący sposób jego funkcje i korzyści albo pokazać go w użyciu.
- Chcesz wypromować wydarzenie – zaproszenie w formie filmu pomoże Ci skutecznie zachęcić użytkowników do udziału w webinarze, konferencji czy szkoleniu.
- Chcesz zaprezentować swoją markę od „ludzkiej” strony i pokazać tworzące ją osoby.
Reklama w formie karuzeli
Reklamy karuzelowe składają się z serii obrazów lub filmów, które użytkownicy mogą przewijać. Każdy element karuzeli może zawierać własny link i opis, co pozwala na przedstawienie kilku produktów, usług czy funkcji jednocześnie.
Jakie są wymagania formalne dotyczące karuzeli na Facebooku?
- Liczba kart – od 2 do 10.
- Rozmiar obrazu – 1080 x 1080 pikseli (Facebook zaleca proporcje 1:1).
- Format pliku – JPG, PNG dla obrazów; MP4, MOV dla filmów.
- Każdy slajd może mieć oddzielne CTA, nagłówek oraz opis.
Kiedy stawiać na ten rodzaj reklamy w Facebooku?
- Chcesz przedstawić kilka różnych produktów z Twojego sklepu, podkreślając unikalne cechy każdego z nich.
- Chcesz w kreatywny sposób przedstawić opinie na temat Twojej firmy.
- Chcesz pokazać krok po kroku, jak działa jakieś oprogramowanie czy narzędzie.
- Chcesz opowiedzieć historię, która zaciekawi Twoich potencjalnych klientów.
Reklama w formie kolekcji
Reklamy w formie kolekcji na Facebooku to innowacyjny i interaktywny format reklamowy, który pozwala markom na prezentowanie swoich produktów w atrakcyjny i angażujący sposób.
Kolekcja składa się z głównego obrazu lub wideo oraz czterech mniejszych zdjęć produktów umieszczonych poniżej. Po kliknięciu w któreś ze zdjęć bądź filmów, użytkownikowi wyświetla się pełnoekranowy materiał błyskawiczny. Tam może przeglądać, nomen omen, kolekcję i dopiero z tego poziomu przejść do sklepu internetowego.
Jakie są wymagania formalne w przypadku kolekcji?
- W kolekcji może znaleźć się od 4 do 50 produktów.
- Rozdzielczość głównego obrazu – 1080 x 1080 pikseli (optymalnie) lub proporcje 1.91:1.
- Rozmiar mniejszych obrazów – 600 x 600 pikseli (proporcje 1:1).
- Format pliku – JPG lub PNG dla obrazów; MP4, MOV dla wideo.
- Możesz dodać nagłówek i opis do reklamy.
Kiedy korzystać z tego typu reklamy na Facebooku?
- Prowadzisz sklep internetowy i chcesz zaprezentować wiele swoich produktów w jednej kampanii.
- Chcesz wypromować produkty podczas wyprzedaży czy sezonowych promocji.
- Chcesz zaprezentować nową lub konkretną kolekcję produktów z Twojego sklepu.
- Chcesz dotrzeć do osób korzystających z urządzeń mobilnych.
Reklama typu stories
Reklamy w relacjach to pełnoekranowe reklamy wyświetlane w formacie Stories, które znikają po 24 godzinach. Mogą występować w formie zdjęcia lub wideo. Znajdziesz je w sekcji relacji na Facebooku, Instagramie i Messengerze.
Jakie są wymogi formalne dotyczące reklam typu Facebook stories?
- 1080 x 1920 pikseli (proporcje od 9:16 do 1,91:1).
- Format pliku – JPEG, PNG dla obrazów; MP4, MOV dla wideo.
- Długość wideo – od 6 do 15 sekund na Facebooku i Messengerze, od 5 do 60 sekund na Instagramie(zalecane).
- Tekst powinien być krótki i zwięzły, aby zmieścił się na ekranie bez przewijania.
Kiedy z nich korzystać?
- Chcesz szybko poinformować o promocji – sponsorowane relacje są świetnym sposobem promowania ofert ograniczonych w czasie.
- Chcesz kierować reklamy do użytkowników smartfonów i tabletów, na których najczęściej wyświetla się stories.
- Chcesz budować zaangażowanie. Relacje mogą zawierać interaktywne elementy i zachęcać do interakcji.
- Chcesz wypromować oferty last minute.
- Chcesz dotrzeć do młodych odbiorców – relacje są popularne wśród młodszej grupy użytkowników, co czyni je skutecznym narzędziem do dotarcia do tej grupy demograficznej.
Więcej na temat poszczególnych typów reklam możesz dowiedzieć się z oficjalnej strony Meta.
Jaki format reklamowy na Facebooku wybrać?
Wybór formy reklamy zależy przede wszystkim od:
- Celów kampanii reklamowej. Zastanów się, czy chcesz zwiększyć świadomość marki, generować leady, zwiększyć sprzedaż czy np. zaangażowanie użytkowników.
- Grupy docelowej. Różni odbiorcy mogą reagować inaczej na poszczególne formaty reklam w Facebook Ads. Np. młodsi użytkownicy mogą preferować wideo i dynamiczne treści.
- Twoich zasobów. Masz możliwości, by tworzyć atrakcyjne kreacje graficzne czy materiały wideo? To świetnie. Jeżeli jednak masz ograniczone możliwości, zostaje Ci wykorzystanie prostych zdjęć i reklam tekstowych.
- Budżetu. Koszty samego wyprodukowania pewnych kampanii reklamowych są wyższe niż innych. Najdroższe są oczywiście reklamy wideo czy np. estetyczne kolekcje sklepów internetowych, które robią profesjonalne zdjęcia i zatrudniają modeli.
- Wyników testów. Nie bój się eksperymentować z różnymi formatami, aby zobaczyć, które sprawdzają się najlepiej w przypadku Twojego biznesu.
Dowiedz się także, na co lepiej postawić – Google Ads czy Facebook Ads. Od razu podpowiem, że najlepszym możliwym rozwiązaniem jest wykorzystanie obu tych kanałów jednocześnie.
Typy reklamy dostępne na Facebooku – podsumowanie
Wybrany rodzaj reklamy jest jednym z wielu elementów, które zadecydują o Twoim sukcesie w marketingu na Facebooku. Jest ich jednak znacznie więcej.
Pamiętaj, by każda tworzona na Facebooku reklama była spójna z identyfikacją wizualną Twojej marki. Nie bój się umieszczać wyraźnego logo i CTA, ale dbaj o to, by nie były one przytłaczające dla użytkowników. Dbaj o atrakcyjne grafiki i treści, które będą angażować odbiorców i przyczynią się do realizacji Twoich celów biznesowych.
Chcesz zacząć skutecznie reklamować swoją firmę na Facebooku i wykorzystać potencjał drzemiący w poszczególnych rodzajach kampanii? Skontaktuj się z nami już teraz!