Remarketing pozwala Ci ponownie docierać do osób, które wyraziły już zainteresowanie Twoją ofertą, i zachęcać ich do powrotu na Twoją stronę. W wielu sytuacjach może okazać się to znacznie bardziej skuteczne, a także tańsze podejście niż pozyskiwanie nowych klientów.
Kampanie remarketingowe możesz tworzyć także na największym portalu społecznościowym – Facebooku.
Na czym polega remarketing na Facebooku? Jak utworzyć taką kampanię? Sprawdź!
Jak działa remarketing na Facebooku?
Remarketing na Facebooku to strategia marketingowa i rodzaj kampanii, które pozwalają docierać do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową czy aplikację mobilną.
Celem jest zachęcenie ich do powrotu na Twoją stronę i skłonienie do sfinalizowania transakcji – bądź dokonania jej ponownie.
Jest to możliwe dzięki pikselowi Facebooka, czyli fragmentowi kodu, który umieszczasz na swojej stronie internetowej. Śledzi on zachowania użytkowników w Twojej witrynie, a następnie przekazuje te dane do systemu Meta Ads (dawniej Facebook Ads).
Na ich podstawie reklamodawcy tworzą niestandardowe grupy odbiorców, do których kierują spersonalizowane kampanie reklamowe. Od strony formalnej remarketing w Facebook Ads działa podobnie do Google Ads.
Badania dowodzą, że jest to skuteczna strategia. Wg danych zebranych przez WebFX aż 26% użytkowników wraca na stronę na skutek działań remarketingowych.
Rodzaje remarketingu na FB
Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje kampanii remarketingowych na Facebooku:
Remarketing dynamiczny
W kampaniach dynamicznych możesz wyświetlać użytkownikom dokładnie te produkty czy usługi, które przeglądali na Twojej stronie. Właśnie dlatego remarketing dynamiczny idealnie sprawdza się przede wszystkim w reklamie sklepu internetowego.
Jest to oczywiście proces w pełni zautomatyzowany – nie musisz osobiście dopasowywać treści reklamy do danego odbiorcy. Wszystko dzięki pikselowi FB.

Remarketing statyczny
To zdecydowanie mniej popularny i imponujący rodzaj kampanii remarketingowej na Facebooku. W tym przypadku sam ustalasz bowiem treść każdej reklamy, która nie dostosowuje się automatycznie do użytkownika.
Remarketing statyczny sprawdza się przede wszystkim w przypadku firm oferujących niewielki zakres usług.
Jak uruchomić remarketing na Facebooku?
Aby skonfigurować remarketing na Facebooku, musisz wykonać te działania:
- Zainstaluj piksel Facebooka.
- Skonfiguruj zdarzenia.
- Utwórz grupy odbiorców.
- Skonfiguruj i uruchom swoją kampanię remarketingową.
Przyjrzyjmy się im bliżej.
1. Zainstaluj piksel Facebooka
Piksel Facebooka to niewielki fragment kodu, który musisz umieścić na Twojej stronie. Umożliwia on śledzenie i rejestrowanie zachowań użytkowników, a następnie – właśnie tworzenie kampanii remarketingowych na ich podstawie.
Jak go zainstalować?
- Uruchom Menadżera Reklam na Facebooku.
- Przejdź do Menadżera Zdarzeń.
- Wybierz opcję „Internet”.
- Wybierz opcję „Piksel Facebooka i kliknij „Połącz”.
- Nadaj nazwę pikselowi.
- Wprowadź URL strony, a następnie kliknij „Kontynuuj”.
- Utwórz nowy piksel i skopiuj wygenerowany kod.
- Dodaj kod piksela do sekcji <head> swojej strony internetowej.
- Przejdź na swoją stronę i sprawdź, czy piksel jest aktywny. Możesz skorzystać z rozszerzenia do Chrome Meta Pixel Helper.
2. Skonfiguruj zdarzenia
Jeżeli dodałeś już piksel do swojej witryny, pora skonfigurować zdarzenia, które chcesz śledzić – może to być np. dodanie produktu do koszyka czy jego wyświetlenie.
Możesz użyć standardowych zdarzeń Facebooka lub skonfigurować swoje autorskie, niestandardowe zdarzenia. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule o pikselu Facebooka.
3. Utwórz grupy odbiorców
By rozpocząć tworzenie grup odbiorców, przejdź do sekcji „Odbiorcy” w Menadżerze reklam.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę przede wszystkim na dwie opcje:
Grupy niestandardowych odbiorców
To rozwiązanie pozwala Ci docierać do użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę i nawet podjęli na niej konkretne działania.
Jak utworzyć taką grupę?
- W sekcji „Odbiorcy”, wybierz opcję „Utwórz grupę niestandardowych odbiorców”.
- Wyświetli Ci się kilka opcji źródeł danych, które możesz użyć do tworzenia niestandardowych odbiorców. Najczęściej wybieraną opcją w przypadku remarketingu jest „Witryna”. To rozwiązanie pozwala Ci docierać z reklamami do odbiorców, którzy w ciągu X ostatnich dni odwiedzili konkretną stronę i wykonali określoną akcję.

- Możesz też skorzystać z innych źródeł własnych – jak lista klientów, aktywność w aplikacji, aktywność offline, katalog czy źródeł Meta – jak film, konto na Instagramie, formularz kontaktowy, wydarzenia, materiał błyskawiczny, strona na Facebooku, zakupy czy ogłoszenia na Facebooku.
- Na podstawie dostępnych możliwości scharakteryzuj wybraną grupę odbiorców i kliknij „Utwórz grupę odbiorców”.
Grupy odbiorców podobnych
Na bazie niestandardowych grup odbiorców możesz utworzyć grupy odbiorców podobnych.
Takie rozwiązanie pozwoli wykazać się algorytmom Facebooka, które będą wyłapywać użytkowników o podobnych cechach do tych, którzy weszli już w interakcje z Twoją marką.
4. Uruchom kampanię remarketingową
Tworzenie kampanii remarketingowej w większości aspektów przebiega dokładnie tak samo, jak uruchamianie każdej innej kampanii reklamowej w systemie Meta Ads.
Oto, co musisz zrobić:
- Wybrać cel kampanii. W przypadku remarketingu w większości wypadków będzie interesować Cię opcja „Sprzedaż”. Możesz także rozważyć cel „Ruch” w niektórych przypadkach.
- Wybierz odpowiedni format reklamowy. Masz do wyboru następujące rodzaje reklam: pojedynczy obraz, kolekcję, karuzelę czy reklamę wideo.
- Określ swoją grupę docelową. W sekcji „Odbiorcy” wybierz utworzoną wcześniej niestandardową grupę odbiorców lub grupę odbiorców podobnych.
- Wybierz umiejscowienia reklamy. Możesz zadecydować, gdzie dokładnie mają one się wyświetlać.
- Ustal swój budżet reklamowy i model zakupu reklam (aukcyjny bądź rezerwacyjny).

Dowiedz się, jak zrobić reklamę na Facebooku krok po kroku.
Dlaczego warto korzystać z kampanii remarketingowych na Facebooku?
Remarketing na FB może okazać się dla Ciebie jednym z najbardziej skutecznych źródeł pozyskiwania płacących klientów. Wciąż masz jednak wątpliwości, czy warto na niego stawiać?
Oto kilka argumentów, które Cię do niego przekonają:
- Wyższa konwersja niż w przypadku standardowych reklam. Użytkownicy, którzy już mieli kontakt z Twoją marką, są bardziej skłonni do dokonania zakupu. Remarketing pozwala przypomnieć im o Twojej ofercie i zwiększyć szansę na konwersję.
- Lepsze dopasowanie treści, a więc większa skuteczność reklam. Dzięki konkretnym danym możesz tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane reklamy, które bardziej odpowiadają zainteresowaniom i potrzebom użytkowników.
- Budowanie lojalności. Regularne przypominanie o swojej marce pomaga budować lojalność wśród klientów i utrzymywać ich zaangażowanie.
- Optymalizacja kosztów. Remarketing skupia się na użytkownikach, którzy już wykazali zainteresowanie Twoją ofertą, co często prowadzi nie tylko do wyższych wskaźników konwersji, ale też większego zwrotu z inwestycji (ROI).
Konkretne pomysły na remarketing na Facebooku
Szukasz pomysłów, jak możesz wykorzystać kampanię remarketingową na Facebooku? Być może zainspirują Cię poniższe podpowiedzi:
1. Odzyskiwanie porzuconych koszyków
Chodzi tu oczywiście o kierowanie reklam do użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu.
Przypominaj im o ofercie swojego sklepu, wyświetlając produkty, które przeglądali. Możesz też rozważyć zaoferowanie im niewielkiego rabatu.
2. Cross-selling i upselling
Ktoś kupił jakiś produkt w Twoim sklepie internetowym? Świetnie. Załóżmy np. że był to rower. Teraz za pomocą kampanii remarketingowych możesz zaproponować mu zakup pedałów, odzieży kolarskiej czy środków do jego czyszczenia. Właśnie na tym polega cross-selling.
Z kolei np. za kilka czy kilkanaście miesięcy (w zależności od branży) możesz przedstawić mu propozycje lepszych jakościowo produktów od tych, które znalazły się ostatnio w jego koszyku.
3. Budowanie lojalności klientów
Facebook umożliwia Ci dotarcie do osób, które odwiedziły Twoją stronę np. 100 dni temu i od tego czasu na nią nie zajrzały. Warto za pomocą remarketingu informować ich np. o nowościach w Twojej ofercie, oferować kody rabatowe czy po prostu przypominać o swoim istnieniu.
Takie kampanie możesz kierować również do tych, który dokonali już kiedyś zakupu czy skorzystali z Twoich usług. Oczywiście pamiętaj, żeby nie przesadzać z częstotliwością wyświetlania tego typu reklam.
4. Jeszcze bardziej angażuj użytkowników, którzy odwiedzają Twoje profile
Facebook pozwala Ci docierać do osób, które np. odwiedziły Twój profil na Instagramie lub obejrzały 50% udostępnionego przez Ciebie filmu. Podobnych możliwości jest więcej.
Chodzi po prostu, że możesz docierać do osób, które miały styczność z Twoimi profilami w mediach społecznościowych. Za pomocą kampanii remarketingowych możesz np. zachęcać je, by odwiedziły tym razem Twoją stronę lub zaczęły Cię obserwować na Facebooku czy Instagramie.
Najczęstsze błędy w remarketingu na Facebooku
Stosując remarketing na Facebooku, warto wystrzegać się następujących błędów:
- Tworzenie zbyt ogólnych grup odbiorców. Szerokie grupy odbiorców mogą przekładać się na stosunkowo niską skuteczność kampanii. Możliwość śledzenia konkretnych działań powinna skłaniać Cię do jak najdokładniejszego targetowania. Pamiętaj także o stosowaniu wykluczeń.
- Wyświetlanie reklam przez zbyt długi czas. Raz, że użytkownicy będą ignorować Twój przekaz, a dwa, że możesz ich w ten sposób zwyczajnie irytować, co wywoła negatywne skojarzenia z Twoją marką w przyszłości.
- Brak testowania i optymalizacji. Facebook daje Ci wiele możliwości nie tylko w zakresie tworzenia reklam, ale także analityki. Przeprowadzaj więc testy A/B, by sprawdzać, jakie treści sprawdzają się najlepiej w przypadku Twojej grupy odbiorców. Na podstawie wyników stale optymalizuj kampanie i świadomie zarządzaj budżetem.
- Niedopracowane kreacje. Teksty i grafiki w remarketingu są ważne – tak jak w każdej innej kampanii. Upewnij się, że Twoje reklamy są estetyczne i że po prostu chce się w nie klikać.
- Niskiej jakości strony docelowe. Nawet świetnie skonfigurowane kampanie nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeżeli odpowiednio nie dopracujesz stron docelowych. Pamiętaj, że ostatecznie to od nich zależy, czy klient sfinalizuje transakcję.
Podsumowanie
Ustawienie remarketingu na Facebooku jest nieco bardziej skomplikowane niż stworzenie standardowej reklamy. Wymaga wdrożenia piksela i stworzenia niestandardowych grup odbiorców, ale jednocześnie zapewnia także często bardzo wysoką skuteczność.
Wszystko przez to, że docierasz w ten sposób do osób, które miały już styczność z Twoją marką. A to w zdecydowanej większości przypadków oznacza, że wyrażały zainteresowanie Twoją ofertą i nietrudno będzie je przekonać, by z niej skorzystały.
Chcesz uruchomić skuteczne kampanie remarketingowe na Facebooku? Skontaktuj się z nami już teraz!