Breadcrumbs nazywane są również okruszkami SEO i stanowią ścieżkę strony internetowej, która pozwala internautom na łatwiejszą orientację. Nawigacja okruszkowa pokazuje konkretnie, w którym miejscu znajduje się dana osoba na stronie i umożliwia powrót do wcześniej przeglądanych podstron w domenie. Breadcrumbs najczęściej są zlokalizowane poziomo na górze strony www, którą odwiedza użytkownik. Wykorzystuje się je w przypadku stron o uporządkowanej hierarchii. Główną zaletą dla SEO jest znaczna poprawa linkowania wewnętrznego i usprawnienie indeksowania konkretnych adresów URL w witrynie lub sklepie internetowym.
Co to jest breadcrumbs na stronie internetowej?
Breadcrumbs z angielskiego oznacza okruszki chleba, natomiast w przypadku witryn www opisuje układ nawigacyjny, który decyduje o ich użyteczności. Breadcrumbs website jest ścieżką dostępu, która pozwala użytkownikowi zorientować się, w jakim miejscu na stronie się znajduje oraz na powrót do wcześniejszego położenia. Wspomniane okruszki SEO znaczą przebytą drogę przeglądania strony internetowej. Warto także dodać, że wskazują one położenie obecnie odwiedzanej podstrony w całej hierarchii.
Jak działają okruszki SEO?
Znaczniki breadcrumbs, które znajdują się w treści strony internetowej, pozwalają wyszukiwarce łatwiej dopasowywać uzyskane informacje z witryn do wyników wyszukiwania. Ten element układu nawigacji pozwala na kliknięcie w każdy poziom poza adresem strony, aczkolwiek należy pamiętać, że okruszki będą wyświetlać się dla każdego zapytania i wszystkich podstron serwisu. Wyszukiwarka internetowa sama dopasowuje wyświetlanie ścieżki nawigacyjnej do charakteru zapytania użytkownika.
Jakie są rodzaje breadcrumbs?
Wiadomo już czym są breadcrumbs, ale czy są jakieś ich konkretne rodzaje? Okazuje się, że można wyróżnić trzy podstawowe typy okruszków:
- na podstawie lokalizacji – jest to najczęściej stosowany typ okruszków nawigacyjnych, który wskazuje aktualne położenie użytkownika, na poziomym pasku nawigacji, przeglądający otrzymuje linki do stron i podstron w obrębie witryny, które mają wyższy poziom,
- na podstawie atrybutu – najczęściej stosuje się je w sklepach internetowych i pokazują się po zastosowaniu filtrów,
- na podstawie ścieżki – stosuje się je najrzadziej i pokazują drogę, jaką przebył użytkownik, aby dotrzeć do docelowej podstrony.
Breadcrumbs a SEO
Nawigacja okruszkowa za główne zadanie ma pokazać, które elementy na stronie następują po sobie. Ponadto każdy z nich jest klikalny, co pozwala użytkownikom z łatwością poruszać się po stronie. To element pojawiający się zarówno na stronie internetowej, jak i w wynikach wyszukiwania. Dzięki nawigacji okruszkowej wskazywane są słowa kluczowe, które opisują daną podstronę. Pomaga to wyszukiwarce w połączeniu ze sobą różnych podstron w obrębie danej strony www. Umożliwia to również znalezienie strony internetowej przez internautę na wiele różnych sposobów.
Zastosowanie tego rodzaju nawigacji jest świetnym narzędziem do wykonana linkowania wewnętrznego. Dzięki niej można znacząco wzmocnić i ulepszyć strukturę linków danej witryny. Nawigacja okruszkowa może także przyczynić się do zmniejszenia współczynnika odrzuceń. Odbiorcy trafiający do sklepu na daną podstronę produktu, w przypadku kiedy oferta nie spełni ich oczekiwań, mogą wykorzystać breadcrumbs do sprawdzenia także innych produktów, zamiast wrócić do wyszukiwarki.
Menu nawigacyjne jest także elementem linkowania wewnętrznego czyli spełnia się pod kątem SEO.
Znaczniki HTML oraz separatory w nawigacji okruszkowej
Najczęściej wykorzystywanymi i spotykanymi w wyszukiwarce znakami oddzielającymi linki są „>” lub „>>”. Z reguły znaki te pokazują jak uporządkowana jest witryna i jej hierarchia. Korzystając z odpowiednich wtyczek do konkretnego CMS’a można wykorzystać również inne separatory graficzne. Wykorzystanie HTML’a także jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ jest to bogate źródło symboli, które można zastosować do urozmaicenia nawigacji. Wybór odpowiedniego separatora powinien być podyktowany estetyką i designem serwisu oraz rodzaje używanego menu nawigacyjnego. Przykładowe znaczniki breadcrumbs i ich działanie jest opisane między innymi na https://schema.org/BreadcrumbList.
Jakie są zalety zastosowania breadcrumbs dla użytkownika i SEO?
Z perspektywy użytkownika można wymienić:
- ułatwienie i przyspieszenie poruszania się po stronie,
- prawidłowe rozpoznanie sekcji podstrony,
- przechodzenie pomiędzy sekcjami przy użyciu jednego kliknięcia,
- zwiększenie rozpoznawalności i utrwalenie brandu.
Z kolei zalety z perspektywy SEO to:
- wspomaganie linkowania wewnętrznego,
- lepszy wpływ na optymalizację pod kątem SEO,
- łatwiejsze odczytanie struktury strony,
- wyższa sprawność indeksowania poszczególnych podstron.
Jakie są najczęstsze błędy podczas implementacji breadcrumbs?
Jednym z najczęstszych błędów, jakie są popełnianie podczas wdrażania okruszków jest brak określonej hierarchii w obrębie strony. Ścieżka nawigacyjna powinna podkreślać odpowiednią hierarchię, a nie historię poruszania się użytkownika. Zdarza się także, że wdrożenie breadcrumbs zastępuje menu główne. Nie jest to oczywiście dobre rozwiązanie, ponieważ ten element powinien stanowić uzupełnienie nawigacji, więc nie sprawdzi się występując samodzielnie. Okruszki nawigacyjne nie powinny powielać przycisku wstecz w przeglądarce użytkownika. Wykorzystanie ścieżki nawigacji ma na celu przede wszystkim płynny przechodzenie pomiędzy powiązanymi ze sobą podstronami zawierającymi więcej poziomów w konkretnej kategorii. CO istotne, nie wszystkie strony wymagają zastosowanie breadcrumbs, gdyż zdarza się, że menu wraz z podstawową nawigacją gwarantują internaucie niezbędne opcje do wskazania drogi.
Jak wykorzystać breadcrumbs w danych strukturalnych?
Dane strukturalne są specjalnymi znacznikami, które oznaczają różne typy zamieszczonej na stronie treści. Wpływają między innymi na prawidłowe odczytanie i interpretację przez roboty Google, jaki rodzaj contentu znajduje się w danym miejscu podstrony. Wiele elementów serwisu można wskazać w postaci danych strukturalnych przy pomocy odpowiednich znaczników. Wykorzystując to rozwiązanie algorytm nie musi przeanalizować całej strony w celu połączenia powiązanych elementów, tylko rozpozna je na podstawie wskazanych danych strukturalnych. Dlatego też warto skupić się na słowniku mikrodanych schema.org, który interpretuje Google. Jednym z narzędzi, które się wykorzystuje do sprawdzenia, czy wprowadzono odpowiednio nawigację okruszkową jest https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data?hl=pl
Dlaczego warto stosować breadcrumbs?
Niewątpliwym atutem nawigacji okruszkowej są niewielkie wymagania. Treść napisana jest małą czcionką, co oznacza, że zajmuje niewiele miejsca. Małych rozmiarów ścieżka nawigacyjna pozwala stworzyć dodatkowe miejsce na content. Ponadto nie wpływa ona na szybkość działania witryny, co ma znaczenie dla SEO. Breadcrumbs można wprowadzić niskimi kosztami i nakładem czasowym, a jest to niezwykle efektywne narzędzie zachęcające użytkownika do poruszania się po ważnych podstronach w obrębie domeny. Dzięki temu wzrasta ilość odwiedzonych stron w ciągu jednej sesji oraz zaangażowanie internauty, co przekłada się mniejszy współczynnik odrzuceń i może wpływać na wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.