Obecnie przybywa coraz więcej stron internetowych, a tym samym zasobów, jakie można znaleźć w Internecie. Dzięki wpisaniu interesujących nas zapytań w okno wyszukiwarki, jesteśmy w stanie dotrzeć do wielu z nich, znajdując interesujące nas treści. Wpisanie pojedynczej frazy w okno wyszukiwarki potrafi wygenerować miliony stron, których zawartość bardziej lub mniej odpowiada naszym potrzebom i oczekiwaniom. Wszystko to za sprawą algorytmów Google, które przeznaczone są do wyszukiwania, analizowania i indeksowania treści, jakie trafiają do sieci.

Wartość każdej ze stron jest mierzona na podstawie takich wytycznych jak obecność słów kluczowych, czy jakość linków, które do niej prowadzą, co pozwala odpowiednim algorytmom na uporządkowanie ich w rankingu. Strony znajdujące się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania są według algorytmów najbardziej wartościowe pod kątem zawartych w nich treści, jak również najtrafniej odpowiadają na określone zapytanie. Nic więc dziwnego, że użytkownicy najchętniej korzystają wyłącznie z pierwszej strony rankingu (TOP10), ponieważ to na niej najprawdopodobniej znajdą dokładanie to, czego poszukują. Im dalsza pozycja na liście wyników, tym możliwie mniejsze szanse na to, że wynik będzie trafny. Z tego powodu to właśnie do pierwszej dziesiątki stron wyświetlonych w ramach wyszukiwania trafia najwięcej użytkowników.

Znalezienie się w pierwszej dziesiątce rankingu może wiązać się dla właścicieli strony i sklepów internetowych z wieloma korzyściami, na przykład w postaci większego zaufania ze strony użytkowników, wzrostu ruchu na stronie, czy w efekcie zwiększenia liczby potencjalnych klientów. Zadanie to jest jednak bardzo trudne do zrealizowania, biorąc pod uwagę ogromną konkurencję. Aby poprawić pozycję strony w rankingu, coraz więcej firm korzysta z usług z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów. Niektóre z firm nich w celu wyprzedzenia konkurencji i zdobycia topowych pozycji w SERPach, nierzadko posuwają się do nieetycznych działań, oszukując algorytmy wyszukiwarki ? tym samym również bezwartościowe strony mogą znaleźć się na wysokich pozycjach rankingu.

Ze względu na olbrzymią liczbę stron w sieci, coraz trudniej jest ułożyć wyniki wyszukiwań w taki sposób, aby mogły one jak najtrafniej odpowiadać na zapytania użytkowników. Zadanie to jest o tyle problematyczne, że nie brakuje stron, które korzystają z nieuczciwych metod do plasowania się na wyższych miejscach rankingu. W celu uzyskiwania trafniejszych wyników i wyeliminowania tego typu nadużyć, algorytmy Google są nieustannie ulepszane i aktualizowane.

Jednym z ważniejszych i zarazem najbardziej znanych algorytmów, jakie zostały wypuszczone przez Google jest algorytm Panda, który pojawił się w 2011 roku. Założeniem wymienionego algorytmu są takie aspekty jak podniesienie rankingu wysokojakościowym witrynom oraz degradacja i karanie stron działających wbrew standardom wyszukiwarki. Podstawami do obniżenia rankingu strony są takie kwestie jak powielanie treści z innych serwisów, niska jakość informacyjna strony, brak wartościowych treści, błędy językowe, sztuczne nasycenie słowami kluczowymi, czy tworzenie bliźniaczych serwisów.  Kary mogą być nakładane zarówno na określone podstrony, jak i na całą witrynę, w związku z czym algorytm Panda uchodzi za bardzo rygorystyczny. Z kolei lepsze pozycje w rankingu mogą zyskać strony z obszernymi, unikalnymi i wartościowymi treściami, a także strony wzbudzające zaufanie wśród użytkowników, przedstawiające firmę jako autorytet w określonej dziedzinie.

Drugim najbardziej znanym algorytmem jest Pingwin, który pojawił się w roku 2012. Problemami, na jakich skupia się ten algorytm jest między innymi eliminowanie linków spamerskich poprzez ocenienie profilu linkowego witryny. Algorytm ten jest w stanie analizować przyrost linków w określonym czasie, na podstawie czego ocenia czy przyrost nastąpił naturalnie, czy odnośniki są pozyskiwane w sposób sztuczny. Istotnym aspektem jest także jakość linków i ich pochodzenie. W przypadku linków prowadzących do powielonych treści, kiepskiej jakości serwisów, czy witryn spamerskich, algorytm może zdegradować stronę w rankingu. Najbardziej wartościowymi stronami są takie, które posiadają zróżnicowany profil linkowy oraz kierują swoje odnośniki do zaufanych i wartościowych serwisów.

Kolejnym algorytmem, o jakim warto wspomnieć, jest algorytm Phantom, który skupia się głównie na dużych serwisach. Algorytm ten koncentruje swoje działanie na takich obszarach jak błędy na stronie, problemy techniczne, wysycenie słowami kluczowymi, jakość tekstu, powielanie treści oraz przesycannie strony reklamami. Serwis sprawdzany jest zatem nie tylko pod kątem optymalizacji treści zawartych na stronie, ale także pod kątem UX. Kary nałożone przez algorytm Phantom mogą być trudne do zidentyfikowania i mogą one dotyczyć pojedynczych podstron witryny.

Nie są to wszystkie algorytmy, lecz kilka ważniejszych. Działanie niektórych algorytmów nadal pozostaje niewiadome, dlatego też osoby z branży mogą opierać się jedynie na wytycznych Google dla Webmasterów i na własnych przypuszczeniach. Ze względu na fakt, że algorytmy są na bieżąco modyfikowane, warto śledzić pojawiające się aktualizacje, po to, aby nasza strona mogła wpisywać się w obowiązujące standardy. Przede wszystkim jednak, warto dbać o to, aby tworzony przez nas serwis zawierał wartościowe i użyteczne treści, które będą tworzone nie tylko pod kątem algorytmów, ale również użytkowników.

 

Bibliografia:

  • https://fabrykamarketingu.pl/algorytmy-google-panda-pingwin-phantom-koliber/
  • https://www.grupa-tense.pl/blog/historia-zmian-w-algorytmach-google/
  • https://www.seostation.pl/wiedza/google-update-co-warto-wiedziec-o-algorytmach

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *