Google Ads i Facebook Ads to z całą pewnością dwa największe systemy reklamowe, które pozwolą Ci wypromować Twoją firmę w sieci.

Obie platformy oferują unikalne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów, ale różnią się sposobem działania, dostępnymi formatami reklam oraz korzyściami dla korzystających z nich reklamodawców.

Czym są te platformy? Jakie mają zalety i wady? I co wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze między Facebook Ads a Google Ads? Sprawdź. 

Czym jest Google Ads?

Google Ads (wcześniej Google AdWords) to platforma reklamowa, która pozwala firmom promować swoje produkty i usługi za pomocą płatnych reklam.

Dzięki nim dotrzesz do użytkowników, którzy aktywnie poszukują konkretnych produktów czy usług w wyszukiwarce, ale także przeglądają miliony stron internetowych czy oglądają filmy na YouTube.  Możesz więc tworzyć wiele formatów kampanii: reklamy tekstowe, produktowe, display czy wideo.

przykładowe reklamy google ads
przykładowe reklamy w wyszukiwarce utworzone w systemie Google Ads

Cechą charakterystyczną systemu reklamowego Google jest sposób rozliczania kampanii, w którym płacisz za kliknięcie w reklamę – czyli CPC (Cost Per Click). To świetny przykład performance marketingu, w którym rozliczasz się za konkretny efekt.

Czym jest Facebook Ads (Meta Ads)?

Facebook Ads, znane dziś jako Meta Ads, to z kolei system reklamowy umożliwiający promocję produktów i usług na Facebooku, Instagramie, Messengerze i w sieci Audience Network.

System pozwala Ci wybrać różne cele, które zrealizujesz za pomocą jednego z 5 dostępnych formatów reklamowych. Masz do dyspozycji reklamy w formie obrazu, wideo, karuzeli, kolekcji i relacji.

Reklamę na Facebooku rozliczysz na podobnych zasadach, co Google Ads. Masz do wyboru dwa modele: CPC, czyli opłata za kliknięcie, i CPM, w którym płacisz za wyświetlenia. 

przykład reklamy na Facebooku

Co ciekawe, dane mówią, że przeciętny użytkownik Facebooka klika w 12 reklam każdego miesiąca, a konwertuje aż 9,21% reklam, co czyni Facebook Ads najlepiej konwertującą platformą reklamową. 

Google Ads a Facebook Ads – najważniejsze różnice 

Zastanawiasz się, jaka jest największa różnica między Google Ads a Facebook Ads? To przede wszystkim nieco możliwości w zakresie targetowania.

Dzięki Google Ads dotrzesz do osób na podstawie ich wyszukiwań, a reklamy Facebook Ads pozwolą Ci kierować kampanie w oparciu o zainteresowania odbiorców.

Reklamy w Google Ads wyświetlają się użytkownikom, którzy aktywnie poszukują określonych produktów, usług lub informacji. Z kolei reklamy na Facebooku trafiają do osób na podstawie ich określonych zainteresowań czy demografii, co sprzyja budowaniu świadomości marki i zaangażowania.

Oczywiście Google Ads również oferuje możliwości w zakresie kierowania reklam na podstawie danych demograficznych czy zainteresowań internautów, jednak nie są one tak zaawansowane jak w przypadku Meta Ads.

Kluczową różnicą jest także miejsce wyświetlania reklam. Google to przede wszystkim wyszukiwarka, sieć reklamowa (czyli jakieś 98% stron internetowych) i inne usługi giganta, jak YouTube, Gmail czy Mapy. Z kolei Facebook Ads to przede wszystkim media społecznościowe należące do Meta.

Co zatem lepiej wybrać? Przyjrzyjmy się wadom i zaletom tych dwóch systemów reklamowych.

Zalety Google Ads

  • Przeogromny zasięg. Dzięki Google Ads masz szansę dotrzeć do 90% internautów na całym świecie. Pamiętaj, że to nie tylko reklamy w wynikach wyszukiwania Google, ale także kampanie w potężnej sieci reklamowej i usługach giganta.
  • Precyzyjne targetowanie. Najpopularniejsza forma reklamy w Google, to oczywiście sponsorowane linki w sieci wyszukiwania i reklamy produktowe, które pozwalają trafiać do użytkowników wpisujących konkretne słowa kluczowe do wyszukiwarki. To ogromny potencjał, którego nie da Ci reklama na Facebooku.
  • Błyskawiczne rezultaty. Reklamy w Google zaczynają działać tuż po uruchomieniu kampanii. Oznacza to, że jeśli dobrze trafisz z targetowaniem i stawką, pierwsze konwersje możesz obserwować nawet po kilku minutach.
  • Kontrola budżetu. Tylko Ty decydujesz, ile chcesz wydać na daną kampanię. Ustalasz maksymalne stawki za kliknięcie i budżety, których Google nie może przekroczyć.
  • Zaawansowana analityka. Integracja z Google Analytics daje pełny obraz ścieżki użytkownika od momentu kliknięcia reklamy do konwersji.

Wady kampanii Google Ads

  • Konkurencyjność i związane z tym koszty. W szczególnie konkurencyjnych branżach stawki za kliknięcie w reklamę mogą być wysokie.
  • Konieczność ciągłej optymalizacji. Jest tak oczywiście jednak w przypadku wszystkich działań reklamowych. A jeżeli nie chcesz przeznaczać swojego czasu na optymalizację reklam Google, postaw na kampanie Performance Max.

Zalety reklam na Facebooku

  • Milionowe zasięgi. Tylko w Polsce z Facebooka korzysta ponad 24 miliony osób, a z Instagrama – 5,9 miliona. Na całym świecie jest to łącznie kilka miliardów osób. Jakaś część z nich to Twoi potencjalni klienci.
  • Precyzyjne targetowanie. Znowu? Tak, Facebook Ads również ma w tym zakresie wiele do zaoferowania. Meta gromadzi ogrom danych na temat użytkowników swoich platform, które algorytmy reklamowe potrafią celnie wykorzystać. Żadna reakcja czy polubienie nie przejdzie niezauważona. Możesz kierować reklamy do użytkowników na podstawie ich zainteresowań, danych demograficznych, zachowań na portalach Meta czy nawet Twojej stronie – pod warunkiem dodania do niej Pixela Facebooka.
  • Atrakcyjność wizualna reklam. Reklamy na Facebooku dużo bardziej przykuwają wzrok niż te tworzone w systemie reklamowym Google Ads. Możliwość tworzenia ciekawych pokazów slajdów czy kolekcji daje Ci dodatkowe możliwości, by pokazać potencjalnym klientom swoją kreatywność.
  • Niższy koszt kliknięcia (CPC). W porównaniu do Google Ads, koszt kliknięcia w Facebook Ads jest zazwyczaj niższy, co może być bardziej opłacalne dla niektórych firm.
  • Wsparcie w procesie budowania świadomości marki. Możliwość interakcji z reklamami w formie polubień, komentarzy i udostępnień może znacząco zwiększyć zasięg kampanii.

Facebook oferuje również podobny poziom kontrolowania wydatków i analityki co Google Ads, dlatego nie będziemy osobno opisywać tych korzyści.

Wady reklam Facebook Ads

  • Brak intencji zakupowej użytkowników, co w teorii może skutkować niższą konwersją reklam niż w przypadku Google Ads. W końcu większość osób odwiedza Facebooka czy Instagrama w celach rozrywkowych czy społecznych – a nie po to, by np. kupić jakiś produkt. 
  • Na Facebooku liczy się wygląd i efekt wow. Czy to wada? Nie do końca. Musisz jednak mieć na uwadze, by szczególnie przyłożyć się do kreacji reklamowych, by wyróżnić na tle licznej konkurencji. 

Reklamy Google Ads vs Facebook Ads – porównanie

Przyjrzyjmy się jeszcze różnicom i podobieństwom pomiędzy Google Ads a Facebook Ads, z których warto zdawać sobie sprawę na etapie tworzenia strategii marketingowej.

Etap lejka zakupowego 

Google Ads: Reklamy produktowe czy tekstowe  w wyszukiwarce Google pozwalają dotrzeć do użytkowników na ostatnich etapach lejka. Osoby, które wpisują do wyszukiwarki hasła związane stricte z produktami czy usługami, są prawdopodobnie zainteresowane ich zakupem. 

Facebook Ads: Nikt nie przegląda Facebooka czy Instagrama w momencie, gdy chce coś kupić. Użytkownicy są tam głównie w celach rozrywkowych, co możesz wykorzystać, by budować świadomość swojej marki. Za pomocą Facebook Ads możesz jednak np. dotrzeć do osób, które odwiedzały już Twoją stronę i nawet przeglądały konkretne produkty – chodzi o remarketing, dostępny również z poziomu Google Ads.

Grupa docelowa

Google Ads: System Google Ads pozwala Ci tak naprawdę dotrzeć do prawie wszystkich użytkowników Internetu. To wyszukiwarka, wszystkie usługi Google i sieć reklamowa, do której należy zdecydowana większość stron – Twoje reklamy utworzone w Google Ads ominą jednak użytkowników, którzy w danym momencie przebywają w mediach społecznościowych. 

Facebook Ads: Kampanie Facebook Ads to świat mediów społecznościowych i aplikacji. Nie dotrzesz za ich pomocą np. do osób czytających aktualnie oferty na Onecie czy korzystających z map Google. Nie oszukujmy się jednak, na Facebooku czy chociaż Messengerze jest dziś (prawie) każdy. 

Formaty reklamowe 

Google Ads: Do dyspozycji masz m.in. reklamy tekstowe, produktowe, wideo czy display. 

Facebook Ads: W tym wypadku możesz wybierać pośród standardowej reklamy graficznej, wideo, karuzeli, kolekcji czy sponsorowanej relacji. 

Koszt i budżet 

Google Ads: Wyższy koszt kliknięcia w konkurencyjnych branżach, ale skuteczny dla użytkowników z wysokim zamiarem zakupowym.

Facebook Ads: Zazwyczaj niższy koszt kliknięcia, skuteczne targetowanie może pozwolić na bardziej efektywne wydatkowanie budżetu.

Analityka

Google Ads: Integracja dwóch narzędzi Google, czyli Google Ads z Google Analytics pozwala na szczegółowe śledzenie konwersji i zachowań użytkowników.

Facebook Ads: W menedżerze reklam znajdziesz bardzo szczegółowe raporty dotyczące wydajności kampanii. W Google Analytics jednak również możesz analizować efektywność kampanii Meta. 

System reklamowy Google Ads czy Facebook Ads? Podsumowanie

Facebook Ads i Google Ads to dwa różne systemy reklamowe. Nie oznacza to jednak, że się one wzajemnie wykluczają. Wręcz przeciwnie! Najlepszym możliwym rozwiązaniem jest wykorzystanie obu tych kanałów jednocześnie. Dlaczego?

  • Google Ads pozwala dotrzeć do użytkowników, którzy są gotowi do zakupu, podczas gdy Facebook Ads pomaga budować świadomość i zainteresowanie wśród użytkowników na wcześniejszych etapach ścieżki zakupowej.
  • Kombinacja obu platform pozwala na maksymalizację zasięgu kampanii reklamowych, docierając zarówno do użytkowników aktywnie poszukujących produktów (Google), jak i tych, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą, ale jeszcze o niej nie wiedzą (Facebook).
  • Różne kanały reklamowe mogą różnie reagować na określone budżety i strategie. Wykorzystując oba systemy, możesz elastycznie rozdzielać budżet w zależności od wydajności kampanii, maksymalizując zwrot z inwestycji (ROI).
  • Korzystanie z obu platform dostarcza bardziej wszechstronnych danych analitycznych, umożliwiając dokładniejszą ocenę skuteczności kampanii i lepsze zrozumienie zachowań użytkowników.

Powodzenia! A jeżeli chcesz rozpocząć prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych, zachęcamy do kontaktu!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *