Błąd 404 jest dosyć często występującym mankamentem zarówno w sektorze e-commerce, jak i B2B, jednak nie zawsze okazuje się to powód do obaw. Przeczytaj nasz wpis, aby poznać sposoby naprawy 404 not found oraz przyczyny jego występowania.

404 not found – co to znaczy?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas surfowania po sieci każdy z nas natrafił przynajmniej raz na błąd 404 (not found).

To z reguły bardzo proste, ponieważ wystarczy wejść na podstronę, która… nie istnieje (inaczej: została usunięta z indeksu Google).

Polecana lektura: Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana?

Błąd 404 w serwisie Decathlon.

Błąd 404 w serwisie Decathlon.

Powyższy przykład pokazuje dobre rozwiązanie na humorystyczne wyświetlenie użytkownikowi niedziałającej podstrony.

I uwaga… błąd 404 nie musi oznaczać, że z Twoją stroną jest coś nie tak.

Wystarczy, że internauta wpisze niepoprawny adres WWW (np. z literówką).

Może jednak zdarzyć się sytuacja, że to właśnie Google przekieruje użytkownika na podstronę z błędem 404. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy zmienisz adres danej podstrony i nie zdąży on zostać zaindeksowany.

Przedstawienie błędu 404 (not found) w wykonaniu naszej agencji.

Przedstawienie błędu 404 (not found) w wykonaniu naszej agencji.

Jak naprawić błąd 404 (not found)? Najprostszy sposób

W celu naprawienia błędu 404 należy przekierować użytkownika na prawidłowy adres URL.

Jeśli doświadczają tego internauci z poziomu wyszukiwarki Google (lub Bing, Yahoo! czy też DuckDuckGo) powinieneś skupić się na poprawnym zaindeksowaniu nowego odnośnika.

W tym celu zaloguj się do Google Search Console, a następnie:

  • wybierz URL inspection,
  • wklej nowy adres URL konieczny do zaindeksowania,
  • kliknij Request Indexing.

Poprawnie zaindeksowany adres URL wygląda w ten sposób:

Zaindeksowany URL za pomocą Google Search Console.

Zaindeksowany URL za pomocą Google Search Console.

Zaawansowane sposoby naprawy błędu 404 – jak to zrobić?

Występowanie błędu 404 nie zawsze jest oczywiste. Taka sytuacja często wymaga analizy statusu odpowiedzi serwera przy pomocy wtyczki Redirect Trace lub Redirect Path.

Działanie Redirect Path w Google Chrome.

Działanie Redirect Path w Google Chrome.

Może się zdarzyć, że adres URL zamiast błędu 404 zwraca przekierowanie 301 do innego adresu, który dopiero odpowiada 404. Taka sytuacja wymaga interwencji – oba adresy, zarówno pierwotny, jak i docelowy, powinny prowadzić bezpośrednio do właściwej strony lub zostać przywrócone.

Istnieją także sytuacje, gdy strona odpowiada statusem 200, ale wyświetla grafikę sugerującą błąd 404. Odradzamy takich praktyk, ponieważ Google często klasyfikuje je jako pozorne błędy 404. Mogą one zostać zaindeksowane, ale nie będą przyjazne użytkownikom lub zostaną całkowicie wykluczone z indeksu.

404 not found – dodatkowe informacje na temat błędu 404

Istotny jest również fakt, iż URLe posiadające status błędu 404 powinny być usunięte z mapy Twojej witryny.

Aby dowiedzieć się, ile dokładnie błędów 404 (not found) wyświetla Twoja witryna, wykorzystaj GSC. W pierwszej kolejności wybierz Indexing → Pages, a następnie wejdź w tabelkę Why pages aren’t indexed i kliknij Not found (404).

Informacje na temat błędów 404 w Google Search Console.

Informacje na temat błędów 404 w Google Search Console.

Wpływ błędu 404 na SEO

Zazwyczaj mówi się, że występowanie licznych błędów 404 sugeruje wyszukiwarkom, iż strona jest zaniedbana lub ma problemy techniczne, co w konsekwencji wpływa negatywnie na ocenę jej jakości. 

Warto jednak przeanalizować stanowisko Google w tej sprawie:

„Ogólnie rzecz biorąc, błędy 404 nie wpływają negatywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania i można je bezpiecznie zignorować, jeśli masz pewność, że zgłaszane adresy URL nie powinny istnieć w Twojej witrynie. Ważne jest, aby sprawdzić, czy te i inne nieprawidłowe adresy URL zwracają prawidłowy kod odpowiedzi HTTP 404 i czy nie są blokowane przez plik robots.txt”. – Search Console (Pomoc).

Pamiętaj, że gdy roboty wyszukiwarek napotykają 404 not found, tracą czas, który mogłyby przeznaczyć na indeksowanie wartościowych treści. Dodatkowo, doświadczenie użytkownika w tym przypadku również ulega pogorszeniu, prowadząc do wyższego współczynnika odrzuceń i niższej interakcji z witryną, co może wpływać negatywnie na SEO (nie stanowi to jednak reguły).

Kilka słów na koniec

Błąd 404 to nie koniec świata. Problem ten w większości przypadków okazuje się łatwy do naprawienia, bazując zazwyczaj na nieaktualnych lub usuniętych podstronach, błędnych linkach z literówkami, zmianach w strukturze witryny czy też nieaktualnych mapach serwisu.

W niektórych przypadkach cały proces naprawy może być natomiast bardziej skomplikowany, wymagając przykładowo poprawnego skonfigurowania plików .htaccess (chodzi tutaj o nieprawidłowe reguły przekierowań).

Istnieje też szansa, że dana podstrona została wykluczona z indeksowania poprzez zablokowany dostęp w pliku robots.txt. Kolejnym przypadkiem jest nieprawidłowa konfiguracja systemu nazw domenowych, uniemożliwiająca klarowne przypisanie adresu IP do domeny.

Opcji jest wiele – wszystkiego nie da się przewidzieć „od ręki”. Właśnie dlatego przygotowaliśmy kompleksowy audyt SEO, podczas którego ekspert przeprowadza ocenę strony internetowej i bada takie elementy, jak:

  1. Słowa kluczowe – to, czego ludzie szukają, gdy chcą znaleźć to, co oferujesz. Ekspert sprawdzi, czy używasz tych słów kluczowych na swojej stronie w odpowiedni sposób, a także zweryfikuje linki wewnętrzne generujące 404 not found.
  2. Treść – to, co jest na Twojej stronie – teksty, zdjęcia, filmy itd. Ekspert oceni, czy jest wartościowa i czy odpowiada na pytania, które Twoi potencjalni klienci mogą mieć.
  3. Technologia – Jak szybko ładuje się strona? Czy działa dobrze na telefonach komórkowych? Czy jest łatwa w nawigacji? Czy jest bezpieczna? Ekspert SEO zbada Twoją stronę internetową pod tym kątem.
  4. Linki zwrotne – Google patrzy na to, kto linkuje do Twojej strony (to jest jak polecenie od innych), a także na to, jak Ty linkujesz do innych stron. Dzięki audytowi SEO dowiesz się, czy te linki są odpowiednie i przydatne. Badamy w tym przypadku również, czy linki zwrotne generują 404 i wykonujemy przekierowania 301 w razie potrzeby.

Po przeprowadzeniu audytu ekspert SEO przedstawi Ci raport z zaleceniami, jak możesz poprawić swoją stronę, aby lepiej spełniała te kryteria. To jest jak plan działania, który pomoże Ci poprawić swoje pozycje w Google, przyciągnąć więcej odwiedzających i ostatecznie przekształcić ich w klientów. Właśnie dlatego audyt SEO jest tak ważny dla każdego, kto chce być widoczny online.

Jeżeli zależy Ci na wyeliminowaniu błędu 404 oraz pozbyciu się kluczowych mankamentów technicznych obniżających potencjał Twojej strony (oraz pozycje w wynikach wyszukiwania), koniecznie skontaktuj się z nami mailowo lub telefonicznie. W razie pytań pozostajemy do Twojej dyspozycji!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *