Indeks wyszukiwarki Google ma rozmiar znacząco przekraczający 100 000 000 gigabajtów, zawierając setki miliardów stron internetowych, a Twoja strona nadal nie jest widoczna w wyszukiwarkach? Istnieje w konsekwencji duże prawdopodobieństwo, że robisz coś nie tak. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, dlaczego strona niewidoczna w Google jest w Twoim przypadku codziennością!

Dlaczego Twoja strona jest niewidoczna w Google?

Jeśli uważasz, że Twoja strona internetowa nie jest widoczna w Google, powinieneś w pierwszej kolejności zweryfikować, czy taka sytuacja rzeczywiście ma miejsce. Właścicielom nowych witryn najczęściej wydaje się, że ich serwisu nie ma w Google, a prawda jest taka, że zajmuje on bardzo niskie pozycje w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page), co jest konsekwencją „braku widoczności”.

Problemy z widocznością na urządzeniach mobilnych

Warto również wspomnieć, iż witryna może być pomijana przez Google, np. ze względu na to, że jest widoczna wyłącznie na desktopach, a Ty wyszukujesz ją na smartfonie, tablecie lub smartwatchu.

Nie jest to w żadnym wypadku pozytywnym sygnałem. 

Powinieneś wówczas jak najszybciej dokonać niezbędnych poprawek obejmujących mobile-first indexing, zgodnie z wytycznymi Google Search Central omawianymi przez jednego z deweloperów giganta z Mountain View – Martin Splitt.

Blokowanie przez filtr SafeSearch

Przejdźmy jednak do tematu, jakim jest brak widoczności strony w Google. Zanim wydasz finalny „wyrok”, wyłącz dodatkowo filtr SafeSearch – może on blokować konkretne wyniki wyszukiwania (w tym Twoją witrynę).

Walka o widoczność strony w wynikach SERP – jakie kroki podjąć?

Jeżeli nadal nie widzisz strony w SERP-ach, wyszukaj ją w Google za pomocą odpowiedniej komendy, dostosowując adres URL: site:semgence.pl.

Analiza zaindeksowanych stron przy pomocy odpowiedniej komendy.

Analiza zaindeksowanych stron przy pomocy odpowiedniej komendy. Źródło: www.google.com.

Jeżeli z kolei nie widzisz konkretnej podstrony w wynikach wyszukiwania, warto użyć tej samej komendy, ale wpisując bardzo precyzyjny adres URL, na przykład: site:https://www.semgence.pl/audyt-seo/ lub site:www.semgence.pl/audyt-seo/.

Wyszukiwanie konkretnego adresu URL pod kątem indeksacji.

Wyszukiwanie konkretnego adresu URL pod kątem indeksacji. Źródło: www.google.com.

Pamiętaj również, iż strona internetowa sama w sobie będzie zazwyczaj zaindeksowana w Google – nawet wraz z niektórymi adresami URL. Natomiast największym problemem jest fakt, iż konkretne podstrony po prostu nie ulegają indeksacji, np. z powodu niskiej jakości.

Jeżeli chcesz mieć pewność co do zaindeksowania wybranych podstron, posłuż się narzędziem do sprawdzania adresów URL.

URL Inspection Tool

Aby skorzystać z URL Inspection Tool, wejdź do Google Search Console, wybierz sekcję URL inspection, a następnie wklej odpowiedni adres URL na pasku wyszukiwań znajdującym się u góry.

Narzędzie do analizy URL-ów od Google.

Narzędzie do analizy URL-ów od Google. Źródło: search.google.com/search-console/

Powyższy instrument służący do weryfikacji indeksowania jest również przydatny w momencie, gdy wprowadzasz konkretne zmiany do witryny i chcesz je sprawnie zaindeksować.

Wówczas musisz użyć przycisku Request Indexing.

Wysłanie prośby o indeksowanie w GSC.

Wysłanie prośby o indeksowanie w GSC. Źródło: search.google.com/search-console/

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości dot. używania URL Inspection Tool, sprawdź filmik YouTube nagrany przez autora Daniel Waisberg – Search Advocate w Google.

Linki, które mogą być dodatkowo przydatne:

Strona niewidoczna w Google za sprawą niepoprawnie skonfigurowanego pliku robots.txt – czy to możliwe?

Używając dyrektywy 'Disallow’ w nieodpowiednich miejscach (np. blokując dostęp do folderów zawierających istotne zasoby lub podstrony), uniemożliwiasz dostęp do witryny robotom wyszukiwarek (tzw. crawlerom). 

Poprawna konfiguracja pliku robots.txt jest niezbędna. 

Co ciekawe, nawet drobne błędy w tym pliku mogą mieć duży wpływ na widoczność witryny w wynikach organicznych.

Poprawnie skonfigurowany plik robots.txt.

Poprawnie skonfigurowany plik robots.txt. Źródło: Opracowanie własne.

Strona nie wyświetla się w Google – najczęstsze przyczyny

Na tym etapie artykułu, powinieneś mieć klarowną sytuację odnośnie stanu zaindeksowania Twojej witryny oraz jej wyświetlania się w Google. Jeżeli rzeczywiście brakuje konkretnych podstron lub nawet całej strony, wynika to prawdopodobnie z kilku powodów:

  • brak lub niepoprawne pliki robots.txt, które blokują indeksowanie;
  • błędne ustawienia w pliku .htaccess powodujące problemy z dostępnością strony dla robotów wyszukiwarek (tzw. crawlerów, spiderów lub pająków);
  • niska jakość treści na stronie, za sprawą której algorytmy Google uznają, że Twoja strona nie oferuje wartościowych informacji;
  • brak odpowiednich meta tagów, np. title, description, które są istotne dla SEO;
  • błędy techniczne, np. liczne błędy 404 (not found), zniechęcające roboty wyszukiwarek do indeksowania Twojej witryny.

Jeżeli pomimo wprowadzenia zmian technicznych obejmujących powyższe aspekty, Twoja strona nie wyświetla się w Google w dalszym ciągu – problemy mogą obejmować mobilność witryny.

Jak napisał John Mueller w finalnym artykule o mobile-first indexing: „Jeśli treść Twojej witryny nie jest w ogóle dostępna na urządzeniu mobilnym, nie będzie już można jej indeksować”

Powyższe informacje dotyczą crawlowania serwisów po 5 lipca 2024 roku.

Płyną z tego bardzo proste wnioski – brak strony mobile-friendly = brak indeksacji w Google.

W celu zweryfikowania wydajności mobilnej oraz desktopowej witryny wykorzystaj jedno z trzech poniższych narzędzi:

  • Google PageSpeed Insights,
  • GTMetrix,
  • WebPageTest.
Analiza wydajności wersji mobilnej witryny w Google PageSpeed Insights.

Analiza wydajności wersji mobilnej witryny w Google PageSpeed Insights. Źródło: pagespeed.web.dev

Kilka słów podsumowania

Strona niewidoczna w Google jest w większości przypadków powodem do zmartwień, ponieważ to właśnie kanały organiczne generują największy ruch – w przypadku sektora B2B odsetek ruchu z bezpłatnych wyników wynosi 64%. Pozostałe kanały dotarcia obejmują Google Ads, social media marketing oraz różne formy content marketingu (np. podcasty, blogowanie, wideo).

Rozumiemy jednak doskonale, że jako osoba bez większego doświadczenia w pozycjonowaniu możesz mieć problemy z uporaniem się ze stroną, która jest niewidoczna w Google – nawet pomimo licznych porad zawartych w naszym artykule.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, którzy chcą mieć sprawne technicznie, wydajne i widoczne sklepy internetowe oraz strony WWW, proponujemy profesjonalny audyt SEO, zawierający:

  • działania off-page (analiza profilu linków zewnętrznych, promocji marki w Internecie, marketing treści, monitorowanie marki w sieci, działania PR i SEO);
  • działania on-page (analiza i optymalizacja treści pod SEO, optymalizacja adresów URL, meta tagów, opisów, nagłówków, a także weryfikacja oraz niezbędne działania w zakresie linków wewnętrznych);
  • aspekty techniczne (optymalizacja struktury strony internetowej, bieżące sprawdzanie wydajności, analiza wykorzystania crawl budget oraz szybkości ładowania serwisu).

Warto również wspomnieć, iż audyt strony internetowej jest konieczny, aby znaleźć na niej błędy techniczne i skutecznie je zlikwidować. Wdrożenie zaleceń pozwoli rozpocząć właściwe działania z zakresu pozycjonowania na określone słowa kluczowe.

W skrajnych przypadkach audyt SEO sklepu internetowego lub witryny może wykazać, że jakiekolwiek działania pozycjonujące są z góry skazane na porażkę i należy zbudować serwis od nowa. Warto dowiedzieć się o tym jak najszybciej, żeby mieć możliwość zredukowania kosztów reklamy, niezależnie od rodzaju serwisu.

Uzyskaj darmową wycenę działań SEO już dziś – wypełnij formularz kontaktowy i porozmawiaj ze specjalistami Semgence.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *