logo Semgence

Techniczne SEO – checklista – co sprawdzić

  • 19 lipca, 2020
  • Paweł Gontarek
  • Brak komentarzy
background-omnie

SEO, czyli optymalizację witryny internetowej, przeprowadza się, w sporym uproszczeniu – dwutorowo. Ważne jest zadbanie o stronę merytoryczną, czyli samą zawartość strony – jej artykuły, teksty, wygląd od strony graficznej. Niemniej bez odpowiedniej podbudowy technicznej, czyli właściwie przeprowadzonego SEO technicznego, w zasadzie nie ma możliwości odniesienia sukcesu w kontekście promocji witryny w wynikach wyszukiwania. Aby odnieść sukces w optymalizacji stron internetowych, trzeba opanować techniczne SEO do perfekcji i funkcjonować w jego ścisłych wytycznych.

Znaczenie poprawnego technicznego SEO

Przy założeniu, że właściciel strony www sam posiada odpowiednich pracowników oraz narzędzia do samodzielnego prowadzenia witryny – po stworzeniu i zoptymalizowaniu danego adresu możliwe jest jego oddanie w ręce sprawnego administratora, który następnie sam dostarczał będzie tylko treści na daną witrynę. Strona będzie wtedy cały czas widoczna i dobrze interpretowana przez boty Google, które nie będą miały problemu z szybkim wykrywaniem nowych treści i ich odpowiednim szeregowaniem, co będzie służyło dalszemu promowaniu witryny.

Jeśli jednak strona nie posiada odpowiednio przygotowanej pod kątem SEO struktury lub w swoim kodzie zawiera błędy – wtedy nawet najlepsza zawartość i merytorycznie perfekcyjnie przygotowany content na stronie, nie będzie w stanie przełożyć się na widoczną poprawę wyników wyświetlania. Dlatego tak ważnym jest, aby o technicznym SEO pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem szlifowania treści publikowanych na danej stronie – SEO techniczne musi mieć więc priorytet i być realizowane na samym początku, jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia nowych treści.

SEO techniczne – priorytetem właściwa struktura strony

Niewątpliwie jednak SEO techniczne wymagała współpracy całego zespołu, od programistów i informatyków przez copywriterów, gdyż dla osiągnięcia pełnego sukcesu konieczne jest maksymalne dostosowanie struktury kategorii na stronie czy ilości i opisu meta podstron, właśnie do zawartości i merytoryki poszczególnych jej elementów. Zespół SEO może więc po przeprowadzeniu analizy na danej domenie oraz po uzyskaniu wszystkich kluczowych informacji co do celów samego przedsiębiorstwa przystąpić do realizowania kolejnych etapów optymalizacji pod kątem technicznym.

Analiza ruchu i budowy strony

W opracowaniu konkretnej ścieżki optymalizacyjnej dla danego adresu www mocno pomagają dzisiaj różnego rodzaju narzędzia jak Google Analytics, które po wprowadzeniu dowolnego adresu www natychmiast wyświetlają kompleksowy raport na temat ruchu na tej witrynie. Pogłębiona analiza tego raportu, wraz z innymi narzędziami analitycznymi, pozwala na uzyskanie odpowiedzi na podstawowe pytania z zakresu technicznego SEO:

  • jaka jest struktura demograficzna ruchu na stronie;
  • skąd najczęściej generowany jest ruch na stronie (skąd pochodzą przekierowania użytkowników);
  • jak długo trwa średnio sesja użytkownika na stronie i gdzie następuje jej zakończenie;
  • jaki jest współczynnik konwersji i co może go zaniżać;
  • czy strona posiada dostatecznie czytelne drzewko kategorii i sam zrozumiały interfejs;
  • czy nawigacja na stronie opiera się na wewnętrznym linkbuildingu oraz rozwiązaniach technicznych jak przyciski ‘follow up’ itp.;
  • responsywność strony na urządzeniach mobilnych.

Te całkowicie podstawowe informacje stanowią zaczątek, bazową informację dla zespołu SEO – jak obecnie wygląda strona klienta i gdzie znajdują się jej największe mankamenty. Jeśli przykładowo współczynnik konwersji jest bardzo niski, ale reszta strony prezentuje się wyjątkowo funkcjonalnie – warto swoje działania nakierować głównie na ten obszar.

Techniczne SEO – klucz do sukcesu dla mniejszych firm

W przypadku mniejszych firm i amatorsko stawianych stron www przeważnie liczba błędów technicznych uniemożliwiających botom Google prawidłowe zaindeksowanie adresu i jego regularne promowanie w wynikach wyszukiwania – jest znacząca i przenika często przez wiele różnych elementów konstrukcyjnych strony. Dla najbardziej podstawowych witryn zgłaszających się do SEO technicznego jedynym słusznym i skutecznym rozwiązaniem bywa całkowite usunięcie dotychczasowej strony i postawienie w jej miejsce od podstaw zupełnie nowej witryny, pozbawionej tych oczywistych błędów i bardziej responsywnej na urządzeniach mobilnych.

To oczywiste, że wielkie korporacje lub nawet średnie i duże przedsiębiorstwa obecnie działające w mediach internetowych i sprzedające swoje towary lub usługi online – posiadają własne departamenty techniczne i informatyczne, a te niejednokrotnie mają własne zdolności i kompetencje do obsługi strony www swojej firmy. W przypadku mniejszych firm nie mających własnych informatyków czy firm jednoosobowych, które dopiero rozpoczynają działalność – zamawianie witryny wraz z podstawowym SEO i np. kampanią reklamową w mediach społecznościowych, jest wyjściem względnie skutecznym.

A także dość opłacalnym, albowiem liczba podmiotów na rynku walczących o takie zlecenia rośnie, co przekłada się na wzrost konkurencyjności ofert przy jednocześnie akceptowalnych kosztach. Można więc za stosunkowo nieduże pieniądze w skali swojego firmowego miesięcznego budżetu, znacząco podnieść swoją ekspozycję na lokalnym rynku i uzyskać nowoczesną, responsywną na urządzeniach mobilnych, skutecznie konwertującą ruch na aktywność Internauty stronę-wizytówkę firmową.

Korzyści wynikające z dobrze zrobionego SEO technicznego

Liczba korzyści, jakie wynikają z prawidłowo przeprowadzonego SEO technicznego, może się różnić w zależności przede wszystkim od profilu samej strony i celów, jakie stawia przed swoją stroną www dana organizacja. Nie każdy przedsiębiorca chce sprzedawać towary i usługi i potrzebuje do tego celu funkcjonalności sklepu internetowego, nie każdy będzie również pozyskiwał dane wrażliwe Internautów, co zmuszałoby go do zainwestowania w odpowiednie certyfikaty SSL itp.

To właśnie agencja wykonująca na zlecenie techniczne SEO jest w stanie po szybkim sprawdzeniu podstaw i budowy danego adresu, wprowadzić pierwsze udoskonalenia i uniknąć oczywistych błędów, takich jak:

  • niewłaściwe zaindeksowanie strony przez boty Google;
  • zła budowa landing site;
  • zbyt wolne wczytywanie się witryny;
  • błędy w kodzie wpływające na niską konwersję;
  • brak odpowiednich zabezpieczeń i certyfikatów bezpieczeństwa.

Wyeliminowanie tych błędów to podstawowe działanie, od którego optymalizacja techniczna SEO musi się rozpocząć. W zasadzie dla każdego typu strony i prowadzonego internetowego biznesu, znaleźć można zestaw błędów do poprawki i korekty, które skupiają się właśnie na przyspieszeniu strony i jej uproszczeniu. To jednak nie koniec korzyści, jakie stwarza techniczne SEO.

Checklista, dzięki której zweryfikujesz swoje techniczne SEO

Nie każda witryna www potrzebuje dokładnie tego samego. Niektóre są już poprawnie zaindeksowane i wyposażone we wszystkie niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa i dla nich z poniższej checklisty można od razu skreślić dwie lub trzy pozycje. Co do zasady jednak, techniczne SEO w pełnej swojej okazałości, powinno zabierać następujące elementy:

  1. Certyfikaty bezpieczeństwa (SSL) – ich brak sprawia, że na niemal każdym urządzeniu wyświetla się nieatrakcyjnie wyglądający i zniechęcający do dalszego działania komunikat bezpieczeństwa z przeglądarki, więc nawet dla firm nie prowadzących sklepu i nie potrzebujących danych klienta, może to być przyczyną ogromnej liczby odrzuconych i przerwanych sesji;
  2. Prawidłowość przekierowań – pozwalają na optymalizację ruchu na stronie, ale należy unikać błędów jak chociażby zbyt długi łańcuch przekierowań;
  3. Optymalizacja pliku robots.txt – zamieszczony na serwerze ze stroną plik jest najpierw analizowany przez roboty indeksujące, które szybciej odczytują i interpretują witrynę, a także mogą pominąć niektóre zbędne w wynikach wyszukiwania podstrony jak np. koszyk;
  4. Optymalizacja pliku sitemap.xml – plik ten zawiera wszystkie adresy URL wskazywane na stronie, jednak nie powinien zawierać więcej niż 50000 pozycji i nie zawierać adresów z błędami czy przekierowaniami;
  5. Skrócenie czasu ładowania strony;
  6. Responsywność, czyli automatyczne dopasowywanie się strony www do wyświetlania na różnych rodzajach urządzeń;
  7. Linkowanie wewnętrzne – powinno być rozbudowane, ale także pozbawione błędów;
  8. Usunięcie błędów – np. informacje o błędach nr 404 lub 500, wyświetlające się Internautom zamiast zawartości strony, mogą skutecznie zniszczyć szansę na pozyskanie klient;
  9. Właściwe redagowanie treści – odpowiednie nadawanie tytułów, stosowanie leadów i pisanie adresów URL pozbawionych błędów (słowa bez polskich znaków, podkreślników i innych znaków specjalnych);
  10. Usunięcie duplikatów treści – pozwala na oczyszczenie i przyspieszenie strony, a także poprawia odwzorowanie jej struktury wraz z kategoriami i podstronami przez boty indeksujące Google;

 

0 0 vote
Article Rating

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments