Jeżeli prowadzisz działania marketingowe na Facebooku to oczywiste, że chcesz, by dotarły one do jak największej liczby osób. To, ilu użytkowników rzeczywiście wyświetli Twoje posty, określa właśnie ich zasięg.
Masz wrażenie, że jest on niewystarczający? Jedno nie ulega wątpliwościom – zawsze może być lepiej.
Co możesz zrobić, by uzyskać większy zasięg na Facebooku? Sprawdź skuteczne sposoby i zwiększ efektywność swoich działań marketingowych w social media.
Czym jest zasięg organiczny na Facebooku?
Zasięg to liczba osób, które zobaczyły Twój post lub stronę. Jeżeli wyświetliło go np. 500 osób, będzie on wynosił 500. Proste, prawda?
Zasięg organiczny to ten, który prawdopodobnie najbardziej Cię interesuje. Jest to liczba odbiorców, do których udało Ci się dotrzeć w sposób bezpłatny – bez inwestowania w płatne kampanie reklamowe. Może to się zdarzyć, gdy użytkownicy:
- Obserwują Twoją stronę i widzą nowe posty w swoich aktualnościach.
- Reagują na Twoje treści poprzez polubienia, komentarze lub udostępnienia, co powoduje, że ich znajomi widzą te interakcje w swoich feedach.
- Widzą Twój post jako odpowiedź na popularne tematy i dyskusje w grupach.
Co warto wiedzieć o zasięgach na Facebooku?
Nie jest tajemnicą, że budowanie zasięgu organicznego na Facebooku nie jest sprawą łatwą ani oczywistą.
Facebook wykorzystuje złożone algorytmy, które analizują interakcje użytkowników z treściami. Na podstawie tych analiz decyduje, które treści wyświetlać wyżej w aktualnościach.
Możesz mieć pewność, że posty, które generują większe zaangażowanie (lajki, komentarze, udostępnienia), mają większe szanse na dotarcie do większej liczby osób.
Warto zdawać sobie sprawę, że algorytmy Facebooka są regularnie aktualizowane, aby lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników i przeciwdziałać spamowi. W ostatnich latach wprowadzono wiele zmian, które faworyzują treści od znajomych i rodziny kosztem stron biznesowych.
Panuje też przekonanie, że Facebook ucina zasięgi organiczne, by zachęcać do inwestowania w płatne kampanie reklamowe – Meta Ads.
Jakie są rodzaje zasięgów na FB?
W mediach społecznościowych, w tym oczywiście na Facebooku, możemy wyróżnić kilka rodzajów zasięgów:
- Organiczny zasięg – naturalny sposób dotarcia do odbiorców, oparty na algorytmach Facebooka, które decydują, które treści są najbardziej interesujące dla użytkowników.
- Zasięg płatny – to liczba unikalnych użytkowników, którzy zobaczyli Twoje posty dzięki płatnym kampaniom reklamowym.
- Zasięg wirusowy – liczba unikalnych użytkowników, którzy wyświetlili Twoje posty dzięki interakcjom innych użytkowników – udostępnieniom, komentarzom czy polubieniom.
11 sposobów, które pozwolą Ci zwiększyć zasięg postów na Facebooku
Chcesz docierać do większej liczby użytkowników? Istnieje wiele działań, które pomogą Ci osiągnąć taki efekt, a co za tym idzie – zwiększyć skuteczność działań marketingowych na Facebooku.
Oto skuteczne sposoby na zwiększenie zasięgów na FB:
- Twórz wartościowe treści na Facebooku.
- Używaj odpowiednich hashtagów.
- Angażuj użytkowników.
- Publikuj w odpowiednim czasie.
- Nie skupiaj się wyłącznie na sprzedaży.
- Używaj różnych formatów.
- Nie działaj tylko w obrębie swojej strony firmowej.
- Wykorzystaj reklamy na Facebooku.
- Nawiąż współpracę z influencerami.
- Udostępniaj swoje posty ponownie.
- Analizuj i optymalizuj.
Poniżej szczegółowo omawiam każdy z nich.
1. Twórz wartościowe treści
Tak, wiem, dość banalna rada. Tak naprawdę jednak od jakości Twoich treści wszystko się zaczyna. Twoim celem jest bowiem to, by były one jak najchętniej udostępniane, co dodatkowo pozwoli Ci zwiększyć zasięgi.
Twoje posty nie mogą być nudne czy generyczne. Publikuj content, który dostarcza realną wartość Twoim odbiorcom. Może to być wiedza ekspercka, porady, ciekawostki lub historie sukcesu. Mogą być to również treści czysto rozrywkowe, które będą budować świadomość Twojej marki.
To podstawa skutecznej strategii na Facebooku.
2. Używaj odpowiednich hashtagów
Hashtagi to bardzo ważny element świata mediów społecznościowych. Grupują one treści i ułatwiają użytkownikom odnajdywanie interesujących ich tematów. Dlatego warto z nich korzystać.
Używaj tylko tych, które są powiązane z treścią danych postów. Możesz oczywiście tworzyć własne, autorskie określenia, które dodatkowo zwiększą rozpoznawalność Twojej marki.
Nie przesadzaj z liczbą hashtagów. Optymalna liczba to 2-3 na post.
3. Angażuj użytkowników
Istnieje wiele sposobów, by zachęcić użytkowników do reakcji czy komentowania postów.
Co możesz zrobić, by zwiększyć zaangażowanie na Facebooku?
- Zadawaj pytania, które zachęcają do komentowania i dzielenia się opiniami. Użytkownicy nie muszą odpowiadać za pomocą komentarzy – wystarczą reakcje.
- Twórz ankiety, aby zaangażować odbiorców i poznać ich preferencje.
- Organizuj konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, aby zwiększyć liczbę interakcji i udostępnień.
4. Publikuj w odpowiednim czasie
Nie publikuj postów, gdy Twoi odbiorcy śpią lub w godzinach, w których zaczynają pracę. Chodzi o to, by trafiali oni na Twoje treści, gdy przeglądają media społecznościowe.
Czyli w jakich godzinach konkretnie? Wszystko zależy od indywidualnego przypadku.
Sprawdź, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni, korzystając z narzędzi analitycznych Facebooka. Eksperymentuj z różnymi godzinami publikacji i analizuj wyniki, aby znaleźć optymalny czas.
Warto także stworzyć harmonogram publikacji i konsekwentnie się go trzymać. Dzięki temu Twoi odbiorcy będą wiedzieć, kiedy spodziewać się nowych treści.
5. Nie skupiaj się wyłącznie na promowaniu swojej marki
To jasne, że Twoja aktywność w mediach społecznościowych to element marketingu. To, że Ty jesteś tam po to, by pozyskiwać potencjalnych klientów, nie oznacza, że oni odwiedzają Facebooka w celu otrzymywania setek komunikatów sprzedażowych każdego dnia.
Szukają oni tam raczej rozrywki i kontaktu z innymi. I takie treści warto im proponować.
Oczywiście nie oznacza to, że masz całkowicie rezygnować ze sprzedażowego contentu. Ogranicz go jednak do jakichś 25%.
6. Używaj różnych formatów
Facebook daje Ci bardzo dużo możliwości w zakresie tworzenia contentu. Warto z nich korzystać.
Zwykłe, pojedyncze obrazy czy nawet posty bez grafik mogą być ok. Nie warto się jednak ograniczać wyłącznie do nich.
Na szczególną uwagę zasługuje wideo. Dane mówią, że użytkownicy Facebooka i Instagrama spędzają aż połowę czasu na wspomnianych portalach, oglądając wideo.
→ Pamiętaj tylko, by dodawać napisy do swoich filmów umieszczanych na FB. 85% wideo jest przesłuchiwanych na urządzeniach mobilnych bez dźwięku.
Świetnym pomysłem w Twoim przypadku może się też okazać prowadzenie transmisji live.
7. Nie działaj wyłącznie w obrębie swojej strony
Zwiększysz zasięgi, jeżeli Twoja marka będzie dawała o sobie znać również w innych miejscach – nie tylko w aktualnościach.
Ogromny potencjał mają przede wszystkim grupy na Facebooku. Możesz założyć swoją lub publikować w już istniejących, by zyskać uwagę odbiorców. Oczywiście musisz pamiętać o wysokiej merytoryce treści.
Korzystaj też z relacji i twórz wydarzenia.
8. Wykorzystaj reklamy na Facebooku
Najłatwiej zwiększyć zasięg organiczny, dodając do niego zasięg płatny. Choć to oczywiście będzie Cię dodatkowo kosztować.
Meta Ads (dawniej Facebook Ads) to system reklamowy, który daje Ci wiele możliwości. I nie jest żadną tajemnicą, że płatne kampanie generują wyższe zasięgi niż te organiczne.
Dzięki nim możesz z chirurgiczną precyzją docierać do potencjalnych klientów. Facebook gromadzi w końcu potężne ilości danych o swoich użytkownikach, a najlepszy użytek możesz z nich zrobić właśnie dzięki reklamom.
Możesz kierować je na podstawie:
- danych demograficznych,
- lokalizacji,
- szczegółowych zainteresowań,
- zachowań na portalu (np. polubień),
- zachowań na Twojej stronie – Facebook umożliwia także tworzenie kampanii remarketingowych.
Reklamy na Facebooku to wiele dostępnych formatów. Możesz tworzyć je w formie pojedynczych obrazów, wideo, kolekcji, karuzeli czy sponsorowanych relacji.
Dowiedz się też, ile kosztuje reklama na Facebooku, by optymalnie zaplanować swój budżet.
9. Nawiąż współpracę z influencerami
To kolejny sposób, który nie jest co prawda darmowy, ale może okazać się bardzo skuteczny. Nie jest tajemnicą, że w social media ogromne znaczenie ma autentyczność.
Strony firmowe bardzo rzadko notują takie zasięgi, jak ludzie z krwi i kości. Możesz to wykorzystać, nawiązując współpracę z osobami, które cieszą się popularnością czy autorytetem wśród przedstawicieli Twojej grupy docelowej.
W niektórych postach mogą odsyłać bezpośrednio do Twojego profilu, co zwiększy jego zasięg. Samo wspominanie o Twojej marce czy produktach poprawi już jej rozpoznawalność.
10. Udostępniaj swoje posty ponownie
Jeżeli jakieś Twoje posty wygenerowały duże zasięgi, możesz wykorzystać ich potencjał ponownie. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich treści – a tylko tych, które wciąż są aktualne.
Możesz np. przypomnieć swoim odbiorcom post, który opublikowałeś dokładnie rok temu i stał się viralem. Życzę, aby takich okazji było jak najwięcej.
11. Analizuj statystyki
Najlepszym źródłem informacji są dane dotyczące treści, które już publikowałeś na swoich profilach.
Sprawdzaj, co generuje największe zasięgi i staraj się tworzyć content o podobnym charakterze.
Korzystaj z wewnętrznych narzędzi Facebooka, ale też Google Analytics. Sprawdzaj, jakie treści przynoszą największy ruch na Twoją stronę i jak przekłada się to na konwersje – także na późniejszych etapach.
Jak uzyskać duży zasięg strony na Facebooku? Wskazówki na zakończenie
Na koniec zostawiam jeszcze kilka konkretnych wskazówek, które pomogą Ci tworzyć treści o większym zasięgu:
- Pamiętaj, że posty z linkami zewnętrznymi notują niższe zasięgi. Facebook preferuje treści, które utrzymują użytkowników na platformie.
- Jeżeli zależy Ci na umieszczeniu linku np. do swojej strony, zrób to w komentarzu.
- Testuj i eksperymentuj. Na własnych doświadczeniach przekonaj się, co sprawdza się w przypadku Twojej branży i grupy docelowej.
- Analizuj i optymalizuj. Wyciągaj wnioski, stale wprowadzaj ulepszenia i rozwijaj swoją strategię.
Podsumowanie
Zwiększenie zasięgów na Facebooku wymaga konsekwencji, elastyczności i gotowości do nauki na własnych błędach. Najważniejsze jest, aby stale dostosowywać swoją strategię do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb odbiorców. Warto też śledzić aktualne trendy i ewentualne zmiany w algorytmach Meta.
Pamiętaj, że sukces w social mediach nie polega wyłącznie na sprzedaży, ale na budowaniu relacji i dostarczaniu wartościowych treści.
Chcesz skutecznie promować swoją firmę na Facebooku? Skontaktuj się z nami już teraz!