Audyt UX, czyli audyt użyteczności strony internetowej, jest ekspercką analizą witryny, która polega na kompleksowej jej ocenie pod kątem zgodności z oczekiwaniami użytkowników ją odwiedzających. Ponadto musi ona odpowiadać ich preferencjom oraz przyzwyczajeniom. Audyt UX pozwala sprawdzić, czy dany serwis odpowiada wszystkim potrzebom internautów, a także pokazuje, co należy poprawić, aby korzystanie z niego stało się przyjemniejsze. W konsekwencji przełoży się to na wzrost ruchu organicznego i satysfakcji z odbioru strony przez użytkowników.
Co to jes User Experience?
User Experience to odczucia i doświadczenia użytkowników podczas styczności z danym produktem, usługą albo stroną internetową. UX design to z kolei podejście w projektowaniu witryn, w którym głównym celem jest dostosowanie serwisu do potrzeb użytkowników. Najczęściej o UX można usłyszeć w odniesieniu do produktów cyfrowych, do których zalicza się właśnie strony internetowe, a także aplikacje mobilne. Osoba, która zajmuje się UX designem jest w pełni odpowiedzialna za wyprodukowanie przyjaznego w odbiorze produktu, który będzie spełniał oczekiwania użytkowników oraz ich potrzeby.
Na czym polega audyt UX i dlaczego jest ważny?
Audyt UX to systematyczna analiza produktu cyfrowego lub usługi, mająca na celu ocenę jej użyteczności, dostępności i ogólnej jakości doświadczenia użytkownika. W trakcie audytu user experience, eksperci oceniają różne elementy interfejsu użytkownika, takie jak nawigacja, wydajność, struktura treści czy interakcje, aby zidentyfikować potencjalne problemy i obszary do poprawy. Proces ten zazwyczaj obejmuje zarówno analizę ilościową, jak i jakościową. Ponadto mogą być używane przez specjalistów UX różne metody badawcze, takie jak testy użyteczności, analiza danych analitycznych, czy wywiady z użytkownikami.
Celem audytu jest zrozumienie, jak użytkownicy doświadczają produktu i co można zrobić, aby poprawić ich odczucia z tym związane. Rezultatem audytu jest raport zawierający zestaw zaleceń dotyczących zmian w projektowaniu, które mają na celu zwiększenie satysfakcji i efektywności internauty. Tego typu działania są bardzo często pierwszym krokiem w długim procesie optymalizacji strony pod kątem doświadczeń użytkowników.
Będąc właścicielem sklepu lub strony internetowej trzeba być gotowym na nieustanne zmiany w designie i budowie serwisu. Proces optymalizacji to proces ciągły, więc warto zadbać o wiarygodne wskazówki, jakie zmiany należy przeprowadzić. Audyt strony internetowej pozwala wskazać najważniejsze problemy i określić jednocześnie ich wpływ na rozwój prowadzonego biznesu. Jeśli administrator strony zobaczy, że sprzedaż w sklepie spada, może to być ważny sygnał, żeby przeprowadzić audyt UX. Badanie użyteczności powinno wykazać błędy, które mogą sprawiać, że wzrasta na przykład współczynnik odrzuceń i ilość porzuconych koszyków.
Jak przeprowadzić audyt UX?
Badania UX na stronie mogą trwać od kilku dni do kilku tygodni. Ich przeprowadzenie jest wieloetapowym procesem, który musi być dostosowany do potrzeb i ograniczeń konkretnego projektu. Pierwszym krokiem jest ustalenie celów audytu. Czy chodzi o poprawę konwersji, zwiększenie zaangażowania użytkownika czy może o rozwiązanie konkretnego problemu? W przypadku sklepów internetowych najczęściej celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów. Rzetelnej ocenie poddawany jest proces zakupowy i identyfikacja miejsc, w których użytkownicy porzucają swoje koszyki.
Kolejnym krokiem jest przegląd dostępnych danych analitycznych, takich jak ścieżki nawigacji czy wskaźniki konwersji. Mogą one dostarczyć pierwszych wskazówek co do obszarów wymagających uwagi. Poza tym można przeprowadzać wywiady, ankiety czy testy użyteczności z rzeczywistymi użytkownikami, aby zrozumieć ich potrzeby i trudności, z jakimi wiąże się użytkowanie produktu cyfrowego.
Podczas audytu UX sklepu internetowego czy też strony www eksperci oceniają interfejs pod kątem użyteczności, dostępności, nawigacji i innych kryteriów. Bardzo przydatne okazują się między innymi narzędzia takie jak analiza heurystyczna. Istotnym krokiem jest również analiza konkurencji i sprawdzenie, jak radzą sobie z podobnymi problemami oraz w jaki sposób udaje im się utrzymać klientów, czy też przyciągać do siebie nowych.
Po zebraniu wszystkich danych należy sporządza się szczegółowy raport. Powinien on zawierać identyfikację problemów, priorytetowość w ich niwelowaniu, a także konkretnie sformułowane rekomendacje dla administratora strony, aby wiedział, co ma poprawić. Ostatnim krokiem jest prezentacja wyników zespołowi oraz właścicielowi serwisu i podjęcie dyskusji nad ewentualnymi kolejnymi krokami, w celu wdrożenia zaleceń z raportu. Jeśli zostanie podjęta decyzja o tym, że należy wdrożyć określone działania, to implementowane są poprawki na stronie, których celem jest poprawa między innymi wyników sprzedażowych. Następnie należy nieustannie monitorować stronę oraz osiągane przez nią wyniki, a w razie konieczności podjąć odpowiednie działania.
Jakie korzyści daje audyt UX strony?
Audyt UX strony internetowej to działania nie tylko ukierunkowane na użytkownika, ale przynoszą również korzyści witrynie. Dzięki usprawnieniu procesów na stronie www ułatwia się potencjalnym klientom drogę do osiągnięcia ich celu, a to z kolei przekłada się na wyższą konwersję, co odbija się w wynikach finansowych prowadzonego biznesu.
Stan strony internetowej
W trakcie przeprowadzania audytu eksperckiego, specjaliści widzą, w jakim stanie jest strona, ale jednocześnie też stawiają się na miejscu użytkownika i wykonują typowe dla niego działania. Dzięki temu można odpowiedzieć sobie na wszystkie kluczowe pytania. Czy znajdują się na niej wszystkie informacje? Czy użytkownik może się zgubić, w jakimś momencie swojej ścieżki zakupowej? Odpowiedzi na te oraz szereg innych pytań stanowią doskonałe źródło danych dla właściciela strony.
Poznanie problemów i ich priorytetyzacja
Raport z audytu UX to zbiór informacji o problemach, które dodatkowo są uszeregowane względem ich wagi. Z reguły stosuje się stopniowanie: krytyczne, istotne, drobne. Problemy krytyczne to takie, które sprawiają, że internauta nie wykonuje kluczowej czynności. Istotne sprawiają, że wykonanie jakiegoś działania jest trudne, ale nie oznacza to, że niewykonalne. Drobne problemy z kolei nie wpływają na możliwość wykonania określonych działań.
Wyznaczenie celów i kierunków działań
Po analizie serwisu i zidentyfikowaniu problemów, można wyznaczyć kierunek działań. Niekiedy niezbędne będzie wykonanie niewielkich zmian, a czasami może się okazać, że strona musi zostać przebudowana, co wiązałoby się z jej zaprojektowaniem od nowa.
Jakie są najczęstsze błędy UX, które wpływają na sprzedaż w sklepie?
Błędy w projektowaniu doświadczenia użytkownika (UX) mogą mieć bezpośredni wpływ na wskaźniki sprzedaży i konwersji. To oczywiście będzie wpływało na to, że nie zostaną zrealizowane cele biznesowe, które są istotne w każdej firmie. Wśród najczęstszych błędów UX można wymienić między innymi złożony proces składania zamówienia. Im więcej etapów i kroków w procesie zakupu, tym większa szansa, że użytkownik zrezygnuje i porzuci koszyk. Ponadto często pojawiają się błędy związane z CTA. Jeżeli przyciski zachęcające do działania, jak „Kup teraz” czy „Dodaj do koszyka”, są trudno widoczne lub nieintuicyjnie rozmieszczone, może to wpłynąć negatywnie na sprzedaż.
Niezwykle ważną rolę w sklepie internetowym pełnią opisy produktów i zdjęcia. Jeśli będą podane niepełne informacje, a zdjęcia będą słabej jakości, to większość potencjalnych klientów nie skorzysta z opcji zakupu. Ponadto w sklepach z dużą liczbą produktów, brak opcji sortowania i filtrowania może zniechęcić użytkowników do dalszego przeglądania oferty. Zawiła struktura strony, brak czytelnej mapy serwisu czy trudności w przemieszczaniu się między sekcjami mogą, to kolejne problemy, które mogą spowodować utratę zainteresowania ze strony odwiedzających. Można również wymienić brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych, czy też ukryte koszty, które pojawiają się dopiero przy finalizacji zakupów.
Audyt użyteczności strony internetowej – podsumowanie
Nie da się ukryć, że użyteczność strony jest niezwykle istotna dla osiągania celów biznesowych, a w szczególności w sklepach internetowych. Użytkownicy internetu i potencjalni klienci cały czas mają coraz to większe wymagania względem serwisów, które odwiedzają. Dlatego też tylko z pozoru małe utrudnienia mogą mieć wielką wagę i odbijać się na współczynniku konwersji. Przeprowadzenie analizy użyteczności strony internetowej to narzędzie, które z pewnością przyda się w każdym biznesie. Warto audyt UX połączyć z audytem SEO, aby kompleksowo zadbać o swój serwis. Jednocześnie jeśli oczekujesz działań SXO pamiętaj, że są to działania SEO oraz optymalizacji konwersji CRO zgodnie z definicją.