Reklamy w mediach społecznościowych to świetny sposób, by precyzyjnie dotrzeć do przedstawicieli Twojej grupy docelowej i budować rozpoznawalność marki czy generować sprzedaż. Dziś tak naprawdę każdy portal daje Ci możliwość tworzenia płatnych kampanii. Tylko który wybrać?

Instagram zajmuje wśród nich szczególne miejsce – przede wszystkim ze względu na swoją popularność i i dostępne formaty reklamowe, które sprawiają, że Twoje kampanie mogą wyglądać atrakcyjnie i po prostu przyciągać wzrok.

Zastanawiasz się, na które z nich postawić? I jakie w ogóle masz możliwości? Sprawdź przewodnik po rodzajach reklam na Instagramie. 

Jakie są rodzaje reklam na Instagramie?

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych. Portal ma prawie 2,5 miliarda użytkowników na całym świecie. W Polsce jest ich 11 milionów. Możesz więc śmiało założyć, że są tam Twoi klienci. 

To ogromny potencjał marketingowy, z którego Meta doskonale zdaje sobie sprawę. Dlatego daje Ci do dyspozycji wiele formatów reklamowych, które pozwalają zaprezentować Twoją markę w atrakcyjny dla użytkowników portalu sposób. 

Na Instagramie możesz korzystać z kilku rodzajów reklam:

  • reklamy z pojedynczym obrazem,
  • reklamy wideo,
  • reklamy karuzelowe na Instagramie,
  • reklamy w Stories, 
  • reklamy w formie kolekcji, 
  • reklamy w rolkach na Instagramie, 
  • posty sponsorowane.

Przyjrzyjmy się im bliżej. 

1. Reklamy w formie pojedynczego obrazu

To najprostszy format reklamy dostępny na Instagramie. Wygląda jak standardowe posty i może zawierać jedno zdjęcie czy grafikę. 

To prosty, ale w wielu przypadkach jednocześnie efektywny sposób, by zaprezentować swoją markę czy usługi nowym odbiorcom.

reklama w formie pojedynczego obrazu na Instagramie
reklama w formie pojedynczego obrazu na Instagramie

Najważniejsze cechy tego formatu:

  • Tekst: 125 znaków
  • Format zdjęcia: JPG lub PNG
  • Maksymalny rozmiar pliku: 30 MB
  • Minimalna szerokość: 500 pikseli.
  • Mogą zawierać przycisk z CTA i link prowadzący do Twojej strony. 

2. Reklamy wideo

Reklamy wideo pozwalają na bardziej dynamiczne i angażujące prezentowanie Twojej marki, produktów czy usług niż statyczne grafiki. 

To świetny sposób na opowiedzenie historii, pokazanie wideo case study czy zaprezentowanie produktu w użyciu. Możesz też w ten sposób promować zaproszenia na różnego rodzaju wydarzenia. 

reklama wideo na Instagramie
reklama wideo na Instagramie

Najważniejsze cechy tego typu reklam:

  • Maksymalna długość wideo: 60 minut, ale znacznie lepszym rozwiązaniem są krótsze filmy
  • Format pliku: MP4 lub MOV.
  • Rozdzielczość: minimum 1080 x 1080 pikseli.
  • Rozmiar pliku: do 4 GB.
  • Tekst: do 125 znaków.

3. Reklamy karuzelowe

Karuzela to format, który pozwala Ci w jednej reklamie dodać kilka zdjęć lub filmów (maksymalnie 10). Samo w sobie jest to ogromną zaletą, ale warto także wiedzieć, że są to reklamy interaktywne – użytkownik może je przesuwać w jedną i drugą stronę, przeglądając poszczególne karty. 

To świetna opcja, jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz zaprezentować kilka produktów, pokazać różne cechy danego towaru czy np. krok po kroku opowiedzieć jakąś historię.

reklama w formie karuzeli na Instagramie
reklama w formie karuzeli na Instagramie

Najważniejsze cechy tego formatu:

  • Liczba kart: od 2 do 10.
  • Format plików: JPG, PNG, MP4 lub MOV.
  • Maksymalny rozmiar pliku: 30 MB (zdjęcia), 4 GB (wideo).
  • Wymiary: 1080 x 1080 pikseli.

4. Reklamy w Instagram Stories

Instagram Ads obejmują nie tylko sekcję aktualności. Możesz też tworzyć reklamy, które wyświetlają się między relacjami użytkowników. To po prostu sponsorowane stories (relacje), które na pierwszy rzut oka nie różnią się od organicznych treści. 

Dzięki nim możesz dotrzeć do użytkowników w dynamiczny i naturalny sposób. Reklamy w stories mogą zawierać zdjęcia, filmy, teksty, a także interaktywne elementy – jak ankiety czy pytania.

reklama w stories
reklama w stories na Instagramie

Najważniejsze cechy tego formatu:

  • Maksymalna długość wideo: 15 sekund (lub seria do 60 sekund).
  • Wymiary: 1080 x 1920 pikseli.
  • Format plików: JPG, PNG, MP4, MOV.
  • Rozmiar pliku: do 4 GB.

5. Reklamy w rolkach

Rolki (Reels) to krótkie filmy, które cieszą się ogromną popularnością na Instagramie. Reklamy w tej formie dają Ci pole do kreatywności, zaprezentowania humorystycznych treści czy po prostu dużej dynamiki.

Dzięki wysokiemu zaangażowaniu użytkowników ten format jest szczególnie skuteczny w budowaniu rozpoznawalności marki. Jeżeli jednak chcesz, możesz prowadzić w ten sposób także kampanie zakupowe. Ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność. 

reklama w rolkach
przykład reklamy w rolkach na Instagramie

Najważniejsze cechy tego formatu:

  • Długość wideo: do 60 sekund.
  • Wymiary: 1080 x 1920 pikseli.
  • Format plików: MP4 lub MOV.
  • Rozmiar pliku: do 4 GB.

6. Reklamy w formie kolekcji

Reklamy w formie kolekcji to kolejny, interaktywny format, w którym możesz zaprezentować kilka swoich produktów w jednej reklamie. Użytkownik po kliknięciu reklamy trafia do spersonalizowanej galerii, gdzie może przeglądać produkty z Twojego sklepu. 

reklama typu kolekcja
reklama typu kolekcja na Instagramie

Najważniejsze cechy tego formatu:

  • Element główny: obraz lub wideo na górze reklamy.
  • Galeria produktów: miniatury zdjęć produktów (zaciągane z katalogu produktów).
  • Wymiary głównego obrazu/wideo: 1080 x 1080 pikseli lub 1080 x 1920 pikseli.
  • Format plików: obrazy: JPG, PNG; wideo: MP4, MOV (maksymalny czas trwania: 120 sekund).
  • Wymagania: zintegrowany katalog produktów w Menedżerze Reklam.

7. Posty sponsorowane

Nie jest to osobny format reklamowy, a raczej sposób promowania Twoich treści na Instagramie. Jednocześnie jest to najprostsza metoda na uruchomienie reklamy na portalu.

Chodzi tu po prostu o dodatkowe promowanie opublikowanych organicznie postów, by dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że wybór tego typu kampanii daje Ci znacznie mniejsze możliwości w zakresie targetowania niż wszystkie formaty wymienione powyżej. 

Dowiedz się, jak zrobić post sponsorowany na Instagramie. 

Jak wybrać najlepszy format reklamowy na Instagramie?

Wybór optymalnego rodzaju reklam Instagram Ads zależy od kilku czynników. Różnorodność formatów pozwala na dopasowanie treści do celów, grupy docelowej i budżetu. 

Oto, co pomoże Ci w wyborze:

Określ cel kampanii reklamowej

Twoje działania reklamowe powinny być spójne z wyznaczonym celem biznesowym. Zastanów się więc, jaki cel chcesz osiągnąć i jaki format umożliwi Ci jego realizację. Choć oczywiście nie jest to jedyny czynnik, który wpłynie na sukces Twoich kampanii. 

Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc:

  • Chcesz budować świadomości marki. Dobrym pomysłem będzie stawianie na interaktywne formaty, budzące zaangażowanie i zachęcające do udostępnień. Możesz wybrać wideo, stories, karuzele lub standardowe reklamy w feedzie, które przyciągną uwagę i zwiększą rozpoznawalność. Kluczem jest przyciągnięcie uwagi za pomocą intrygującego materiału. 
  • Sprzedaż. Karuzele czy kolekcje sprawdzą się doskonale, jeśli chcesz zwiększyć konwersję i prowadzisz sklep internetowy. 
  • Ruch na stronie internetowej. Reklamy w Stories z linkiem lub CTA w feedzie skutecznie przyciągną użytkowników na Twoją stronę. Pomoże Ci w tym jednak tak naprawdę każdy format reklamy Instagram Ads – pod warunkiem, że zadbasz o właściwe targetowanie. 

Dopasuj format do grupy docelowej

Różne grupy odbiorców konsumują treści na Instagramie inaczej:

  • Młodsze osoby (Gen Z) z reguły preferują dynamiczne, krótkie formy – jak reels i stories.
  • Profesjonaliści mogą być bardziej zainteresowani estetycznymi zdjęciami w feedzie lub karuzelami z większą ilością informacji.
  • Z kolei użytkownicy mobilni najbardziej docenią krótkie i angażujące treści, jak reels, stories czy wideo.

 Uwzględnij charakter Twojej oferty

Format reklamy powinien współgrać z tym, co promujesz. O co chodzi?

  • Produkty. Karuzele czy kolekcje świetnie zaprezentują detale i wiele towarów w jednej reklamie. 
  • Usługi. Postaw na wideo wyjaśniające korzyści lub karuzele z krótkimi wskazówkami.
  • Marki osobiste. Stories pozwolą Ci budować bliską relację z odbiorcami.

Testuj różne formaty

Nie zawsze pierwszy wybór okaże się najlepszy. Testowanie to w marketingu, a zwłaszcza w social media, klucz do sukcesu. 

Oto, co warto robić:

  • Przetestuj kilka formatów. Stwórz kampanię np. w stories, wideo i rolkach, a potem porównaj wyniki. 
  • Monitoruj wyniki. Użyj narzędzi analitycznych Instagrama, by zobaczyć, który format generuje najlepszy zwrot z inwestycji. 
  • Optymalizuj na bieżąco. Wyeliminuj formaty, które nie działają, i zwiększ budżet na te, które przynoszą efekty.

Poznaj także rodzaje reklam na Facebooku.

Chcesz uruchomić skuteczną kampanię reklamową na Instagramie bądź w innych kanałach społecznościowych? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *