Mapa witryny to plik XML, który pomaga robotom Google poruszać się po Twojej stronie internetowej. Dzięki niej wyszukiwarka może prawidłowo zaindeksować wszystkie podstrony i wyświetlać je użytkownikom w wynikach wyszukiwania. W tej części dowiesz się, jak sprawdzić, czy mapa strony XML działa poprawnie.
Jednocześnie pod kątem linkowania wewnętrznego dobrze jest stworzyć mapę w wersji HTML i umieścić ja np. w stopce serwisu bo dzięki temu roboty Google częściej odwiedzają podstrony oraz pozwala to zarządzać powstawaniem treści osieroconych.
Weryfikacja działania mapy XML strony www
Mapa strony XML może wydawać się skomplikowana, ale jej generowanie nie powinno stanowić problemu. Do dyspozycji masz programy (także darmowe), które działają jak automatyczne generatory map. Tworzenie mapy witryny jest łatwe także w przypadku stron zbudowanych na WordPressie. Nie są one generowane tam automatycznie, ale wystarczy prosta wtyczka Yoast SEO, aby to zrobić.
Wygenerowanie mapy i umieszczenie jej na serwerze to jednak dopiero początek. Aby mieć pewność, że mapa ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony w Google, należy zweryfikować jej działanie. Poniżej znajdziesz kilka sposobów, które pozwolą Ci to zrobić.
Sprawdzenie stron widocznych w mapie XML
Wygenerowana przez Ciebie mapa strony nie będzie widoczna dla zwykłych użytkowników. Ty możesz ją jednak zobaczyć – warto to zrobić, aby mieć pewność, czy stworzenie mapy strony przebiegło poprawnie i czy wszystkie podstrony zostały uwzględnione.
Znalezienie mapy witryny XML jest bardzo proste. Wystarczy użyć do tego przeglądarki internetowej. W pasku adresu wpisz nazwę domeny poprzedzoną http:// lub https://, a następnie, po ukośniku: sitemap lub sitemap.xml (nazwa może zależeć od silnika strony). Jeśli plik mapy strony został wygenerowany poprawnie, zobaczysz wówczas wszystkie informacje. W innym przypadku zawartość nie będzie widoczna lub wyświetli się błąd 404.
Po wyświetleniu mapy strony w formacie XML możesz przeanalizować, czy znajdują się w nim wszystkie podstrony składające się na Twoją stronę internetową. W przypadku dużych, bardziej rozbudowanych witryn, może to trwać dość długo, warto jednak to zrobić. Dzięki wyeliminowaniu błędów robotom Google będzie łatwiej poruszać się po stronie, co przełoży się na szybsze indeksowanie i pozytywnie wpłynie na SEO.
W szczególności warto zadbać o:
- regularną aktualizację mapy strony, tak aby właściwie odzwierciedlała strukturę strony;
- zamieszczanie wyłącznie adresów kanonicznych;
- zwrócenie uwagi, czy w mapie nie znajdują się strony z błędami 404, 301 lub 302;
- unikanie duplikowania treści.
Dostępność mapy XML w plikach robots
Wpisanie adresu URL mapy strony na końcu pliku robots.txt to jeden z alternatywnych sposobów na wskazanie jej robotom wyszukiwarki Google. Informacja powinna wyglądać następująco: Sitemap: http(s)://example.com/lokalizacja_mapy_witryny.xml. Aby mieć pewność, że wpis w robots.txt został utworzony poprawnie, sprawdź, czy adres został wprowadzony prawidłowo. Powinien mieć on formę bezwzględną, czyli zawierać protokół HTTP lub HTTPS i domenę.
Dodanie linku do mapy strony w ten sposób jest zalecane w każdym przypadku, także wówczas, gdy korzystasz z narzędzia GSC. Podanie informacji na oba sposoby nie stanowi przeszkody dla indeksowania – wręcz przeciwnie, dzięki temu Twoja strona będzie widoczna także dla innych wyszukiwarek, nie tylko Google.
Mapa XML strony w Google Search Console
Po utworzeniu mapy strony internetowej musisz wskazać ją Google, aby roboty wyszukiwarki mogły zacząć z niej korzystać. W tym celu należy dodać mapę do Google Search Console. To bardzo ważne w kontekście widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Dodawanie mapy witryny do GSC jest proste. W tym celu należy wybrać w narzędziu zakładkę Sitemap (w wersji polskiej: Mapy witryn) i podać adres URL mapy strony. Po dodaniu adresu system zweryfikuje, czy w kodzie mapy nie znajdują się błędy i wskaże ewentualne miejsca do poprawy. Dopiero po wprowadzeniu poprawek będzie możliwe zaindeksowanie strony głównej i poszczególnych podstron.
Mapa HTML strony
Mapa w formacie XML to podstawa, gdy chcesz, by strona była widoczna dla crawlerów (robotów). Dla prawidłowej indeksacji znaczenie ma także mapa w formacie HTML. Jej przygotowanie nie jest konieczne, warto jednak to zrobić, by poprawić czytelność witryny i wspierać SEO. Taka mapa ma także wpływ na użyteczność strony – ułatwia nawigację użytkownikom, którzy nie do końca wiedzą, jak się po niej poruszać.
Pod względem technicznym sitemapa HTML nie jest niczym skomplikowanym. To nic innego jak spis wszystkich podstron z uwzględnieniem ich hierarchii i struktury, napisany w języku HTML. Aby mapa była bardziej przejrzysta dla użytkowników, wykorzystuje się style CSS – wówczas wygląda ona jak zwykła strona internetowa, z grafikami i przyjazną czcionką.
Czym powinna się charakteryzować dobra mapa HTML? Zwróć uwagę, czy taka strona zawiera:
- adresy wszystkich podstron tworzących witrynę, także tych, z których użytkownicy nie korzystają na co dzień (np. z informacjami o cookies, regulaminami, polityką prywatności);
- słowa kluczowe w adresach linków – wówczas mapa może korzystnie działać na SEO strony;
- aktualne dane, o przyjaznej dla użytkownika strukturze, bez zduplikowanych treści – dzięki temu może korzystnie wpływać na UX.
TIPy związane z mapą:
- mapę można dzielić na mniejsze co ułatwia jej skalowanie pod kątem linkowania wewnętrznego
- powinna zawierać linki do usług oraz/lub do kategorii z wykorzystaniem słów kluczowych, na które dana podstrona ma być pozycjonowana
- mapę HTML musi znajdować się w mapie XML
- jeśli masz problem z treściami osieroconymi lub indeksacją mapa w HTML bardzo ułatwia zarządzanie tymi dwoma problemami
Gdzie szukać mapy strony HTML, aby zweryfikować znajdujące się w niej informacje? Zazwyczaj link do niej znajduje się w stopce witryny internetowej.
—
Mapa strony to plik w formacie XML lub HTML, który standardowo przygotowuje się dla witryny. Taka mapa ma znaczenie przede wszystkim dla obecności strony w wynikach wyszukiwania. Dzięki prawidłowo przygotowanej mapie roboty Google mogą swobodnie poruszać się po stronie i pokazywać znajdujące się na niej informacje użytkownikom.