Zanim strona zacznie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na zapytania wysyłane przez internautów, musi zostać zaindeksowana w Google. Aby przyspieszyć ten proces, możesz dodać linki prowadzące do witryny lub wysłać prośbę o indeksację w Google Search Console. Zanim jednak prześlesz zgłoszenie, sprawdź, czy strona znajduje się w indeksie wyszukiwarki. Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?
Czy strona jest widoczna w Google?
Indeksację możesz sprawdzić na kilka sposobów (jak nie umiesz skorzystaj z konsultacji SEO) – również bez użycia płatnych narzędzi. Dlaczego kontrola strony pod tym kątem jest koniecznością? Otóż, jeżeli materiały z Twojej witryny nie są dostępne z poziomu wyszukiwania, możesz stracić ruch. Zdarza się, że URL był w Google, ale nagle zniknął bez konkretnego powodu. Bywa, że adres wypada z wyników na kilka godzin, po czym wraca.
Jak możesz sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google?
Skorzystaj z komendy site:
site:adres-twojej-strony.pl np. site:zgred.pl
W takim przypadku w wynikach pojawia się nie tylko strona główna, ale również inne zaindeksowane adresy URL.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy w Google znajduje się konkretna podstrona serwisu, użyj w zapytaniu tego adresu, np.
site:https://www.zgred.pl/blog/statystyki-indeksowania-w-google-search-console/
Dzięki tej metodzie możesz łatwo sprawdzić nie tylko indeksację własnych witryn, ale również innych serwisów.
Sprawdź stronę w Google Search Console
Zweryfikuj stronę w GSC (https://search.google.com). Znajdziesz tam mnóstwo danych na temat Twojego serwisu, w tym informacje o indeksacji. Skorzystaj z opcji ‘Sprawdź dowolny URL’ w adres-twojej-strony.pl. Wystarczy, że wkleisz tam link, a następnie klikniesz enter. Po tym kroku Google przeprowadzi weryfikację i wyświetli szczegółowe informacje o tym adresie.
Za pomocą tego narzędzia ustalisz następujące kwestie:
- Czy materiał został zaindeksowany?
- Czy URL wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych?
- Czy Google wykrywa fragmenty opinii, menu nawigacyjne lub opis produktu?
Zwróć szczególną uwagę na opcję ‘Indeksowanie stron’. Sprawdzony materiał znajduje się w indeksie Google, ale uzyskujesz znacznie więcej danych.
Na samej górze znajduje się informacja o wykryciu URL na mapie strony. Warto, aby w tej mapie znajdowały się wszystkie materiały, które chcesz widzieć w Google. Kolejną kwestią są adresy URL na stronie, które odsyłają do danego materiału – linki wewnętrzne. Widzisz, kiedy strona była ostatnio skanowana, oraz czy jej pobieranie i indeksowanie są dozwolone. Takie sprawdzenie strony pozwala ustalić, dlaczego materiał nie trafił do Google. Przykładowo, jeśli w sekcji <head> witryny pojawił się kod, który blokuje indeksację, czyli <meta name= ”robots” content=”noindex”>, dowiesz się o tym z raportu w Google Search Console.
Google Index Checker
To proste narzędzie, w którym możesz sprawdzić jednocześnie do 5 adresów URL. Wystarczy wkleić linki jeden pod drugim w odpowiednie pole. Google Index Checker może być przydatne przy sprawdzaniu indeksacji publikacji sponsorowanych lub stron, na których znajdują się linki prowadzące do Twojej witryny. Czy możesz mu wierzyć w 100%? Zdarzało mi się, że wpisy oznaczone jako niezaindeksowane znajdowały się w Google, dlaczego polecam sprawdzić je ręcznie.
Narzędzie jest dostępne pod adresem: https://searchenginereports.net/google-index-checker
Źródło: https://searchenginereports.net/google-index-checker
SEOWL
To kolejne narzędzie, które przydaje się do sprawdzania indeksacji. Wystarczy, że dodasz w zakładce Backlinks adresy URL, które chcesz sprawdzić. Program pomoże w ustaleniu, czy dany materiał działa i zawiera link follow, a także zweryfikuje indeksację. Rozwiązanie jest płatne, ale jeśli masz sporo publikacji sponsorowanych, które chcesz sprawdzić, warto w nie zainwestować.
Narzędzie jest dostępne pod adresem: https://app.seowl.co/.
Źródło: https://app.seowl.co/
Serphunt
Największą zaletą tego narzędzia jest możliwość sprawdzania do 100 adresów bez opłat. Po weryfikacji możesz pobrać dane do arkusza kalkulacyjnego. Dużymi zaletami Serphunt są skuteczność oraz szybkość działania.
Źródło: https://serphunt.ru/indexing/
Narzędzie znajdziesz pod adresem: https://serphunt.ru/indexing/
Arkusz kalkulacyjny Google – pomoże gdy strona niewidoczna w Google
Na koniec ciekawostka. Korzystasz z arkusza kalkulacyjnego Google? Wiesz zatem, że Google Sheets są prawdopodobnie zintegrowane z pamięcią podręczną Google. Zrób listę adresów URL do sprawdzenia i wklej ją do arkusza. Zrobisz to tutaj: https://docs.google.com/spreadsheets/.
Ustaw kursor myszy nad danym URL-em. Jeśli po chwili wyświetli się podgląd (jak poniżej), wpis znajduje się w indeksie Google.
W przypadku wpisów, które nie są zaindeksowane, widok jest taki, jak poniżej. Aby ułatwić sobie zadanie, możesz dodać kolumnę, w której będziesz notować statusy stron.
Metoda ma niestety jedną wadę. W przypadku wpisów, które znajdowały się w indeksie i z niego wypadły, ten sposób wprowadzi Cię w błąd. W takiej sytuacji potrzebujesz jeszcze innej metody weryfikacji, np. za pomocą operatora site:. Warto jednak zaznaczyć, że większość wpisów, które już uda się zaindeksować, przeważnie nie wypadają z Google, a co za tym idzie, ryzyko błędu nie jest duże.
Indeksacja strony – podsumowanie
Metod weryfikacji indeksacji w Google jest wiele. W przypadku gdy masz dużo adresów do sprawdzenia, wykorzystaj ogólnodostępne narzędzia. Jeśli tylko kilka, wtedy szybko zrobisz to za pomocą komendy site:.