Masz pomysł na dotarcie do swoich klientów w organicznych wynikach wyszukiwania, ale Twoja strona jest niewidoczna w Google za sprawą zbyt wolnego indeksowania? To w większości przypadków normalne, jednak jeśli uważasz, że Google mocno utrudnia Ci przedstawienie contentu odbiorcom poprzez indeksację trwającą nawet kilka tygodni – przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się, jak przyspieszyć indeksowanie strony na 5 sposobów!

Indeksowanie strony w Google – jak to właściwie działa?

Indeksowanie strony w Google to złożony proces, który zaczyna się od tzw. crawlowania, czyli skanowania Twojej witryny przez roboty Google zwane pająkami lub jak możesz się domyślić – crawlerami. 

Analizują one strukturę i treść strony, poszukując istotnych informacji oraz linków prowadzących do innych zasobów (np. podstron w Twojej witrynie lub autorytatywnych serwisów do których pozyskałeś odnośnik). 

Następnie, zgromadzone dane są przetwarzane i indeksowane – oznacza to dodanie ich do ogromnej bazy danych Google, gdzie roboty wyszukiwarki organizują je pod kątem ich wartości w zakresie potencjalnych zapytań użytkowników.

Ile trwa indeksowanie strony w Google?

To bardzo dobre pytanie. Niestety nie można odpowiedzieć na nie jednoznacznie, ponieważ czas, w jakim Twoja strona WWW zostanie zindeksowana, zależy od m.in.:

  • struktury i jakości kodu HTML – dobrze zoptymalizowany kod przyspiesza proces skanowania;
  • częstotliwości aktualizacji treści – regularnie odświeżane strony są częściej odwiedzane przez roboty Google;
  • liczby i jakości linków prowadzących do Twojej witryny – linki z wiarygodnych stron zwiększają prędkość indeksowania;
  • konfiguracji serwera i szybkości ładowania strony – wolno działające serwery mogą opóźniać proces indeksacji;
  • poprawnego wykorzystania mapy witryny (sitemap) – ułatwia to robotom Google znalezienie i zindeksowanie wszystkich podstron.

W praktyce cały proces indeksowania trwa od kilku dni do kilku tygodni. Jeżeli publikujesz nowy artykuł blogowy na relatywnie nowej domenie bez autorytetu, będzie to prawdopodobnie tydzień.

Domeny z autorytetem mogą liczyć na zindeksowanie treści w ciągu 2-3 dni (lub nawet krócej).

Jednak… musisz wiedzieć, że istnieją sposoby na przyspieszenie indeksowania strony – dzięki temu, zamiast czekać na zindeksowanie kilka dni, będziesz miał szansę na stanie się widocznym w wynikach organicznych już po kilkunastu godzinach.

Jak przyspieszyć indeksowanie strony? 5 prostych sposobów!

Sposobów na przyspieszenie indeksowania strony jest kilka, m.in.:

  • wysłanie ręcznej prośby o zindeksowanie przez Google Search Console,
  • dodanie mapy strony na serwer,
  • zgłoszenie nowych podstron do indeksu przy pomocy Indexing API;
  • poprawa struktury linków wewnętrznych i profilu odnośników zewnętrznych;
  • odpowiednie zarządzanie crawl budgetem.

Zacznijmy więc od początku.

1. Wysłanie ręcznej prośby o zindeksowanie przez GSC

To wyjątkowo proste zadanie. Zaloguj się do Google Search Console i wybierz sekcję URL inspection.

Jak pewnie się domyślasz, teraz musisz wkleić odpowiedni adres URL do paska odpowiadającego za sprawdzanie odnośników. 

Kolejnym krokiem jest wysłanie prośby o indeksację, czyli Request Indexing.

Po chwili oczekiwania dostaniesz informację, że wybrany URL został dodany do priorytetowej kolejki indeksowania.

Wysłanie prośby o indeksację GSC.

Wysłanie prośby o indeksację GSC. Źródło: www.search.google.com/search-console/

2. Dodanie mapy na serwer

Ten sposób również nie jest skomplikowany. Skoro nadal jesteś w Google Search Console, wejdź w sekcję Indexing → Sitemaps, a następnie wklej adres mapy strony i kliknij Submit.

Dodanie mapy strony na serwer.

Dodanie mapy strony na serwer. Źródło: www.search.google.com/search-console/

Jeżeli chcesz dodatkowo zweryfikować swoją stronę pod kątem stanu indeksacji, wejdź w Pages i sprawdź powtarzające się błędy w zakładce Why pages aren’t indexed.

Weryfikacja błędów związanych z indeksowaniem witryny.

Weryfikacja błędów związanych z indeksowaniem witryny. Źródło: www.search.google.com/search-console/

3. Zgłoszenie nowych podstron do indeksu przy pomocy Indexing API?

W celu zgłoszenia nowych podstron do indeksu za pomocą Indexing API musisz najpierw uzyskać odpowiednie uprawnienia dostępu do API. Następnie utwórz żądanie HTTP POST, zawierające adres URL podstrony oraz typ żądania – „URL_UPDATED” lub „URL_DELETED”. 

Ważnym elementem jest dodatkowo poprawne sformułowanie żądania w formacie JSON, zgodnie z dokumentacją API. 

Pamiętaj o sprawdzaniu odpowiedzi serwera, aby upewnić się, że żądanie zostało przetworzone pomyślnie i strona została zindeksowana lub usunięta z indeksu.

Dzięki temu Twoje nowe podstrony będą na bieżąco aktualizowane w indeksie.

Warto również wspomnieć, iż Indexing API może zastąpić mapy witryn. Na ten temat wypowiedziało się również samo Google w artykule zatytułowanym „Krótkie wprowadzenie do Indexing API”.

„Zalecamy używanie interfejsu Indexing API zamiast map witryny, ponieważ zapewnia to szybsze indeksowanie stron przez Googlebota niż w przypadku zaktualizowania mapy witryny i zasygnalizowania tego faktu systemom Google. Nadal zalecamy jednak przesyłanie mapy witryny na potrzeby informowania o zawartości jej wszystkich stron”. – Centrum wyszukiwarki Google.

Indexing API – możliwości.

Indexing API – możliwości. Źródło: developers.google.com/search/apis/indexing-api/v3/quickstart?hl=pl

4. Poprawa struktury linków wewnętrznych profilu odnośników zewnętrznych

Przejrzysta struktura linkowania wewnętrznego wspomaga lepsze zrozumienie zawartości strony przez algorytmy Google, sprzyjając szybszemu indeksowaniu.

Linki wewnętrzne powinny być logicznie rozmieszczone i prowadzić do najważniejszych sekcji witryny – ułatwi to nawigację użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek. 

Dodatkowo zewnętrzne odnośniki do Twojej strony, szczególnie z autorytatywnych i tematycznie powiązanych witryn, podnoszą jej wiarygodność i wartość w oczach wyszukiwarek. Aby sprawdzić autorytet swojej domeny pod kątem profilu linków zewnętrznych, skorzystaj z narzędzia Website Authority Checker od Ahrefs.

Zaufany profil linków naszej agencji Semgence.

Zaufany profil linków naszej agencji Semgence. Źródło: www.ahrefs.com/website-authority-checker/

Dodatkowo, w celu analizy profilu zarówno linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych, możesz skorzystać z sekcji Links w Google Search Console.

Analiza linków zewnętrznych i wewnętrznych w GSC.

Analiza linków zewnętrznych i wewnętrznych w GSC. Źródło: www.search.google.com/search-console/

5. Odpowiednie zarządzanie crawl budgetem

Crawl budget to zasoby, które wyszukiwarki przeznaczają na przeszukiwanie Twojej witryny – powinien być on efektywnie wykorzystywany. W innym wypadku proces indeksowania serwisu będzie się wydłużał.

Aby Googleboty mogły skupić się na najważniejszych podstronach, unikaj duplikacji treści oraz dodawania niepotrzebnych podstron (np. zarchiwizowanych podstron lub nieaktualnych wpisów blogowych).

Warto również, żebyś z pomocą robots.txt oraz mapy witryny XML kierował crawlery do priorytetowych sekcji swojej witryny. 

Jeżeli chcesz zrozumieć, w jaki sposób roboty indeksujące poruszają się po Twojej witrynie i jakie zmiany należy wprowadzić, aby optymalnie zarządzać dostępem do jej zasobów – regularnie monitoruj logi serwera.

Kilka myśli na sam koniec

Sposoby na przyspieszenie indeksowania strony, które przedstawiliśmy w tym artykule, są jedynie zalążkiem do tego, aby Twoja witryna była rzeczywiście szybciej crawlowana.

Finalnie i tak wszystko sprowadza się do jakości strony.

Jeśli jest ona poprawnie zoptymalizowana pod kątem technicznym (czyli wydajna, responsywna i poprawnie ustrukturyzowana), ma naturalnie większe szanse, aby Google szybciej ją indeksowało.

Druga sprawa to jakość Twojego contentu. Jeśli tworzysz treści zgodnie z zasadami E-E-A-T update opublikowanymi przez Google 15 grudnia 2022 roku, masz większe szanse, że wyszukiwarki uznają Twój serwis za wartościowy i będą szybciej indeksować wszystkie podstrony.

Powinieneś zadbać również o regularność publikacji – wówczas będziesz mógł wypaść z punktu widzenia Google lepiej niż konkurencja, co przełoży się na sprawniejsze indeksowanie.

Jednak… od czego właściwie zacząć analizę swojej strony pod kątem szybkości indeksowania, żeby cały proces miał sens?

Zacznij od początku… od audytu!

Audyt SEO jest w przypadku naszych klientów początkiem rozwiązania ich problemów.

To kompleksowy proces, w którym sprawdzamy różne aspekty Twojej witryny – status indeksowania, poprawność umieszczenia fraz kluczowych, treści, technologię serwisu oraz linki zwrotne.

Decydując się na audyt strony pod kątem stanu jej indeksacji, poznasz jej wady oraz zalety, a dodatkowo będziesz wiedział, jakie rozwiązania warto wdrożyć, żeby poprawić mankamenty serwisu.

Nie czekaj – wypełnij formularz kontaktowy i skontaktuj się z ekspertami Semgence. Sprawdź, co faktycznie wpływa na szybkość indeksowania.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *