Niektórzy twierdzą, że założenie sklepu internetowego jest prostym zadaniem — każdy może dziś to zrobić. Jest w tym zdaniu sporo prawdy, ale sukces w e-commerce wymaga przemyślanego planu działania. W poniższym tekście podpowiadam, od czego zacząć pracę nad własnym sklepem online.
Zanim uruchomisz własny sklep internetowy
Wychodzę z założenia, że czytając ten tekst, masz już produkt (lub całą kategorię produktów), którymi chcesz handlować. Aby się upewnić, że Twój biznes ma szanse odnieść sukces, musisz najpierw odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
- Czy na rynku panuje popyt na produkty z Twojego sklepu;
- Jak wygląda konkurencja w Twojej branży;
- Czy masz plan na marketing dla swojego biznesu;
Lista pytań przed startem z biznesem e-commerce jest oczywiście znacznie dłuższa, jednak powyższe są kluczowe.
Założenie działalności gospodarczej jest obowiązkowym krokiem przed startem
Musisz pamiętać, że sam sklep internetowy możesz stworzyć bez zakładania działalności gospodarczej lub spółki cywilnej. Jeśli jednak chcesz już ruszyć ze sprzedażą, działalność gospodarcza jest koniecznością.
Wynika to z kilku powodów, ale ważny wydaje się następujący, ściśle związany z działaniem sklepu, mianowicie: żadna firma dostarczająca usługę płatności online, nie podpisze z Tobą umowy, jeśli nie będziesz prowadzić zarejestrowanej działalności. Niestety bez tego typu systemu dziś nie da się już prowadzić skutecznego biznesu e-commerce.
Pora przejść do spraw, które musisz rozważyć, zakładając sklep internetowy. Poniższy poradnik może też Ci posłużyć jako checklista, gdy już zdecydujesz się na start ze swoim biznesem e-commerce.
Wybór nazwy firmy (a raczej domeny)
Pamiętaj, że nazwa Twojej firmy może niekiedy negatywnie wpływać na wizerunek sklepu. Nie zagłębiając się w kwestie kreatywne, musisz zadbać o to, aby nazwa sklepu i domena były zgodne ze standardami współczesnego internetu.
Mówiąc o standardach współczesnego internetu, mam na myśli następujące cechy: nazwa powinna być oryginalna, ale jednocześnie łatwa do zapamiętania. Dodatkowo powinna budzić pozytywne skojarzenia i najważniejsze z punktu widzenia strony internetowej sklepu — powinna być krótka. Jeśli przeanalizujesz nazwy popularnych marek z rynku e-commerce, zobaczysz, że każda z nich jest krótka. Ich długość to maksymalnie 8 znaków.
Jeżeli chodzi o samą domenę sklepu, dobrą praktyką jest unikanie myślników i kropek w nazwie.
Wybór systemu do sklepu internetowego — Open-source czy SaaS?
Przechodząc do kwestii technicznych, musisz podjąć chyba najważniejszą decyzję związaną z Twoim przyszłym sklepem. Musisz zdecydować, jakiego typu oprogramowanie będzie stanowiło rdzeń Twojej działalności. Tworzenie własnego sklepu internetowego od podstaw jest działaniem szalenie kosztownym. Na szczęście są alternatywy dla tej ścieżki.
Możesz wykorzystać 2 rodzaje oprogramowania:
open-source
Open-source to system, którego kod źródłowy jest publicznie dostępny dla każdego. Można go dowolnie edytować. Dzięki temu — mając umiejętności programistyczne — można w pełni personalizować funkcjonalności sklepu i swobodnie zmieniać jego wygląd. Najczęściej systemy open-source są bezpłatnymi rozwiązaniami. Oznacza to, że wykorzystanie ich do prowadzenia sklepu może dać spore oszczędności.
Do najpopularniejszych systemów opartych o open-source należą:
- WordPress wraz z rozszerzeniem WooCommerce (w dalszej części tekstu wspomnę jeszcze o zakładaniu sklepu internetowego na WordPress);
- PrestaShop;
- Magento;
Musisz pamiętać, że każde z wyżej wymienionych rozwiązań nie wymaga umiejętności programowania od Ciebie jako właściciela sklepu. Chociaż są sytuacje, w których przydatna może okazać się umiejętność samodzielnego kodowania.
SaaS
Tego typu rozwiązania zakładają, że właściciel sklepu płaci co miesiąc abonament, a twórca oprogramowania udostępnia mu w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Choć na pierwszy rzut oka ta opcja może wydawać się idealnym wyborem dla osób nietechnicznych, to z czasem — zwłaszcza w przypadku dobrze działających biznesów — zalety oprogramowania SaaS skłaniają właścicieli sklepów do przejścia na rozwiązania open-source.
W przypadku oprogramowania SaaS właściciel sklepu nie musi martwić się o ewentualne awarie związane z funkcjonowaniem sklepu. W większości przypadków odpowiedzialność za usunięcie problemu spoczywa na dostawcy systemu. Takim rozwiązaniem jest np. Shoper.
Hosting — ważny element infrastruktury technicznej sklepu
Decydując się na własny sklep internetowy z wykorzystaniem open-source, trzeba we własnym zakresie wykupić hosting — czyli usługę polegającą na udostępnieniu przestrzeni dyskowej serwera, na której znajdują się pliki sklepu internetowego.
Wybór odpowiedniego hostingodawcy ma ogromny wpływ na sukces sklepu online. W końcu na jego serwerze znajduje się fizycznie cała zawartość sklepu. Jeśli na serwerach firmy często dochodzi do awarii, trudno będzie Ci odnieść sukces w sieci.
Wybierając hosting pod sklep internetowy, zwróć uwagę na następujące elementy:
- Bezpieczeństwo: firma hostingowa powinna oferować rozwiązania chroniące sklep przed różnego rodzaju atakami hakerskimi.
- Kopie zapasowe: warto, aby właściciel serwera tworzył automatyczne kopie zapasowe plików sklepu;
- Opcja skalowania: niekiedy sklep się rozrasta, tym samym potrzebuje większych zasobów serwerowych. Wtedy musisz mieć możliwość zwiększenia przestrzeni dyskowej.
- Obsługa klienta: sprawdź, czy dana firma ma sprawnie działające centrum obsługi klienta;
- Cena: zastanów się, czy dana oferta jest warta swoich pieniędzy. Może się okazać, że hostingodawca oferuje kiepską jakość za wysoką cenę.
Sklep internetowy prowadzony zgodnie z prawem
Przedsiębiorcy e-commerce muszą spełnić wiele wymogów związanych z przepisami regulującymi działalność firm z branży handlu internetowego. Najważniejsze kwestie dotyczą bezpieczeństwa i prywatności danych oraz dbałości o uczciwe traktowanie klientów.
Kwestie związane z ochroną danych osobowych
Sporo czasu upłynęło od wejścia w życie regulacji prawnych określanych mianem RODO, ale zapisy rozporządzenia cały czas wymuszają na sprzedawcach internetowych podejmowanie konkretnych działań związanych z ochroną danych osobowych. Podczas budowania swojego sklepu internetowego, musisz pamiętać o następujących kwestiach w kontekście RODO:
- Polityka prywatności: musisz umieścić na stronie dokument, który szczegółowo zdefiniuje zasady przetwarzania danych osobowych kupujących;
- Regulamin sklepu internetowego: w tym dokumencie należy podać szczegółowe informacje na temat firmy i zdefiniować każdy obszar działalności sklepu (m.in, politykę zwrotów, opisać dostępne formy płatności i dostawy);
- Zgody na przetwarzanie danych osobowych: w momencie, gdy użytkownik zostawia jakiekolwiek dane osobowe w sklepie, musi on jednozancznie potwierdzić, że wie, w jakim zakresie będą one przetwarzane;
Oczywiście powyższa lista nie stanowi w żadnym stopniu porady prawnej — aby mieć pewność, że Twój sklep jest w pełni dostosowany do RODO, warto skontaktować się z kancelarią prawną specjalizującej się w ochronie danych osobowych.
Dostosowanie sklepu do dyrektywy Omnibus
Chcąc otworzyć własny sklep internetowy, musisz spełnić obowiązki wynikające z zapisów Dyrektywy Omnibus, która weszła w życie 1 stycznia 2023 roku. Przepisy tego prawa wymuszają na sprzedawcach dostosowanie regulaminów sklepu. Główny zakres wprowadzonych zmian dotyczy ochrony kupujących w sklepach e-commerce. Oznacza to, że właściciele biznesów muszą klientom prezentować ceny produktów w ujęciu historycznym — konkretniej, informować, jaka była najniższa cena danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.
Musisz sprawdzić, czy dana platforma e-commerce posiada funkcjonalność prezentowania cen historycznych. Jeśli zechcesz założyć własny sklep internetowy na WordPress, bez trudu wdrożysz taką opcję na stronach produktowych. Wystarczy do tego bezpłatna wtyczka, którą możesz pobrać z internetu.
Integracja z hurtowniami
Może się okazać, że zechcesz, aby Twój sklep działał w modelu dropshipping. Rozwiązanie to pozwala sprzedawać produkty, które fizycznie znajdują się u dostawcy w hurtowni i stamtąd są wysyłane do Twoich klientów. Aby prowadzić sprzedaż w tym modelu, konieczna jest integracja sklepu z hurtowniami dropshippingowymi — dzięki niej stany magazynowe w Twoim sklepie będą zawsze aktualne. Unikniesz scenariusza, w którym klient kupił produkt z Twojego sklepu, który jest niedostępny w hurtowni.
Konfiguracja płatności online
Jednym z kroków podczas zakładania Twojego sklepu internetowego jest integracja z systemem płatności. Tutaj musisz zwrócić uwagę na takie elementy z oferty dostawców jak: wysokość prowizji od sprzedaży, dostępność form płatności, łatwość integracji systemu ze sklepem. Dodatkowo, musisz się upewnić, że dane rozwiązania płatnicze da się wdrożyć na platformie, z której korzystasz.
Marketing sklepu internetowego
Punkt ten tylko na pozór wykracza poza etap zakładania sklepu. Wybierając platformę pod biznes e-commerce, musisz sprawdzić, czy dane rozwiązanie sprzyja prowadzeniu działań marketingowych. Taką analizę należy prowadzić wielotorowo. Poniżej kilka punktów, które warto mieć na uwadze.
- Optymalizacja on-site strony: jako właściciel sklepu musisz mieć możliwość optymalizacji takich elementów jak meta tagi, adresy URL podstron, czy też publikowanie tekstów wspierających pozycjonowanie sklepu.
- Szybkość działania strony: jeśli chcesz zając wysokie pozycje w Google, Twój sklep musi działać szybko. Zatem prędkość działania witrynyJak poprawić szybkość ładowania strony internetowej? powinna być jednym z kryteriów wyboru platformy pod sklep;
- Strona zgodna z Responsive Web Design: sprzedając w internecie, wygląd sklepu musi być idealnie dostosowany do urządzeń mobilnych, bo coraz więcej osób robi zakupy na smartfonach.
- Dostępność integracji z zewnętrznymi narzędziami: prowadząc marketing swojego biznesu, musisz mieć możliwość realizacji kampanii email marketingowych i reklamowych typu Google Ads. Oznacza to, że przyda Ci się możliwość integracji swojej strony z narzędziami zewnętrznymi. Jeśli platforma nie oferuje takiej możliwości, nie należy brać jej pod uwagę przy zakładaniu sklepu.
Od czego zacząć budowę sklepu internetowego? (podsumowanie)
Jak widzisz, jest wiele obszarów, na które musisz zwrócić uwagę, gdy chcesz założyć sklep internetowy. Pamiętaj, że trzeba do całego procesu dobrze się przygotować, bo od skuteczności sklepu w dużym stopniu zależy sukces Twojego biznesu online.
Jeśli obawiasz się startu w branży e-commerce, możesz skontaktować się z profesjonalną agencją marketingową, która podpowie, jak stworzyć profesjonalny sklep, gotowy do sprzedaży. Pamiętaj, że budując sklep internetowy należy zatrudnić specjalistę aby na każdym etapie wykonał audyt SEO celem sprawdzenia dostosowania do wymogów wytycznych Google.