Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na otwarcie sklepu internetowego nie ma pojęcia jak dużo, na pozór błahych, aspektów ma wpływ na osiągnięcie przez nich sukcesu. Jednym z najczęściej traktowanych górnolotnie elementów jest wybór odpowiedniej platformy e-commerce do swojego sklepu internetowego. Nie mając wiedzy związanej z ograniczeniami poszczególnych platform, właściciele najczęściej kierują się głównie ceną wdrożenia i popularnością systemu. Wraz z biegiem czasu i rozwojem biznesu, często okazuje się nie możliwości na skalowalność systemu. To z kolei przekłada się na konieczność wykonania kosztownej oraz czasochłonnej migracji. Jak więc wybrać odpowiednią platformę e-commerce dla swojego sklepu internetowego? Na co zwrócić uwagę? Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce?

Skąd się bierze stale rosnąca popularność e-commerce?

Zakupy w internecie stają się coraz popularniejsze. Z roku na rok rośnie liczba przeprowadzanych transakcji i kwot, które są wydawane w handlu elektronicznym. Czym jest to spowodowane? Przede wszystkim zdecydowanie większą świadomością konsumentów na temat bezpiecznych zakupów w sieci. Ponadto biznesy mocno zostały napędzone przez pandemię i lockdowny, kiedy to nastąpiły gigantyczne wzrosty zakupów w internecie. Wiele większych firm postanowiło wtedy skorzystać z pomocy agencji marketingowych, które stworzyły im e-sklepy od podstaw, a mniejsze wybrały gotowe rozwiązania. Natomiast początkujący próbowali swoich sił wykorzystując platformy open source. Ale które rozwiązanie będzie najlepsze? 

Jaka platforma sklepu internetowego będzie najlepsza? 

Najlepsza platforma e-commerce to taka, która będzie dopasowana do indywidualnych potrzeb i wymagań danego sklepu internetowego, jak również jego uczestników i właściciela. W tym przypadku trzeba wziąć pod uwagę wiele różnych aspektów, przez co trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. W Polsce najpopularniejszą platformą e-commerce nadal jest WooCommerce. Kolejne miejsca przypadają Presta Shop, Shoper, Take Drop i Wix. Dane te znaleźć można na stronie https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

platformy e-commerce w Polsce

Wybór oprogramowania sklepu internetowego a pozycjonowanie 

Większość agencji marketingowych oferuje szeroki wachlarz usług, które skierowane są do właścicieli sklepów internetowych. Promocja w mediach społecznościowych, kampanie reklamowe w Google Ads, czy pozycjonowanie należą do najpopularniejszych i najczęściej wybieranych form reklamy e-sklepu w internecie. O ile płatne reklamy dają szybkie efekty i działają niemalże natychmiast, to proces pozycjonowania jest czasochłonny i pracochłonny, a na dodatek na samym początku nie przynosi oczekiwanych efektów. Należy jednak wiedzieć, że pozycjonowanie sklepów internetowych w dłuższej perspektywie czasu. 

Pozycjonowanie to szereg działań on-site i off-site. W pierwszym przypadku jest to optymalizacja treści, kodu HTMLi wprowadzenie działań UX, a wszystko poprzedzone jest audytem SEO. To właśnie w tej części procesu pozycjonowania główną role odgrywają możliwości edycji witryny. Co istotne, nie wszystkie platformy posiadają takie same możliwości. 

Jak pozycjonować sklep internetowy? Przeczytasz o tym w naszym artykule Jak wypozycjonować sklep internetowy?

Niektóre systemy mają w standardzie rozbudowane funkcje, które ułatwiają pozycjonowanie. Inne wymagają natomiast wykupienia dodatkowych modułów i wtyczek, a na jeszcze innych wdrożenie jakichkolwiek zmian może okazać się wręcz niewykonalne. Dlatego też dobrze przemyślany wybór oprogramowania do sklepu internetowego jest niezwykle istotny. 

Jakie są rodzaje platform do e-commerce?

Obecnie można wyróżnić kilka rodzajów platform pod własny sklep internetowy –  open source, SaaS i platformy dedykowane.

Open Source

Open source jest oprogramowaniem dla sklepu online, którego kod HTML jest publicznie rozpowszechniany i dostępny bez żadnych opłat. Rozwijany jest on przez społeczność, przez co zachęca do współdziałania w tym kierunku. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą, aby był on ich własnością. Czy faktycznie takie rozwiązanie jest całkowicie darmowe? W założeniu właściciele ponoszą tylko koszty utrzymania serwera i domeny. Poza tym może korzystać z wielu różnych, darmowych szablonów oraz rozszerzeń. Co istotne, z reguły systemy open source wymagają od użytkownika przynajmniej podstawowej wiedzy na temat odpowiedniej ich konfiguracji. Niestety, większość dedykowanych szablonów, rozwiązań specjalnych, jak np. konkretne integracje, wymagają opłaty albo wsparcia developera. 

Przeczytaj:  Co to jest techniczne SEO?

Dużymi atutami open source jest ich bezpieczeństwo. Dzięki częstym aktualizacjom, które tworzy społeczność skupiona wokół konkretnej platformy e-commerce, potencjalni klienci mają większą pewność bezpiecznych zakupów. Ponadto większość oprogramowań pozwala skalować biznes, zwiększając liczbę produktów w sklepie online, czy też zapewniając bezproblemowe działanie przy stale rosnącej liczbie użytkowników. W powszechnej opinii panuje również przekonanie, że są one wygodne w procesie pozycjonowania. 

WooCommerce

WoocCommerce jest darmową wtyczką do WordPressa, dzięki której zyskuje on całkiem nowe funkcjonalności, pozwalające założyć własny sklep. Jest to bezpłatne rozwiązanie, które świetnie sprawdzi się w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw. Ogromnym atutem jest banalnie prosta obsługa sklepu online. Dzięki temu można w krótkim czasie założyć swój pierwszy sklep internetowy, wybrać szablon i dodawać produkty. 

Sprawdź, jak pozycjonować sklep na WooCommerce w artykule: o pozycjonowaniu sklepu na WooCommerce

PrestaShop

PrestaShop jest platformą, która przydaje się zarówno w przypadku małych, średnich, jak i dużych firm. Wyróżnia się przede wszystkim intuicyjnym interfejsem i łatwą obsługą, ale wiele zmian należy wdrażać w kodzie HTML, CSS lub JS. PrestaShop to darmowa platforma e-commerce, która dysponuje wieloma bezpłatnymi i płatnymi dodatkami. 

Sprawdź, jak pozycjonować sklep na PrestaShop w artykule: o tym jak robić SEO na PrestaShop

Magento

Magento to bardzo dobre i elastyczne rozwiązanie, ale wdrażanie zmian często wymaga dostępu do kodu źródłowego. Co prawda, system pozwala edytować zawartość sklepu, ale żeby cokolwiek zrobić, to niezbędna jest wiedza z zakresu dev. 

Sprawdź, jak pozycjonować sklep na Magento w artykule: Pozycjonowanie Magento

SaaS

Platformy SaaS, czyli software as a service to rozwiązania abonamentowe, które umożliwiają korzystanie z gotowego oprogramowania. Są one bardzo popularne i pozwalają na szybkie otwarcie sklepu online na podstawie gotowego systemu z kilkoma propozycjami szablonów i szeregiem funkcjonalności. Co istotne, nie trzeba być ekspertem w dziedzinie programowania, aby szybko i łatwo oraz tanio otworzyć swój e-commerce w Polsce i na innych rynkach. 

Koszty tego rozwiązania obejmują najczęściej miesięczną kwotę abonamentu, dzięki któremu uzyskuje się dostęp do hostingu, oprogramowania, wsparcia technicznego w określonej liczbie godzin i do konkretnej domeny. Najpopularniejsze platformy sklepowe typu software as a service kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Wszystko zależy od wybranego pakietu. 

Największą wadą SaaS jest to, że właściciel sklepu często nie jest właścicielem kodu źródłowego. Firmy tylko w małym stopniu pozwalają modyfikować swój produkt, gdyż na szerszą skalę byłoby to trudne technicznie i zmniejszyłoby bezpieczeństwo oprogramowania. Kolejnym problemem, jaki się z tym wiąże jest brak możliwości integracji z wtyczkami lub aplikacjami innymi, niż dostępne. Owszem, może się okazać, że da się to zrobić, ale będzie się to wiązało z wysokimi nakładami finansowymi. Wielu użytkowników narzeka jeszcze na sprawność działania systemów SaaS, przy większej ilości klientów na stronie. 

Co jednak istotne, systemy tego rodzaju są dobrze przystosowane do pozycjonowania i pozwalają wdrażać zmiany w podstawowych elementach strony. Warto przed wybraniem systemu sprawdzić, co będzie można zmienić i skontaktować się z kilkoma użytkownikami odnośnie ich wrażeń i opinii na temat danego SaaS.

Shopify

Shopify jest platformą e-commerce, która swoja popularność zyskała przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Jest to system, który z łatwością się obsługuje i zarządza posiadanym asortymentem, ale wdrażanie zaawansowanych zmian wymaga znajomości wiedzy technicznej. 

Sprawdź, jak pozycjonować sklep na Shopify w artykule: Pozycjonowanie Shopify

Przeczytaj:  Jak działa GSP i czy warto wykorzystać go w SEO?

Shoper

Z Shopera w Polsce korzysta wielu przedsiębiorców. Taka sytuacja ma miejsce ze względu na to, że można łatwo i szybko założyć sklep internetowy oparty na abonamencie. Intuicyjna obsługa, przyjazny interfejs i możliwość wdrażania podstawowych zmian oraz szeroka gama dostępnych szablonów to podstawowe atuty tego rozwiązania. 

Sprawdź, jak pozycjonować sklep na Shoper w artykule: Pozycjonowanie Shoper

Sky Shop

Sky Shop to platforma idealna dla przedsiębiorców, którzy chcą aktywować mały albo średni sklep. Za jego wyborem przemawiają atrakcyjne ceny abonamentów, szeroki wybór gotowych szablonów oraz łatwe zarządzanie sklepem. Wdrażanie zmian w niektórych przypadkach okazuje się jednak bardzo trudne ze względu na brak dostępu do kodu źródłowego.

Sprawdź, jak pozycjonować sklep na Sky Shop w artykule: Pozycjonowanie Sky-Shop

Platformy dedykowane

Rozwiązaniem, na które może sobie pozwolić mniejsze grono przedsiębiorców, jest skorzystanie z dedykowanych platform. Mogą one oferować zdecydowanie więcej opcji, niż gotowe SaaSy, czy platformy typu open source. Najczęściej są to rozbudowane sklepy internetowe mające dowolne integracje z systemem księgowym, CRM-em, czy też systemami marketingowymi i narzędziami do wspierania sprzedaży. Zaletą takich dedykowanych rozwiązań jest idealne dopasowanie systemu do indywidualnych potrzeb sklepu online. Niestety, taki wybór ma swoje wady. Największą z nich jest cena, ponieważ może ona oscylować nawet w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kolejnym minusem jest to, że większość prac wykonywać będzie software house. Rozwój sklepu jest ściśle związany z rozwojem platformy, za co właścicielom przyjdzie płacić i to niemałe pieniądze. 

Proces migracji e-sklepu i aspekty z nim związane

Migrację sklepu internetowego powinno się rozważać w momencie, gdy dana platforma nie spełnia wymagań technicznych, biznesowych albo funkcjonalnych. Najczęściej właściciele sklepów decydują się na taki krok, gdy potrzebują określonych funkcji, jak np. zaawansowane narzędzia marketingowe, a te nie są dostępne na obecnym systemie. Podobna sytuacja ma miejsce w momencie, kiedy biznes zaczyna coraz dynamiczniej się rozwijać i platforma ma problemy z obsługą większej ilości zamówień oraz ruchu. Wtedy warto pomyśleć o migracji na skalowalne oprogramowanie.

Proces migracji z jednej platformy na drugą może być skomplikowany i z pewnością wymaga odpowiedniego zaplanowania całego przedsięwzięcia. Powinno się też przetestować wybraną platformę, aby uniknąć utraty danych albo przerw w funkcjonowaniu sklepu. Ryzyko utraty danych wynika przede wszystkim z błędów, jakie mogą wyniknąć podczas transferu danych i integracji z innymi systemami.

Co istotne, dobrze przeprowadzona migracja może wpłynąć na pozycje i ruch na stronie internetowej. W krótkim terminie zauważalne są zwykle spadki związane z pracami w serwisie. W dłuższej perspektywie czasu jednak migracja powinna przynieść wyłącznie same pozytywne aspekty. Jeśli sklep będzie działał wydajniej, jego pozycjonowanie w Google będzie efektywniejsze, a ruch organiczny się zwiększy.

Wybór platformy e-commerce do swojego sklepu – podsumowanie

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jaka platforma sprzedażowa będzie najlepsza dla Twojego sklepu internetowego. Wybór zawsze uzależniony będzie od wielu różnych czynników, z których najważniejsze to budżet przeznaczony na ten cel oraz wielkość sklepu. Istotne jest także to, czy jest on nowy, czy jest to migracja, a także czy ma duże grono odwiedzających klientów. Platforma e-commerce powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb biznesu oraz umożliwiać optymalizację pod kątem SEO.

Przed wyborem określonego rozwiązanie do prowadzenia sklepu online warto stworzyć listę rzeczy, których będzie się od niego wymagać i sprawdzić możliwości każdego z nich. Niekiedy niewielkie wdrożenia związane będą z wysokimi kosztami, tak samo, jak w przypadku skalowalności biznesu. Co istotne, żaden system nie jest idealny i ma swoje wady.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *