Szybkość ładowania strony należy do jednych z najważniejszych czynników rankingowych Google. Warto jednak wiedzieć, że równie istotnym powodem, aby przyspieszyć działanie witryny www, jest komfort jej użytkowania przez internautów. Coraz częściej korzystają oni z urządzeń mobilnych i oczekują, że strona także będzie ładować się szybko i sprawnie, jak na desktopie. Serwis, który ładuje się za wolno jest frustrujący i stanowi główną przyczynę jego opuszczania przez użytkowników. Jak poprawić czas ładowania się strony internetowej? Jak ten parametr wpływa na SEO i użyteczność witryny?

Czym jest szybkość ładowania się strony internetowej?

Szybkość ładowania strony internetowej jest różnicą czasu od momentu kliknięcia w dany link do pełnego wczytania się strony. Parametr ten jest przede wszystkim ważny pod względem pozycjonowania stron internetowych i UX. Nikt przecież nie chce czekać w nieskończoność aż dany serwis się wczyta i będzie można na nim cokolwiek przeczytać lub zrobić. Równie istotna jest szybkość ładowania witryny na urządzeniach mobilnych, a w szczególności na smartfonach. Dobrze jest zacząć myśleć o tym aspekcie już na etapie projektowania witryny czy aplikacji. Podejście mobile first podczas projektowania serwisu pozwala zazwyczaj zaoszczędzić kilkanaście procent wielkości pliku, co na dłuższą metę może zrobić znaczącą różnicę. 

Dlaczego warto zadbać o szybkość ładowania strony?

Według powszechnej opinii i badań, które przeprowadziło Google, ponad połowa internautów opuszcza strony, które ładują się dłużej niż 3 sekundy. Mało tego, około 80% z nich twierdzi, że jeśli nie są one intuicyjne i nie działają dobrze, to rośnie prawdopodobieństwo, że już więcej nie wejdą na taką witrynę www. Dlatego też optymalnym czasem ładowania strony są 2 sekundy. Nawet najmniejsze opóźnienia w otwieraniu się strony www wiążą się ze stratami zysków, czego dowodzą testy A/B wykonane przez Amazon. Firma opóźniała stopniowo działanie witryn o 100 milisekund, a wyniki pokazały, że niewiele wydłużony czas szybkości działania serwisu może przełożyć się na ogromne starty finansowe. Ponadto użytkownicy zgodnie twierdzą, że sprawna strona sprawia, iż są oni bardziej lojalni wobec niej. Niestety, element ten często jest ignorowany przez administratorów, co znajduje swoje odbicie w wynikach finansowych firm. 

Co wpływa na szybkość ładowania strony?

Aby strona internetowa mogła ukazać się na ekranie komputera czy telefonu, muszą nastąpić dwa zdarzenia. Pierwsze – serwer, na którym znajduje się domena musi przygotować kod HTML i wiele innych, niezbędnych plików, a następnie przesłać to do przeglądarki. Drugie – przeglądarka musi odebrać dane i przetworzyć kod oraz pliki w to, co widać na ekranach monitorów i smartfonów. 

Zadaniem serwera jest utrzymywanie i serwowanie plików oraz kodu przeglądarkom internetowym, który wyślą takie żądanie. Dzieje się to w chwili, gdy użytkownik wpisze adres strony www do paska przeglądarki lub klika w link. To, w jakim czasie przeglądarka otrzyma dane z serwera zależy od kodu i konfiguracji hostingu. W przypadku hostingów współdzielonych nie ma zbyt wielu możliwości związanych z modyfikacjami. To ich administratorzy odpowiadają za poprawne i szybkie działanie ich działanie.

Natomiast, jako właściciel serwisu ma się jak najbardziej wpływ na kod HTML. Większość witryn jest opartych na systemach CMS pozwalających na edycję treści, np. WordPress napisany w PHP. To właśnie jakość kodu ma wpływ na szybkość odpowiedzi serwera. Większość właścicieli witryn internetowych nie dba o to, co dzieje się z kodem po stronie serwera, a optymalizacja tego czynnika może znacząco zwiększyć szybkość strony. 

Przetworzony kod HTML trafia do przeglądarki, której zadaniem jest pokazanie strony na podstawie otrzymanych danych. Poza kodem potrzebuje ona jeszcze CSS i JavaScript. Oznacza to, że do przeglądarki trafiają trzy rodzaje kodu źródłowego. Dopiero gdy przekuje w to, co widać na ekranach, strona poprawnie się wyświetli. Przeglądarka może przetwarzać kod sekwencyjnie, czyli ładować witrynę częściowo. Najważniejszym więc zadaniem administratora jest to, aby użytkownik nie musiał czekać zbyt długo na pierwsze załadowanie się strony czy sklepu internetowego. 


(Grafika: arkaweb.blognini.ir)

Czy szybkość ładowania strony wpływa na pozycję witryny w SERPach?

Czas wczytywania strony ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nie w sposób bezpośredni. Prędkość strony wpływa na jej ogólną ocenę, co przekłada się na jej lepszą widoczność. Należy jednak wiedzieć, że sam fakt, że wczytuje się ona szybko  lub wolno nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale za to wpływa na zachowanie użytkowników, które może z kolei oddziaływać na algorytmy. 

Dla przykładu można założyć sytuację, gdy na Twojej stronie znajduje się content rankujący na pierwsze miejsce na ważne zapytanie użytkowników. Nagle w wyniku błędu wdrożeniowego strona zwalnia, a odbiorcy muszą czekać nawet kilkanaście sekund na załadowanie się adresu URL. Większość z nich zapewne cofnie się do wcześniej uzyskanych wyników z wyszukiwarki i przejdzie na inną domenę. Przy odpowiedniej skali takiego zjawiska Google uzna, że to właśnie inna witryna ma lepszą jakość i znajdzie się wyżej w SERPach, niż Twoja strona. 

Warto jednak wiedzieć, że chwilowe problemy z funkcjonowaniem strony www nie przekładają się na spadki pozycji w wynikach wyszukiwania. Można jednak zauważyć takie zjawisko u siebie np. w przypadku wdrażania nowej jej wersji i jednoczesnego ignorowania zasad performance. 

Jak sprawdzić szybkość ładowania strony? Jakimi narzędziami przeprowadzić test szybkości strony?

W sieci znaleźć można wiele programów, które służą do testowania prędkości strony. Należy jednak pamiętać o tym, że najważniejsze są oczy. Tak, to jedno z najpopularniejszych i najłatwiejszych w obsłudze narzędzi. Wystarczy wejść na daną stronę i zobaczyć, czy wszystko szybko się ładuje. Jeśli proces był szybki i sprawny, to wszystko jest w porządku. 

Innym narzędziem jest Google PageSpeed Insights, które analizuje zawartość witryny, a następnie podaje możliwości zwiększenia szybkości jej działania. Lighthouse w Chrome to również rozwiązanie do pełnej analizy  szybkości strony. Za jego pomocą można realnie sprawdzić szybkość strony. Warto tutaj dodać, że Page Speed Insights działa na bazie tego narzędzia. Dodatkowo można skorzystać jeszcze z raportu CrUX Dashboard, który można wygenerować za pomocą Looker Data Studio. Pokazuje on prędkość strony na komputerach innych użytkowników, korzystających z Google Chrome. Z innych narzędzi dostępnych w sieci można wymienić jeszcze GTmetrix, czy też narzędzi Network od Google. 

Jak zwiększyć szybkość ładowania strony?

Stronę internetową można przyspieszyć w sumie w dwóch obszarach, czyli na wymienionych wcześniej serwerze i przeglądarce. W pierwszym przypadku możliwości są oczywiście ograniczone i wiele zależy od hostingodawcy. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby wersja PHP była najnowsza. Można również skorzystać z opcji kompresji bezstratnej, czyli spakowania plików na czas transferu pomiędzy serwerem a przeglądarką. Do najpopularniejszych narzędzi, które się tym zajmują należą moduły do Apache, np. GZIP. Kolejnym sposobem jest ograniczenie kodu PHP. Co to w praktyce oznacza? Może się zdarzyć, że serwer będzie analizował skrypty nieużywane, których deweloper nie wyłączył. Przykładem mogą być tutaj wielozadaniowe wtyczki do WordPressa. 

Optymalizacja strony pod kątem PHP jest zadaniem dla zaawansowanych administratorów, którzy posiadają własne wdrożenia. Mając swój autorski motyw w WordPress można zoptymalizować kod, aby działał on sprawniej. Proces polega na jego przepisaniu z uwzględnieniem czasu reakcji serwera. W optymalizacji można zapytania np. do bazy danych. Aby załadowanie strony było szybsze, warto skorzystać z cache po stronie serwera. Jest to poniekąd szybki i dobry sposób na rozwiązanie prawie wszystkich problemów z ilością i jakością kodu. 

Natomiast po stronie przeglądarki można włączyć między innymi jej buforowanie. Proces polega na zapisywaniu potrzebnych plików na dysku użytkownika i wczytywaniu ich przy okazji kolejnego wejścia na stronę. Załadowanie pliku z dysku użytkownika podczas używania strony jest znacznie szybsze niż pobieranie ich za każdym razem z serwera. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na wolne ładowanie strony są zbyt duże grafiki. Należy więc zmienić ich rozdzielczość, aby była dopasowana do maksymalnych wielkości na poziomie 1300-1400 pikseli. 

Niekiedy zdarza się, że obrazy znajdują się w kilku miejscach na stronie internetowej. Może to być duży baner, jak również miniaturka. Każde z tych miejsc powinno mieć dedykowaną grafikę, ponieważ ładowanie pliku o dużej rozdzielczości i dodatkowo przerabianie go przez CMS na miniaturkę, to marnowanie zasobów. Lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie odpowiednich obrazów do konkretnego miejsca. Ponadto na stronach www powinno się używać odpowiednich formatów – JPG, SVG, PNG.

Co jeszcze można zmienić pod kątem szybkości ładowania strony?

Z reguły nie poleca się stosowania wideo na stronie, a już w szczególności na stronie głównej. Oczywiście, można dodawać takie pliki, ale zaleca się wykorzystywanie do tego serwisów do hostowania, jak YouTube, czy Vimeo. Ponadto wideo powinno się używać tylko wtedy, kiedy niesie ono realną wartość dla odbiorcy. Aby zoptymalizować czas ładowania strony, można przeprowadzić jeszcze optymalizację plików CSS i JS, ograniczyć łańcuchy przekierowań, czy też używać CDN, czyli Content Delivery Network.

Prędkość strony – podsumowanie

Szybkość ładowania się Twojej strony to rzecz niezwykle istotna. W szczególności, jeśli sprzedajesz za jej pomocą usługi lub produkty. Dzięki dobrze funkcjonującej witrynie, która ładuje się w ekspresowym tempie, można czerpać większe zyski z konwersji. W przeciwnym wypadku można jednak stracić potencjalnego klienta. Oznacza to, że tak naprawdę liczy się każda sekunda. Przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian mających na celu optymalizację tego parametru warto przeprowadzić szczegółowy audyt SEO. Jeśli więc inwestujesz, w jakąkolwiek promocję swojej firmy, czy to w kampaniach SEM, czy za pomocą mediów społecznościowych, nie możesz pozwolić, ale czas ładowania Twojej witryny był zbyt długi.

Zobacz na ten kurs: https://www.webdevinsider.pl/zoptymalizowany-frontend

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *