Audyt SEO to jedna z pierwszych czynności, jakie wykonuje firma pozycjonująca stronę – a więc jak zrobić audyt seo? Na czym polega, jakie obejmuje działania i co zrobić, by przebiegł szybko i sprawnie? Na te pytania postaram się dziś odpowiedzieć. By przekazywane informacje były czytelne i łatwo zrozumiałe, artykuł podzielony został na kilka sekcji. Pozwoli to pogrupować powiązane ze sobą zadania do wykonania.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO jest działaniem, które służy sprawdzeniu, czy badany serwis www spełnia wymagania wyszukiwarki internetowej. Analiza pozwala zdiagnozować przyczyny nieskutecznych kampanii reklamowych i niewielkiego ruchu na stronie. Zawiera wskazówki, porady i zalecenia, które pozwalają wzmocnić pozycję witryny w rankingach wyszukiwarek i pośrednio przyczynia się wzrostu ruchu, a w wielu przypadkach również sprzedaży na stronie. Audyt SEO wskazuje, które obszary strony są mocne, a które wymagają poprawy. Dzięki niemu wyeliminować można działania, które nie przynoszą korzyści, na rzecz dobrych, skutecznych praktyk.

Jak zrobić audyt SEO – w kilku prostych krokach?

1. Od czego należy rozpocząć audyt SEO?

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać w ramach audytu SEO, jest sprawdzenie indeksacji serwisu, cache Google i wyników mobilnych. Na tym etapie możliwe jest wychwycenie błędów w indeksacji, wskazanie, które podstrony nie powinny się indeksować, a które wręcz przeciwnie. Z analizy tej dowiesz się, czy Twój serwis jest widoczny, ile stron jest zwracanych i na której pozycji w rankingu znajduje się Twoja witryna. Jedną z pierwszych czynności stanowi również dokładne sprawdzenie widoku strony na urządzeniach mobilnych, by dowiedzieć się, czy strona jest do nich dostosowana.

2. Optymalizacja on-site

Drugim krokiem, jaki wykonuje pozycjoner, jest optymalizacja on-site. Co to takiego? To nic innego jak optymalizacja wszelkich elementów strony związanych z meta description, tytułami i treściami. Należy upewnić się, że tag „robots” nie zawiera dyrektyw, które mogłyby blokować robotom wyszukiwarek dostęp do strony. Na tym etapie ocenia się również, czy adresy URL są przyjazne dla użytkownika. W przypadku dużych i złożonych serwisów stosuje się kanoniczne adresy URL, które pozwalają zapobiec ewentualnym duplikatom.

3. Słowa kluczowe i weryfikacja treści

To jeden z najważniejszych kroków, jakie wykonuje się w czasie audytu SEO! Na czym polega? Przede wszystkim na sprawdzeniu, czy treści na stronie w odpowiednim stopniu nasycone są słowami kluczowymi. Sprawdza się również, czy słowa te wykorzystane zostały w odpowiedni sposób, a więc w zróżnicowanych odmianach. Zaleca się, aby rozbijać frazy kluczowe na człony i stosować słowa kluczowe w co najmniej jednej lub dwóch odmianach. Istotna jest również ich lokalizacja – najlepiej umieszczać je w pierwszych zdaniach artykułów. Pozycjoner zweryfikuje również, czy na stronie zachowana jest odpowiednia architektura treści, czy są one uporządkowane logicznie i czy przedstawiają wartość dla użytkowników.

4. Weryfikacja unikalności treści

Kolejnym etapem jest zweryfikowanie, czy zawarte na stronie treści są unikalne – czy nie zostały powielone na innych podstronach bądź skopiowane na witryny zewnętrzne. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ unikalne treści zwiększają użyteczność strony na internautów. Nie bez znaczenia są także aspekty prawne i wpływ unikalnych treści na optymalizację wewnętrzną. W efekcie wyszukiwarki Google oceniają wyżej te strony, które zamieszczają niepowtarzalne, wartościowe treści. Co zrobić, gdy audyt SEO wykaże, że Twoje treści pojawiły się również na innej stronie? Czym prędzej podejmij odpowiednie kroki, by wyjaśnić tę sytuację!

5. Linkowanie wewnętrzne

Obszarem, który również podlega ocenie pozycjonera, jest linkowanie wewnętrzne. Co to takiego? To nic innego, jak wszystkie odnośniki na stronie, które prowadzą do innych podstron w obrębie jednej i tej samej domeny. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek mogą dotrzeć do wszystkich obszarów Twojej strony. Stosując wewnętrzne linkowanie, porządkujesz witrynę, ułatwiasz użytkownikom nawigację, a robotom indeksowanie poszczególnych podstron.

6. Linkowanie zewnętrzne

Oprócz linkowania wewnętrznego audyt SEO zakłada również weryfikację linkowania zewnętrznego. Linkowanie to polega na zdobywanie linków wiodących na naszą stronę z innych, zewnętrznych serwisów. Linki te mogą kierować zarówno na stronę główną, jak i inną, którą chcemy wypozycjonować. Algorytm Google uznaje, że strony, do których wiedzie wiele linków zewnętrznych, są bardziej wartościowe od tych, które są linkowania zewnętrznego pozbawione. Ważna jest jednak nie tylko liczba linków, ale także ich jakość, dlatego powinny one pochodzić z serwisów godnych zaufania, o dużej wartości i szerokim gronie odbiorców.

7. Problemy techniczne

Profesjonalny audyt SEO uwzględnia także problemy techniczne serwisu, a więc wskazanie błędnego indeksowania, obecność (lub jej brak) mapy strony, pliku robot.txt czy dodanie do narzędzi GSC. Za pomocą narzędzia Google Search Console weryfikuje się, czy strona generuje błędy 4xx i 5xx. Istotne jest również wyeliminowanie czynników odpowiadających za długi czas jej wczytywania.

Wykonując audyt SEO witryny, warto również sprawdzić, czy kod analytics zainstalowano na każdej jej podstronie. To ważne dla analizy skuteczności zamieszczanych na nich treści. By móc monitorować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z serwisu, powinno uruchomić się śledzenie zdarzeń. Co jeszcze należy sprawdzić? Przede wszystkim to, czy serwis posiada różne wersje językowe i czy są one umieszczone w osobnym katalogu lub poddomenie.

Jak zrobić samemu audyt SEO i co powinien zawierać – pobierz ebooka: https://www.zgred.pl/wp-content/uploads/2022/04/Co_powinien_zawierac_audyt_SEO.pdf

Podobne wpisy

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *