Efektywne pozycjonowanie sklepów internetowych nie może istnieć bez tworzenia treści. Tych można w e-commerce stworzyć bardzo dużo. 

Jednym z ważniejszych typów tekstów – istotnym zarówno z punktu widzenia SEO, jak i użytkowników, są opisy kategorii. Tymczasem wiele sklepów internetowych nie uwzględnia ich w swojej strategii. 

Jak tworzyć opisy kategorii zgodne z zasadami SEO? O czym pamiętać, aby dzięki nim zwiększać widoczność w wyszukiwarce i sprzedaż w sklepie? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Czym jest opis kategorii?

Opis kategorii to po prostu tekst, który opisuje konkretną kategorię produktów w sklepie internetowym. Jego celem jest przedstawienie najważniejszych informacji na temat oferowanych towarów i zachęcenie potencjalnych klientów do dokonania zakupu. 

Może znajdować się nad produktami na podstronie kategorii lub pod nimi. Często stosowaną taktyką jest również umieszczanie tylko części opisu (tej najbardziej sprzedażowej) nad towarami, a jego reszty – na dole strony.

Jakie znaczenie ma opis kategorii dla SEO?

Opisy kategorii są istotne nie tylko z punktu widzenia sprzedaży. Odgrywają także bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Dlaczego?

  • Pozwalają na umieszczenie słów kluczowych, które po prostu nie pasują do innych miejsc na stronie. Fraz typu „laptopy biznesowe” czy „meble kuchenne” nie umieścisz przecież w opisach produktów czy na blogu. 
  • Wspierają linkowanie wewnętrzne. To kolejne treści, w których możesz umieścić linki, wspierające proces pozycjonowania. 
  • Pozwalają na zwiększenie atrakcyjności strony dla użytkowników. A co podoba się im, zazwyczaj podoba się też Google. 

Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu sklepu internetowego

8 wskazówek, jak pisać skuteczne opisy kategorii

Idealna z punktu widzenia SEO sytuacja wygląda tak, że  każda kategoria i podkategoria w Twoim sklepie ma świetnie napisany i zoptymalizowany opis. 

Jak to zrobić?

By napisać dobry opis kategorii, stosuj się do poniższych wskazówek:

  1. Skup się przede wszystkim na jakościowej treści.
  2. Umieść opis kategorii w odpowiednim miejscu na stronie.
  3. Dbaj o unikalność treści.
  4. Dodawaj do opisów słowa kluczowe.
  5. Odpowiednio formatuj opisy kategorii.
  6. Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym.
  7. Używaj języka korzyści w opisach.
  8. Dodawaj CTA.

Poniżej opisujemy każdy z tych punktów bardziej szczegółowo.

1. Pamiętaj, że najważniejsza w opisie kategorii jest… treść

Chcesz stworzyć opisy kategorii, które pomogą Ci zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania? Zadbaj więc przede wszystkim o to, by były one  wartościowe dla użytkowników. 

Pisz wyłącznie na temat i unikaj przysłowiowego lania wody. Dbaj o to, by opisy zawierały użyteczne informacje, które ułatwią podjęcie decyzji zakupowych i zwiększą wiedzę potencjalnych klientów na temat Twojej oferty. Staraj się zawsze wyczerpać temat, o którym piszesz.

2. Umieść opis w odpowiednim miejscu

Wiele sklepów internetowych zamieszcza opisy kategorii na samym dole strony, pod listingiem produktów. W końcu to tylko kolejny nieistotny tekst, pisany wyłącznie na potrzeby SEO. 

Jak jest naprawdę?

Jest to umiarkowanie dobre rozwiązanie. Jest niezłe, ale istnieje lepsze.

Pod żadnym pozorem nie umieszczaj całego opisu nad produktami. Może doprowadzić to do sytuacji, w której użytkownik zobaczy wyłącznie ścianę tekstu, zamiast towarów. Pamiętaj, że jest on na podstronie kategorii przede wszystkim po to, by wybrać interesujące go produkty – tekst może być jedynie dodatkiem, który mu to ułatwi. 

Właśnie dlatego warto stosować zasadę Above the fold. Zakłada on podzielenie go na dwie sekcje – górną (gdzie wrzucasz krótszą część opisu, a właściwie – zajawkę) i dolną, gdzie dodajesz resztę. 

Wygląda to mniej więcej tak:

górna część opisu kategorii
górna część opisu kategorii

I dolna część strony:

dolna część opisu kategorii
dolna część opisu kategorii (sklep nadwyraz.com)

3. Dodawaj wyłącznie unikalne treści

Kopiowanie opisów z innych źródeł (np. z hurtowni) nie pomoże Ci pod kątem SEO. Co więcej, może to nawet zaszkodzić. 

Duplicate content to coś, co zdecydowanie piętnuje Google. Kopiowanie treści może skutkować nałożeniem kar na Twoją stronę i drastycznym spadkiem pozycji w Google.

Oryginalne opisy da się wymyślić nawet, jeżeli sprzedajesz te same produkty, co setki innych sprzedawców. Co więcej, mogą one pomóc wyróżnić Twoją ofertę na tle konkurencji.

4. Umieść odpowiednie słowa kluczowe w opisie

Jeżeli chcesz dzięki opisom kategorii zwiększyć widoczność swojego sklepu w Google, musisz umiejętnie rozmieścić w nich frazy kluczowe. Nie mogą one odgrywać jednak pierwszych skrzypiec – musisz wpleść je naturalnie w treść.

O czym pamiętać?

  • W nagłówku H1 umieść najważniejsze słowo kluczowe dla danego opisu.
  • Umieszczaj słowa kluczowe również w pozostałych nagłówkach (śródtytułach).
  • Nie przesadzaj z liczbą słów kluczowych. Opis powinien brzmieć naturalnie, a frazy występować tam, gdzie ma to sens. 
  • Zadbaj o to, by frazy przewijały się w kilku miejscach w tekście, a nie występowały wyłącznie w jednym akapicie. 
  • Pamiętaj o dywersyfikacji fraz. Jedna fraza powinna być nadrzędna, ale wrzucaj do tekstu również inne powiązane z daną kategorią. Postaraj się odnaleźć słowa typu long tail.

Poznaj bliżej planer słów kluczowych w Google Ads – narzędzie, które pomoże Ci w analizie fraz na potrzeby opisów kategorii. 

5. Zadbaj o formatowanie opisów kategorii

Nawet najlepszy tekst nie spełni swojej roli, jeżeli użytkownicy będą musieli włożyć duży wysiłek w to, by go przeczytać. Miej na uwadze, że internauci raczej skanują treści – a nie czytają ich od deski do deski.

Jak możesz im ułatwić ten proces?

  • Dziel tekst na krótkie akapity. Unikaj długich bloków treści.
  • Stosuj nagłówki, informujące o tym, co znajduje się w danej sekcji.
  • Pisz przystępnym językiem. Używaj krótkich zdań i unikaj niezrozumiałej dla większości osób terminologii. 
  • Stosuj wypunktowania, pogrubienia i inne elementy ułatwiające przyswajanie treści. 
  • Dodawaj do opisów elementy graficzne – zdjęcia, infografiki, a może nawet wideo. 

6. Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym

Linkowanie wewnętrzne poprawia nawigację na stronie i pozwala robotom Google zrozumieć powiązania między danymi podstronami, co ułatwia proces indeksowania. Możesz też w ten sposób zachęcić użytkowników do dłuższego przebywania w Twoim sklepie, co przybliży ich do zakupu.

Umieszczaj w opisach kategorii linki do:

  • artykułów blogowych związanych z poszczególnymi kategoriami,
  • szczególnie polecanych produktów,
  • innych kategorii (np. nadrzędnych lub podrzędnych (podkategorii),
  • kategorii producentów i marek, jeżeli masz takie w swoim sklepie. 
linkowanie wewnętrzne w opisie kategorii
przykład linkowania wewnętrznego w opisie kategorii ze sklepu centrumrowerowe.pl

7. Używaj języka korzyści

Nawet, jeżeli tworzysz opis na potrzeby SEO, nie zaszkodzi, jeśli przy okazji wykorzystasz jego sprzedażowy potencjał.

Pomoże Ci w tym stosowanie języka korzyści. W skrócie chodzi o to, by nie wymieniać wyłącznie zalet poszczególnych produktów, a skupić się na tym, jaką wartość do życia potencjalnego klienta wniesie ich zakup. 

Przykłady?

  • Zamiast wymieniać w nieskończoność składniki kremu, opisz jego działanie. Skup się na dogłębnym nawilżeniu skóry i skutecznym niwelowaniu zmarszczek już po kilku dniach używania. 
  • Nie pisz wyłącznie, że dane spodenki sportowe są stworzone z najwyższej jakości materiałów. Skup się na tym, że tworzą je tkaniny, które bardzo szybko odprowadzają wodę i zapobiegają otarciom.

8. Umieszczaj CTA w opisach kategorii 

Call to Action, czyli wezwania do działania nie może zabraknąć w żadnych tekstach sprzedażowych. W przypadku opisów kategorii warto jednak zachować w tym względzie ostrożność. W idealnym scenariuszu klient z podstrony kategorii przechodzi przecież do jednego z towarów i dokonuje zakupu. 

Jakie CTA można zatem dodać w opisach kategorii?

  • Zawierające linki do najbardziej polecanych produktów. 
  • Do artykułów zawierających rankingi towarów z danej kategorii.
  • Z zachętą do kontaktu w razie dodatkowych pytań. 

O czym pisać w opisach kategorii?

Opisy kategorii nie są najłatwiejszymi tekstami do pisania dla copywriterów. Oczywiście tych, którzy chcą tworzyć jakościowe treści. Nie są to bowiem ani opisy produktów, ani artykuły blogowe – stąd nie zawsze jest jasne, jaką tematykę w nich poruszać.

Oto kilka podpowiedzi, o czym możesz pisać w opisach kategorii:

  • Przedstaw krótko produkty należące do danej kategorii. Na pewno jest coś, co wyróżnia je pośród podobnych kategorii w innych sklepach. Być może są ekologiczne? Premium? A może po prostu tanie?
  • Scharakteryzuj rodzaje produktów należących do danej kategorii. To przydatne zwłaszcza przy pisaniu opisów kategorii głównych (nadrzędnych).
  • Podpowiedz, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze produktów należących do danej kategorii. Rozmiar? Wygląd? Użyte materiały?
  • Jeżeli w danej kategorii znajdują się produkty należące do kilku marek, możesz je opisać. Zwłaszcza, jeżeli są to rozpoznawalni bądź po prostu godni uwagi producenci. 
  • Nie wrzucaj nudnych dla czytelników informacji, jeżeli nie jest to konieczne. Chęć dokonania przemyślanego wyboru nie jest równoznaczna z chęcią poznania historii danej dziedziny. 

Jaka jest optymalna długość opisu kategorii?

Najlepiej by było odpowiedzieć na to pytanie, że idealny opis kategorii powinien mieć 3 lub 4 tysiące znaków. Nie jest to jednak tak proste. 

Opis powinien wyczerpywać tematykę, którą porusza i zawierać wszystkie istotne z punktu widzenia użytkownika informacje. Długość powinna być więc adekwatna do poruszanej tematyki – i to wszystko. 

Nie ma sensu dążyć do określonej długości, jeżeli pisane treści nie będą mieć żadnej wartości dla czytelników. 

Długość opisu nie jest więc najważniejszym kryterium, gdy mowa o jego skuteczności. Pisz tak, żeby wyczerpać temat i stworzyć przyjazny w odbiorze tekst. Punktem odniesienia mogą być opisy Twoich konkurentów. 

Przykłady dobrych opisów kategorii w sklepach internetowych

Pora na konkrety. Przyjrzyjmy się opisom kategorii, na których możesz się wzorować (przynajmniej pod pewnymi względami):

opis kategorii x-kom
opis kategorii ze sklepu x-kom.pl

Co zasługuje na uwagę w tym opisie?

  • przejrzyste wypunktowania,
  • krótkie akapity, 
  • konkretne wskazówki co do wyboru monitora,
  • linkowanie wewnętrzne do użytecznego artykułu na dany temat.
przykład opisu kategorii
przykład opisu kategorii (answear.com)

Co jest ok w tym opisie?

  • nagłówki zawierające słowa kluczowe,
  • linki wewnętrzne do innych kategorii i artykułów, 
  • pogrubienia podkreślające najważniejsze informacje dla czytelników,
  • krótkie akapity i zdania, prosty język.
opis kategorii beliani
przykład opisu kategorii ze sklepu beliani.pl

Co zrobiono dobrze w tym opisie kategorii?

  • nagłówki zawierające słowa kluczowe,
  • krótkie akapity,
  • wypunktowania, 
  • użyteczne wskazówki dotyczące wyboru materiału. 

— 

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu skutecznych opisów kategorii? Sprawdź nasze usługi z zakresu content marketingu!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *