Obecnie na rynku jest wiele systemów do prowadzenia sprzedaży przez internet. Jednym z nich jest WordPress. Jednak sam WordPress nie wystarczy, aby zacząć sprzedaż. Dodatkowo trzeba zainstalować wtyczkę WooCommerce. Czym ona jest oraz jakie są jej słabe i mocne strony, dowiesz się z poniższego artykułu.
WooCommerce — najpopularniejsza wtyczka do WP wśród sprzedawców internetowych
WooCommerce to wtyczka do WordPressa. Jest ona bezpłatna i pozwala przemienić zwykłą stronę WP we w pełni funkcjonalny sklep internetowy.
Tak jak większość wtyczek, WooCommerce można pobrać z repozytorium WordPress. Instalacja przebiega w dokładnie taki sam sposób jak w przypadku wszystkich pluginów WP.
Po zainstalowaniu pluginu wystarczy w kilku krokach skonfigurować sklep, aby móc zacząć sprzedaż. Oczywiście, aby oferować klientom nowoczesne doświadczenia, należy wdrożyć kilka dodatkowych rozwiązań — np. metody płatności online.
Zalety WooCommerce
Jeśli zastanawiasz się, czy warto uruchomić sklep internetowy na WooCommerce, może lista zalet tego rozwiązania będzie dla Ciebie przekonującym argumentem. Dodatkowo pamiętaj, że jest to najpopularniejsze na świecie oprogramowanie do sprzedaży online. Poniżej dowiesz się, z czego wynika ta popularność.
Darmowe (prawie) oprogramowanie
Analizując zalety WooCommerce, większość osób w pierwszej kolejności zwraca uwagę na bezpłatność tego rozwiązania. Niestety często brak kosztów jest jedynie pozorny.
Wynika to z faktu, że często właściciele sklepów chcą wdrażać funkcjonalności wykraczające poza zestaw podstawowych opcji WooCommerce — np. ustawienie logiki warunkowej podczas konfiguracji produktu w stylu: jeśli użytkownik wybierze cechę X produktu, to cena wzrośnie o 20%. Da się takie rozwiązania wdrażać bezpłatnie, ale niekiedy poziom trudności staje się zbyt wymagającym wyzwaniem dla właściciela sklepu.
W takich sytuacjach często z pomocą przychodzą płatne wtyczki. Na szczęście ich koszt jest stosunkowo niski w porównaniu z abonamentem systemów SaaS, który muszą opłacać sprzedawcy korzystający z płatnego oprogramowania do sprzedaży online.
Łatwość zarządzania ofertą sklepu
Zarządzanie produktami w sklepie WooCommerce jest łatwym zadaniem. Bezproblemowo można wprowadzać zmiany odnoszące się do wielu produktów jednocześnie. Jeśli sprzedawca chce wprowadzić rabat na całą ofertę, może to zrobić za pomocą kilku kliknięć.
Zalety WooCommerce dostrzegą osoby sprzedające na zewnętrznych marketplace-ach. Dzięki integracjom z takimi platformami jak Allegro czy Amazon, będą mogły wystawiać na tych stronach produkty ze swojego sklepu w sposób automatyczny. WooCommerce pozwala również integrować sklep z hurtowniami — dzięki temu możesz automatycznie zaimportować produkty z hurtowni dropshippingowej do Twojego sklepu.
Oczywiście wszystkie stany magazynowe dzięki wtyczce są regularnie aktualizowane.
Elastyczność konfiguracji
Na WooCommerce decyduje się wiele osób z uwagi na szerokie możliwości konfiguracji sklepu. Mam tu na myśli konfigurację w praktycznie każdym obszarze działalności.
Właściciel sklepu może w nieograniczony sposób zmieniać wygląd swojej strony, integrować sklep z dowolnymi, zewnętrznymi narzędziami i elastycznie edytować koszyk zakupowy.
Omawiana zaleta popycha wielu sprzedawców do przejścia z systemów SaaS na sklep oparty o platformę WooCommerce.
Pomoc społeczności WordPress
WordPress to najpopularniejszy system CMS na świecie. Ta popularność przekłada się na ogromną rzeszę fanów tego oprogramowania. Często są to ludzie, którzy służą pomocą w przypadku wystąpienia nieprawidłowości związanych z działaniem sklepu internetowego.
W sieci działa wiele niezależnych forów, grup na Facebooku, na których można szybko uzyskać pomoc w przypadku problemów z działaniem sklepu. Równie łatwo znaleźć osobę, której zlecisz ewentualną edycję dowolnej funkcjonalności w Twoim sklepie.
Chcesz wiedzieć więcej na temat WP? Sprawdź ten artykuł: Czym jest WordPress?
Szeroki zakres funkcjonalności
WooCommerce pozwala prowadzić sprzedaż dowolnego typu. Przedsiębiorcy nie muszą ograniczać się tylko do sprzedaży produktów. Mogą za pośrednictwem WordPress i WooCommerce dystrybuować usługi, ebooki, szkolenia online i tak naprawdę docierać do klientów z każdego rodzaju ofertą.
WooCommerce jest wtyczką, która pozwala przekształcić WordPressa w platformę LMS (Learning Management System), na której udostępnisz szkolenia wideo.
Dobre warunki do pozycjonowania
Trzeba też wspomnieć, że WordPress i system WooCommerce umożliwiają Ci skuteczne pozycjonowanie stron Twojego sklepu. Wystarczy, że zainstalujesz wtyczki WordPress, np. Rank Math lub Yoast SEO i możesz zacząć optymalizować wiele elementów on-site w sklepie internetowym. Jeśli więc zależy Ci na tym, aby klienci trafiali z wyszukiwarki na Twoją stronę, WP i Woo może być świetnym wyborem.
Wady WooCommerce
Każdy medal ma dwie strony — mimo wszystkich mocnych stron, WooCommerce ma też swoje wady. Na szczęście na tle wszystkich korzyści, schodzą one na drugi plan.
Konieczność inwestowania w rozszerzenia
Wyżej napisałem, że WP jest bezpłatne. Zaznaczyłem też, że niekiedy trzeba inwestować w dodatkowe wtyczki. Tak więc ponoszenie tych kosztów dla niektórych osób może być postrzegane jako wada systemu.
Częsty cel ataków hakerskich
Popularność WordPressa sprawia, że staje się on częstym celem ataków hakerskich. O ile sam CMS WordPress jest często aktualizowany — gdy tylko zostanie wykryta jakaś podatność — to nadal zagrożeniem mogą być motywy i wtyczki.
Aby mieć pewność, że ryzyko skutecznego ataku jest ograniczone do minimum, należy regularnie aktualizować motywy i wtyczki, z których strona korzysta. Trzeba też ostrożnie podchodzić do wyboru rozszerzeń używanych przez sklep. Niektórzy twórcy wtyczek i motywów nie aktualizują swoich skryptów. Tym samym naraża właścicieli sklepów na skuteczny atak hakerski.
Niezalecany w przypadku dużych sklepów
W internecie można spotkać głosy mówiące, że WordPress dobrze sprawdza się w przypadku każdego sklepu — zarówno małego, jak i platformy oferującej kilka tysięcy produktów. Wiele osób kwestionuje ten pogląd. Zdecydowanie częściej można spotkać opinie, które w przypadku dużych sklepów zalecają sięgnięcie po inne rozwiązania — np. PrestaShop lub Magento.
Jeśli więc zamierzasz postawić własny sklep internetowy, w którym będzie 10000 produktów, WooCommerce może nie być właściwym wyborem.
Zestawiając wady i zalety WooCommerce, wyraźnie widać, że te drugie wyraźnie wychodzą na pierwszy plan. Jeśli więc chcesz postawić sklep internetowy, możesz na próbę zainstalować to rozszerzenie.
Wymagana minimalna biegłość technologiczna
W przeciwieństwie do rozwiązań SaaS, WordPress i WooCommerce wymaga pewnych umiejętności związanych z technologiami internetowymi.
Właściciel sklepu powinien być w stanie samodzielnie wykonać podstawowe operacje związane z funkcjonowaniem sklepu. Mowa o zarządzaniu hostingiem, edycji wyglądu sklepu, aktualizacji wtyczek i motywów oraz tworzeniu kopii zapasowych — zarówno samych plików WP, jak i bazy danych.
Jak WooCommerce wypada na tle pozostałych oprogramowań dla sprzedawców online?
Kilka razy we wcześniejszych częściach tekstu oceniałem WP na tle innych rozwiązań pozwalających założyć sklep internetowy. Czas bliżej skupić się na zaletach WooCommerce, których nie posiadają konkurencyjne rozwiązania.
Porównując WooCommerce do popularnych w Polsce systemów CMS, trzeba zwrócić uwagę na następujące elementy:
- Stosunkowo niski koszt prowadzenia sklepu: decydując się na system SaaS, trzeba co miesiąc płacić abonament. Natomiast budując witrynę na WordPress, ewentualnym koszt ogranicza się do zbudowania strony sklepu przez agencję;
- WordPress i WooCommerce można łatwo edytować. Nawet bez wiedzy technicznej. Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku rozwiązań SaaS, a także oprogramowania PrestaShop i Magento;
- Przy odrobinie determinacji można samodzielnie rozwijać swój sklep. Bez wsparcia programisty.
Oczywiście, jeśli chcesz stworzyć sklep, przeanalizuj każde z dostępnych na rynku rozwiązań. Nie jest powiedziane, że w Twoim konkretnym przypadku WordPress sprawdzi się idealnie. Jest jednak spore prawdopodobieństwo, że tak będzie — w końcu większość właścicieli sklepów korzysta z tego systemu.
WooCommerce – co to? Czy warto poznać tę platformę? – PODSUMOWANIE
Już wiesz, czym jest sklep online oparty o platformę WordPress. Wstępnie znasz jego mocne i słabe strony. Czas przejść do konkretów — możesz próbnie założyć stronę na WP, zainstalować wtyczkę WooCommerce i zacząć poznawać to narzędzie w praktyce. Pamiętaj, że WP to bezpłatny open-source, z którego możesz dowolnie korzystać, zanim zdecydujesz się na profesjonalną sprzedaż.