skip to Main Content
+48 609 357 357 info@semgence.pl
Duplikacja Treści – Gdzie Jej Szukać?

Duplikacja treści – gdzie jej szukać?

Duplikacji treści (z ang. Duplicate Content) jest zagadnieniem, które może mieć miejsce zarówno wtedy, kiedy identyczna treść znajduje się na różnych stronach internetowych, jak również może odnosić się do powielenia treści w obrębie jednego serwisu. W zależności od tego, gdzie powielona treść występuje, mówi się o duplikacji zewnętrznej oraz wewnętrznej. Do powielania treści może dojść w przypadku celowego działania właściciela witryny, co jest równoznaczne z kradzieżą własności intelektualnej, jednak równie często do powielania treści może dojść w wyniku błędu. Bez względu na przyczynę, wystąpienie duplicate content jest zjawiskiem niekorzystnym, które może skutkować nałożeniem kary od Google, czy całkowitym zbanowaniem naszej strony. Gdzie zatem znaleźć powielone treści?

Pierwszą kwestią, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę jest adres URL naszej strony. Do duplikacji treści dochodzi najczęściej w sytuacji, kiedy nasza strona występuje pod więcej, niż jednym adresem. Każdy z posiadanych przez nas adresów traktowany jest przez wyszukiwarkę jako odrębna witryna. W przypadku, kiedy taka sama treść została umieszczona pod różnymi adresami, Google może uznać jedną z wersji strony za oryginał, w trakcie gdy nasza docelowa witryna może zostać uznana za jej kopię. Pojawienie się zduplikowanej treści może także wynikać z nieprawidłowego wdrożenia certyfikatu SSL. Jeżeli przy korzystaniu z SSL nie przekierujemy strony z http na https, wówczas Google może postrzegać dwie wersje naszej witryny jako odrębne strony z powieloną treścią.

W celu uniknięcia wymienionych sytuacji, można zastosować przekierowanie 301, prowadzące na docelową wersję witryny. Przy wdrożeniu tagu rel=canonical, możliwe jest z kolei wskazanie wyszukiwarce oryginalnej wersji witryny wraz z duplikatami, które nie powinny być indeksowane. Innym rozwiązaniem może być także zablokowanie indeksowania wybranych podstron poprzez przypisanie im atrybutu nofollow.

Występowanie różnych wersji językowych serwisu, może także spowodować powstanie powielonej treści. Przyczyną zaistnienia takiej sytuacji jest nieprawidłowo zaimplementowany atrybut „href lang”. Parametr ten pozwala na określenie relacji między różnymi wersjami językowymi serwisu i ich lokalizacjami. W ten sposób roboty wyszukiwarki są w stanie otrzymać informację na temat tego, która wersja językowa powinna być wyświetlana w ramach wyszukiwania. W przypadku błędnego wdrożenia atrybutu „href lang”, różne wersje językowe serwisu mogą zostać uznane jako duplikaty.

Na duplicate content narażone są przede wszystkim sklepy internetowe. To zwykle opisy produktów są jednymi z najbardziej problematycznych kwestii, szczególnie w przypadku, kiedy e-sklep posiada w swojej ofercie setki, czy nawet tysiące pozycji. Jednym z najczęstszych błędów, z jakimi możemy się spotkać, jest zamieszczanie w karcie opisów, których teść jest skopiowana ze strony producenta lub co gorsza z konkurencyjnych serwisów. Stosowanie podobnych praktyk jest nie tylko plagiatem, ale również może przynieść witrynie więcej szkód, niż pożytku.

W wielu sklepach internetowych problem z duplikacją treści może pojawić się w sytuacji, kiedy posiadają one wiele wariantów tego samego produktu – wówczas poszczególne modele najczęściej różnią się od siebie wyłącznie rozmiarem lub kolorystyką. Popularnym rozwiązaniem jest stworzenie jednej unikalnej karty produktu, pozwalającej na wybór dostępnych  parametrów lub stworzenie oddzielnych kart dla wszystkich wariantów produktu, zawierających unikalny opis dla każdego z nich. W przypadku, kiedy zastosujemy pierwszą opcję, adres URL ulegnie zmianie przy wyborze innego parametru, niż domyślny, dlatego należy zwrócić uwagę na to, czy zaimplementowany został parametr canonical dla wszystkich wariantów.

Wśród możliwych przyczyn, jakie mogą prowadzić do powstawania powielonej treści, warto zwrócić uwagę również na takie czynniki jak stronicowanie serwisu, sortowanie czy parametryzacja. W większości wymienionych przypadków wystarczy zastosować parametr canonical, by wyeliminować duplicate content. Poza zweryfikowaniem strony technicznej naszej witryny, warto również przeredagować powielone na stronie treści, jak również zadbać o stworzenie unikatowego contentu.

 

Bibliografia:

  • https://www.seostation.pl/wiedza/duplicate-content-poradnik
  • https://www.zgred.pl/blog/duplikacja-tresci-czyli-duplicate-content-jak-sobie-poradzic-i-czy-w-ogole-warto/3
  • https://www.lexy.com.pl/blog/duplicate-content-w-obrebie-jednej-domeny.html
  • https://white-net.pl/duplicate-content-nie-kopiuj
  • https://www.artefakt.pl/blog/seo/wewnetrzna-duplikacja-tresci-9-metod-na-eliminacje-internal-duplicate-content

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top