Handel internetowy z roku na rok rośnie, co naturalnie napędza jego popularność wśród osób, które poszukują pomysłu na własny biznes. Dostępność ofert dropshippingowych jest coraz atrakcyjniejsza, a efektem tego są nowo powstające sklepy internetowe. W obecnych czasach nie wystarczy już tylko posiadać sklep online, bo konkurencja w sieci jest ogromna praktycznie w każdej branży. Dlatego niezbędne jest wdrożenie działań SEO. Jak to wygląda w przypadku platformy PrestaShop? 

Co to jest PrestaShop?

PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych systemów e-commerce, które używane są przez właścicieli sklepów internetowych. PrestaShop oparte jest na otwartym kodzie źródłowym, przez co jest ono darmowe. Posiada dużą społeczność programistów stale rozwijających system i tworzących nowe moduły, dzięki którym działanie całej platformy jest usprawniane. PrestaShop charakteryzuje się prostym i intuicyjnym panelem obsługi. Osoba, która dotychczas nie miała zbyt dużej styczności z programowaniem, z pewnością poradzi sobie z obsługą systemu i jego podstawową konfiguracją.

Co istotne, wbudowano w niego wiele ciekawych i przydatnych funkcji, które pozwalają na szybkie i proste uruchomienie podstawowego sklepu online. Programiści zadbali między innymi o kwestie pozycjonowania sklepu PrestaShop. System bardzo dobrze sprawdzi się dla właścicieli małych i średnich biznesów. Przy większej liczbie produktów lepiej wybierać jednak dedykowane platformy lub Magento albo Shoper. 

PrestaShop a SEO

Platforma ma charakter open source, co oznacza, że otwarty kod źródłowy, który może edytować każdy administrator sklepu. Jest to ogromny atut, dzięki któremu PrestaShop w zakresie SEO buduje przewagę nad rozwiązaniami SaaS. Istnieje bowiem możliwość edytowania i wdrażania ręcznych zmian w kodzie, jeśli dodatkowe moduły nie będą wystarczające do funkcjonowania sklepu. 

prestashop

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

Pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop wymaga przeprowadzenia optymalizacji  SEO, aby witryna była przyjazna zarówno dla użytkowników i potencjalnych klientów, jak i robotów Google. W jaki sposób osiągnąć zadowalający efekt? 

Wybór hostingu

Odpowiedni dobór hostingu jest istotną kwestią w aspekcie SEO dla PrestaShop. Serwer powinien zagwarantować szybkość działania, stabilność oraz bezpieczeństwo. W przeciwnym razie osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania będzie utrudnione. Słaby hosting może prowadzić długiego czasu ładowania strony, podatności na ataki DDoS, a także może być narażona na awarie i ataki hackerów. Wszystkie wymienione czynniki mają negatywny wpływ na skuteczne pozycjonowanie i optymalizację PrestaShop pod kątem SEO. 

Instalacja motywu pod SEO

Zaletą PrestaShop jest bogata oferta motywów, które pozwalają i wygodnie zbudować własny sklep online. Szablon nie powinien zbyt dużo ważyć i jednocześnie powinien być przyjazny dla użytkowników, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Nie można również zapominać o responsywności, a więc dopasowaniu witryny do urządzeń mobilnych. 

Instalacja certyfikatu SSL

Certyfikat SSL pozwala dodać do adresu URL przedrostek HTTPS, który ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. W taki sposób zabezpiecza się dane przed ich przechwyceniem przez niepożądane osoby. Certyfikat SSL można zamówić wraz z hostingiem. 

Moduły PrestaShop

Moduły w PrestaShop to dodatkowa zawartość, która pozwala dodać do sklepu nowe funkcjonalności. Warto zaznaczyć, że w PrestaShop są moduły dedykowane pod SEO:

  • SEO Internal Linking Module – wsparcie linkowania wewnętrznego,
  • Page Cache Ultimate – konfiguracja cache,
  • Blog Module i Advance Module – opcja wdrożenia bloga na stronie sklepu.

Wybór modułów uzależniony jest od indywidualnych potrzeb właścicieli biznesu. Moduły znajdziesz np. tutaj.

Integracja Google Search Console

Google Search Console jest darmowym narzędziem pozwalającym analizować widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Aby skorzystać z tego narzędzia, należy stworzyć konto, dodać usługę i zweryfikować domenę.

Mapa witryny 

Sitemap.xml to mapa witryny ze wszystkimi adresami URL w obrębie domeny. Jej wygenerowanie i implementacja w GSC pozwala przyspieszyć indeksowanie, czyli proces dodawania podstron do Google. W przypadku PrestaShop można skorzystać z modułu Google Sitemap, który pozwala wygenerować mapę. 

Optymalizacja SEO sklepu PrestaShop – jak to zrobić?

Optymalizacja systemu PrestaShop to przede wszystkim technikalia. Dobrze zaprojektowany sklep internetowy wyróżnia się szybkim ładowanie stron, responsywnością i tym, że jest przyjazny zarówno dla algorytmu Google, jak i samych użytkowników. 

Przyjazne adresy URL

Przyjazne adresy URL wspierają proces pozycjonowania sklepu internetowego. Przede wszystkim nie powinny one posiadać żadnych znaków specjalnych. Powinny być krótkie i nawiązywać do tego, co znajduje się na danej podstronie. 

Meta tagi

Meta title to tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. W tytule warto zawrzeć słowo kluczowe, a jego maksymalna długość nie powinna przekraczać 600 px. Z kolei meta description to tag opisujący adres URL i to, co się zawiera na podstronie. Nie ma on bezpośredniego przełożenia na pozycjonowanie, ale można zawrzeć w nim CTA, który skłoni użytkowników do kliknięcia w link. Jego długość nie powinna przekraczać 960 px. 

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony internetowej jest bardzo ważnym elementem SEO i pozycjonowania. Algorytm Google nie promuje witryn, które zbyt wolno się ładują. Opracowując strategię SEO dla PrestaShop warto najpierw przeprowadzić audyt SEO sklepu internetowego, a następnie wdrożyć poprawki. Strony, które ładują się w pełni już w pierwszej sekundzie od kliknięcia w link mają 5 razy większy współczynnik konwersji. 

Optymalizacja treści

Content na stronie zachęca nie tylko do skorzystania z zakupu produktów i usług, ale także wspierają pozycjonowanie w Google. To właśnie w treściach umieszcza się frazy kluczowe, które pomagają robotom indeksującym zrozumieć zawartość strony. Podczas optymalizacji warto zwrócić uwagę na takie elementy, jak nagłówek H1, dane strukturalne, opisy kategorii i opisy produktów. 

Czy warto zainstalować moduł bloga na PrestaShop?

Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop warto wesprzeć blogiem. Bardzo dużą część ruchu w witrynie generują wartościowe artykuły, które odpowiadają na zapytania użytkowników, jakie wpisują w okno wyszukiwarki. Jest to prosta droga do tego, aby następnie przekierować ich do asortymentu. W podstawowej wersji oprogramowanie PrestaShop nie ma modułu bloga, ale można zainstalować jeden z wcześniej wymienionych.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *