Pozycjonowanie sklepu internetowego na platformie Shoper pozwala dotrzeć do nowych klientów, którzy na co dzień korzystają z Google lub alternatywnych przeglądarek. W momencie, kiedy wpisują oni zapytania w okno wyszukiwarki, może pojawić się oferta prowadzonego przez właściciela sklepu online, ale nie dzieje się to z tak zwanego automatu. Przede wszystkim trzeba zadbać o przygotowanie dobrej strategii SEO, która będzie skuteczna i zacząć sukcesywne pozycjonowanie. Jak to zrobić na platformie Shoper?

Co to jest Shoper?

Shoper jest platformą e-commerce dostosowaną do tworzenia sklepów online w oparciu o szeroką ofertę szablonów, które administratorzy mogą dostosowywać do własnych wymagań i indywidualnych potrzeb marketingowych. System ten został opracowany w 2005 roku i regularnie jest on aktualizowany oraz wzbogacany o kolejne funkcjonalności. Tworzone są one z myślą o użytkownikach desktopowych oraz mobilnych. Platforma Shoper to SaaS, czyli Software as a Service. Oznacza to, że administrator sklepu internetowego w ramach subskrypcji otrzymuje możliwość jego prowadzenia, ale bez dostępu do kodu źródłowego. Od roku 2021 do Shopera należy także platforma e-commerce Shoplo. 

Jakie są wady i zalety sklepu na Shoper?

Pozycjonowanie sklepu na platformie Shoper przebiega podobnie, jak w przypadku innych platform e-commerce. Jak każdy system ma on swoje wady i zalety.

Zalety:

  • możliwość szybkiego stworzenia sklepu internetowego,
  • łatwa i intuicyjna obsługa, 
  • możliwość modyfikowania oraz wdrażania zmian pod kątem SEO bez konieczności instalowania wtyczek i modułów, 
  • integracje z hurtowniami.

Wady:

  • brak dostępu do kodu źródłowego,
  • podobieństwo dostępnych szablonów,
  • brak możliwości optymalizacji technicznej.

Komu dedykowana jest platforma e-commerce Shoper?

Ze względu na to, jak działa Shoper, a także jaka jest jego charakterystyka, można powiedzieć, że jest to SaaS dla małych oraz średnich sklepów, które w swojej ofercie mają nie więcej niż tysiąc produktów. Jeśli ktoś zastanawia się nad wyborem tejże platformy, ale też wie, że będzie więcej asortymentu, lepiej rozważyć inne rozwiązanie. Shoper świetnie sprawdzi się wśród przedsiębiorców, którzy dotychczas nie mieli okazji zarządzać żadnym sklepem internetowym. System ten jest bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze. Funkcjonuje w oparciu o przygotowane wcześniej szablony, a także przejrzysty interfejs administratora. 

Sklep na skrycpie Shoper - zwykły, premium i Enterprise

Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper – jak zacząć robić SEO na tej platformie?

Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie można rozpocząć jeszcze przed jakimikolwiek działaniami na samej stronie. Kwestie związane z SEO należy brać pod uwagę już na etapie wyboru odpowiedniego serwera dla sklepu, a następnie przejść do kolejnych kroków. 

Wybór domeny

Mimo iż sama nazwa sklepu nie ma bezpośredniego wpływu, jeśli chodzi o SEO na Shoperze, to trzeba zwrócić uwagę na to, czy jest ona dostępna. Jeśli jest, to należy sprawdzić jeszcze, czy nie ma innych bardzo podobnych do niej. Jeśli w sieci dostępne będą dwie strony o skrajnie podobnych nazwach, to może pojawić się problem z wyszukiwaniami brandowymi. Z kolei użytkownicy będą mieli problem z rozpoznaniem, który serwis jest tym, którego dokładnie szukali. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze to, że istnieje możliwość przechwycenia domeny, która wygasa lub wygasła. Do takiej domeny mogą prowadzić wartościowe linki zewnętrzne, które mają istotny wpływ na pozycjonowanie. Takie nazwy wyszukuje się za pomocą dedykowanych i specjalistycznych narzędzi, jak Aftermarket

Wybór szablonu pod SEO

Szablony, jakie udostępnia platforma Shoper cechują się różnymi szatami graficznymi, dlatego też możliwe jest wybranie odpowiedniego rozwiązania przystosowanego do indywidualnych wymagań oraz potrzeb przedsiębiorcy. Wybrany szablon powinien być przede wszystkim:

  • responsywny,
  • szybki w ładowaniu strony,
  • dostępny do modyfikacji w aspekcie podstawowych elementów,
  • pozwalać na tworzenie treści blogowych, opisów kategorii i produktów, tworzenie landing page,
  • pozwalać na edycję sekcji <head>.

Konfiguracja i integracja Google Search Console oraz Google Analytics

Podobnie, jak w przypadku innych platform, tak i w sklepie internetowym na Shoper warto przeprowadzić integrację z Google Search Console i Google Analytics. Co istotne, integracja jest bardzo prosta. W Shoper przechodzi się do zakładki Dodatki i integracje -> Inne integracje -> Google Analytics. Z kolei Google Search Console najszybciej implementuje się tagiem HTML. Przechodzi się kolejno do Dodatki i integracje -> Integracje własne -> Nagłówek strony <head> i tam wkleić tag HTML. 

Certyfikat SSL

Żaden sklep nie będzie cieszył się zaufaniem klientów, jeśli nie będzie miał on zabezpieczenia w postaci certyfikatu SSL. Dane transakcyjne będą zaszyfrowane. Gdyby nie było zainstalowanego certyfikatu, przy adresie URL widniałby napis „Niezabezpieczona”. 

Jak przebiega optymalizacja sklepu na Shoperze?

Optymalizacja SEO pod algorytmy wyszukiwarki Google to równie istotna część pozycjonowania. Dzięki odpowiednim zmianom sklep może znajdować się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Na jakie aspekty zwrócić uwagę?

Dobór słów kluczowych

Frazy kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu sklepu na Shoper, ponieważ sklep powinien być widoczny w SERPach na określone wyrażenia związane z branżą. Powinny one być nie tylko popularne, ale również nawiązywać do posiadanego asortymentu. Frazy kluczowe można podzielić na brandowe, long tail, sprzedażowe oraz informacyjne. Do keyword researchu można wykorzystać Semstorm, Ahrefs, Senuto, czy też SEMrush. 

Przyjazne adresy URL

Przyjazny adres URL to taki, który nie zawiera w swojej strukturze żadnych znaków specjalnych. Dodatkowo powinien on zawierać frazę kluczową przypisaną do tytułu podstrony. 

Meta dane

Meta title powinien zawierać nie więcej niż 60 znaków – będzie to nazwa produktu lub kategorii. Meta description powinien zawierać maksymalnie 150 znaków i na jego końcu warto umieścić CTA, aby zachęcić odbiorcę do kliknięcia linka. W meta danych warto umieszczać najważniejsze frazy przypisane do danych podstron. 

Architektura witryny

Istotną kwestią związaną z SEO Shoper jest właściwa architektura strony. Dzięki temu użytkownicy, czyli potencjalni klienci, będą mogli płynnie poruszać się pomiędzy kategoriami i produktami. Warto zaimplementować breadcrumbs, o którym więcej można przeczytać na https://www.semgence.pl/co-to-jest-breadcrumbs-i-dlaczego-jest-wazne-dla-seo/

Nawigacja w sklepie

Nawigacja w sklepie internetowym Shoper musi zawierać linkowanie wewnętrzne. Odnośniki powinny być umieszczane w menu głównym, stopce i breadcrumbs. Należy pamiętać, aby zawsze dać użytkownikowi szansę powrotu do wcześniej przeglądanej podstrony lub strony głównej. 

Optymalizacja grafik

Grafiki powinny mieć jak najmniejszą wagę, przy zachowaniu estetyki i przejrzystości. Warto decydować się na format JPG lub JPEG, a ikony należy zapisywać w formacie SVG, co pozwoli zaoszczędzić miejsce na serwerze. 

Optymalizacja nagłówków

Właściwa struktura nagłówków ma oczywiście wpływ na pozycjonowanie. Co jednak istotne, nie jest nigdzie napisane, że w obrębie strony powinien występować tylko jeden nagłówek H1. Warto jednak hierarchizować nagłówki i stopniować je od H1, gdzie będzie najważniejsza i dokładna fraza kluczowa, po H2-H6, gdzie będzie fraza kluczowa w odmianach.

Optymalizacja treści

Na sklepie powinny być treści przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów indeksujących. Należy dokładnie poruszyć temat, wyjaśnić go, co sprawi, że treść będzie merytoryczna i wartościowa. A to z kolei wpływa na pozycjonowanie stron w Google. 

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony to jeden z kluczowych elementów wpływających na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. W tym zakresie administrator sklepu na Shoper jest jednak ograniczony, ponieważ strona nie ma otwartego kodu źródłowego. Można jednak wpłynąć na prędkość ładowania strony przez optymalizację grafik i zmniejszenie liczby przekierowań 301. 

Shoper – samodzielnie czy z agencją SEO?

Shoper SEO to działania, które ukierunkowane są zarówno pod roboty Google, jak i samych użytkowników. Aby mogły być one skuteczne, niezbędne jest wdrożenie odpowiednich zmian, które wpłyną na najważniejsze czynniki rankingowe w Google. Co prawda oprogramowanie Shoper posiada wiele funkcjonalności, które to ułatwiają, ale nie obejdzie się bez znajomości trendów pozycjonowania Shopera i stron internetowych. Dlatego, jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy, lepiej skorzystać z usług agencji SEO, bo w przeciwnym razie można bardziej zaszkodzić stronie niż zyskać na jej widoczności.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *