Mamy za sobą 11. edycję Festiwalu SEO w Katowicach, która dla wielu uczestników, w tym także dla naszego działu contentu, była wyjątkowa. Tegoroczne wydarzenie, które miało miejsce 13 października 2023 roku, było podwójnie szczególne, ponieważ świętowaliśmy również dziesięciolecie istnienia platformy Whitepress®.
Festiwal SEO 2023 niezmiennie w formie
Festiwal SEO co roku przyciąga do Katowic mnóstwo profesjonalistów, entuzjastów i przedsiębiorców z branży marketingu internetowego, stając się jednym z najważniejszych wydarzeń w tej dziedzinie w Polsce.
To tu, w sercu jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się regionów w kraju, eksperci i praktycy SEO spotykają się, aby wymieniać wiedzę, doświadczenia oraz najnowsze strategie i narzędzia niezbędne do skutecznego pozycjonowania stron internetowych.
Dodatkowo Festiwal SEO to nie tylko praca, lecz także zabawa. Organizatorzy każdego roku dokładają starań, aby poza profesjonalnymi panelami uczestnicy mieli czas na relaks i nawiązywanie osobistych relacji w mniej formalnej atmosferze. W tym roku mogliśmy na przykład losować gadżety, kręcąc kołami fortuny, testować nowe narzędzia czy poprosić o wróżbę SEO-wróżki z Delante.
Rozpoczęcie i blok I – o linkach i zyskach
Nie ma festiwalu bez lekkiej obsuwy – słusznie skomentował na starcie prowadzący konferencję, Sławomir Borowy. Dlatego też dopiero kilka minut po 15 wszyscy przybyli usiedli na sali Międzynarodowego Centrum Kongresowego i czekali na rozpoczęcie Festiwalu SEO 2023.
Na pierwszy ogień sceniczny poszedł Michał Pustuł, Head of SEO agencji Cube Group. Podczas prezentacji wyjaśnił, jak utrzymać wysoką marżę dzięki SEO, kiedy wszystko wokół drożeje. Jego sposobem na sukces jest skupienie działań nie tylko na SEO, lecz także: Google Ads, PR, afiliacji, UX, social mediach czy recyklingu contentu.
Inny temat miał natomiast Rafał Borowiec, Ekspert SEO w largo.pro i raisead.com. Podczas jego prezentacji mogliśmy poznać zaawansowane techniki linkowania wewnętrznego w SEO. Prelegent zwrócił uwagę na to, jak ważne jest, aby uwzględniać również ten aspekt w audytach SEO. Ponadto podkreślił, jak dużą rolę odgrywa indeksowanie linków wewnętrznych, częstotliwość linkowania, a także jakość miejsca linków i długość anchorów.
Blok I zakończył Sebastian Heymann swoją prezentacją „Jak będziesz starszy to zrozumiesz! Czyli kiedy jest przekazywana reputacja?”. Wystąpienie było nietypowe, bo prelegent wystąpił bez butów – motywem nawiązywał do filmu Pulp Fiction. Tym samym chciał pokazać, że link może kopnąć jak w tańcu, czyli różnie. Ponadto polecił swój artykuł wyjaśniający problemy z optymalizacją stron „Hamulec ręczny w SEO? Strona nie reaguje na optymalizację…”
Po każdym bloku uczestnicy mieli czas na jedzenie, networking i rozrywkę. Semgence natomiast poszło polować na autograf Eweliny Podrez-Siamy, która niedawno wydała książkę „SEO dla blogów”. Z tego miejsca pozdrawiamy autorkę i gratulujemy sukcesu wydawniczego!
Blok II – o sztucznej inteligencji
Drugi blok Festiwalu SEO 2023 poświęcony był sztucznej inteligencji, a otworzył go Mateusz Malinowski, Dyrektor SEO w Fabryce Marketingu. O pisaniu za pomocą ChatGPT słyszeliśmy już sporo, dlatego prelegent zdecydował się ugryźć temat z innej strony. Jego prezentacja „Czy AI to tylko copywriting?” skupiła się przede wszystkim na wykorzystaniu AI do zadań analitycznych: badaniu linków, danych z GSC czy researchu fraz kluczowych.
Mateusz Markiel z kolei wystąpił z prezentacją „OpenAI, Playground i API w służbie SEOwcom”. Jego filozofia komunikacji ze sztuczną inteligencją jest ciekawa – sugerował on, żeby do GPT mówić jak do sługi. My się boimy buntu androidów, więc zawsze w promptach dodajemy jednak „proszę”.
Przedostatni na scenie w drugim bloku byli dwaj prelegenci – Grzegorz Świerk oraz wirtualna asystentka Ania. Opowiadali oni o Hackatonie AI: Szybkich i szalonych projektach marketingowych dla e-commerce. Mimo drobnego stresu Ani, poradziła ona sobie świetnie i opowiedziała, jak podchodzić do małych i dużych projektów marketingowych. Nie ukrywamy, że Świerk zdecydowanie przybliżył nam wyobrażenie sobie niedalekiej przyszłości, w której na scenie będą stać holograficzni prelegenci.
Środkowy blok zamknął Paweł Więcko prezentacją „AI w codziennej pracy SEO – hit czy kit?”. Podczas prelekcji wyjaśnił rolę AI w SEO oraz podpowiedział, jak sztuczna inteligencja może pomóc z automatyzacją zadań.
Blok III – o contencie i sprawach prywatnych
Nasz szef zaskoczył nawet swoich pracowników. Zaczęło się niewinnie, gdy Paweł Gontarek opowiadał żarty o relacjach z dziećmi. My jednak wiedzieliśmy, że temat będzie trudny, ale cisza powstała na sali po rozpoczęciu prezentacji „Depresja seowca” spowodowała u nas przyspieszone bicie serca.
Wbrew pozorom prelekcja nie dotyczyła depresji samych seowców, tylko ich odpowiedzialności za zamieszczanie contentu w internecie. Na podstawie własnych doświadczeń prelegent opowiedział o szukaniu pomocy psychiatrycznej w internecie. Jak słusznie zauważył – strony lekarzy rankujące w TOP 10 (ba, nawet w TOP 20 czy 30) nie odpowiadają na potrzeby zainteresowanych. Nie dostarczają wartościowych treści, a nawet wolnych terminów w kalendarzu. Tych trzeba szukać… nawet na mitycznej 10 stronie Google.
Prelekcja Pawła Gontarka zdecydowanie poruszyła widownię i zmusiła do refleksji. Zachęciła również do poświęcenia większej uwagi webinarom i podcastom, które zdecydowanie warto optymalizować, zwłaszcza jeśli chodzi o wartościowy content, tworzony przez specjalistów.
W tym miejscu chcemy przypomnieć stronę Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – 116111.pl. Oferuje ona bezpłatny kontakt ze specjalistami zdrowia psychicznego. Każdy może tam zadzwonić lub napisać w kryzysowych sytuacjach i otrzymać pomoc.
Kolejne wystąpienie było szczególnie bliskie naszemu działowi contentowemu, ponieważ dotyczyło konwersacyjności i budowania zaangażowania czytelnika. Anna Zaborowska przybliżyła słuchaczom, jak mogą wykorzystać podstawowe zasady prostego języka oraz wspomnianej już konwersacyjności, by utrzymać uwagę czytelnika na stronie przez jak najdłuższy czas. Oczywiście nie mogło też zabraknąć wzmianki o wykorzystaniu AI, które możemy wykorzystać do pracy. Nawet problemy techniczne z mikrofonem nie powstrzymały prelegentki i udało jej się przekazać sporą dawkę przydatnej wiedzy.
Last but not least – z fenomenalnie przygotowaną prezentacją o estymacji wystąpił Damian Hliwa. Wspomniane już stoisko z wróżbami od firmy Delante okazało się częścią większej całości. Prelegent mówił o zaletach, jakie wiążą się z przewidywaniem wyników w branży SEO, choć nie zapomniał wymienić także szeregu zagrożeń i niedogodności. Jak to zwykle bywa, na pytanie, czy i jak należy estymować, odpowiedź mogła paść tylko jedna: to zależy. Wnioski końcowe były jednak optymistyczne – staranie dobrane dane i regularne aktualizacje zakładanych wyników przekładają się na realizację jasno oznaczonych celów.
Festiwal SEO 2023 – a po prelekcjach chodziliśmy na afterparty
Po kilkugodzinnym skupianiu uwagi na ciekawych wystąpieniach wróciliśmy do hotelu, odpoczęliśmy i udaliśmy się na afterparty w City Pub Katowice. Było celebrowanie 10-lecia z ekipą z Whitepress®, lały się drinki, a bile latały po stołach bilardowych.
Ekipa Semgence wróciła do domu szczęśliwa i zmęczona, jak widać na poniższym obrazku. Dziękujemy Senuto, Whitepress® i Contentation za doborowe towarzystwo! Prelegentom natomiast gratulujemy wystąpień! Mamy nadzieję, że Festiwal SEO 2024 będzie równie dobry co tegoroczny.