Content marketing jest jednym z narzędzi w prowadzeniu działań marketingowych. Pozwala on budować wartościowy ruch organiczny z wyszukiwarek internetowych i pozytywny oraz profesjonalny wizerunek marki w sieci. Dzięki jego wykorzystaniu można docierać do potencjalnych klientów, dostarczyć materiały dla firmowych social media, a także pozwala wdrożyć działania z zakresu public relations. Przede wszystkim jednak zwiększa konwersję, co przekłada się na wyższą sprzedaż w sklepach internetowych. Marketing treści wymaga jednak kreatywności i dokładności oraz wiedzy, między innymi na temat grupy docelowej, do jakiej kierowany jest content.
Czym jest content marketing?
Strategia w marketingu polegająca na wykorzystaniu jakościowych treści stawia sobie za cel przyciągnięcie potencjalnych klientów na stronę firmową lub do sklepu internetowego, wprost z wyszukiwarek lub mediów społecznościowych. Chodzi o to, by przez tworzenie i rozpowszechnianie dobrze zaplanowanych i przemyślanych materiałów dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Content marketing polega na dzieleniu się z odbiorcami treściami, które są dla nich cenne i istotne. Ma to nie tylko pomóc konsumentom w rozwiązywaniu ich problemów, ale wręcz robić to za nich.
Kluczowym aspektem tego rodzaju działań marketingowych jest skupienie się na klientach oraz dostosowanie treści do ich indywidualnych potrzeb, tak aby były one dla nich łatwo przyswajalne. Taka strategia okazuje się jednym z najbardziej opłacalnych sposobów promocji i sprzedaży. Strategia content marketingu ma na celu budowanie relacji i więzi z odbiorcami oraz wchodzenie z nimi w interakcję. Jeśli obie strony będą zaangażowane i będą czerpać jakieś korzyści, to przełoży się to na konwersję.
Działania content marketingowe w przeszłości
Czy content marketing jest zupełnie nowym pojęciem? Otóż nie. Okazuje się bowiem, że to, co dzisiaj jest kojarzone z internetem, już na przełomie XIX i XX wieku było wykorzystywane w innych mediach. Największe marki na świecie zaczęły dystrybuować treści w postaci gazetek, magazynów czy książek, które wykorzystywano do promowania marek oraz produktów i pokazywania, jak z nich korzystać. Content marketing był więc z powodzeniem stosowany praktycznie przez cały XX wieku, zanim wymyślono taką nazwę działań promocyjnych.
Jak strategia content marketingu wpływa na SEO i pozycjonowanie?
Pozycjonowanie – od angielskiego Search Engine Optimization, to kompleksowe działania, które mają na celu zapewnienie określonej stronie internetowej jak najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwarki, na określone frazy kluczowe, zwłaszcza w Google. Ostateczny ranking serwisu w wynikach wyszukiwania jest wynikiem analizy przeprowadzanej przez algorytm Google, który uwzględnia wiele czynników. Co istotne, można je podzielić na te związane bezpośrednio ze stroną, czyli on-site i te zewnętrzne off-site.
W przypadku pozycjonowania stron, mówiąc o czynnikach rankingowych, wiele osób najczęściej ma na myśli różne elementy takie, jak prędkość wczytywania strony, jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, używany protokół, ale także strukturę kodu HTML oraz treść. Kluczowe jest jednak to, aby content był wysokiej jakości. Google dąży do tego, aby dostarczać użytkownikom wartościowych informacji, które są przydatne, unikalne, dobrze opracowane i odpowiednio zrozumiałe dla nich. Poza tym powinny one odpowiadać na pytania odbiorców i rozwiązywać ich problemy lub dostarczać określone produkty. Jednocześnie strony, które te treści prezentują, muszą spełniać określone kryteria techniczne i posiadać autorytet w danej dziedzinie, co często jest mierzone poprzez ilość i jakość linków kierujących do nich.
Samo pozycjonowanie jednak nie wystarczy. Istnieje bowiem ścisłe powiązanie pomiędzy SEO a marketingiem treści. Połączenie tych działań może znacząco zwiększyć ruch na stronie, szczególnie w przypadku pozycjonowania na długie frazy, czyli long tail, które chociaż przyciągają mniej użytkowników, to jednak cechują się dużą skutecznością, a więc wysoką konwersją. Bez odpowiedniej treści, nawet najlepsze techniki SEO mogą okazać się nieskuteczne, a z drugiej strony, nieprawidłowo prowadzone działania SEO mogą zaszkodzić nawet najbardziej dopracowanemu marketingowi treści.
Powiązanie pomiędzy słowami kluczowymi a odpowiednim doborem treści do grupy docelowej
SEO, skupiając się na zwiększaniu ruchu organicznego, koncentruje swoje działania wokół słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki. Biorąc pod uwagę różne rodzaje fraz kluczowych, jak brandowe, związane z konkretnymi produktami czy tzw. long-tail, uwzględnia się także ich średnią ilość wyszukań, czyli potencjał oraz poziom trudności pozycjonowania. Z kolei Content Marketing, przez umiejętny dobór i zastosowanie tych słów, pozwala wzbogacić stronę o content, który idealnie odpowiada na potrzeby i zapytania użytkowników Google.
Gdy treść na stronie skupia się na spełnieniu intencji wyszukiwania użytkowników, można być pewnym, że takie podejście gwarantuje największe szanse na osiągnięcie wysokich miejsc w organicznych wynikach wyszukiwania (czyli intencja została zaspokojona). Co więcej, dostarczając zróżnicowany i dopasowany content, marka może towarzyszyć potencjalnym klientom przez całą ich ścieżkę podejmowania decyzji o zakupie – od etapu pierwszej świadomości, poprzez rozważania różnych opcji, aż do momentu podjęcia decyzji o zakupie, co znacząco ułatwia przekształcenie ich w lojalnych klientów. A o to właśnie chodzi w szczególności sklepom internetowym.

Jakie tworzyć treści, aby docierać do odbiorców?
Co istotne, marketing treści nie opiera się jedynie na słowie pisanym, choć w dużej mierze tak właśnie jest. Niemniej, wdrożenie strategii content marketingowej w działania marketingowe dla swojej firmy, będą procentowały przez lata. Wysokiej jakości treści mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania i przyciągać na stronę internetową potencjalnych klientów. Content marketing w social mediach jest skuteczny, ale profil na LinkedIn do budowania marki osobistej, czy ten na Facebooku, nie jest własnością przedsiębiorcy.

Warto skupić się również na stronie www, która będzie pozycjonowana i pozwoli dotrzeć do grupy docelowej. Wykorzystać do tego celu można różne formaty treści, np. teksty, grafiki, video czy audio. Aby prowadzone działania content marketingowe były efektywne, niezbędne jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań odbiorców, a także zaplanować odpowiednią strategię.

Jakie korzyści daje marketing treści?
Content marketing mocno się rozwinął na przestrzeni lat, stając się nowoczesnym, prostym i skutecznym sposobem na budowanie relacji z użytkownikami. Wielu marketerów docenia go ze względu na jego wymierność. Już sama ilość komentarzy, udostępnień czy polubień pod publikowaną treścią może świadczyć o sile oddziaływania danego materiału i jego skuteczności. Co istotne, korzyści płynących z tej formy marketingu jest znacznie więcej.
Analizując efekty, często korzysta się z zaawansowanych narzędzi, takich jak Google Analytics, ale równie często sukcesy kampanii są tak wyraźne, że dostrzega je każdy, nawet bez konieczności przeprowadzania głębszej analizy, czy też korzystania ze skomplikowanych narzędzi analitycznych. Odpowiednio prowadzone działania content marketingowe sprawiają, że ich wpływ odczuwalny jest w świecie internetu jeszcze długo po zakończeniu kampanii, a informacje i materiały rozchodzą się w sieci dzięki np. udostępnieniom. Gdyby zastanawiać się, jakie są największe zalety content marketingu, z pewnością wskazano by na jego zdolność do tworzenia trwałych, angażujących relacji z użytkownikami oraz na jego mierzalność i długofalowy wpływ.
Zwiększenie ruchu organicznego na stronie
Większy ruch na stronie internetowej z reguły przekłada się na wyższy współczynnik konwersji. Merytoryczne i wartościowe treści przyciągają odbiorców do serwisu lub sklepu internetowego, poprzez odpowiadanie na ich potrzeby. Jest to istotne między innymi w aspekcie sprzecznych informacji, jakie mogą oni znaleźć w sieci. Tworzenie treści, która znajduje się na drugim końcu skali szybko procentuje uznaniem i zainteresowaniem internautów.

Content marketing może więc zostać porównany do marketingu wirusowego, ponieważ oba działania znajdują swoje podstawy w poleceniach i rekomendacjach internautów. Dzieląc się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem, a także tworząc coś unikatowego, można w efektywny sposób wyróżnić się z tłumu. To z kolei prosta droga do tego, żeby zdobyć popularność w sieci, przy niewielkim nakładzie finansowym i czasowym.
Niższe koszty kampanii w porównaniu z innymi formami reklamy
Angażujące treści w formie tekstu można zlecić takim specjalistom, jak copywriterzy. Można również wykorzystać do promowania marki treści wideo, które można nagrywać za pomocą telefonu. Krótkie relacje, rolki na Instagramie, czy wrzutki z grafikami to również formy content marketingu. Dobrze zaplanowana strategia contentu może żyć własnym życiem i na dodatek przynosić zyski. Nie trzeba przy tym kupować polubień, czy udostępnień.
Budowanie wizerunku eksperta w swojej branży i zaufania wśród klientów
Internet, jak wcześniej już wspomniano, jest miejscem, gdzie nie brakuje sprzecznych czy nawet szkodliwych informacji, co prowadzi internautów do poszukiwania rzetelnych źródeł informacji. I to jest właśnie okazja dla tych, którzy potrafią tworzyć eksperckie treści. Poprzez dzielenie się specjalistyczną wiedzą, edukację odbiorców, ciągłe aktualizowanie swoich kompetencji oraz otwartość na przyznawanie się do ewentualnych pomyłek, można kształtować autentyczny i spójny wizerunek swojego biznesu. Ludzie cenią to, kiedy wiedzą, kto stoi za konkretnym przedsięwzięciem.

Kiedy ktoś prezentuje się jako osoba będąca twarzą firmy i ekspertem w danej dziedzinie, nie tylko podnosi się rozpoznawalność swojej marki, ale także zyskuje zaufanie wśród grupy odbiorców. Dzięki temu będą oni dalej polecać treści, udostępniać je, czego efektem będzie wzrost użytkowników zainteresowanych publikacjami. Aby to osiągnąć, kluczowa jest systematyczność w działaniu. Planowanie contentu, jego regularna publikacja i dystrybucja różnymi kanałami, a także odświeżanie treści i reagowanie na bieżące wydarzenia w branży to podstawa. Brak tych elementów może prowadzić do utraty zainteresowania stroną, profilem na mediach społecznościowych czy blogiem firmowym.
Wzrost widoczności strony w wyszukiwarce
W jaki sposób można promować wartościowe treści? Przede wszystkim należy je tworzyć nie tylko dla użytkownika, ale także pod SEO. W obecnych czasach natarczywe kampanie reklamowe są coraz częściej blokowane przez specjalne wtyczki dostępne dla każdego użytkownika internetu. Dlatego content marketing wyłania się jako niezawodna i bezpieczna alternatywa. Inwestując w niego, unika się ryzyka rozczarowania, które może pojawić się po przeprowadzeniu drogiej kampanii reklamowej, nieprzynoszącej oczekiwanych rezultatów.

Ważne jest, aby pamiętać, że tworzenie treści czy grafik zgodnych z zasadami pozycjonowania ma bezpośredni wpływ na pozycję strony internetowej w rankingu wyszukiwarki Google. Niezależnie od tego, czy pisze się artykuły na blogu, publikuje posty w mediach społecznościowych czy tworzymy atrakcyjne grafiki, wszystkie te działania zwiększają widoczność biznesu w sieci. A jak dobrze wiadomo, wyższa pozycja w Google oznacza większą liczbę odwiedzin na stronie, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu sprzedażowy.
Korzyści z content marketingu w firmie – podsumowanie
Content marketing to jedna z najlepszych form dotarcia do klienta, która obejmuje wiele kanałów dystrybucji treści. W połączeniu z kampaniami SEO, social mediami, a także newsletterem i jednocześnie dopasowując content do grupy odbiorców pod kątem przekazu, można szybko wybić się na tle konkurencji. Istotne jest jednak to, aby analizować i odpowiadać na potrzeby konsumentów. Odpowiednio opracowana strategia content marketingu nie tylko przedstawia firmę, jako eksperta w swojej branży, ale także sprawia, że zostaje ona na dłużej w pamięci odbiorców. To z kolei baza do budowania więzi z potencjalnymi klientami i wyprzedzenia konkurencji w sieci.