Twoja strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy? W takim razie 40% użytkowników prawdopodobnie ją opuści na rzecz konkurencji. Jeśli nie chcesz, żeby tak się stało, zadbaj o optymalizację zdjęć WordPress w celu poprawy wydajności swojej witryny. Jak to zrobić w 5 prostych krokach? Przeczytaj ten wpis i dowiedz się szczegółów!

Czym jest optymalizacja zdjęć?

Optymalizacja zdjęć polega na zmniejszaniu ich rozmiaru bez utraty jakości – przyspiesza to ładowanie stron internetowych i poprawia doświadczenie użytkownika. Możesz w konsekwencji liczyć na wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania oraz ulepszenie satysfakcji odwiedzających, czyli wyższe konwersje w perspektywie długofalowej.

Zapamiętaj!

Optymalizacja zdjęć wspiera także oszczędność transferu danych i przyspiesza działanie aplikacji mobilnych.

Jak optymalizować zdjęcia WordPress? Instrukcja krok po kroku!

Optymalizacja zdjęć w WordPress okazuje się ważna pod kątem utrzymania szybkości działania strony oraz poprawy jej wydajności. Proces ten polega na redukcji rozmiarów plików graficznych przy jednoczesnym zachowaniu ich jakości. 

W celu optymalizacji zdjęć WordPress:

  • wybierz odpowiedni format pliku – zalecamy używanie formatów JPEG w przypadku zdjęć oraz PNG dla przezroczystych grafik (najlepszym wyborem jest jednak WebP, który oferuje najmniejsze rozmiary plików przy zachowaniu maksymalnej jakości);
  • przed dodaniem do biblioteki mediów, skompresuj zdjęcia – np. z pomocą narzędzi TinyPNG, czy ImageOptim, umożliwiających redukcję rozmiarów plików bez widocznej utraty jakości (mniejszy rozmiar plików przyspiesza ładowanie strony);
Optymalizacja zdjęcia przy użyciu TinyPNG o 46%

Optymalizacja zdjęcia przy użyciu TinyPNG o 46%. Źródło: www.tinypng.com

  • zainstaluj wtyczkę optymalizacyjną – wtyczki do optymalizacji zdjęć WordPress typu WP Smush, Imagify czy ShortPixel automatycznie kompresują zdjęcia podczas ich przesyłania oraz optymalizują już istniejące pliki (często również konwertują pliki do WebP);
  • skonfiguruj lazy loading – w tym przypadku polecamy wtyczkę a3 Lazy Load umożliwiającą ładowanie obrazów tylko wtedy, gdy użytkownik przewija stronę do ich widoczności (zmniejsza to obciążenie początkowe witryny);
  • wykorzystaj CDN (ang. Content Delivery Network) – jeśli używasz sieci dostarczania treści, zdjęcia będą ładowane z serwerów zlokalizowanych bliżej użytkownika, skracając czas ładowania witryny (wbudowaną obsługę CDN ma przykładowo wtyczka Jetpack).

Zachęcamy również do monitorowania witryny przy użyciu Google PageSpeed Insights lub GTMetrix – dzięki temu będziesz mógł zweryfikować, czy optymalizacja zdjęć WordPress jest skuteczna.

Analiza strony internetowej w Google PageSpeed Insights.

Analiza strony internetowej w Google PageSpeed Insights. Źródło: pagespeed.web.dev.

Optymalizacja zdjęć WordPress z wtyczkami – jakie wybrać?

Spośród najlepszych wtyczek służących do optymalizacji zdjęć WordPress wyróżniamy:

EWWW Image Optimizer

Wtyczka do optymalizacji zdjęć WordPress. 

Wtyczka do optymalizacji zdjęć WordPress. 

EWWW Image Optimizer to zaawansowana wtyczka do optymalizacji obrazów w WordPress, pozwalająca na automatyczną kompresję plików graficznych bez utraty jakości. Umożliwia optymalizację zarówno nowych, jak i istniejących zdjęć w bibliotece mediów, a także wspiera konwersję do formatu WebP. 

Funkcjonalności EWWW Image Optimizer:

  • automatyczna kompresja obrazów podczas ich przesyłania do WordPressa;
  • możliwość optymalizacji już istniejących obrazów w bibliotece mediów;
  • wsparcie dla wielu formatów plików, w tym JPEG, PNG, GIF i PDF;
  • opcje konwersji obrazów na format WebP;
  • brak limitu wielkości plików do optymalizacji.

WP Smush

Popularna wtyczka do optymalizacji obrazów WordPress. 

Popularna wtyczka do optymalizacji obrazów WordPress. 

WP Smush to popularna wtyczka do optymalizacji obrazów w WordPress, pozwalająca na łatwe zmniejszenie rozmiaru plików graficznych. Dzięki automatycznej kompresji obrazów podczas przesyłania oraz funkcji masowej optymalizacji istniejących plików pomaga utrzymać niską wagę witryny.

Funkcjonalności WP Smush:

  • automatyczna kompresja obrazów podczas przesyłania;
  • opcja masowej optymalizacji istniejących obrazów;
  • możliwość usunięcia zbędnych danych EXIF z obrazów;
  • wsparcie dla lazy loading;
  • dostępność integracji z CDN w wersji premium.

Imagify

Wtyczka twórców WP Rocket do optymalizacji obrazów WordPress.

Wtyczka twórców WP Rocket do optymalizacji obrazów WordPress.

Imagify to wtyczka stworzona przez twórców popularnego WP Rocket, oferująca zaawansowane możliwości kompresji obrazów w WordPress. Imagify pozwala na wybór spośród trzech poziomów kompresji, umożliwiających dostosowanie jakości obrazu do Twoich potrzeb. Za sprawą integracji z WebP i łatwej obsługi okazuje się doskonałym wyborem w przypadku osób szukających sposobu na efektywną optymalizację obrazów bez konieczności rezygnacji z jakości.

Funkcjonalności Imagify:

  • trzy poziomy kompresji do wyboru: normalny, agresywny, ultra;
  • automatyczna optymalizacja obrazów przy przesyłaniu;
  • opcja optymalizacji już istniejących plików;
  • możliwość konwersji obrazów do formatu WebP;
  • funkcja przywracania oryginalnych obrazów po optymalizacji.

Kilka słów na koniec

Optymalizacja zdjęć w WordPress to świetny sposób na przyspieszenie działania Twojej strony i poprawienie jej wydajności. Użytkownicy będą wówczas bardziej zadowoleni korzystając z witryny, co przełoży się na uzyskanie dodatkowych konwersji.

Aby sprawdzić, czy poprawnie zoptymalizowałeś zdjęcia w WordPress, wykorzystaj audyt SEO oferowany przez specjalistów Semgence. W ramach naszej usługi audytorskiej oferujemy m.in.:

  • analizę techniczną – badanie struktury kodu, szybkości ładowania strony, optymalizacji dla urządzeń mobilnych oraz poprawności działania na różnych przeglądarkach;
  • optymalizację treści – weryfikację, czy teksty na stronie są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyrażeń używanych przez Twoich potencjalnych klientów, a także analiza wartościowych elementów multimedialnych, typu zdjęcia oraz filmy (ważne, aby wymienione elementy były odpowiednio skompresowane i oznaczone właściwymi metadanymi);
  • badanie linków wewnętrznych i zewnętrznych – ocena struktury linków prowadzących zarówno na Twoją stronę, jak i z niej wychodzących (ważne, aby odnośniki były adekwatne tematycznie i dostarczały użytkownikom wartościowych zasobów);

Zwracamy również uwagę na monitorowanie profilu linków zwrotnych pod kątem jakości i ilości odnośników prowadzących do Twojej strony z innych witryn internetowych (wpływają one znacząco na autorytet witryny z punktu widzenia wyszukiwarek).

Wypełnij formularz kontaktowy i umów się na profesjonalną analizę strony!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *