Twoja strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy? W takim razie 40% użytkowników prawdopodobnie ją opuści na rzecz konkurencji. Jeśli nie chcesz, żeby tak się stało, zadbaj o optymalizację zdjęć WordPress w celu poprawy wydajności swojej witryny. Jak to zrobić w 5 prostych krokach? Przeczytaj ten wpis i dowiedz się szczegółów!
Czym jest optymalizacja zdjęć?
Optymalizacja zdjęć polega na zmniejszaniu ich rozmiaru bez utraty jakości – przyspiesza to ładowanie stron internetowych i poprawia doświadczenie użytkownika. Możesz w konsekwencji liczyć na wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania oraz ulepszenie satysfakcji odwiedzających, czyli wyższe konwersje w perspektywie długofalowej.
Zapamiętaj!
Optymalizacja zdjęć wspiera także oszczędność transferu danych i przyspiesza działanie aplikacji mobilnych.
Jak optymalizować zdjęcia WordPress? Instrukcja krok po kroku!
Optymalizacja zdjęć w WordPress okazuje się ważna pod kątem utrzymania szybkości działania strony oraz poprawy jej wydajności. Proces ten polega na redukcji rozmiarów plików graficznych przy jednoczesnym zachowaniu ich jakości.
W celu optymalizacji zdjęć WordPress:
- wybierz odpowiedni format pliku – zalecamy używanie formatów JPEG w przypadku zdjęć oraz PNG dla przezroczystych grafik (najlepszym wyborem jest jednak WebP, który oferuje najmniejsze rozmiary plików przy zachowaniu maksymalnej jakości);
- przed dodaniem do biblioteki mediów, skompresuj zdjęcia – np. z pomocą narzędzi TinyPNG, czy ImageOptim, umożliwiających redukcję rozmiarów plików bez widocznej utraty jakości (mniejszy rozmiar plików przyspiesza ładowanie strony);
Optymalizacja zdjęcia przy użyciu TinyPNG o 46%. Źródło: www.tinypng.com
- zainstaluj wtyczkę optymalizacyjną – wtyczki do optymalizacji zdjęć WordPress typu WP Smush, Imagify czy ShortPixel automatycznie kompresują zdjęcia podczas ich przesyłania oraz optymalizują już istniejące pliki (często również konwertują pliki do WebP);
- skonfiguruj lazy loading – w tym przypadku polecamy wtyczkę a3 Lazy Load umożliwiającą ładowanie obrazów tylko wtedy, gdy użytkownik przewija stronę do ich widoczności (zmniejsza to obciążenie początkowe witryny);
- wykorzystaj CDN (ang. Content Delivery Network) – jeśli używasz sieci dostarczania treści, zdjęcia będą ładowane z serwerów zlokalizowanych bliżej użytkownika, skracając czas ładowania witryny (wbudowaną obsługę CDN ma przykładowo wtyczka Jetpack).
Zachęcamy również do monitorowania witryny przy użyciu Google PageSpeed Insights lub GTMetrix – dzięki temu będziesz mógł zweryfikować, czy optymalizacja zdjęć WordPress jest skuteczna.
Analiza strony internetowej w Google PageSpeed Insights. Źródło: pagespeed.web.dev.
Optymalizacja zdjęć WordPress z wtyczkami – jakie wybrać?
Spośród najlepszych wtyczek służących do optymalizacji zdjęć WordPress wyróżniamy:
EWWW Image Optimizer
Wtyczka do optymalizacji zdjęć WordPress.
EWWW Image Optimizer to zaawansowana wtyczka do optymalizacji obrazów w WordPress, pozwalająca na automatyczną kompresję plików graficznych bez utraty jakości. Umożliwia optymalizację zarówno nowych, jak i istniejących zdjęć w bibliotece mediów, a także wspiera konwersję do formatu WebP.
Funkcjonalności EWWW Image Optimizer:
- automatyczna kompresja obrazów podczas ich przesyłania do WordPressa;
- możliwość optymalizacji już istniejących obrazów w bibliotece mediów;
- wsparcie dla wielu formatów plików, w tym JPEG, PNG, GIF i PDF;
- opcje konwersji obrazów na format WebP;
- brak limitu wielkości plików do optymalizacji.
WP Smush
Popularna wtyczka do optymalizacji obrazów WordPress.
WP Smush to popularna wtyczka do optymalizacji obrazów w WordPress, pozwalająca na łatwe zmniejszenie rozmiaru plików graficznych. Dzięki automatycznej kompresji obrazów podczas przesyłania oraz funkcji masowej optymalizacji istniejących plików pomaga utrzymać niską wagę witryny.
Funkcjonalności WP Smush:
- automatyczna kompresja obrazów podczas przesyłania;
- opcja masowej optymalizacji istniejących obrazów;
- możliwość usunięcia zbędnych danych EXIF z obrazów;
- wsparcie dla lazy loading;
- dostępność integracji z CDN w wersji premium.
Imagify
Wtyczka twórców WP Rocket do optymalizacji obrazów WordPress.
Imagify to wtyczka stworzona przez twórców popularnego WP Rocket, oferująca zaawansowane możliwości kompresji obrazów w WordPress. Imagify pozwala na wybór spośród trzech poziomów kompresji, umożliwiających dostosowanie jakości obrazu do Twoich potrzeb. Za sprawą integracji z WebP i łatwej obsługi okazuje się doskonałym wyborem w przypadku osób szukających sposobu na efektywną optymalizację obrazów bez konieczności rezygnacji z jakości.
Funkcjonalności Imagify:
- trzy poziomy kompresji do wyboru: normalny, agresywny, ultra;
- automatyczna optymalizacja obrazów przy przesyłaniu;
- opcja optymalizacji już istniejących plików;
- możliwość konwersji obrazów do formatu WebP;
- funkcja przywracania oryginalnych obrazów po optymalizacji.
Kilka słów na koniec
Optymalizacja zdjęć w WordPress to świetny sposób na przyspieszenie działania Twojej strony i poprawienie jej wydajności. Użytkownicy będą wówczas bardziej zadowoleni korzystając z witryny, co przełoży się na uzyskanie dodatkowych konwersji.
Aby sprawdzić, czy poprawnie zoptymalizowałeś zdjęcia w WordPress, wykorzystaj audyt SEO oferowany przez specjalistów Semgence. W ramach naszej usługi audytorskiej oferujemy m.in.:
- analizę techniczną – badanie struktury kodu, szybkości ładowania strony, optymalizacji dla urządzeń mobilnych oraz poprawności działania na różnych przeglądarkach;
- optymalizację treści – weryfikację, czy teksty na stronie są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyrażeń używanych przez Twoich potencjalnych klientów, a także analiza wartościowych elementów multimedialnych, typu zdjęcia oraz filmy (ważne, aby wymienione elementy były odpowiednio skompresowane i oznaczone właściwymi metadanymi);
- badanie linków wewnętrznych i zewnętrznych – ocena struktury linków prowadzących zarówno na Twoją stronę, jak i z niej wychodzących (ważne, aby odnośniki były adekwatne tematycznie i dostarczały użytkownikom wartościowych zasobów);
Zwracamy również uwagę na monitorowanie profilu linków zwrotnych pod kątem jakości i ilości odnośników prowadzących do Twojej strony z innych witryn internetowych (wpływają one znacząco na autorytet witryny z punktu widzenia wyszukiwarek).
Wypełnij formularz kontaktowy i umów się na profesjonalną analizę strony!