Pozycjonowanie strony internetowej jest nierzadko długim i złożonym procesem, który w rezultacie może przynieść usługobiorcy wiele korzyści, na przykład w postaci zwiększonej liczby wejść na stronę, wzrostu rozpoznawalności firmy i promowanej marki, czy wzrostu zaufania wśród potencjalnych klientów. Strona znajdująca się na topowych miejscach w rankingu wyszukiwarki jest w stanie zapewnić przedsiębiorstwu przewagę nad konkurencją, jak również może zapewnić przedsiębiorstwu realny zysk. Nic więc dziwnego, że z usługi pozycjonowania korzysta coraz więcej osób, począwszy od blogerów, przez małe firmy, po duże korporacje.

Decydując się na zlecenie usługi pozycjonowania, należy liczyć się jednak z faktem, że efekty nie pojawią się od razu, ale będą widoczne dopiero po pewnym czasie, który może być różny w zależności od historii domeny, czy konkurencyjności na określone słowa kluczowe. Jak więc można rozliczyć się z wykonania usługi, której rezultaty są początkowo niemożliwe do ocenienia? Istnieje kilka podstawowych modeli, takich jak rozliczanie na podstawie osiągniętych pozycji lub za ruchu na stronie, rozliczanie abonamentowe czy w formie abonamentu z premiami za uzyskane efekty.

Decydując się na model, w którym rozliczenie następuje na podstawie zrealizowanych wyników, agencja musi ustalić z klientem listę kluczowych fraz wraz ze stawkami za osiągnięcie poszczególnych miejsc w rankingu przeglądarki. Płatność naliczana jest zwykle dopiero w sytuacji, kiedy wybrane frazy trafią do pierwszej dziesiątki wyników (od 1 do 3, od 4 do 6 oraz od 7 do 10), jak również od ilości dni, w czasie których frazy te będą zajmowały pozycje w TOP10. Taki model rozliczania może wydawać się korzystny z punktu widzenia klienta, ze względu na fakt, że jest on zobowiązany ponieść koszty usługi wyłącznie w momencie, kiedy będzie w stanie osiągnąć konkretne rezultaty. Agencje stosujące podobny model rozliczeniowy często są nastawione na zdobycie szybkich efektów w celu osiągnięcia przychodu, w związku z czym wiele z nich dopuszcza się nieuczciwych praktyk, które mogą skutkować pozyskiwaniem linków spamerskich czy nałożeniem kary przez wyszukiwarkę. Dla agencji rozliczanie za osiągnięte pozycje pozwala z kolei na pozyskanie większej ilości klientów, jednak często nie mają one gwarancji, czy klient będzie wypłacalny lub czy zwróci im się poniesiona inwestycja.

Podobnie jak w modelu rozliczania za pozycję, tak również w modelu rozliczania za ruch na stronie, podstawą do zapłaty jest osiągnięcie przez agencję określonych efektów, w tym wypadku zwiększonego ruchu na stronie. W zależności od warunków współpracy, podstawą do rozliczenia może być wzrost ruchu na stronie w danym okresie lub pozyskanie nowego użytkownika z organicznych wyników wyszukiwania. Korzystając z wymienionego modelu, agencja nie musi skupiać się wyłącznie na doborze słów kluczowych, ale może korzystać także z innych metod, które mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie. Niestety w związku z sezonowością wielu branż i częstą zmianą w algorytmie wyszukiwarki, działania SEO mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu. Ogólny wzrost ruchu na stronie nie musi mieć z kolei przełożenia na wzrost konwersji.

Inną formą rozliczania za pozycjonowanie jest model w formie stałego abonamentu za świadczone usługi. Tym co zyskuje klient jest przede wszystkim większa kontrola nad podejmowanymi przez agencję działaniami oraz regularne raporty. Może on również liczyć na indywidualne podejście ze strony agencji oraz na konsultacje ze specjalistami. Taka forma rozliczania opiera się często na krótkoterminowych umowach, dlatego też agencje nierzadko dokładają wszelkich starań, aby współpraca mogła trwać jak najdłużej. W przypadku agencji SEO, niewątpliwą zaletą rozliczania abonamentowego jest brak konieczności inwestowania własnych pieniędzy na prowadzenie działań i zyskanie regularnego przychodu. Dzięki temu agencja może skuteczniej realizować zamierzone cele i sprawić, by klienci mogli być zadowoleni z efektów.

Coraz częściej do rozliczania działań SEO stosuje się modele hybrydowe, łączące formę abonamentową z systemem premiowym za osiągane wyniki. W takiej sytuacji ustalona kwota abonamentu jest zwykle niska, jednak daje możliwość zarobienia agencji w momencie osiągnięcia odpowiednich wyników. Forma ta jest uczciwa dla obu stron ? agencja zyskuje motywację, żeby skutecznie osiągnąć wyznaczone cele i jest nagradzana za swoją efektywność, klient z kolei może liczyć na rzetelną realizację usługi.

Wszystkie wymienione modele rozliczania za pozycjonowanie sprawdzają się w przypadku długofalowej współpracy ? każdy z nich posiada zarówno zalety, jak i wady, dlatego warto rozważyć, który z nich będzie dla nas najkorzystniejszy. Przed nawiązaniem współpracy między agencją a klientem, warto zatem dojść do porozumienia w kwestii preferowanego modelu rozliczeniowego, który będzie odpowiadał obu stronom.

Bibliografia:

  • https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/34/jak-rozliczac-sie-za-seo-wady-i-zalety-roznych-modeli-rozliczania-
  • https://marketingwsieci.pl/modele-rozliczen-z-agencja-seo-za-pozycjonowanie-strony/

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *