Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych elementów skutecznej strategii SEO. To dzięki nim zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarki mogą dotrzeć nawet do najdalszych zakamarków witryny.

Orphan pages czyli osierocone treści

Pierwsza grupa witryn, na którą można natrafić podczas rzetelnej analizy profilu linków wewnątrz serwisu, to orphan pages (sierotki). Wyszukiwarka Google może mieć problemy z poprawną indeksacją sierotek, czyli podstron, do których nie prowadzą odnośniki z innych miejsc w serwisie. Taka sytuacja bywa szczególnie niekorzystna, jeśli konkretna strona jest dla Ciebie istotna z biznesowego punktu widzenia.

Jak sobie poradzić z orphan pages? Zacznij od ich identyfikacji. Musisz dowiedzieć się, które strony są osierocone. Pomogą Ci w tym narzędzia, np. Sitebulb. Jeśli nie masz do nich dostępu, możesz wykorzystać wyszukiwarkę i komendę „site:”. Pozbądź się sierotek, a sprawisz, że poprawi się indeksowanie Twojej domeny.

osierocone treści - orphaned content - linkowanie wewnętrzne z 1 linkiem

Stosowanie linkowania w serwisie

Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu stron internetowych jest stworzenie optymalnego profilu linków. Nie chodzi jednak tylko o liczbę linków łączących poszczególne podstrony, lecz także o ich strukturę. Wykonując audyt SEO, przyjrzyj się, czy linki pojawiają się wszędzie tam, gdzie powinny – czyli niemal na każdej stronie serwisu.

Kolejna sprawa to właściwy dobór tekstów zakotwiczenia. Prawidłowo dobrane anchory to jeden z kluczowych czynników, który wpływa na efektywność prowadzonych działań. Nawet jeśli zadbasz o to, aby zamieścić odnośniki w menu, stopce czy na poszczególnych podstronach, ale do linków dobierzesz niewłaściwą frazę, to nie masz co liczyć, że optymalizacja zakończy się większą widocznością strony.

Sprawdź, czy ten sam anchor nie prowadzi do kilku różnych stron. Jeden anchor powinien być przypisany do jednej strony docelowej, w przeciwnym razie roboty wyszukiwarki mogą mieć problem z poprawną indeksacją. Kolejna kwestia to niewłaściwie dopasowanie anchorów. Pamiętaj, aby zachować kontekst tematyczny – słowa kluczowe w kotwicach powinny być bezpośrednio powiązane z tematyką podstrony, na którą prowadzi link.

linkowanie wewnętrzne według screaming frog

Wewnętrzne linkowanie ze stron bloga

Blog to skuteczne narzędzie, które możesz wykorzystać w strategii content marketingu niezależnie od profilu prowadzonej działalności. Nie ma znaczenia, czy prowadzisz sklep internetowy, czy masz firmę usługową. Artykuły publikowane na blogu to nie tylko skarbnica wiedzy dla Twojego potencjalnego klienta, szansa na budowę wizerunku eksperta i promocję oferty, lecz także skuteczny sposób na rozszerzanie wewnętrznego profilu linków.

Tworząc odnośniki na blogu, wykorzystaj m.in.:

  • linki śródtekstowe, które poprowadzą użytkownika i roboty Google np. do innych artykułów lub bezpośrednio do oferty;
  • odnośniki do innych blogów;
  • linki do stron autorów.

Jeśli zainteresujesz użytkownika na tyle, aby przeszedł do innych artykułów, zmniejszysz tym samym współczynnik odrzuceń.

Nie wiesz, czy linkujesz wewnętrznie ze wszystkich wpisów blogowych? Zamów audyt treści i będziesz wiedzieć wszystko o swoim blogu!

Linki wewnętrzne ze strony głównej

Strona główna każdego serwisu to fundament, na którym powstaje dalsza rozbudowana architektura. Cechuje się dużą mocą SEO i to właśnie na nią jako pierwszą trafia Twój potencjalny klient. Istotne jest, aby zadbać o prawidłowe rozprowadzenie odnośników ze strony głównej. Możesz w tym miejscu umieszczać linki do najnowszych wpisów oraz do poszczególnych kategorii, zwłaszcza tych, do których nie prowadzą odnośniki z menu. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pokaż klientowi najpopularniejsze produkty ze swojej oferty.

Linkowanie ze stron kategorii

Podstawowym założeniem linkowania wewnętrznego jest ułatwienie nawigacji wewnątrz serwisu. Doskonale widać to na przykładzie stron kategorii, które zostały stworzone po to, aby potencjalny klient mógł z łatwością dotrzeć do konkretnych produktów. Warto jednak nie ograniczać się jedynie do linkowania produktów – w treści można zamieścić także linki wewnętrzne do innych, powiązanych kategorii. Jak to wygląda na przykładzie e-commerce?

Masz sklep internetowy z odzieżą sportową. W kategorii „buty do biegania”, w treści, umieszczasz linki prowadzące do podkategorii „buty do biegania po asfalcie” i „buty do biegania w terenie”. Pamiętaj jednak o tym, aby nie linkować do kategorii niepowiązanych, czyli np. do spodenek do biegania.

Linkowanie ze stron produktów

Do rozbudowy wewnętrznego profilu linków możesz też wykorzystać strony konkretnych produktów. Nie bądź jednak zbyt nachalny, aby nie odwieść klienta od podjętej decyzji zakupowej. Jeśli dana osoba jest zainteresowana zakupem określonych butów do biegania w terenie, możesz ewentualnie podlinkować alternatywny model dla osób z szerszą stopą.

Linkowanie SIDE WIDE

Odnośniki SIDE WIDE dostępne są w całym serwisie. To linki zamieszczane np. w stopce czy w menu. Niezależnie od tego, w którym miejscu na Twojej stronie znajdzie się użytkownik (lub robot wyszukiwarki), będzie miał do nich bezpośredni dostęp. Jeśli chcesz, aby algorytm z łatwością trafił na konkretny artykuł blogowy lub na daną podstronę w serwisie, wykorzystaj w tym celu linkowanie SIDE WIDE.

Linkowanie z menu

Skuteczne linkowanie wewnętrzne tworzone powinno być z głową. Nie może być przypadkowe i chaotyczne – wówczas wpływ na SEO będzie daleki od zamierzonego. Zacznij od zaplanowania tego, jak będzie wyglądała struktura całego serwisu. Oczywiście liczba i rozkład linków prowadzących do konkretnych podstron inaczej będzie wyglądać w przypadku niewielkiej strony ofertowej firmy usługowej, a inaczej w sklepie internetowym.

W przypadku e-commerce zamieść w menu linki do najważniejszych kategorii. Nie zapomnij też o odnośnikach prowadzących do strony z informacjami kontaktowymi i do bloga.

Linkowanie ze stopki

W stopce zamieścisz nie tylko informacje kontaktowe, lecz także możesz ją wykorzystać do wewnętrznego linkowania. Nie przesadź z liczbą linków, bo nie będzie to wyglądało naturalnie. Umieść tam odnośniki np. do kilku stron kategorii.

Analizując profil linków wewnętrznych, zwróć uwagę na to, czy do każdego adresu URL w ramach serwisu prowadzą odnośniki. Dzięki temu żadna podstrona nie zostanie osierocona. Zbadaj strukturę wewnętrznych linków na stronie internetowej – przyjrzyj się linkom ze stron kategorii, produktów, bloga, a także SIDE WIDE.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *