skip to Main Content
+48 609 357 357 info@semgence.pl
Jak Pozycjonować Bloga?

Jak pozycjonować bloga?

Blog firmy to dziś jedno z podstawowych narzędzi promocji. Na palcach jednej ręki można policzyć marki, które aktywnie promują się w Internecie i nie posiadają swojego bloga. Popularność tego typu serwisów sprawiał, że znacząco wzrasta konkurencja w blogosferze. I jeszcze kilka lat temu samo regularne umieszczenie na treści sprawiało, że blog znajdował się na samej górze wyników wyszukiwania. Dziś nie jest z tym tak łatwo. Duża część firm (a także i indywidualnych blogerów), aby zwiększyć widoczność swojego bloga w sieci, idzie o krok dalej. Ten krok to wykorzystanie metod pozycjonowania w stosunku do bloga. I tu pora zadać kontrowersyjne pytanie: czy bloga warto pozycjonować i na, ile jest to opłacalne?

Po (i czy) potrzebny jest blog?

Blog to dla firm stosunkowo nowa platforma promocyjna. Moda na ich prowadzenie pojawiła się kilka lat temu. Wtedy to blogi przekształciły się z internetowych dzienników w maszynki do zarabiania pieniędzy. Dziś zarówno firmy prowadzące blogi, jak i blogerzy chcą zarabiać na publikowanych treściach. Aby to było jednak możliwe, to konieczne jest zebranie i utrzymanie odpowiednio dużego grona czytelników. Dobrze, gdy nowych fanów przybywa sukcesywnie. W celu ich zdobycia marki podejmują wiele działań. Jednym z nich jest pozycjonowanie. Ma ono zwiększyć ruch w witrynie, a przez to pomóc realizować podstawowe cele, jakie stawia się przed blogiem. Do tych należy:

  • Budowanie wizerunku eksperta na rynku,
  • Podnoszenie pozycji strony firmowej (sklepu internetowego) w wyszukiwarce poprzez wprowadzenie tzw. fraz długiego ogona,
  • Zdobycie nowego kanału komunikacji z klientem
  • Budowanie lojalności i zaangażowania wśród już zdobytych klientów.

Dlaczego nie warto pozycjonować bloga?

Co do zasady blogi firmowe mają wspierać pozycjonowanie serwisów sprzedażowych lub stron – wizytówek firm. Dzięki publikowaniu na nich artykułów zawierających frazy z tak tzw. długiego ogona osiąganie wysokich wyników w wyszukiwarce jest łatwiejsze, mniej kosztowne, a dodatkowo – bardziej skuteczne. Docenić należy również to, że dzięki blogowym artykułom np. sklep internetowy może pozycjonować się nie na kilka słów ogólnych, ale nawet na kilkaset fraz, co pozwala osiągać większą ilość odwiedzin, a te przekładają się na wzrost konwersji. Oznacza to, że prowadząc bloga firmowego należy skupić się na tym, żeby słowa kluczowe dobierać, a treści tworzyć w taki sposób, aby były jak najbardziej pomocne w pozycjonowaniu strony właściwej, podstron z kategoriami czy kartami produktów. Sam blog nie wymaga stosowania narzędzi SEO i szczególnego pozycjonowania. Co jednak nie jest równoznaczne z tym, że o niego nie należy dbać i skupiać się na jego promocji.

… ale warto o niego dbać

Blog firmowy to swoista wizytówka marki. Ze względu na to, że treści na nim publikowane zawierają wyszukiwane przez użytkowników frazy z tzw. długiego ogona np. jaką kurtkę na wiosnę kupić, to często Internauta trafia najpierw na blog, a później do e-sklepu czy na stronę-wizytówkę. Niemal oczywiste więc jest, że o wygląd bloga, jego czytelność i użyteczność trzeba zadbać. Bloga firmowego nie trzeba więc pozycjonować, ale koniecznie trzeba go zoptymalizować. I tutaj trzeba się nastawić na długą pracę. Optymalizacja bloga nie jest zadaniem na tydzień, trwa ona nieustannie. Często podejmowane działania realne korzyści przynoszą rok czy dwa po rozpoczęciu publikowania treści.

Jak więc dbać o bloga, aby był on atrakcyjny dla czytelnika? Potrzebna jest tu praca wielu osób (lub jednego omnibusa), które działać będą na wielu frontach. Prawidłowa opieka nad blogiem firmowym polega na:

  • Dbaniu o to, aby treści i inne elementy bloga były zgodne z wymaganiami wyszukiwarek internetowych,
  • Troszczeniu się o przedstawianie i budowanie pozytywnego wizerunku brandu,
  • Publikowaniu treści o dużej przydatności dla czytelnika, ciekawych, merytorycznych i prawdziwych, a przy tym poprawnych językowo.

Jak dbać o bloga? ABC optymalizacji

Optymalizację bloga najlepiej przeprowadzać krok po kroku. Na początek warto sprawdzić, czy założenia optymalizacji spełniają już opublikowane w serwisie artykuły. Kolejny etap to takie układanie planu contentowego, aby zawierał on elementy zwiększające widoczność serwisu w sieci. 8 najważniejszych punktów optymalizacji bloga to:

  1. Unikalność treści – artykuły, które znajdą się na blogu, nie mogą być plagiatem; nie można ich kopiować (nawet w części) z innych stron; roboty Google nie lubią zduplikowanych treści, a kradzież cudzej własności intelektualnej nie będzie też dobrze wyglądać w oczach czytelników. Jeśli chce się we własnym tekście umieścić fragment innego, to należy zastosować przypisy lub cytowania, chociaż pod kątem SEO i to nie jest wskazane. Wyszukiwarki nie biorą tego rodzaju zabiegów pod uwagę i powielony fragment traktują jako duplikat.
  2. Atrakcyjność treści – dla czytelników najbardziej atrakcyjne i ciekawe są treści zaliczane do tzw. topical authority. Są to eksperckie artykuły, które wyczerpują temat i dają czytelnikom wartość dodaną. Do topical authority zalicza się również artykuły traktujące o aktualnych tematach.
  3. Nasycenie słowami kluczowymi – dobry tekst to taki, który jest widoczny w wyszukiwarce na interesujące nas frazy kluczowe; lista słów kluczowych do tekstu powinna być opracowana jeszcze przed rozpoczęciem jego pisania; na blogu najlepiej sprawdzają się frazy z tzw. długiego ogona, popularne i często wyszukiwane przez Internautów. Należy pamiętać, że słowa kluczowe w treści powinny odpowiadać tematowi i zawartości artykułu.
  4. Optymalizacja treści – samo użycie słów kluczowych w tekście to nie wszystko, koniecznie też muszą się one znaleźć i tytule, śródtytułach, atrybutach alt, adresie url, znaczniku tytule i meta tagu description. Z ilością fraz nie można przesadzić- zaspamowany słowami kluczowymi artykuł nie będzie atrakcyjny i dla czytelnika, i dla wyszukiwarki Google.
  5. Struktura treści – aby artykuł był czytelny (dla Internauty i robota Google), powinien być podzielony na sekcje oddzielone od siebie śródtytułami. Oprócz tego zaleca się stosowanie akapitów, wyróżnień, punktorów, boldowania. Ważna jest również długość tekstu. Minimalna długość artykułu blogowego to 300 słów.
  6. Przyjazny adres URL – dla optymalizacji ważne są nawet z pozoru tak błahe rzeczy jak adres URL. Powinien on być zgodny z treścią title i tytułem artykułu. Nie może być też za długi.
  7. Wewnętrzne linki – w dobrze zoptymalizowanej treści muszą znaleźć się wewnętrzne linki np. do podobnych artykułów, podobnych treści, produktów lub usług opisanych w treści tekstu. Linki wewnętrzne pozwolą na swobodne poruszanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami serwisu.
  8. Regularność – najlepiej, jeśli wpisy blogowe pojawiają się minimum raz w tygodniu. Regularne publikacje nie tylko budują lojalność u czytelników, ale i pozytywnie wpływają na wyniki wyszukiwania. Google widząc, że systematycznie w serwisie pojawiają się nowe treści, uznają go za bardziej wartościowy dla Internauty.

5 sposobów na pozyskanie nowych czytelników

Każdy blog na początku ma ten sam problem – brak lub niewielką ilość czytelników, znikomy ruch, zerowe interakcje – komentarze, udostępnienia. Pierwszym zadaniem, jakie należy sobie postawić, jest pozyskiwanie nowych czytelników. Zadanie to ważne jest nie tylko na początku przygody z blogowaniem. Aby blog konwertował i stał się coraz skuteczniejszą tubą mówienia o marce, czytelników musi mu przybywać systematycznie. Tylko ich stały wzrost można uznać za sukces. 5 najskuteczniejszych sposobów to:

  1. Inspiruj dobrymi treściami – w blogu najważniejsza jest treść. Naczelne hasło, które powinno przyświecać każdemu blogowi to content is king. Publikowane artykuły powinny być dla czytelnika interesujące i przydatne. Internauci lubią treści, które np. rozwiązują ich problemy, inspirują ich, doradzają. Treść powinna być ciekawa, merytoryczna i poparta faktami.
  2. Udzielaj się – nowych czytelników zyskasz, udzielając się na innych blogach zarówno firmowych, jak i prywatnych. Korzyści z tego działania to nie tylko budowanie rozpoznawalności, ale także i pozyskiwanie wartościowych linków dla swojego serwisu. Najlepiej udzielać się na blogach, które są powiązane tematycznie z tym prowadzonym przez Ciebie. Wypowiadaj się też w wątkach, na których temat masz coś do powiedzenia.  Aktywnym warto być na forach i w tematycznych grupach na FB. Udzielać możesz się nie tylko online. Wykłady, konferencje, seminaria czy prelekcje to doskonały sposób na pozyskanie nowych czytelników offline.
  3. Pisz wpisy gościnne – to świetny sposób na pozyskanie nowych czytelników. Dzięki gościnnym artykułom możesz zaprezentować swoją ekspercką wiedzę w danym temacie i zachęcić ich do odwiedzenia serwisu ciekawym stylem pisania. Wpisy gościnne można publikować na innych blogach, z którymi wejdzie się we współpracę lub zewnętrznych serwisach tematycznych.
  4. Współpracuj – oprócz wpisów gościnnych możesz też postawić na współpracę z tymi już znanymi i rozpoznawalnymi. Zidentyfikuj, kto w twojej branży jest influencerem i postaraj się nawiązać z nim kontakt. Podsyłając mu ciekawą treść, możesz liczyć na retweet, udostępnienie, rekomendacje. Dzięki temu informacja o blogu trafi do znacznego grona osób interesujących się tematem, które z ciekawości mogą chcieć sprawdzić twój content. Współpraca działa również w drugą stronę. W tekstach można wspominać o autorytetach, polecać usługi czy produkty. Jest to okazja do przekazania tekstów w dalszy obieg.
  5. Reklamuj się – aby poinformować Internautów o blogu, warto wykorzystać reklamę. Możesz postawić na tę w Google lub w mediach społecznościowych. Promować warto najlepsze treści na blogu np. szczególnie poczytnego poradnika czy e-booka.

4 sposoby na zwiększenie liczby powracających czytelników

Dla bloga ważni nie są tylko nowi czytelnicy, ale także i ci powracający. Każda marka powinna skupić się na tym, aby zachęcić ich do częstych i regularnych odwiedzin bloga. Są to swego rodzaju fani, którzy chętnie będą uczestniczyć w życiu bloga, a także polecać go dalej. Działania pozwalające zwiększyć liczbę powracających czytelników można też stosować do promocji bloga. Lista najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie liczby powracających czytelników

  1. Zachęcaj do interakcji – czytelników należy zachęcać do aktywnego udzielania się. Pomocne w tym będą nie tylko wezwania do działania w różnej formie, ale także prowadzenie dyskusji w komentarzach. Wypowiedzi pozostawionych pod postem nie można pozostawić samych sobie, powinno się na nie reagować i toczyć dyskusje z czytelnikami. Brak odpowiedzi spowoduje, że czytelnik drugi raz nie zechce nic napisać, bo poczuje się zignorowany.
  2. Bądź życzliwy i pomocny – nigdy nie odmawiaj pomocy swoim czytelnikom – odpisuj na pytania w komentarzach, mailach czy w social mediach. Dziel się wiedzą, wyjaśniaj wątpliwości, pomagaj w rozwiązywaniu problemów lub wskazuj, gdzie rozwiązanie można znaleźć. Tak buduje się lojalność Internautów.
  3. Nie zapominaj o e-mail marketingu – blog firmowy dobrze jest wykorzystać do budowania bazy mailingowej; tą natomiast należy wykorzystać do zachęcania czytelników do powrotu na stronę; newsletter przypomni o istnieniu bloga, a także poinformuje o nowym artykule.
  4. Odwiedzaj stare treści – generowanie ruchu na stronie w większości przypadków opiera się na tworzeniu nowej treści – jest to niezbędne w prowadzeniu bloga. Warto jednak trochę czasu poświęcić „staremu” contentowi, który również może przyczynić się do rewizyty. Niektóre treści warto aktualizować np. artykuł: Komunikacja publiczna w Paryżu – jak zwiedzać miasto zakochanych? warto aktualizować o nowe ceny biletów czy trasy metra, autobusów miejskich. Content ten będzie zawsze aktualny, a czytelnicy chętnie dowiedzą się, jakie zmiany zaszły w tym temacie.

Promocja bloga w social mediach

Prowadząc bloga firmowego, koniecznie trzeba zaprzyjaźnić się z social mediami. Są one znakomitym miejscem do reklamowania publikowanego contentu. Pomagają one zarówno zdobyć nowych czytelników, jak i budować lojalność i zaangażowanie już tych pozyskanych. Bloga reklamować można w każdym z mediów społecznościowych. Najlepiej zdecydować się na promocje w więcej niż jednym kanale. Posta o nowym wpisie warto udostępnić na Facebooku, Instagramie, Twiterze, Linkedin itd. Co więcej, należy zadbać nie tylko o samodzielne udostępnienie contentu, ale i umożliwić to czytelnikom. Łatwość dzielenia się contentem jest bardzo ważna. Jak promować bloga w najważniejszych mediach społecznościowych?

  • Facebook – informacja o nowym artykule na blogu powinna obowiązkowo pojawić się na firmowym wallu. Oprócz tego warto zainwestować w Facebook Ads. Na promowanie artykułu nie trzeba wydawać wielotysięcznych budżetów, często wystarczy kilka złotych, aby znacznie zwiększyć ruch na blogu. Zaletą Facebook Ads jest możliwość ścisłego określania grupy docelowej. Reklama na Facebooku i sama platforma daje wiele możliwości promowania bloga i contentu na nim.
  • Twitter – to kolejny kanał pozyskiwania wartościowego ruchu. Najlepsze tweety to takie, które będą odbierane przez czytelnika jako naturalne – zachęci to do kliknięcia i przekazania dalej. Jeśli główny nacisk promocji bloga w social media postawi się na Twittera, to warto zadbać o tzw. sekcje click to tweet.
  • LinkedIn – będzie to dobry kanał promocji blogów o charakterze biznesowym, o rozwoju osobistym. Blogi firmowe promowane na LinkedIn powinny być tymi eksperckimi, dotyczącymi branży działania marki. Na LinkedIn można zarówno promować wpisy organicznie, jak i korzystając z płatnej reklamy.
  • Instagram – chociaż dodawanie aktywnych linków na Instagramie nie jest możliwe we wpisach, to świetnie sprawdza się on do promowania blogów lifestylowych, modowych, parentingowych. Aktywny link do wpisu można dodać tylko w sekcji bio, a jeśli posiada się 10 tys. obserwatorów przekierować do wpisu z Instastory. 

Odpowiednia promocja firmowego bloga sprawia, że stanie się on popularnym serwisem, nawet jeśli nie będzie się stosować standardowego pozycjonowania. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie bloga czy to firmowego, czy osobistego jest zajęciem czasochłonnym i wymagającym. Efekty często widać dopiero po kilku miesiącach pracy. Przyłożenie się jednak do tego zajęcia warte jest zachodu, zyskuje się bowiem lojalnych ambasadorów marki.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (brak ocen)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top