Wyobraź sobie, że chcesz kupić stół bilardowy. Masz wystarczająco dużo miejsca, środków, a co najważniejsze — szukasz ciekawego sposobu na rozrywkę z bliskimi. Już myślisz o tym, jak będziesz ćwiczyć różne techniki uderzania bil, poznasz zasady rządzące sportem i zaczniesz rozgrywać emocjonujące partie ze znajomymi!

Wchodzisz na stronę sklepu internetowego. Wiesz, czego konkretnie szukasz, więc Twój wzrok od razu wędruje do pola wyszukiwania. Wpisujesz swój upragniony „stół bilardowy”… a w wynikach otrzymujesz zwykłe stoły kuchenne do jadalni. Spore rozczarowanie, prawda? Twój poziom irytacji podnosi się do góry z jednego prostego powodu. Witryna zwraca wszystkie przedmioty związane z pierwszym wpisanym słowem.

Co to jest Elastic Search?

Gdy korzystamy z różnego rodzaju wyszukiwarek internetowych, oczekujemy, że będą przeszukiwać swoje bazy w sposób ”inteligentny”. O co w tym chodzi?

Przede wszystkim o to, aby wyszukiwarka uwzględniała niewielkie błędy w pisowni, a także brała pod uwagę różne odmiany danego słowa. O ile niewielkie bazy nie są problemem dla wyszukiwarek, tak rozbudowane i obszerne mogą stanowić spore wyzwanie. Właśnie tutaj do gry wchodzi Elastic Search.

To potężny mechanizm składający się z silnika wyszukiwania pełnotekstowego, który dostępny jest bezpłatnie, dzięki licencji Open Source . Współcześnie stosowany jako element stosu ELK — czyli zestawu produktów oferowanych przez firmę Elastic. W jego skład wchodzi właśnie ElasticSearch, Logstash (analiza i transformacja danych) oraz Kibana (interfejs do wizualizacji i zarządzania danymi).

ElasticSearch zyskał miano narzędzia stosowanego do kompleksowego przeszukiwania danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Obsługuje nie tylko dane tekstowe, ale również liczbowe i geoprzestrzenne. To jednak nie wszystko, co potrafi! O pozostałych jego możliwościach przeczytasz w dalszej części artykułu i dowiesz się, dlaczego może pomóc Tobie i użytkownikom Twojej strony www.

Dlaczego sprawne wyszukiwanie jest tak ważne?

Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę internetową z obszerną ofertą. Jeśli wiesz, czego konkretnie szukasz, to zapewne skorzystasz z nawigacji kierującej Cię bezpośrednio do wybranej kategorii — lub właśnie wbudowanej wyszukiwarki. To integralna część zakupów internetowych bez względu na to, czy chodzi o produkty fizycznie, czy usługowe.

Jeśli masz jakieś wątpliwości co do tego, jak ważne jest sprawne i szybkie wyszukiwanie — rzuć okiem na kilka interesujących statystyk:

  • Ponad 43% użytkowników na stronach handlu detalicznego przechodzi bezpośrednio do paska wyszukiwania, aby odnaleźć interesujące ich produkty.
  • Strony, które ładują się w ciągu 2 sekund, mają współczynnik odrzuceń na poziomie 9%, podczas gdy strony ładujące się 5 sekund osiągając współczynnik odrzuceń o wiele większy — nawet do 38%.
  • 79% kupujących, którzy doświadczyli problemów z wydajnością witryny, stwierdziło, że nie skorzysta z niej ponownie, aby dokonać zakupów.

3 główne sposoby wyszukiwania

Większość rozbudowanych sklepów internetowych lub stron oferujących pojedyncze produkty i usługi charakteryzuje się 3 głównymi sposobami wyszukiwania.

Wyszukiwanie tekstu

Czyli klasyczne wyszukiwanie, z którego korzystamy w niemal każdej wyszukiwarce. Występuje w formie pustego pola do wprowadzenia produktu lub usługi, która Cię interesuje.

Zobacz, jak to wygląda na przykładzie strony Amazon i Allegro:

Wyszukiwanie tekstowe dostarcza wyników pochodzących z różnych działów i kategorii.

Szukanie w działach lub kategoriach

Jeśli chcesz sprecyzować swoje potrzeby, możesz od razu określić kategorię i zawęzić wyniki wyszukiwania konkretnego produktu.

Filtrowanie

Opcja zastosowania filtrów to bardzo duże udogodnienie, które pozwoli użytkownikowi wykluczyć lub wyodrębnić wyniki biorąc pod uwagę pewne kryteria.

Jak widzisz — możliwości filtrowania jest mnóstwo. Największą popularnością cieszą się filtry wielokrotnego wyboru np. określające konkretną markę, opinie i rozmiar, czy też filtry zakresu pozwalające szukać w wybranym przedziale cenowym. Oprócz tego wyróżniamy także filtry logiczne — czyli proste sortowanie na zasadzie „tak lub nie”. Są to np. filtry produktów, które mają przewidzianą dostawę w ciągu jednego dnia.

Do powyższych sposobów wyszukiwania warto dodać również opcję sortowania wyników. To niewielka, aczkolwiek bardzo przydatna funkcja, która układa wyniki np. od najniższej lub najwyższej ceny, najnowszych produktów, czasu do zakończenia aukcji, a także średnich opinii klientów.

W jaki sposób możesz wykorzystać Elastic Search?

Zakres przydatności ElasticSearch jest naprawdę szeroki — począwszy od wyszukiwania odpowiednich pozycji, przez uwzględnianie literówek, aż po dodawanie określonych wag do wyszukiwanych fraz. Jednak najlepszy sposób na pokazanie ogromnej funkcjonalności ElasticSearch to omówienie krótkich, aczkolwiek konkretnych przykładów.

Aby pomóc użytkownikom znaleźć odpowiednie produkty lub dokumenty

Firmy, które posiadają ogromną bazę produktów (liczoną nie w setkach, a w tysiącach lub milionach) korzystają z ElasticSearch, aby zagwarantować użytkownikom bezproblemowe doświadczenia. Co to w praktyce oznacza? Przede wszystkim to, że potężny silnik gwarantuje szybkie i wygodne wyszukiwanie nawet na bardzo zaawansowanym poziomie. Pozwala przeszukiwać nie tylko standardowe bazy produktów lub usług, ale także dokumentacje znajdującą się na stronie internetowej.

Dobrym tego przykładem jest funkcja wyszukiwania w serwisie Ebay:

Zwiększyć trafność wybranych pól

Jeśli korzystasz z pola wyszukiwania, oczekujesz, że wyniki na samej górze będą dokładnie tym, czego szukasz, prawda? Nic w tym dziwnego — wyszukiwarki takie jak np. Google przyzwyczaiły nas do tego, że otrzymujemy niemal idealne wyniki. A co w przypadku wyszukiwarek znajdujących się na stronach internetowych? W przypadku ElasticSearch trafność wyników możemy mierzyć za pomocą dwóch czynników — precyzji i pamięci, zwanej także czułością.

Czasami użytkownicy poszukują produktu, wpisując tylko fragment nazwy, innym razem firmę producenta lub nawet model produktu. Jak wtedy określić, która część wpisanej frazy jest najważniejsza i powinna decydować o wyniku? Z pomocą ElasticSearch możesz do dowolnego pola przypisać wagę, co zwiększy lub zmniejszy tzw. scoring danego zapytania.

Sprawdźmy, jak to może wyglądać w kontekście zakupu gier:

Jak możesz zauważyć — konkretne produkty będące grami znajdują się w górnej części wyników wyszukiwania, a te powiązane pośrednio nieco niżej. Wpisując frazę “gry” zostają przeszukiwane nie tylko nazwy produktów, ale także ich opisy.

Cała magia ElasticSearch staje się widoczna wtedy, gdy zwrócisz uwagę na uszeregowanie. Te produkty, które mają wyraz „gra” w swoim tytule są najbardziej trafnymi wynikami, a te, które mają frazę w opisie — nieco mniej. Wszystko za sprawą wzmocnienia poszczególnych pól, aby poprawić precyzję wyników przeszukiwania.

Zmniejszyć trafność dla określonych wyszukiwanych haseł

Na podobnej zasadzie co wzmocnienie trafności wyszukiwania — działa również jej zmniejszenie. Jaki to ma sens?

Wyobraź sobie, że Twój potencjalny klient wpisuje do wyszukiwarki frazę “laptop”. Kilka pierwszych wyników skupia się na trafnym produkcie, ale w dalszej części pojawiają się również monitory, myszki, klawiatury lub podkładki. Jeśli wiesz, czego potrzebuje użytkownik, możesz od razu zaproponować produkty, którymi mógłby być zainteresowany! Peryferia zewnętrzne takie jak np. myszka to przecież coś, o czym musi pomyśleć każdy, kto bierze pod uwagę zakup nowego laptopa.

Za sprawą ElasticSearch możesz zmniejszyć trafność wyszukiwania tych elementów, które zawierają w opisie frazę związaną np. z laptopem, ale jednocześnie nie wykluczysz ich całkowicie z wyników.

Ułatwić zakupy na urządzeniach mobilnych

Z roku na rok coraz więcej użytkowników preferuje korzystanie z urządzeń mobilnych niż z komputerów lub laptopów. Jednak operowanie polem wyszukiwania jest nieco trudniejsze na małym ekranie.

Każdemu z nas zdarzyły się literówki, przejęzyczenia, czy też inne błędy podczas wpisywania frazy na smartfonie, co nie jest niczym zaskakującym. Wiedząc, jak duża część klientów polega na urządzeniach mobilnych możesz wykorzystać funkcje ElasticSearch do tego, aby usprawnić wyszukiwanie!

Sugestie podpowiadające

Funkcja podpowiadania sugestii i automatycznego uzupełniania to błogosławieństwo, jeśli produkt, którego szukasz, ma długą lub specyficzną nazwę. Stosując takie rozwiązanie na swojej stronie www, nie tylko zwiększysz trafność wyników wyszukiwania, ale także zapewnisz użytkownikowi o wiele przyjemniejsze wrażenia!

Zapytania rozmyte

Nic nie cieszy bardziej, niż odpowiednie wyniki wyszukiwania nawet wtedy, gdy w polu zamiast ”Adobe” wpisałeś “Abobe”.

Dawniej taka sytuacja mogła skończyć się komunikatem, że nie znaleziono pasujących produktów. Z ElasticSearch możesz to szybko i sprawnie zmienić, a Twoi potencjalni klienci docenią to, że bez względu na literówki znajdą poszukiwany produkt!

Co to oznacza dla Twojego biznesu?

ElasticSearch to narzędzie o wszechstronnym zastosowaniu zależnie od tego, czego potrzebujesz. Może usprawnić Twoją wyszukiwarkę, uwzględniając literówki i złożone zapytania, a także analizuje i agreguje dane, które następnie wykorzystasz do biznesowych statystyk.

Jeśli znasz już jego możliwości, to teraz czas, abyś poznał korzyści, które może odnieść Twoja strona www, a co za tym idzie — Twój biznes.

Dzięki ElasticSearch zyskasz:

  • lepsze wyszukiwanie — nawet idealny produkt lub doskonałe treści nic nie dadzą, jeśli Twoi potencjalni klienci nie mogą ich odnaleźć;
  • większą konwersję — gdy zagwarantujesz użytkownikom prostą i szybką ścieżkę wyszukiwania, zobaczysz, że Twoja konwersja zacznie rosnąć;
  • mniejszy współczynnik odrzuceń — spora część użytkowników rezygnuje z zakupu, jeśli napotka problemy z wyszukiwaniem, ale Ty możesz tego uniknąć;
  • więcej informacji o użytkownikach — każdy proces zakupowy na Twojej stronie to źródło cennych danych, które możesz następnie wykorzystać do poznania nawyków, zachowań i przyzwyczajeń klientów.

Z mechanizmu ElasticSearch korzysta wiele przedsiębiorstw — może teraz kolej na Twoje?

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.